Regeling aanvraag vergunning GSM 1

De minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 4 van het Besluit mobiele telecommunicatie GSM;

Besluit:

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.
wet:

de Wet op de telecommunicatievoorzieningen;

b.
besluit:

het Besluit mobiele telecommunicatie GSM;

c.
minister:

de Minister van Verkeer en Waterstaat;

d.
aanvraag:

een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 13i, eerste lid, van de wet;

e.
aanvrager:

Koninklijke PTT Nederland N.V.;

f.
tenderdocument:

een tenderdocument, als bedoeld in artikel 5, tweede lid, van het besluit ten behoeve van GSM 1;

g.
ATF 2 en ATF 3:

de dienst met betrekking tot het direkte transport van gegevens, met en tussen mobiele gebruikers die KPN op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling aanbiedt onder de naam ATF 2, onderscheidenlijk ATF 3;

h.
GSM:

het systeem, bedoeld in artikel 1, onder d, van het besluit;

i.
GSM 1 vergunninghouder:

Koninklijke PTT Nederland NV als houder van een vergunning, verleend op grond van artikel 13i, eerste lid, van de wet;

j.
GSM 2 vergunninghouder:

degene aan wie een vergunning is verleend op grond van artikel 13a, eerste lid, van de wet;

k.
GSM 1 netwerk:

het netwerk waarvoor een GSM-vergunning is verleend op grond van artikel 13i van de wet;

l.
GSM 2 netwerk:

het netwerk waarvoor een GSM-vergunning is verleend op grond van artikel 13a van de wet;

m.
GSM-MoU:

de afspraken die zijn gemaakt tussen telecommunicatiebedrijven en nationale regelgevende autoriteiten op 7 september 1987 over de gecoördineerde introductie van een pan europees 900 Mhz digitaal cellulair telecommunicatiesysteem, met latere wijzigingen;

n.
GSM Specificaties:

de Europese telecommunicatiestandaarden (ETS) voor pan-europese digitale cellulaire telecommunicatie in de 900 Mhz frequentieband;

o.
dragerdiensten:

telecommunicatiediensten zoals gedefinieerd in de GSM Specificaties 0104;

p.
telediensten:

telecommunicatiediensten zoals gedefinieerd in de GSM Specificaties 0104;

q.
aanvullende diensten:

telecommunicatiediensten zoals gedefinieerd in de GSM Specificaties 0104;

r.
toegevoegde waarde diensten:

diensten die geleverd worden aan gebruikers over een GSM netwerk, die niet zijn: dragerdiensten, telediensten of aanvullende diensten;

s.
gebruiker:

een gebruiker als bedoeld in artikel 1, onder e, van het besluit;

t.
concessiehouder:

Koninklijke PTT Nederland N.V. als houder van de concessie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet;

u.
dienstaanbieder:

een dienstaanbieder als bedoeld in artikel 1, onder o, van de wet;

v.
drukste uur:

het klokuur waarin volgens de aanname van de aanvrager de hoeveelheid verkeer het grootste is;

w.
dekkingsgraad:

de mate waarin het Nederlands grondgebied met inbegrip van de Waddeneilanden en de binnenwateren wordt bestreken door een GSM netwerk, uitgedrukt in een percentage;

x.
ondernemingsplan:

het gedeelte van de aanvraag dat de technische, financiële en commerciële plannen van de aanvrager bevat;

y.
blokkeerkans:

het aantal malen dat een verbindingsopbouw niet tot stand komt, weergegeven als een percentage van het totaal aantal verbindingen in het drukste uur;

z.
uitvalkans:

het aantal malen dat een verbinding voortijdig wordt afgebroken of onderbroken, weergegeven als een percentage van het totaal aantal verbindingen in het drukste uur. Onder een voortijdige onderbreking wordt verstaan een gehele of gedeeltelijke onderbreking van de verbinding waarbij bij een gedeeltelijke onderbreking sprake moet zijn van een zodanige afname van de kwaliteit van de overdracht over een periode langer dan 10 seconden dat een gesprek onmogelijk is;

aa.
PSTN:

het geschakelde netwerk voor openbare telefonie, geëxploiteerd door de concessiehouder;

ab.
HLR:

een gegevensbestand met informatie betreffende aangesloten gebruikers en actieve SIM-kaarten voor het verzorgen van telecommunicatiediensten onafhankelijk van de actuele locatie van de actieve SIM-kaart;

ac.
VLR:

een met een of meer centrales verbonden gegevensbestand met informatie betreffende actieve SIM-kaarten die zich tijdelijk bevinden in het verzorgingsgebied van de desbetreffende centrale of centrales;

ad.
half-rate codec:

spraakcodering met dubbele efficiency;

ae.
MS:

een voor GSM toegelaten mobiel randapparaat;

af.
MSC:

een centrale voor GSM diensten volgens de GSM specificaties;

ag.
actieve SIM-kaart:

een chipkaart met informatie die toegang tot GSM diensten geeft.

Artikel

2

Artikel

3

Artikel

4

Artikel

5

De minister deelt de aanvrager schriftelijk mee of de aanvraag is ontvangen.

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Indien de aanvraag voldoet aan de in de artikelen 2, 3, eerste lid, en 4, tweede lid, gestelde eisen, stelt de minister de aanvrager op een door de minister te bepalen wijze en tijdstip gedurende ten hoogste een werkdag in de gelegenheid de aanvraag toe te lichten.

