Regeling tot vaststelling van nieuwe regelen inzake de luchtverkeersdienstverlening

Regeling luchtverkeersdienstverlening

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;

Besluit:

Artikel

1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • above mean sea level (AMSL): boven gemiddeld zeeniveau;

  • aerodrome control tower (TWR):

    verlener van luchtverkeersdiensten belast met het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten aan luchthavenverkeer;

  • aerodrome flight information service (AFIS):

    onderdeel van het verlenen van luchtverkeersdiensten dat voorziet in vluchtinformatieverstrekking en alarmering voor het luchthavenverkeer van de luchthaven waar de diensten worden verleend;

  • AFIS-unit:

    vluchtinformatiedienst, belast met het geven van AFIS;

  • AFIS-unit Budel:

    het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op de luchthaven Budel;

  • aerodrome flight information zone (AFIZ):

    luchtruimte met vastgestelde begrenzingen waarbinnen AFIS wordt verstrekt;

  • aerodrome traffic zone (ATZ): luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchthaven dat is vastgesteld om het luchthavenverkeer te beschermen;

  • Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS Nieuw Milligen):

    dienstonderdeel van het Ministerie van Defensie, belast met het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten;

  • airway (AWY):

    algemeen luchtverkeersleidingsgebied of een deel daarvan, vastgesteld in de vorm van een corridor, uitgerust met radionavigatiehulpmiddelen;

  • AIS-unit:

    vluchtvoorlichtingsdienst die is belast met het geven van luchtvaartinlichtingen vóór de vlucht en het in ontvangst nemen daarvan na de vlucht;

  • approach control office (APP):

    verlener van luchtverkeersdiensten, belast met het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten aan luchtverkeer dat een gecontroleerde luchthaven nadert, dan wel daarvan vertrekt;

  • Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam):

    verlener van luchtverkeersdiensten belast met het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten, vluchtinlichtingendiensten, alarmeringsdiensten en adviesdiensten voor het luchtverkeer;

  • control area (CTA):

    algemeen luchtverkeersleidingsgebied;

  • control zone (CTR):

    plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

  • Essential traffic:

    gecontroleerd luchtverkeer dat door een verlener van luchtverkeersdiensten gesepareerd wordt, waarbij minder dan de voorgeschreven separatie wordt toegepast;

  • Flight Information Centre (FIC Amsterdam): luchtverkeersdienst belast met de uitoefening van vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

  • General Air Traffic (GAT):

    vluchten die worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures;

  • Global Navigation Satellite System (GNSS):

    wereldwijd positie- en tijdbepalingsysteem bestaande uit een of meer satellietconstellaties, vliegtuigontvangers en controlemiddelen op systeemintegriteit, waar nodig uitgebreid om de vereiste navigatieperformance te ondersteunen voor de voorgenomen operatie;

  • grondkoers:

    projectie op het aardoppervlak van de vliegbaan van een luchtvaartuig waarvan de richting op enig punt wordt uitgedrukt in graden ten opzichte van het ware (T), het magnetische (M) of het kaartnetnoorden (G);

  • helicopter main route (HMR):

    luchtverkeersroute, waar civiele helikopters opereren op een geregelde en herhaalde basis;

  • helicopter protection zone (HPZ): luchtverkeersgebied, ingesteld rond twee of meer boor- of productieplatforms ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek en voor helikopters die tussen zodanige platforms vluchten uitvoeren

  • helicopter traffic zone (HTZ): luchtverkeersgebied ingesteld rond een boor- of productieplatform ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;

  • hoogte:

    verticale afstand tussen een vlak, een punt of als een punt te beschouwen voorwerp en een referentievlak, referentiepunt of als referentiepunt te beschouwen voorwerp;

  • luchtverkeersmeldingspost:

    verlener van luchtverkeersdiensten, belast met het ontvangen van vliegplannen vóór de vlucht en rapporten betreffende de verlening van luchtverkeerdiensten;

  • militaire vlucht:

    vlucht uitgevoerd onder militair gezag;

  • minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat, respectievelijk Minister van Defensie;

  • North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam): luchtverkeersgebied als opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstuk ENR 6;

  • Operational Air Traffic (OAT): vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie of de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Radio Mandatory Zone (RMZ): luchtverkeersgebied waarbinnen het meenemen en gebruiken van radioapparatuur verplicht is;

  • RVSM-luchtruim:

    het luchtruim vanaf FL290 tot en met FL410 waarin een reductie van de verticale separatie van 2000 naar 1000 voet tussen vliegtuigen wordt toegepast (reduced vertical separation minimum);

  • Security flight:

    vlucht uitgevoerd door een staatsluchtvaartuig in het kader van nationale veiligheid;

  • Shaded Area: gebied binnen de Amsterdam UTA, opgenomen in bijlage 1;

  • Temporary Segregated Area (TSA):

    luchtruimte met vastgestelde begrenzingen, waarvoor reserveren van luchtruim vereist is, voor het exclusief gebruik door specifieke gebruikers gedurende een vastgestelde tijdsperiode;

  • terminal control area (TMA):

    naderingsluchtverkeersleidingsgebied;

  • Transponder Free Zone (TFZ):

    luchtruimdeel van vastgestelde afmetingen waarin het meenemen van een werkende SSR-transponder niet verplicht is gesteld;

  • Transponder Mandatory Zone (TMZ):

    luchtruimdeel van vastgestelde afmetingen als bedoeld in artikel 2, punt 136 van verordening (EU) nr. 923/2012;

  • Upper Area Control Centre Maastricht (UAC Maastricht):

    verlener van luchtverkeersdiensten voor de hogere luchtruimte, belast met het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten, vluchtinlichtingendiensten, alarmeringsdiensten en adviesdiensten voor het luchtverkeer;

  • upper control area (UTA):

    algemeen luchtverkeersleidingsgebied in de hogere luchtruimte;

  • voet (ft):

    gelijke lengte aan 0,3048 m.

Artikel

1b

AFIS-vluchtinformatie

De instantie, belast met het geven van AFIS, verstrekt in ieder geval de volgende vluchtinformatie:

  • a.

    meteorologische inlichtingen voor startende en landende vliegtuigen, inclusief de ongecodeerde waarschuwing voor weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op een veilige vluchtuitvoering, over:

    • 1º.

      de actuele windrichting en snelheid op de grond, inclusief belangrijke wisselingen,

    • 2º.

      de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het gemiddeld zeeniveau en, standaard wanneer dat ter plaatse gebruikelijk is of anders op verzoek, de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het terrein,

    • 3º.

      de luchttemperatuur op de in gebruik zijnde baan, bij een start van een vliegtuig met turbinemotor(en),

    • 4º.

      het actuele zicht, representatief voor de startrichting en eerste klim, of in de naderings- en landingsfase, wanneer dit minder is dan 10 km of, indien beschikbaar, de zichtbare baanlengte op de te gebruiken baan,

    • 5º.

      een aanduiding van belangrijke meteorologische omstandigheden in het start- en uitklimgebied, of in het naderings- en landingsgebied,

    • 6º.

      het huidige weer en de hoeveelheid en hoogte van de basis van lage wolken, wanneer een vliegtuig een nadering uitvoert onder instrumentweersomstandigheden;

  • b.

    inlichtingen die de vlieger in staat stellen de best bruikbare start- of landingsbaan te kiezen, inclusief de aanbevolen baan en het luchtverkeerscircuit en, op verzoek van de vlieger, de lengte van de baan en de afstand tussen een snij- of kruispunt en het eind van de baan;

  • c.

    inlichtingen over bekend luchtverkeer, voertuigen of personeel op of bij dat deel van de luchthaven dat is bedoeld om van op te stijgen, om op te landen en met luchtvaartuigen op te taxiën, met uitzondering van de platforms, of over luchtvaartuigen in de omgeving van de luchthaven die een risico voor het betrokken luchtvaartuig zouden kunnen vormen;

