Artikel
1
Voor de toepassing van dit besluit wordt onder zeeschip niet een zeevissers- en kustvissersschip verstaan.
Hebben goedgevonden en verstaan:
Voor de toepassing van dit besluit wordt onder zeeschip niet een zeevissers- en kustvissersschip verstaan.
Als dagboek mag alleen een deugdelijk uitgevoerd boek van stevig papier worden gebruikt.
In het scheepsdagboek voor zeeschepen moet op de daarvoor volgens het model bestemde plaats worden opgenomen een uittreksel van het certificaat van uitwatering.
Tevens moet in het scheepsdagboek worden vermeld de gemiddelde diepgang van het schip bij aflading tot het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk.
De in de modellen opgenomen bladwijzer mag met andere dan de in het model vermelde onderwerpen worden aangevuld.
Het dagboek voor zeevissers- en kustvissersschepen mag worden gecombineerd met het radiotelefonie-dagboek als bedoeld in artikel 161, vijfde lid, van het Schepenbesluit 1965, waarbij het bepaalde in artikel 3, derde lid, van overeenkomstige toepassing is.
Ons besluit van 4 november 1926 (Stb. 369), laatstelijk gewijzigd bij Ons besluit van 26 november 1969 (Stb. 529), wordt ingetrokken.
Dit besluit kan worden aangehaald als "Besluit dagboeken voor schepen 1970".
Het treedt in werking op een door Ons te bepalen tijdstip.
Onze Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Justitie zijn belast met de uitvoering van dit besluit, hetwelk in het Staatsblad zal worden geplaatst en waarvan afschrift zal worden gezonden aan de Raad van State.
Over de periode .......................................................... t/m ....................................................................
van het zeeschip
genaamd: .............................................................................................................................................
internationaal naamsein: .................................................................................................................
haven waar het schip thuishoort: ......................................................................................................
kapitein: ..............................................................................................................................................
Het scheepsdagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:
artt. 348 en 349 Wetboek van Koophandel (algemene voering van het dagboek);
de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;
art. 351 Wetboek van Koophandel (adviezen van de bemanning);
art. 421 Wetboek van koophandel (weigeren toestemming het schip te verlaten);
art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, J°. art. 39 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van geboorten aan boord) (Stb. 1969, 326);
art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, j°. art. 54 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van sterfgevallen aan boord) (Stb. 1969, 326);
art. 2 Koninklijk besluit van 18 oktober 1869, Stb. 162 (overboord zetten van lijken);
art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat ter voldoening aan de onder b t/m g van dat lid opgelegde verplichtingen is geschied);
art. 14, tweede lid, Schepenbesluit 1965 (wijze van handelen bij schade in het buitenland);
art. 156, eerste lid, Schepenbesluit 1965 (redenen voor niet te hulp komen van in nood verkerende personen);
art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is);
art. 43, vierde lid, Schepelingenbesluit (inspecties levensmiddelen en drinkwater, ruimten en uitrustingen gebruikt voor de bewaring en de behandeling van levensmiddelen en drinkwater, alsmede de kombuis en elke andere inrichting gebruikt voor het bereiden en opdienen van maaltijden);
art. 66, derde lid, Schepelingenbesluit (inspecties van verblijven);
art. 12, eerste lid, Wet op de Geneesmiddelenvoorziening (overtreding van bepalingen dezer wet).
De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.
De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.
Adviezen van de bemanning |
||
Reden voor weigeren toestemming het schip te verlaten |
||
Ziekte en verwonding van opvarenden |
||
Geboorten aan boord |
||
Overlijden van opvarenden en overboord zetten van lijken |
||
Ontslag of achterblijven of beëindiging van de dienstbetrekking van leden van de bemanning |
||
Hulpverlenen aan schepen en vliegtuigen; misbruik internationaal noodsein |
||
Niet te hulp komen in nood verkerende personen |
||
Averijen en andere ongevallen; bijzondere voorvallen |
||
Aanvaringen en aan de grond lopen |
||
Gebreken aan schip, machinerieën en uitrusting; inspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus |
||
Dokken of op een andere wijze droogzetten |
∗ |
|
Appéls en oefeningen |
∗ |
|
Inspectie redding- en brandblusmiddelen; controle van de vulling en het persen van gascilinders |
∗ |
|
Beproeving en inspecties van waterdichte deuren, patrijspoorten en andere afsluitmiddelen in het scheepsboord en in de waterdichte schotten |
∗ |
|
Beproeving noodkrachtbron en elektrische noodverlichting |
∗ |
|
Beproeving hulpstuurinrichting |
∗ |
|
Inspectie laadgerei |
||
Verificatie van zeekaarten en zeilaanwijzingen; gebreken en herstellingen aan navigatiemiddelen; compenseren en verifiëren van kompasfouten en fouten richtingzoeker |
||
Gevaarlijke stoffen aan boord van passagiersschepen |
||
Hoogte deklast en peilingen van ballasttanks bij aanvang reis voor schepen die een deklast hout vervoeren |
||
lnspectie verblijven, levensmiddelen, drinkwater, kombuizen en proviandbergplaatsen |
||
Overtreding van bepalingen Wet op de Geneesmiddelenvoorziening |
||
Controle dagboek door de Scheepvaartinspectie |
∗ Datum van laatste aantekening uit vorig dagboek.