Artikel

9

De minister kan in aanvulling op de gegevens die volgens artikel 2 worden verstrekt de aanvrager verzoeken nadere gegevens en bescheiden te verstrekken die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn.

Artikel

10

Artikel

11

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 1994.

Artikel

12

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling aanvraag vergunning GSM 1.

Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De minister van Verkeer en Waterstaat, dr. J.E.Andriessen

Bijlage

als bedoeld in artikel 2 van de regeling aanvraag vergunning GSM 1

Algemeen

Deel

1

Samenvatting

De samenvatting bestaat uit maximaal 20 pagina's en biedt een beknopt overzicht van de totale aanvraag waaronder in ieder geval de hierna volgende onderwerpen.

1.1

HET ONDERNEMINGSPLAN

1.1.1

Marktaspecten

  • a.

    Marktvolume

    • de verwachte vraag naar GSM diensten;

    • het verwachte marktaandeel van GSM 1 in relatie tot zowel de totale GSM markt als de totale markt voor cellulaire telefonie in Nederland.

  • b.

    Marketingstrategie

    • de voorgenomen marketingstrategie;

    • de identificatie van de GSM marktsegmenten;

    • een beschrijving van de manier waarop de geïdentificeerde segmenten zullen worden benaderd.

1.1.2

Financiële aspecten

  • a.

    Internal Rate of Return;

  • b.

    Overzicht van de investeringskosten;

  • c.

    Kerncijfers van solvabiliteit en liquiditeit.

1.1.3

Technische aspecten

  • a.

    Beschrijving van de netwerkarchitectuur;

  • b.

    Beschrijving van de capaciteit van het netwerk;

  • c.

    Prestaties van het netwerk.

1.2

OVERIGE ONDERDELEN VAN DE AANVRAAG

  • a.

    Beschrijving van de naar het inzicht van de aanvrager belangrijkste risico's voor de commerciële en technische levensvatbaarheid van het ondernemingsplan;

  • b.

    Gevoeligheidsanalyse: een beschrijving van de gevoeligheden van het ondernemingsplan voor de onder a. genoemde risico's, met inbegrip van Internal Rate of Return cijfers;

  • c.

    Overige, naar het oordeel van de aanvrager, belangrijke factoren die verbonden zijn met het ondernemingsplan, en hun externe invloeden.

  • d.

    Korte beschrijving van overige door de aanvrager relevant geachte informatie;

  • e.

    Korte samenvatting van het belangrijkste commentaar op de ontwerp-vergunning, indien van toepassing.

Deel

2

Informatie over de aanvrager

2.1

Overeenkomsten met derden

Alle bestaande en voorgenomen strategische overeenkomsten met derden worden genoemd en beschreven.

2.2

Personele capaciteit

  • a.

    Organisatie schema van de rechtspersoon;

  • b.

    Beschrijving van het management, waaronder de namen van het management en de managementvaardigheden en de ervaring van het topmanagement dat zich zal bezig houden met de exploitatie van de vergunning.

Deel

3

Marktaspect van het ondernemingsplan

3.1

VOORSPELLINGEN EN ANALYSE VAN DE VRAAG NAAR GSM-DIENSTEN

  • a.

    Voorspellingen van de vraag naar GSM diensten in Nederland, de belangrijkste aannames en een omschrijving van de methoden die de aanvrager bij deze beoordeling van de vraag heeft gebruikt;

  • b.

    De verwachte ontwikkeling van het aantal actieve SIM-kaarten in de netwerken GSM 1, GSM 2, en DCS 1800, het aantal abonnementen voor ATF 2 en ATF 3 en voor het GSM 1 netwerk het verkeer per actieve SIM-kaart tijdens het drukste uur uitgedrukt in milliErlang;

  • c.

    Het aantal gespreksminuten per actieve SIM-kaart, respectievelijk per abonnement per jaar in het GSM 1 netwerk en de vier overige netwerken;

  • d.

    Het percentage actieve SIM-kaarten dat jaarlijks op verzoek van een gebruiker van het GSM 1 netwerk wordt geinactiveerd "geinactiveerd" moet zijn "geïnactiveerd".

Kwantitatieve informatie over de vraag naar de diensten die door de GSM 1 vergunninghouder worden verzorgd, wordt waar mogelijk uitgesplitst.

3.2

MARKETING STRATEGIE

  • a.

    De voorgenomen marketingstrategie met inbegrip van de onderliggende aannames;

  • b.

    De wijze waarop de aanvrager zal concurreren met andere telecommunicatiediensten, waaronder de diensten van andere netwerken voor mobiele telecommunicatie;

  • c.

    De belangrijkste factoren die de vraag en het aanbod van GSM-diensten in Nederland beïnvloeden en de strategische keuzes, die de aanvrager in verband hiermee heeft gemaakt.

3.3

SPECIFIEKE MARKETING PARAMETERS

3.3.1

Dekking

  • a.

    De weergave en ontwikkeling van de dekkingsgraad per jaar;

  • b.

    De mate waarin de aanvrager specifiek de dekking van de kust- en binnenwateren zal verzorgen.

3.3.2

Tarieven

  • a.

    Beschrijving van het tariefsysteem inclusief de onderliggende tariefprincipes, waaronder het eventueel in rekening brengen van signaleringskosten en de principes voor het meten van de verkeerskosten;

  • b.