  • d.

    inlichtingen over de omstandigheden op de luchthaven die essentieel zijn voor een veilige vluchtuitvoering, waaronder in ieder geval informatie over:

    • 1º.

      bouw- en onderhoudswerkzaamheden op en in de directe omgeving van het deel van het terrein dat wordt gebruikt voor het opstijgen, landen en taxiën, met uitzondering van de platformen;

    • 2º.

      hobbelige of oneffen delen van een baan of taxibaan, al dan niet gemarkeerd,

    • 3º.

      sneeuw, half gesmolten sneeuw of ijs op een baan of taxibaan,

    • 4º.

      water op een baan,

    • 5º.

      sneeuwbanken of jachtsneeuw op een baan of taxibaan,

    • 6º.

      andere tijdelijke gevaren, inclusief geparkeerde luchtvaartuigen en vogels op de grond of in de lucht,

    • 7º.

      het niet of niet volgens de regels werken van de verlichting van de luchthaven;

  • e.

    inlichtingen over de status of veranderingen in de gebruiksmogelijkheden van de elektronische navigatiehulpmiddelen en visuele hulpmiddelen die essentieel zijn voor het luchthavenverkeer;

  • f.

    inlichtingen over peilingen en peillijnen, wanneer daarvoor apparatuur beschikbaar is en is voorgeschreven en toegelaten op basis van de daarvoor geldende eisen uit bijlage 10 bij het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1954, 18);

  • g.

    berichten, inclusief klaringen, ontvangen van andere luchtverkeersdiensten en bestemd voor het betreffende luchtvaartuig;

  • h.

    andere inlichtingen die bijdragen aan vliegveiligheid.

Artikel

2

Algemene luchtverkeersleidingsgebieden en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

Artikel

3

Luchtverkeersroutes

Artikel

4

Helicopter main routes, helicopter protection zones en helicopter traffic zones

De HMR’s, de HPZ’s en de HTZ’s binnen de Amsterdam FIR, het gedeelte van de London FIR en de Scottisch FIR, waarvoor het verlenen van luchtverkeersdiensten gedelegeerd is aan Nederland, zijn de HMR’s, de HPZ’s en de HTZ’s die zijn vastgesteld door de minister en die zijn opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstukken ENR 3 en 6.

Artikel

5

Gecontroleerde luchthavens en plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

Artikel

6

Het verlenen van luchtverkeersdiensten in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied buiten de openstellingsuren van een gecontroleerde luchthaven

Vervallen

Artikel

7

Aerodrome Trafffic Zones op militaire luchthavens

Vervallen

Artikel

7a

Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Budel

Artikel

7b

Aerodrome Traffic Zones (ATZ’s) op luchthaven Lelystad

Vervallen

Artikel

7c

Aerodrome Traffic Zone op zweefvliegterrein Schinveld

Artikel

7d

Aerodrome Traffic Zone op zweefvliegterrein Veendam

Artikel

7e

Aerodrome Traffic Zone op zweefvliegterrein Valkenburg

Vervallen

Artikel

7f

Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Teuge

Artikel

7g

Zweefvlieggebieden Valkenburg, Hoek van Holland en Castricum 2

Artikel

7h

Aerodrome Traffic Zone op luchthaven Twente

Artikel

7i

North Sea Copter Area West

Artikel

8

Aerodrome flight information zone op burgerluchtvaartterrein

Gedurende de openstellingsuren van de luchthaven Budel buiten de daglichtperiode geldt de luchtruimte rond de luchthaven waarvan de grenzen gelijk zijn aan de grenzen van de ATZ Budel als AFIZ.

