Besluit bescherming persoonlijke levenssfeer psychisch gestoorde patiënten en zwakzinnigen

De Minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne,
Overwegende, dat het wenselijk is nieuwe regels te stellen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van psychisch gestoorde patiënten en zwakzinnigen, over wie gegevens in een geautomatiseerde registratie van het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne worden opgenomen;

Besluit:

Artikel

1

In dit besluit wordt verstaan onder:

‘de Minister’:

de Minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne;

‘de registratie’:

de geautomatiseerde registratie waarin persoonsgegevens van patiënten zijn opgenomen;

‘het systeem’:

het ingevolge artikel 4, eerste lid, voor de verwerking van de gegevens in de registratie toegepaste systeem;

‘inrichting’:

een inrichting voor psychisch gestoorde patiënten of zwakzinnigen;

‘patiënt’:

een persoon die als psychisch gestoorde patiënt of als zwakzinnige op 31 december 1977 in een inrichting verbleef dan wel een persoon die als psychisch gestoorde patiënt of als zwakzinnige na genoemde datum in een inrichting is opgenomen of opgenomen is geweest;

‘houder’:

de Geneeskundige Hoofdinspecteur voor de Geestelijke Volksgezondheid van het Staatstoezicht op de Volksgezondheid;

‘de Sectie’:

de Sectie Geestelijke Gezondheidszorg van de Nationale Ziekenhuisraad.

Artikel

2

De registratie heeft ten doel gegevens te verschaffen die van belang zijn voor beleidsinformatie en beleidsontwikkeling van zowel particuliere instellingen als overheid alsmede voor wetenschappelijk onderzoek.

Artikel

3

De houder draagt zorg voor het goed functioneren van de registratie en is verantwoordelijk voor de naleving van de bepaling van dit besluit.

Artikel

4

Artikel

5

In de registratie worden uitsluitend de volgende gegevens met betrekking tot patiënten opgenomen:

A. Algemene gegevens:

  • 1.

    Nummer van de inrichting;

  • 2.

    Code van de afdeling van de inrichting (met inbegrip van wijzigingen);

  • 3.

    Datum opname in de inrichting;

  • 4.

    Geboortegemeente of geboorteland;

  • 5.

    Geboortedatum;

  • 6.

    Geslacht;

  • 7.

    (Bij psychisch gestoorde patiënten) laatste woongemeente vóór opname/begin van de behandeling;

  • 8.

    (Bij zwakzinnigen) laatste woongemeente ouders of verzorgers vóór opname/begin van de behandeling;

  • 9.

    Nationaliteit;

  • 10.

    Degene die om opname of behandeling heeft gevraagd;

  • 11.

    Verblijfssituatie vóór opname/begin van de behandeling;

  • 12.

    Diagnose(n) bij en na opname/begin van de behandeling.

B. Gegevens psychisch gestoorde patiënten:

  • 1.

    Aard van het verblijf (indicatie) (met inbegrip van wijzigingen);

  • 2.

    Burgerlijke staat bij opname;

  • 3.

    Opleidingsniveau bij opname;

  • 4.

    (Belangrijkste) bron van inkomsten bij opname;

  • 5.

    Vrijwillige of onvrijwillige opname (indien onvrijwillige opname: titel);

  • 6.

    Opname (mede) een gevolg van bedreiging van de omgeving of eigen persoon;

  • 7.

    Opname een gevolg van justitiële vervolging van crimineel gedrag (zo ja, soort crimineel gedrag?);

  • 8.

    Burgerlijke staat moeder (bij patiënten jonger dan 19 jaar);

  • 9.

    Beroepsniveau ouders (bij patiënten jonger dan 19 jaar);

  • 10.

    Datum uitschrijving;

  • 11.

    Reden uitschrijving;

  • 12.

    Diagnose(n) bij uitschrijving;

  • 13.

    Behandeling/begeleiding na uitschrijving;

  • 14.

    Verblijfssituatie na uitschrijving;

  • 15.

    Aantal dagen per week (bij dag- of nachtbehandeling);

  • 16.

    Aantal uren per dag (bij dag- of nachtbehandeling);

  • 17.

    Aantal malen dat de polikliniek werd bezocht;

  • 18.

    Gemiddelde duur van het poliklinisch contact.

C. Gegevens zwakzinnigen:

  • 1.

    Soort dagopvang voor opname;

  • 2.

    Meervoudige handicap(s) (met inbegrip van wijzigingen hierin);

  • 3.

    Mobiliteit bij opname en wijzigingen hierin;

  • 4.

    Leeftijd moeder bij geboorte patiënt;

  • 5.

    Gezinssamenstelling;

  • 6.

    Bij een tijdelijke opname: de reden hiervan;

  • 7.

    Aantal dagen dagopvang per week;

  • 8.

    Aantal uren dagopvang per week;

  • 9.

    Datum uitschrijving;

  • 10.

    Reden uitschrijving;

  • 11.

    Diagnose(n) bij uitschrijving;

  • 12.

    Verblijfssituatie na uitschrijving.

Artikel

6

Rechtstreeks toegang tot de registratie hebben uitsluitend:

  • a.

    de houder;

  • b.

    ambtenaren van de geneeskundige inspectie voor de geestelijke volksgezondheid die door de houder daartoe zijn gemachtigd,

  • c.

    personen die in verband met controle-werkzaamheden telkens daartoe door de Minister worden gemachtigd.

Artikel

7

Artikel

8

Door een patiënt, diens gemachtigde dan wel diens wettelijke vertegenwoordiger kan aan de houder schriftelijk worden verzocht:

  • a.

    inlichtingen te verstrekken over de gegevens die met betrekking tot hem respectievelijk de patiënt als zodanig herleidbaar in de registratie zijn opgenomen;

  • b.

    wijziging in die gegevens aan te brengen.

Artikel

9

Artikel

10

Artikel

11

De houder treft de voorzieningen als bedoeld in de artikelen 17 tot en met 24 van de aanwijzingen, genoemd in de aanhef van deze beschikking.

Artikel

12

De beschikking persoonlijke levenssfeer psychisch gestoorde patiënten en zwakzinnigen van 30 december 1976, Stcrt. nr. 255, wordt ingetrokken met dien verstande dat zij blijf: gehandhaafd voor de gegevens die in de periode 1970 tot en met 1977 in de registratie zijn opgenomen.

Artikel

13

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Besluit bescherming persoonlijke levenssfeer psychisch gestoorde patiënten en zwakzinnigen’.

Artikel

14

Leidschendam
De Minister voornoemd, M. H. M. F.Gardeniers-Berendsen