    Gesprekskosten per minuut, aansluitkosten en abonnementskosten;

  • c.

    Tarieven van aanvullende en toegevoegde waarde diensten;

  • d.

    Tariefpakketten, kortingen, daluurkortingen, en dergelijke;

  • e.

    Prijs-elasticiteitscijfers en een toelichting daarop.

3.3.3

Algemene voorwaarden

  • a.

    Concept van de algemene voorwaarden;

  • b.

    Uitleg van de te volgen procedure(s) bij het aansluiten van nieuwe gebruikers op het netwerk.

3.3.4

Produkten en diensten

  • a.

    Gedetailleerd overzicht van aan te bieden produkten en diensten, met inbegrip van dragerdiensten, telediensten, aanvullende diensten en toegevoegde waarde diensten;

  • b.

    Kwaliteitsniveaus van deze produkten en diensten.

3.3.5

Distributiekanalen

  • a.

    Gedetailleerde beschrijving van het distributieconcept. Uitgebreide informatie over het gebruik van eigen verkooppunten en de wijze van participatie van dienstaanbieders;

  • b.

    Beschrijving van diensten, die specifiek door dienstaanbieders kunnen worden aangeboden.

3.3.6

Promotie activiteiten

Algemene beschrijving van de voorgenomen promotie activiteiten.

3.3.7

Marketing capaciteiten

  • a.

    Beschrijving van relevante marketingcapaciteiten;

  • b.

    Beschikbare marketing instrumenten, systemen en voorzieningen;

  • c.

    Voorbeelden van toepassing van eigen marketing know how en vaardigheden op het gebied van mobiele telecommunicatie.

Deel

4

Financiële aspecten van het ondernemingsplan

4.1

VERLIES- EN WINSTREKENING

4.1.1

Omzetprognoses

Beschrijving en kwantificering van de verwachte netto omzet, met onderverdeling naar inkomstenbronnen zoals verkeerstarieven, inkomsten uit abonnementen, opbrengsten uit randapparatuur en opbrengsten uit koppelingen (interconnectie) van andere netwerken met het eigen GSM-netwerk.

4.1.2

Bedrijfskosten

Overzicht van de verwachte bedrijfskosten inclusief onderhoudskosten ten minste onderverdeeld naar:

  • a.

    De kosten van interconnectie met het vaste netwerk;

  • b.

    De kosten van interconnectie met andere netwerken zowel nationaal als internationaal;

  • c.

    De kosten van transmissielijnen van derden;

  • d.

    De bedrijfskosten van de infrastructuur van het netwerk te verdelen over:

    • eigen transmissiemiddelen;

    • antenne opstelpunten;

    • overige netwerkelementen.

  • e.

    Administratiekosten;

  • f.

    Huisvestingskosten;

  • g.

    Kosten van bonussen aan dienstaanbieders en overige distributiekanalen;

  • h.

    Promotiekosten inclusief de advertentiekosten;

  • i.

    Personeelskosten met inbegrip van pensioenbetalingen;

  • j.

    Kosten van sociale verzekeringen;

  • k.

    Jaarlijkse vergoedingen voor vergunningen;

  • l.

    Overige door de aanvrager nader te omschrijven kosten, waaronder uitgaven ten behoeve van onderzoek en ontwikkeling.

4.1.3

Afschrijvingen

Uitsplitsing van de afschrijvingen conform de specificaties zoals opgenomen in deel 9 van deze bijlage.

4.1.4

Verlies- en Winst rekeningen

  • a.

    Verlies- en winstrekeningen inclusief de bovengenoemde posten genoemd onder 4.1.1 tot en met 4.1.3, en de

  • b.

    Financieringskosten;

  • c.

    Vennootschapsbelasting;

  • d.

    Netto winst/verlies;

  • e.

    Geaccumuleerde netto winst/verlies.

4.2

INVESTERINGEN

4.2.1

Aanloopinvesteringen

  • a.

    Schakelmiddelen en gegevensbestanden;

  • b.

    Netwerkmanagementsystemen;

  • c.

    Apparatuur voor basisstations;

  • d.

    Straalverbindingssystemen;

  • e.

    Antenne-opstelpunten;

  • f.

    Onroerend goed;

  • g.

    Factureringssysteem;

  • h.

    Voorzieningen voor aftappen;

  • i.

    Kantoorapparatuur;

  • j.

    Andere relevante posten.

4.2.2

Terugkerende investeringen

  • a.

    Wijze waarop aanloopinvesteringen worden onderscheiden van terugkerende investeringen;

  • b.

    Beschrijving van de terugkerende investeringen met een onderverdeling naar vervangings- en uitbreidingsinvesteringen (onderhoudskosten worden onder 4.1.2 vermeld).

4.3

BALANSEN

  • a.

    Materiële vaste activa;

  • b.

    Financiële vaste activa;

  • c.

    Vlottende activa;

  • d.

    Eigen vermogen onderverdeeld naar aandelenkapitaal en reserves;

  • e.

    Voorzieningen;

  • f.

    Vreemd vermogen.

4.4

KERNCIJFERS

4.4.1

Cash flow

  • a.

    Staat van herkomst en besteding van middelen;

  • b.

    Totale geaccumuleerde cash flow met een indicatie van het break-evenpunt.