Artikel

9

TMZ en RMZ

Artikel

10

Luchtverkeersdiensten

Artikel

11

ACC Amsterdam

Artikel

12

UAC Maastricht

Artikel

13

AOCS Nieuw Milligen

Artikel

14

North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam)

Artikel

15

Overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot het verlenen van luchtverkeersdiensten van AOCS Nieuw Milligen aan ACC Amsterdam/UAC Maastricht

Artikel

16

Plaatselijke en naderingsluchtverkeersleidingsdiensten

Artikel

17

Overdracht van verantwoordelijkheid

Artikel

18

Classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden en bijzondere vliegvoorschriften binnen het luchtverkeersdienstverleningsgebied Amsterdam UTA

Artikel

18a

Afwijking van de maximum toegestane aangewezen luchtsnelheid voor militaire jachtvliegtuigen

De snelheidsbeperking in paragraaf SERA.6001, onderdelen c tot en met g, van verordening (EU) nr. 923/2012 is niet van toepassing op VFR-vluchten en IFR-vluchten die worden aangemerkt als OAT en worden uitgevoerd door militaire jachtvliegtuigen waarvan de minimum luchtsnelheid meer dan 250 kts aangewezen luchtsnelheid (IAS) bedraagt, onder de voorwaarde dat het vliegzicht, uitgezonderd binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden, minimaal 8 km bedraagt.

Artikel

19

Afwijking minimum vereist vliegzicht

Onverminderd het bepaalde in paragraaf SERA.5001 van verordening (EU) nr. 923/2012 geldt in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G op of beneden 915 m (3000 ft) AMSL een vliegzicht gelijk aan of groter dan:

  • a.

    1.500 m voor vluchten die worden uitgevoerd:

    • 1°.

      met een luchtsnelheid van 260 km/uur (140 knopen Indicated Air Speed) of minder zodat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is; of

    • 2°.

      tijdens omstandigheden waarin de mogelijkheid van ontmoetingen met ander luchtverkeer normaliter laag is;

  • b.

    800 m, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is, voor:

    • 1°.

      militaire helikopters;

    • 2°.

      helikopters die worden ingezet voor het vervoer van traumateams;

    • 3°.

      helikopters die blijkens een vrijstelling of ontheffing ingevolge artikel 19, derde lid, van het Besluit luchtverkeer 2014, vluchten uitvoeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, voorzover in die vrijstelling of ontheffing geen hogere waarden zijn vastgesteld.

Artikel

20

In afwijking van paragraaf SERA.5001 van verordening (EU) nr. 923/2012 wordt ten behoeve van een VFR-vlucht met militaire luchtvaartuigen die wordt aangemerkt als OAT, die wordt uitgevoerd in de naderingsluchtverkeersleidingsgebieden Nieuw Milligen op of beneden 915 m (3000 ft) AMSL en binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden van de militaire luchthavens, de volgende waarde vastgesteld:

de verticale afstand tussen het luchtvaartuig en de wolken is gelijk aan of groter dan 152,5 m (500 ft) AMSL.

Artikel

21

Artikel

21a

Voor een politievlucht, HEMS-vlucht of SAR-vlucht uitgevoerd als bijzondere VFR-helikoptervlucht kan, in afwijking van paragraaf SERA.5010, onderdeel c, onder 2°, een klaring worden gegeven voor een start of een landing op een burgerluchthaven bij een wolkenbasis minder dan 180 meter (600ft).

Artikel

21b

Vervallen

Artikel

21c

Artikel

22

VFR Area Lelystad

Vervallen

Artikel

22a

Verticale separatie

Artikel

23

Procedures en patronen

De naderings-, vertrek- en wachtprocedures, alsmede de luchtverkeerspatronen voor luchthavenverkeer zijn de procedures en patronen die door de minister zijn vastgesteld en die zijn opgenomen in de luchtvaartgids, hoofdstukken AD 2 en 3.

Artikel

23a

Vervallen

Slotbepalingen

Artikel

24

De Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden worden ingetrokken.

Artikel

25

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

26

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling luchtverkeersdienstverlening.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage
De Minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos
De Staatssecretaris van Defensie, H.A.L. vanHoof

Bijlage

1

behorende bij artikel 1 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Shaded Area

Bijlage

2

behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, 7c, tweede lid, 7d, tweede lid, 7e, tweede lid, 7f, tweede lid, 7g, vijfde lid, 7h, tweede lid, en artikel 7i, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

1

ATZ Budel

  • a.