Diepgang en stand der uitwateringsmerken ten opzichte van de waterlijn
Datum en plaats |
Diepgang |
Afstand van het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk tot de waterlijn (lastlijn) |
Soortelijk gewicht van het water |
Handtekening van de kapitein |
||
Voor |
Achter |
Stuurboord |
Bakboord |
De gemiddelde diepgang bij aflading tot het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk bedraagt ...... cm.
Uittreksel van het Certificaat van Uitwatering no. ..... Nationaal
nieuw schip Vrijboord toegekend als bestaand schip
type A Scheepstype: type B
type B met gereduceerd vrijboord
type B met vergroot vrijboord
artikel 2(8) van het Internationaal verdrag betreffende de uitwatering van schepen 1966 ..... Lengte (L) als omschreven in artikel 2(1) van Bijlage I van het Schepenbesluit 1965
Zomer |
Z ..... cm, |
bovenkant van de lijn door het middelpunt van de ring |
Winter |
W ..... cm, |
..... cm onder Z |
Winter in de N.A. Oceaan |
WNA ..... cm, |
..... cm onder Z |
Houtvaart Tropen |
HT ..... cm, |
..... cm boven HZ |
Houtvaart Zomer |
HZ ..... cm, |
..... cm boven Z |
Houtvaart Winter |
HW ..... cm, |
..... cm onder HZ |
Houtvaart Winter in de N.A. Oceaan |
HWNA ..... cm, |
..... cm onder HZ |
VERMINDERING VOOR ZOETWATER VOOR ELK VRIJBOORD ANDERS DAN VOOR DE HOUTVAART .............................. CM; VOOR ELK HOUTVAART VRIJBOORD ........................................ CM.
DE BOVENKANT VAN DE DEKLIJN WAARVAN ELK VRIJBOORD GEMETEN IS LIGT .................
..... CM .............................................................................. DEK IN DE ZIJDE ...................................
Uittreksel van het certificaat voor de Houtvaart
De Hoogte van de deklast mag:.........................................................................................................
gemeten van ..........................................................................................................................................
Datum en plaats |
Welke boten |
Naar buiten gedraaid |
Te water gelaten |
Roei- en zeiloefeningen |
Toestand boten en uitrusting |
Handtekening van de kapitein |
Laatste oefeningen overgenomen uit het vorige dagboek: |
||||||
Oefeningen gedurende het gebruik van dit dagboek: |
Varende in ...... van ......
Wacht |
Tijdstippen |
Verheid volgens log |
Gestuurde koers |
Variatie |
Deviatie van standaard-kompas |
Behoud |
Aantal omwentelingen van de schroef per minuut |
|||
Gyrokompas |
Stuur-kompas |
Standaard-kompas |
Koers |
Verheid |
||||||
HW |
||||||||||
DW |
||||||||||
VM |
||||||||||
AM |
||||||||||
PV |
||||||||||
EW |
te |
u. |
m. |
aan ∗ |
breedte |
lengte |
Gegist: |
te |
u. |
m. |
aan |
breedte |
lengte |
Waar: |
te |
u. |
m. |
aan |
breedte |
lengte |
|
Waargenomen fout standaard-kompas |
||||||
te |
u. |
m. |
aan ∗ |
bij kompaskoers |
fout |
Gegist behoud: |
te |
u. |
m. |
aan |
bij kompaskoers |
fout |
|
te |
u. |
m. |
aan |
bij kompaskoers |
fout |
Waar behoud: |
te |
u. |
m. |
aan |
bij kompaskoers |
fout |
|
te |
u. |
m. |
aan |
bij kompaskoers |
fout |
|
te |
u. |
m. |
aan |
bij kompaskoers |
fout |
∗ zon, maan of ster.
naar ...... dag, ...... 19 ......
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
||
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
||
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
||
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
||
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
||
Wind |
||
Weder |
||
Zee |
||
Deining |
||
Barometerstand |
||
Temperatuur (lucht) |
||
Temperatuur (zeewater) |
Restant gisteren op de middag: |
.................... |
.................... |
.................... |
tonnen |
............. 19... |
Verbruikt in dit etmaal: |
.................... |
.................... |
.................... |
tonnen |
|
Restant heden op de middag: |
.................... |
.................... |
.................... |
tonnen |
De schepeling met het houden van het dagboek belast, |
Resultaat van beproeving radiotelegrafie-auto-alarmtoestel: .................................. |
|||||
Staat waarin de reserve krachtbron van de radio-installatie zich bevindt: ................. |
|||||
De kapitein, |
Over de periode van ........................................................ t/m ...............................................................
van het zeevissersvaartuig
genaamd: ..........................................................................................................................................
gemerkt: .............................................................................................................................................
internationaal naamsein: ...............................................................................................................
schipper: ...............................................................................................................................................