4.4.2

Solvabiliteit en liquiditeit

Jaarlijks "Jaarlijks" moet zijn "Jaarlijkse" ontwikkeling van de solvabiliteit, gedefinieerd als eigen vermogen als percentage van het balanstotaal en de jaarlijkse ontwikkeling van de liquiditeit gedefinieerd als liquide middelen plus debiteuren als percentage van de vlottende passiva.

4.4.3

Mate van zelffinanciering

  • a.

    Jaarlijkse ontwikkeling van de financiering uit eigen middelen, gedefinieerd als winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen als percentage van de vaste activa;

  • b.

    Voor de jaren dat de zelffinanciering lager is dan 100% wordt uitleg gegeven over de wijze en voorwaarden waarop in de resterende kapitaalbehoefte wordt voorzien.

4.4.4

Overige kerncijfers

  • a.

    Bruto winstmarges;

  • b.

    Netto winstmarges;

  • c.

    Omloopsnelheid van de activa;

  • d.

    Return on Investment;

  • e.

    Internal Rate of Return.

4.4.5

Gevoeligheidsanalyses

Gebaseerd op de internal rate of return, de geaccumuleerde nettowinst en de geaccumuleerde netto cash flow worden gevoeligheidsanalyses gepresenteerd voor variaties in:

  • a.

    Aantal actieve SIM-kaarten;

  • b.

    Tarieven;

  • c.

    Verkeer over het GSM netwerk;

  • d.

    Investeringskosten;

  • e.

    Vertragingen;

waarbij alle andere variabelen dan de variabele waarvoor de variatie wordt gepresenteerd, constant worden gehouden.

Bovendien wordt een kwalitatieve beoordeling van de factoren die de cijfers van a t/m e beïnvloeden gegeven.

Deel

5

Het GSM netwerk

5.1

PLANNING EN AANLEG

5.1.1

Strategie

  • a.

    Overzicht van de strategische keuzen voor de aanleg en de exploitatie van het netwerk;

  • b.

    Beschrijving van de netwerkhiërarchie en het netwerkbeheer, en de belangrijkste componenten van het netwerk.

5.1.2

Dekkingsplan

  • a.

    Gedetailleerde kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving van het dekkingsplan (GSM cellenplan) waaronder in ieder geval informatie over: aantal cellen, celgrootten, aantal antenne opstelpunten, dekkingsgraad, verkeersaanbod en verwerkingscapaciteit;

  • b.

    Plannen voor de invoering van het gebruik van half-rate codec en frequentieverspringing.

5.1.3

Transmissiewegen en het netwerk

  • a.

    Beschrijving van het netwerk, de capaciteit van het netwerk, de geografische lokaties van de MSC's , multiplexing en routeringsstrategie;

  • b.

    Flexibiliteit in het ontwerp van het netwerk;

  • c.

    Onderbouwing van de keuze van de transmissiewegen (eigen straalverbindingen, huurlijnen); capaciteit en benodigde kwaliteit daarvan.

5.1.4

Interconnectie

  • a.

    Aantal gewenste aansluitpunten op het geschakelde openbare telefoonnetwerk, hun verkeerscapaciteit en hun geografische locatie;

  • b.

    Interconnectie met andere netwerken.

5.1.5

Frequentiespectrum

  • a.

    Beschrijving van de algemene frequentie-aspecten van het netwerk. De beschrijving dient de behoefte aan 200 KHz duplex kanalen te bevatten;

  • b.

    Effect op de frequentiebehoefte van het gebruik van:

    • half-rate codec;

    • frequentieverspringing;

    • Voice Activity Detection en Discontinuous Transmission

  • c.

    Verwachte knelpunten.

5.1.6

Het verwerven van antenne-opstelpunten

Een beschrijving van de wijze waarop de aanvrager antenne-opstelpunten denkt te verwerven.

5.2

NETWERKPLAN VOOR ÉÉN REGIO - CASUS -

Uitwerking van een compleet netwerkplan voor een bepaalde regio zoals aangegeven op de topografische kaart, bedoeld in deel 11.

  • Netwerkconfiguratie;

  • Verkeersanalyses;

  • Basis parameters waaronder in ieder geval milliErlang per actieve SIM-kaart in het drukste uur, Erlang per kanaal in het drukste uur, C/I, blokkeerkans, uitvalkans;

  • Celconfiguratie, propagatie-analyses, antenne-opstelpunten, antennehoogten en antenneconfiguraties, zendvermogen;

  • Gebruik van frequenties;

  • Concept voor capaciteitsuitbreiding, met inbegrip van het toepassen van microcellen en de implementatie van half-rate codec en frequentieverspringing;

  • Interconnectie met het PSTN;

  • Routeringsmodel voor de afhandeling van het verkeer;

  • Maatregelen ter voorkoming van congestie;

  • Algehele frequentie-economie;

  • Overige relevante aspecten.

Deel

6

Exploitatie en instandhouding van het netwerk

6.1

NETWERKEXPLOITATIE

6.1.1

Netwerkmanagement

Beschrijving van het technische netwerkmanagement, waarbij aandacht wordt besteed aan netwerkbeheer om aan de kwaliteitseisen te kunnen voldoen.