    De laterale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:

    • 1.

      Deel A

      Vanaf positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL langs de Nederlands-Belgische grens naar positie 51°17’43”NB 005°30’57”OL langs een boog van een cirkel met een straal van 5 nautische mijlen gecentreerd rond positie 51°14’21”NB 005°36’50”OL tot aan positie 51°10’52”NB 005°42’31”OL langs de Nederlands-Belgische grens naar positie 51°11’52”NB 005°39’10”OL vandaar in een rechte lijn terug naar positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL.

    • 2.

      Deel B

      Vanaf positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL in rechte lijn naar positie 51°11’52”NB 005°39’10”OL vandaar langs de Nederlands-Belgische grens terug naar positie 51°15’21”NB 005°33’24”OL.

  • b.

    De ATZ Budel heeft een ondergrens vanaf de grond, een bovengrens in deel A van 365,76 meter (1200 ft) AMSL en een bovengrens in deel B van 182,88 meter (600 ft) AMSL.

2

ATZ Schinveld

  • a)

    De laterale grenzen van de ATZ Schinveld wordt gevormd door de lijnen tussen de posities:

    50°58’34”NB 005°58’18”OL, 50°58’48”NB 005°58’19”OL, langs de Nederlands/Duitse grens naar 50°59’00”NB 006°01’36”OL, langs de Nederlands/Duitse grens naar 50°58’54”NB 006°01’37”OL, 50°58’56”NB 006°01’17”OL, 50°58’50”NB 006°00’58”OL, 50°58’33”NB 006°00’20”OL, 50°58’34”NB 005°58’18”OL.

  • b.

    De ATZ Schinveld heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 914,4 meter (3000 ft) AMSL.

3

ATZ Veendam

  • a)

    De laterale grenzen van de ATZ Veendam wordt gevormd door de lijnen tussen de posities: 53°04’15”NB 006°48’52”OL langs een boog van een cirkel met een straal van 0,88 nautische mijlen gecentreerd rond positie 53°05’04”NB 006°49’25”OL, 53°05’14”NB 006°50’51”OL, 53°04’46”NB 006°51’00”OL, 53°04’44”NB 006°52’58”OL, 53°03’51”NB 006°52’25”OL, 53°03’03”NB 006°51’12”OL, 53°03’23”NB 006°50’14”OL, 53°04’15”NB 006°48’52”OL.

  • b.

    De ATZ Veendam heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 457,2 meter (1500 ft) AMSL.

4

Zweefvlieggebieden Valkenburg en Hoek van Holland

  • a.

    De grenzen van het zweefvlieggebied Valkenburg zijn als volgt:

    • A.

      De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°12'23"NB 004°21'38"OL, 52°07'22"NB 004°28'47"OL, 52°05'23"NB 004°25'16"OL, tegen de klok in over een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen rond 51°57'25"NB 004°26'14"OL naar 52°03'27"NB 004°17'45"OL, 52°06'17"NB 004°13'45"OL naar 52°12'23"NB 004°21'38"OL.

    • B.

      De verticale grenzen zijn een ondergrens vanaf 457,2 meter (1500 ft) AMSL en een bovengrens van 762 meter (2500 ft) AMSL.

  • b.

    De grenzen van het zweefvlieggebied Hoek van Holland zijn als volgt:

    • A.

      De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°06'17"NB 004°13'45"OL, 52°03'27"NB 004°17'45"OL, tegen de klok in over een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen rond 51°57'25"NB 004°26'14"OL naar 51°58'40"NB 004°13'27"OL, 51°59'20"NB 004°06'40"OL, 52°00'49"NB 004°06'03"OL naar 52°06'17"NB 004°13'45"OL.

    • B.

      De verticale grenzen zijn een ondergrens vanaf 457,2 meter (1500 ft) AMSL en een bovengrens van 762 meter (2500 ft) AMSL.