Het dagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:
artt. 348 en 349 Wetboek van koophandel (algemene voering van het dagboek);
de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;
art. 351 Wetboek van Koophandel (adviezen van de bemanning);
art. 452jWetboek van Koophandel (weigeren toestemming het schip te verlaten);
art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, j°. art. 54 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van sterfgevallen aan boord) (Stb. 1969, 326);
art. 2 Koninklijk besluit van 18 oktober 1869, Stb. 162 (overboord zetten van lijken);
art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat ter voldoening aan de onder b t/m g van dat lid opgelegde verplichtingen is geschied);
art. 14, tweede lid, Schepenbesluit 1965 (wijze van handelen bij schade in het buitenland);
art. 156, eerste lid, Schepenbesluit 1965 (redenen voor niet te hulp komen van in nood verkerende personen);
art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is);
art. 43, vierde lid, Schepelingenbesluit (inspecties levensmiddelen en drinkwater, ruimten en uitrustingen gebruikt voor de bewaring en de behandeling van levensmiddelen en drinkwater, alsmede de kombuis en elke andere inrichting gebruikt voor het bereiden en opdienen van maaltijden);
art. 66, derde lid, Schepelingenbesluit (inspecties van verblijven).
De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.
De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.
Reden voor weigeren toestemming het schip te verlaten |
||
Ziekte en verwonding van opvarenden |
||
Geboorten aan boord |
||
Overlijden van opvarenden en overboord zetten van lijken |
||
Ontslag of achterblijven of beëindiging van de dienstbetrekking van leden van de bemanning |
||
Hulpverlenen aan schepen en vliegtuigen; misbruik internationaal noodsein |
||
Niet te hulp komen in nood verkerende personen |
||
Averijen en andere ongevallen; bijzondere voorvallen |
||
Aanvaringen en aan de grond lopen |
||
Gebreken aan schip, machinerieën en uitrusting; inspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus |
||
Dokken of op een andere wijze droogzetten |
* |
|
Appels en oefeningen |
* |
|
Inspectie redding- en brandblusmiddelen; controle van de vulling en het persen van gascilinders |
* |
|
Beproeving en inspecties van waterdichte deuren, patrijspoorten en andere afsluitmiddelen in het scheepsboord en in de waterdichte schotten |
* |
|
Beproeving noodkrachtbron en elektrische noodverlichting |
* |
|
Beproeving hulpstuurinrichting |
* |
|
Inspectie laadgerei |
||
Verificatie van zeekaarten en zeilaanwijzingen; gebreken en herstellingen aan navigatiemiddelen; compenseren en verifiëren van kompasfouten en fouten richtingzoeker |
||
Gevaarlijke stoffen aan boord van passagiersschepen |
||
Hoogte deklast en peilingen van ballasttanks bij aanvang reis voor schepen die een deklast hout vervoeren |
||
Inspectie verblijven, levensmiddelen, drinkwater, kombuizen en proviandbergplaatsen |
||
Overtreding van bepalingen Wet op de Geneesmiddelenvoorziening |
||
Controle dagboek door de Scheepvaartinspectie |
* Datum van laatste aantekening uit vorig dagboek.
van gebeurtenissen en opmerkingen diepten, |
* |
grondsoorten |
|
kompasfouten |
|
.............................. dag, ....................... 19 ...... |
|
De schepeling met het houden van het dagboek belast, |
|
De schipper, |
* Deze ruimte kan worden ingericht voor het vermelden van decca-waarnemingen.
Over de periode van ................................................... t/m ......................................................
van het zeeschip
genaamd: ...................................................................................................................................
internationaal naamsein: .......................................................................................................
haven waar het schip thuishoort: ..........................................................................................
hoofd van de machinekamer: ...............................................................................................
kapitein: .....................................................................................................................................
Het machine-dagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:
artt. 348 en 349 Wetboek van Koophandel (algemene voering van het dagboek);
de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;
art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat gedaan is om de machinerieën en uitrusting in goede staat te houden);
art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is).
De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.
De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.
Inspecties door ambtenaren van de Dienst voor het Stoomwezen |
|
lnspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus |
|
Overige inspecties |
|
Averij aan de voortstuwingsinstallatie |
|
Averij aan hulpwerktuigen |
|
Averij aan ketels |
|
Belangrijke herstellingen en vernieuwingen |
|
Controle dagboek door de Scheepvaartinspectie |
Bijzondere opmerkingen, gebeurtenissen, averijen, enz. |
|
OPMERKINGEN: |
|
Het hoofd van de machinekamer, |
|
De kapitein, |