6.1.2

Verkeersafhandeling

Presentatie van de systemen en de methoden die ingezet worden voor de verkeersafhandeling, waaronder in ieder geval:

  • de systemen en methoden om het verkeer te monitoren;

  • de systemen en methoden voor het verzamelen en bewerken van verkeersgegevens;

  • de beheersmaatregelen om overbelasting te voorkomen;

  • de procedures die in werking treden in geval ongebruikelijke en onvoorziene gebeurtenissen optreden;

  • de technische middelen voor nummerbehoud, indien relevant.

6.1.3

Kwaliteitsniveaus

  • a.

    Beschrijving van het kwaliteitsniveau van het netwerk, gedefinieerd in termen van blokkeerkans en uitvalkans, gedefinieerd voor:

    • typen randapparatuur waaronder klasse IV en klasse II;

    • het gebruik van de randapparatuur buiten gebouwen;

  • b.

    Uitleg van de geplande redundantie in het netwerk.

6.1.4

Registratie van gesprekskosten en facturering

  • a.

    Beschrijving van de principes en procedures van registratie van gesprekskosten en facturering;

  • b.

    Kostentoerekening en facturering aan gebruikers, aan andere netwerken, aan maatschappijen waarmee een roaming-overeenkomst is gesloten en aan dienstaanbieders.

  • c.

    Maatregelen om de kwaliteit van de registratie van de gesprekskosten en de facturering te waarborgen, met name waar het de nauwkeurigheid van de rekeningen betreft.

6.1.5

Technische kwalificaties

  • a.

    Relevante technische kwaliteiten;

  • b.

    Beschikbaar technisch instrumentarium, systemen en faciliteiten ten behoeve van de planning en exploitatie van cellulaire netwerken. Genoemde voorzieningen worden gespecificeerd;

  • c.

    Voorbeelden van toepassingen met eigen opgebouwde kennis en kunde op het gebied van netwerken voor openbare mobiele telecommunicatie;

  • d.

    Deelname in onderzoek of standaardisatiewerk voor GSM, voor zover van toepassing.

6.2

ONDERHOUDSPROCEDURES EN SYSTEMEN

Beknopte beschrijving van het onderhoudssysteem en -procedures, zowel het preventieve onderhoud (bijvoorbeeld frequentie van controles, vervanging van onderdelen) als het correctieve onderhoud, met name fouten-diagnose en alarmering.

Deel

7

Aanvullende informatie

7.1

TOEGANG TOT NOODDIENSTEN

Presentatie van het technische concept, dat de toegang tot de openbare nooddiensten garandeerd. Een uiteenzetting van de wijze waarop aan de eisen, bedoeld in Artikel 15, tweede lid, onder c, van het besluit wordt volaan.

7.2

TOEGANG TOT INFORMATIEDIENSTEN

Een uiteenzetting van de wijze waarop aan de eisen, bedoeld in artikel 15, tweede lid, onder a en b van het besluit, wordt voldaan.

7.3

AFTAPPEN

Presentatie van het technisch concept voor het legaal afluisteren. In het bijzonder moet worden uiteengezet op welke wijze aan de eisen, bedoeld in de Regeling aftappen mobiele telecommunicatie GSM wordt voldaan.

7.4

ROAMING

  • a.

    Strategieën met betrekking tot nationale en internationale roaming;

  • b.

    Verwachte roaming overeenkomsten en hun financiële implicaties.

7.5

SAMENWERKING MET BUITENLANDSE GSM OPERATORS

Een beschrijving van alle plannen of intenties voor samenwerking met buitenlandse GSM-operators, in aanvulling op de samenwerking die voortvloeit uit het GSM-MoU.

7.6

MOGELIJK GEMEENSCHAPPELIJK GEBRUIK VAN HET GSM 1 NETWERK MET DAT VAN DE ANDERE VERGUNNINGHOUDER

Alle overeenkomsten die de aanvrager voorziet met betrekking tot de mogelijkheid van gezamenlijk gebruik van het GSM 1 netwerk met dat van de andere GSM vergunninghouder.

Deel

8

Gevoeligheidsanalyses en overige zaken

8.1

RISICO'S

Beschrijving van de naar het inzicht van de aanvrager meest belangrijke risico's voor de commerciële en technische levensvatbaarheid van het ondernemingsplan.

8.2

GEVOELIGHEIDSANALYSE

Kwalitatieve en kwantitatieve beschrijving conform de specificaties in deel 9 van de gevoeligheid van het ondernemingsplan voor de bovengenoemde risico's.

8.3

COMMENTAAR OP DE ONTWERP-VERGUNNING

Commentaar dat de aanvrager wil geven op de ontwerp-vergunning.

8.4

OVERIGE KWESTIES

Een beschrijving van ideeën, standpunten en oplossingen, die naar het oordeel van de aanvrager niet passen in de aanvraag zoals deze volgens deze bijlage wordt ingericht.

Indien naar het oordeel van de aanvrager gewenst, een beschrijving van overige, belangrijke factoren die verbonden zijn met het ondernemingsplan, en hun externe invloeden.

Deel

9

Specificaties voor de inrichting van de aanvraag

1

ALGEMENE EISEN

De aanvraag voldoet aan de navolgende specificaties:

  • a.

    Feitelijke informatie is eenvoudig verifieerbaar. Waar mogelijk worden kopieën van gewaarmerkte bewijsstukken overlegd.

  • b.

    De aanvrager baseert de aanvraag op de aanname dat de vergunning op 1 april 1995 wordt verleend.

  • c.