Zweefvlieggebieden Valkenburg en Hoek van Holland

5

ATZ Teuge

  • a.

    De laterale grenzen van de ATZ Teuge zijn als volgt:

    Met de klok mee volgens de punten:

    • A.

      52°17’41.60”NB 006°09’39.62”OL, Sallandse Golfclub ‘de Hoek’, in een rechte lijn zuidelijk naar

    • B.

      52°13’52.62”NB 006°09’57.30”OL, A1 IJsselbrug, oostelijk via de A1 naar

    • C.

      52°11’52.44”NB 006°02’51.63”OL, kruising van de A1 met de N345, noordwestelijk via de N345 naar

    • D.

      52°12’40.34”NB 005°59’59.75”OL, kruispunt N344/Laan van Osseveld bij de Ring Apeldoorn Oost, noord/noordwestelijk langs de N344/Ring Apeldoorn naar

    • E.

      52°13’53.55”NB 005°57’13.39”OL, kruispunt N344 met Zwolseweg/Apeldoorn Noord, noordelijk langs de Zwolse weg naar

    • F.

      52°17’24.33”NB 005°58’28.99”OL, Vaassen Noordoost en in een bijna rechte lijn oostelijk terug naar punt A. 52°17’41.60”NB 006°09’39.62”OL.

  • b.

    De ATZ Teuge heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 457,2 meter (1500 ft) AMSL.

6

Zweefvlieggebieden Castricum 1 en Castricum 2

  • 1.

    De grenzen van het zweefvlieggebied Castricum 1 zijn als volgt:

    • A.

      De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°38’00.08’NB 004°35’46.06’OL, 52°37’42.08’NB 004°44’41.13’OL, 52°34’03.57’NB 004°42’44.44’OL, vanaf 52°31’19.35’NB, 004°40’32.50’OL met de klok mee over een cirkelboog met een straal van 2 nautische mijlen rond 52°32’12.00’NB, 004°37’36.00’OL, 52°31’53.86’NB 004°34’21.76’OL, 52°35’10.96’NB 004°35’07.08’OL, naar het eerste punt.

    • B.

      De verticale grenzen zijn een ondergrens vanaf 396,24 meter (1.300 ft) AMSL en een bovengrens van 457,2 meter (1500 ft) AMSL.

  • 2.

    De grenzen van het zweefvlieggebied Castricum 2 zijn als volgt:

    • A.

      De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°34'03.30"NB 004°36'30.80"OL, 52°35'10.96"NB 004°35'07.08"OL, 52°43'52.31"NB 004°37'07.50"OL, 52°45'05.90"NB 004°48'39.19"OL, 52°34'03.57"NB 004°42'44.44"OL naar 52°34'03.30"NB 004°36'30.80"OL.

    • B.

      De verticale grenzen zijn een ondergrens vanaf 457,2 meter (1500 ft) AMSL en een bovengrens van 762 meter (2500 ft) AMSL.

Zweefvlieggebieden Castricum 1 en Castricum 2

7

ATZ Twente

  • a.

    De laterale grenzen van de ATZ Twente zijn als volgt:

    Met de klok mee volgens de punten:

    • A.

      52°17'07"NB 006°44'36"OL, kruispunt/fly over A35/A1, in een rechte lijn naar:

    • B.

      52°21'38"NB 006°59'18"OL, rotonde N342/Beuningerstraat: zuid/west van Denekamp, in een rechte lijn naar:

    • C.

      52°18'49"NB 007°02'37"OL, grensovergang De Poppe, vandaar langs de Nederlands-Duitse grens naar:

    • D.

      52°16'18"NB 007°01'55"OL, in een rechte lijn naar:

    • E.

      52°15'54"NB 007°02'08"OL, noordpunt meertje oost van Losser, in een rechte lijn naar:

    • F.

      52°10'37"NB 006°47'19"OL, zuidpunt meertje Rutbeek, in een rechte lijn naar:

    • G.

      52°13'39"NB 006°43'12"OL, bosgebiedje Wolfkaterbeek, in een rechte lijn naar punt A.

  • b.

    De ATZ Twente heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 670,6 meter (2200 ft) AMSL.

    ATZ Twente

8

North Sea Copter Area West

  • A.

    De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 54°45'01.27"NB 004°46'00.00"OL, 53°30'00.00"NB 004°46'00.00"OL, 53°30'00.00"NB 003°38'44.30"OL, 54°45'01.27"NB 004°46'00.00.

  • B.

    De verticale grenzen zijn een ondergrens vanaf 1676,4 meter (5500 ft) AMSL en een bovengrens van 2895,6 meter (9500 ft) AMSL.

North Sea Copter Area West

Bijlage

3

behorende bij artikel 9, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

  • 1.

    TMZ – permanent

    a. TMZ A

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA A.

    – De ondergrens is FL 055.

    b. TMZ B1

    – De laterale begrenzing komt overeen met het zuidelijk deel van de Nieuw Milligen TMA B.

    – De ondergrens is FL 055.

    c. TMZ B2

    – De laterale begrenzing komt overeen met het zuidelijk deel van de Nieuw Milligen TMA B.

    – De ondergrens is FL 055.

    d. TMZ C1

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C1.

    – De ondergrens is FL 065.

    e. TMZ C2

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C2

    – De ondergrens is FL 055.

    f. TMZ D

    – De laterale begrenzing is gelijk aan de Nieuw Milligen TMA D en omvat niet het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5.

    – De ondergrens is 2500 voet AMSL.

    – Laterale begrenzing van Malden: Vanaf de kruising van de snelweg A50 met de rivier de Neder-Rijn de zuidelijke rivieroever van de Neder-Rijn naar het oosten volgen tot aan de Amsterdam FIR grens, vervolgens via de Amsterdam FIR grens naar het zuiden tot aan 51°44’35”N herkenbaar als het midden van het bosgebied oost van de grens, vanaf 51°44’35”N een lijn langs radiaal 270 naar de Volkel CTR, via de noordelijke begrenzing van de Volkel CTR naar de snelweg A50 en vervolgens via de snelweg A50 naar het noorden tot aan de kruising met de rivier de Neder-Rijn.

    g. TMZ E

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA E.

    – De ondergrens is FL 055.

    h. TMZ Eelde

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Eelde TMA

    – De ondergrens is 1500 voet AMSL.

    i. TMZ Maastricht

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Maastricht TMA 1 en 2, met uitzondering van de Schinveldgebieden op bepaalde tijden.

    – De ondergrens is 1500 voet AMSL.

    j. TMZ Rotterdam

    – De laterale begrenzing in het noorden, oosten en westen is gelijk aan de buitenste contouren van de Rotterdam TMA 1, 2 en 3. De zuidelijke begrenzing van TMA 1 en 2 is vervangen door de waters Hollandsch Diep en Grevelingen te definiëren als rechte lijnen tussen de coördinaten: 51°43’11”N 004°41’50”E; 51°38’38”N 004°23’46”E; 51°38’42”N 004°19’24”E; 51°42’55”N 004°01’05”E; 51°45’28”N 003°59’10”E; 51°45’28”N 003°37’37”E.

    – De ondergrens is 2500 voet AMSL.

    k. TMZ LE2

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 2.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    l. TMZ LE3

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 3.

    – De ondergrens is 1500 voet AMSL.

    m. TMZ LE4

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 4.

    – De ondergrens is 2500 voet AMSL.

    n. TMZ LE5

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 5.

    – De ondergrens is FL 045.

    o. TMZ Copter Area West

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Copter Area West CTA.

    – De ondergrens is 5500 voet AMSL.

  • 2.