    De aanvraag omvat een periode van 10 jaar, van 1995 tot en met 2004. De kwantitatieve gegevens worden per kalenderjaar gegeven (van 1 januari tot en met 31 december). Alle financiële cijfers en andere gegevens verband houdende met de in een kalenderjaar uitgevoerde activiteiten worden gepresenteerd op het einde van het kalenderjaar (31 december).

  • d.

    Alle financiële cijfers worden gepresenteerd in Nederlandse guldens zonder BTW. De BTW wordt echter wel in de cash-flow analyse betrokken.

  • e.

    Alle financiële cijfers worden in nominale waarden weergegeven. De inflatie-aanname voor het vaststellen van de relatie tussen vaste en nominale prijzen is 3% per jaar.

  • f.

    Uitsluitend om DCS-1800 in de marktvoorspellingen te kunnen betrekken, kan de aanvrager ten behoeve van zijn ondernemingsplan als aanname gebruiken dat in 1996 één landelijke DCS-1800 vergunning zal worden verleend. Deze aanname is echter niet representatief voor bestaande of toekomstige beleidsvoornemens van de minister ten aanzien van het werkelijke aantal vergunningen dat voor DCS-1800 zal worden verleend, noch voor de rijkweidte ervan noch voor het tijdstip waarop de vergunningen worden verleend.

  • g.

    De dekking maakt onderscheid naar zowel klasse IV als klasse II mobiele randapparatuur, conform GSM Specificatie 05.05.

  • h.

    Blokkeer- en uitvalkansen worden berekend voor het gebruik van randapparatuur buiten gebouwen, rekening houdend met het volgende:

    • Bij het gebruik van een "zaktelefoon" wordt gerekend met een signaalverzwakking ter grootte van 6 Db als gevolg van een scheefstand van de antenne en de absorptie van het lichaam.

      De blokkeer- en uitvalkansen worden berekend over het drukste uur. Dagen met weinig verkeer, nationale feestdagen, zaterdagen en zondagen, zijn van de dagen in het jaar, waarover de percentages worden berekend, uitgesloten.

    • De aanvrager geeft de blokkeer- en uitvalkansen voor de gebieden aan waar hij dekking claimt.

    • De blokkeer- en uitvalkansen gelden alleen voor verbindingen welke worden opgebouwd vanuit en naar het PSTN.

    • Bij de berekening van de blokkeer- en uitvalkansen wordt rekening gehouden met de verwachte werkelijke verdeling tussen het inkomende en het uitgaande verkeer.

    • De rekenkundige aanname voor het "het" moet zijn "de" blokkeerkans naar het PSTN wordt op maximum niveau gesteld, afhankelijk van het punt van binnenkomst van de verbinding in het PSTN:

      centrales:

      Internationaal

      Omweg

      District

      Nummer

      PSTN blokkeerkansen:

      2%

      3.1%

      0.9%

      0.6%

    • De rekenkundige aanname voor de blokkeerkans in het PSTN van een oproep, afkomstig uit het PSTN en eindigend in het GSM 1 netwerk wordt gesteld op 3,1%.

    • De rekenkundige aanname voor de uitvalkans in het PSTN van een oproep die begint of eindigt in het GSM 1 netwerk wordt gesteld op 0%.

    • De berekening van de blokkeer- en uitvalkansen bevat alle factoren bevatten, die, vanuit het perspectief van de gebruiker, zullen leiden tot een niet geslaagde telefoonoproep of tot onbedoelde beëindiging van de communicatie (alleen spraak).

  • i.

    Aangenomen wordt dat de investeringen lineair worden afgeschreven. De rekenkundige aannames voor de afschrijvingspercentages zijn:

    • Grond en gebouwen: 5% per jaar;

    • GSM 1 infrastructuur (centrales en transmissiewegen): 15% per jaar;

    • Kantoorapparatuur, EDP apparatuur en motorvoertuigen: 25% per jaar.

  • j.

    De rekenkundige aanname voor rente is 8%.

  • k.

    De rekenkundige aanname voor wisselkoersen is een constante waarde gedurende een periode van 10 jaar gelijk aan de door De Nederlandsche Bank openbaar gemaakte wisselkoersen op 1 september 1994.

  • l.

    Als rekenkundige aanname geldt dat het financiële gedeelte van de aanvraag niet is gebeseerd op lease overeenkomsten.

2

SPECIFIEKE EISEN

2.1

Financiële kerncijfers

Onder de gevraagde financiële kerncijfers wordt het volgende verstaan:

Solvabiliteit:

eigen vermogen x 100

balanstotaal

Liquiditeit:

(liquide middelen + debiteuren) x 100

Vlottende passiva

Mate van zelffinanciering:

winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen x 100

vaste activa

Bruto winstmarge:

winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen x 100

netto omzet

Netto winstmarge:

winst na afschrijvingen, financieringskosten en belastingen x 100

netto omzet

Return on investment:

winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen x 100

balanstotaal

Omloopsnelheid van de activa:

netto omzet

balanstotaal

Internal rate of return (IRR):

Het rendement waarbij de contante waarde van de investeringen gelijk is aan de contante waarde van de winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen. De contante waarde is de waarde op 1 januari 1995.

2.2

Het minimum aan kwantitatieve informatie in tabellen

De aanvraag dient ten minste de volgende tabellen te bevatten:

(voor ATF: abonnementen)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Netwerk

1.

GSM 1

2.

GSM 2

3.

DCS1800

4.

ATF 2

5.

ATF 3

6.

Totaal

(1+2+3+4+5)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Netwerk

7.

GSM 1

(voor ATF: per abonnement)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Netwerk

8.

GSM 1

9.

GSM 2

10.

DCS1800

11.

ATF 2

12.

ATF 3

Jaar

½

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Dekking

13.

Klasse IV (2w)

14.

Klasse II (8w)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Maximum tarievenaMaximum tarieven zijn de standaardtarieven, die een gemiddelde gebruiker per actieve SIM-kaart maximaal betaald zonder kortingen.

15.

Aansluitkosten

16.

Abonnementskosten per jaar

17.

Gesprekskosten per minuut tijdens normale uren

18.

Gesprekskosten per minuut tijdens daluren

19.

Prijs van een tariefmandje (vergelijkbaar met OESO-definities)bHet tariefmandje moet inhouden:1/3 van de aansluitkostenEén jaarabonnement1500 jaarlijkse uitgaande gespreksminuten tijdens normale uren

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Soort dienst

20.

Dragerdiensten

21.

Telediensten

22.

Aanvullende diensten

23.

Toegevoegde waarde diensten

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Percentages

24.

Blokkeerkans

25.

Uitvalkans

(zowel uit directe verkoop als via dienstaanbieders)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Onderdeel

26.

Omzet uit GSM diensten:

a: aansluitkosten

b: abonnementen

c: gesprekken

27.

Omzet uit Toegevoegde waarde - diensten:

a: aankoopkosten

b: abonnementen

c: gesprekken

28.

Inkomsten uit interconnectie (nationaal en internationaal)dHieronder wordt verstaan: vergoedingen die netwerkexploitanten moeten betalen aan de GSM vergunninghouder voor de afwikkeling van hun gesprekken

29.

Overige opbrengsten:

(gespecificeerd)

30.

Totale omzet

(26+27+28+29)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Onderdeel

31.

InterconnectiekosteneHieronder wordt verstaan: vergoedingen die de GSM vergunninghouder moet betalen aan andere netwerkexploitanten voor de afwikkeling van zijn gesprekken met het vaste netwerk (PSTN)

32.

Interconnectiekosten met andere netwerken (nationaal en internationaal)

33.

Transmissiekosten van derden

34.

Bedrijfskosten van de infrastructuur van het netwerk te verdelen over:

a: eigen transmissiemiddelen

b: antenne opstelpunten

c: overige netwerkelementen

35.

Administratiekosten

36.

Huisvestingskosten

37.

Bonussen voor distributiekanalen

38.

Promotiekosten inclusief advertentiekosten

39.

Personeelskosten met inbegrip van pensioenbetalingen

40.

Kosten van sociale verzekeringen

41.

Vergoedingen voor vergunningen

42.

Overige nader te omschrijven kosten, zoals uitgaven ten behoeve van onderzoek en ontwikkeling

43.

Totale bedrijfskosten

(31 t/m 42)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Onderdeel

30.

Omzet

43.

Bedrijfskosten

44.

Winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen

(30-43)

45.

Afschrijvingen

46.

Financieringskosten

47.

Vennootschapsbelasting

48.

Netto winst

49.

Geaccumuleerde netto winst

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Onderdeel

50.

Schakelmiddelen en databases

51.

Netwerk management systemen

52.

Apparatuur voor basisstations

53.

Straalverbindingssystemen

54.

Antenne-opstelpunten

55.

Onroerend goed

56.

Factureringssysteem

57.

Aftapvoorzieningen

58.

Overig inventaris en andere relevante posten

59.

Investeringsuitgaven

(50 t/m 58)

60.

Vervangingsinvesteringen

61.

Immateriële activa

62.

Totale investeringsuitgaven

(59+60+61)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Onderdeel

Activa

59.

Investeringsuitgaven

63.

Overige investeringen

(60+61)

64.

Vaste activa

(59+63)

65.

Netto vaste activa

(64-45)

66.

Financiële vaste activa

67.

Voorraden

68.

Debiteuren

69.

Liquide middelen

70.

Totale activa

(65 t/m 69)

Passiva

71.

Aandelenkapitaal

72.

Reserves

73.

Eigen vermogen

(71+72)

74.

Voorzieningen

75.

Lange termijn leningen

76.

Korte termijn leningen

77.

Crediteuren

78.

Nog te betalen belastingen

79.

Totale passiva

(73 t/m 78)

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kerncijfers

80.

Solvabiliteit

[(73*100)/70]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

81.

Liquiditeit

[((68+69)*100)/(76+77+78)]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

82.

Mate van zelffinanciering

[(44*100)/64]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

83.

Bruto winstmarge

[(44*100)/30]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

84.

Netto winstmarge

[(48*100)/30]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

85.

Return on investment

[(45*100)/70]

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

86.

Omloopsnelheid van de activa

(30/70)

87.

Internal Rate of Return

%

%

%

%

%

%

%

%

%

%

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kerncijfers

62.

Totale investeringsuitgaven

88.

Veranderingen in het werkkapitaalgDe verandering in voorraden (onderdeel 67), debiteuren (onderdeel 68) en crediteuren (onderdeel 77) ten opzichte van het voorgaande jaar + de verandering in liquide middelen (onderdeel 69)

44.