    TMZ – op werkdagen van 0900-1700 lokale tijd:

    a. TMZ A

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA A.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    b. TMZ B1

    – De laterale begrenzing komt overeen met het noordelijk deel van de Nieuw Milligen TMA B en omvat ook het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    c. TMZ B2

    – De laterale begrenzing bestaat uit het zuidelijk deel van de Nieuw Milligen TMA B.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    d. TMZ C1

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C1.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    e. TMZ C2

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C2.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    f. TMZ D

    – De laterale begrenzing is gelijk aan de Nieuw Milligen TMA D en omvat niet het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    g. TMZ E

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA E.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    h. TMZ Eelde

    – De laterale begrenzing komt overeen met de TMA Eelde.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    i. TMZ G1

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA G1.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    j. TMZ Maastricht

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Maastricht TMA 1 en 2, met uitzondering van de Schinveldgebieden op bepaalde tijden.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    k. TMZ Rotterdam

    – De laterale begrenzing in het noorden, oosten en westen is gelijk aan de buitenste contouren van de Rotterdam TMA 1, 2 en 3. De zuidelijke begrenzing van TMA 1 en 2 is vervangen door de wateren Hollandsch Diep en Grevelingen te definiëren als rechte lijnen tussen de coördinaten: 51°43’11”N 004°41’50”E; 51°38’38”N 004°23’46”E; 51°38’42”N 004°19’24”E; 51°42’55”N 004°01’05”E; 51°45’28”N 003°59’10”E; 51°45’28”N 003°37’37”E.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    l. TMZ LE3

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 3.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    m. TMZ LE4

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 4.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

    n. TMZ LE5

    – De laterale begrenzing komt overeen met de Lelystad TMA 5.

    – De ondergrens is 1200 voet AMSL.

Bijlage

4

behorende bij artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

a. Ameland

De laterale begrenzing is een rechte lijn van 53°26’59.99”NB 005°37’17.55”OL naar 53°27’12.01”NB 005°43’58.46”OL, met de klok mee langs een cirkelboog (straal 2 NM, middelpunt 53°27’06”NB 005°40’38”OL) naar punt van begin

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

b. Hilversum

De laterale begrenzing is een rechte lijn van 52°12’18.66”NB 005°07’09.97”OL naar 52°13’24.51”NB 005°12’35.87”OL, met de klok mee langs een cirkelboog (straal 3 NM, middelpunt 52°11’31.00”NB 005°08’49.00”OL) naar 52°08’45.61”NB 005°06’54.48”OL en met een rechte lijn naar punt van begin

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

c. Hoogeveen

De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°43’51.00”NB 006°30’58.00”OL

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

d. Lemelerveld

De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°28’04.00”NB 006°19’58.00”OL

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

e. Terlet

De laterale begrenzing is gelijk aan de begrenzing van de Deelen CTR

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 3000 ft AMSL

2. bovengrens: FL 045 met dien verstande dat het gebied incidenteel per NOTAM kan worden opgehoogd naar FL 065

f. Twenthe

De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°16’32.99”NB 006°53’20.76”OL

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

g. Soesterberg

De laterale begrenzing is een cirkel met een straal van 3 NM rond middelpunt 52°08’02.36”NB 005°15’51.21”OL

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 1200 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

h. Venlo

De laterale begrenzing is het in Nederland gelegen deel van een cirkel met een straal van 6,5 NM rond middelpunt 51°21’47.00”NB 006°12’58.00”OL

De verticale grenzen zijn:

1. ondergrens: 2500 ft AMSL

2. bovengrens: 3500 ft AMSL

TFZ Venlo is actief vanaf vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot maandag 09.00 uur lokale tijd en op officiële feestdagen

i. ATZ Valkenburg

De laterale en verticale grenzen zijn gelijk aan de ATZ Valkenburg.

j. Valkenburg

De laterale en verticale grenzen zijn gelijk aan het zweefvlieggebied Valkenburg.

k. Hoek van Holland

De laterale en verticale grenzen zijn gelijk aan het zweefvlieggebied Hoek van Holland.

l. Castricum 2

De laterale en verticale grenzen zijn gelijk aan het zweefvlieggebied Castricum 2.

m. Castricum 1

De laterale en verticale grenzen zijn gelijk aan het zweefvlieggebied Castricum 1.