Winst voor afschrijvingen, financieringskosten en belastingen

89.

Financieringskosten en belastingen

90.

Cash flow

(62+88+44+89)

91.

Geaccumuleerde cash flow

92.

Veranderingen in eigen vermogen

93.

Nieuwe leningen (netto)

94.

Terugbetalingen op leningen

95.

Netto cash flow

(91+92+93+94)

96.

Geaccumuleerde netto-cash flow

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Basisscenario

97.

10% minder actieve SIM-kaarten per jaar

98.

25% minder actieve SIM-kaarten per jaar

99.

10% meer actieve SIM-kaarten per jaar

100.

Alle gesprekstarieven 10% lager

101.

Alle gesprekstarieven 25% lager

102.

Alle gesprekstarieven 10% hoger

103.

Investeringen in infrastructuur 10% hoger

104.

Investeringen in infrastructuur 25% hoger

105.

Investeringen in infrastructuur 10% lager

106.

Verkeer 10% lager per jaar

107.

Verkeer 25% lager per jaar

108.

Verkeer 10% hoger per jaar

109.

Vertraging met één jaar van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

110.

Vertraging met twee jaren van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Basisscenario

111.

10% minder actieve SIM-kaarten per jaar

112.

25% minder actieve SIM-kaarten per jaar

113.

10% meer actieve SIM-kaarten per jaar

114.

Alle gesprekstarieven 10% lager

115.

Alle gesprekstarieven 25% lager

116.

Alle gesprekstarieven 10% hoger

117.

Investeringen in infrastructuur 10% hoger

118.

Investeringen in infrastructuur 25% hoger

119.

Investeringen in infrastructuur 10% lager

120.

Verkeer 10% lager per jaar

121.

Verkeer 25% lager per jaar

122.

Verkeer 10% hoger per jaar

123.

Vertraging met één jaar van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

124.

Vertraging met twee jaren van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Basisscenario

125.

10% minder actieve SIM-kaarten per jaar

126.

25% minder actieve SIM-kaarten per jaar

127.

10% meer actieve SIM-kaarten per jaar

128.

Alle gesprekstarieven 10% lager

129.

Alle gesprekstarieven 25% lager

130.

Alle gesprekstarieven 10% hoger

131.

Investeringen in infrastructuur 10% hoger

132.

Investeringen in infrastructuur 25% hoger

133.

Investeringen in infrastructuur 10% lager

134.

Verkeer 10% lager per jaar

135.

Verkeer 25% lager per jaar

136.

Verkeer 10% hoger per jaar

137.

Vertraging met één jaar van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

138.

Vertraging met twee jaren van het voorspelde aantal actieve SIM-kaarten

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Component

Toename in eenheden per jaar

139.

MSCs

140.

BSCs

141.

Antenne-opstelpunten (in gebruik)

142.

Cellen

143.

BTSs 8 kanaals full rate codec

144.

BTSs 16 kanaals half rate codec

145.

BTSs 8/16 kanaals gecombineerd

Geaccumuleerde eenheden

146.

MSCs

147.

BSCs

148.

Antenne-opstelpunten

(in gebruik)

149.

Cellen

150.

BTSs 8 kanaals full rate codec

151.

BTSs 16 kanaals half rate codec

152.

BTSs 8/16 kanaals gecombineerd

153.

Aantal 200 KHz kanalen in gebruik

Jaar

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

154.

Totale verkeerscapaciteit

Deel

10

Fasering minimum dekkingsgraad

Ingevolge artikelen 13l, tweede lid, onder a en b van de wet gelden eisen ten aanzien van de dekkingsgraad van de eigen infrastructuur en de termijn waarop deze infrastructuur moet worden aangelegd. Deze eisen zijn weergegeven in onderstaande tabel met de fasen 1, 2 en 3.

Fase 4 heeft betrekking op de termijn waarop diensten landelijk moeten worden aangeboden ingevolge artikel 13l, tweede lid, onder d van de wet. Fase 4 hoeft niet volledig met eigen infrastructuur te worden gerealiseerd.

De minimumeisen gelden voor klasse II (8 watt) randapparatuur buiten gebouwen.

Ten aanzien van de dekkingsgraad van de GSM netten gelden de volgende minimumeisen:

Fase

TijdiMaximale tijd na het verlenen van de vergunning (jaar)

Dekkingsgraad

1

2

Dekking binnen de grenzen van de 4 grootste gemeenten.

2

3

Dekking in de kernen van alle gemeenten met meer dan 80.000 inwoners alsmede dekking op en rond de luchthavens Schiphol, Beek en Zestienhoven en dekking van de doorgaande autosnelwegen naar Duitsland en België (A1, A12 en A16).

3

4

Dekking binnen de grenzen van alle gemeenten met meer dan 80.000 inwoners, dekking in de kernen van alle gemeenten met meer dan 25.000 inwoners en dekking op de hoofdverbindingswegen (auto+spoor+waterweg) tussen deze gemeenten.

4

5

Dekking van tenminste 95%

Deel

11

Korte beschrijving van de casus en bijbehorende verwijzingen

Het in deel 5.2 gevraagde netwerkplan, wordt vervaardigd ten behoeve van een volledige dekking voor het gebied dat is aangegeven op bijgaande topografische kaart.

In het netwerkplan wordt een onderscheid gemaakt naar zowel klasse II als klasse IV randapparatuur.