Regeling tot vaststelling van nieuwe regelen inzake de luchtverkeersdienstverlening

Regeling luchtverkeersdienstverlening

De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;

Besluit:

Artikel

1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.
aerodrome control tower (TWR):

luchtverkeersdienst belast met de luchtverkeersleiding aan luchtvaartterreinverkeer;

b.
aerodrome flight information service (AFIS):

onderdeel van luchtverkeersdienstverlening dat voorziet in vluchtinformatieverstrekking en alarmering voor het luchtvaartterreinverkeer van het luchtvaartterrein waar de dienstverlening wordt verstrekt;

c.
AFIS-unit:

vluchtinformatiedienst, belast met het geven van AFIS;

d.
AFIS-unit Budel:

het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Budel;

e.
AFIS-unit Lelystad:

het onderdeel van de LVNL dat op grond van artikel 10 belast is met het geven van AFIS op het luchtvaartterrein Lelystad;

f.
aerodrome flight information zone (AFIZ):

luchtruimte met vastgestelde begrenzingen waarbinnen AFIS wordt verstrekt;

g.
aerodrome traffic zone (ATZ):

bijzonder luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchtvaartterrein;

h.
airway (AWY):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied of een deel daarvan, vastgesteld in de vorm van een corridor, uitgerust met radionavigatiehulpmiddelen;

i.
AIS-unit:

vluchtvoorlichtingsdienst die is belast met het geven van luchtvaartinlichtingen vóór de vlucht en het in ontvangst nemen daarvan na de vlucht;

j.
approach control office (APP):

luchtverkeersleidingsdienst belast met het verlenen van luchtverkeersdienstverlening aan luchtverkeer dat een gecontroleerd luchtvaartterrein nadert, dan wel daarvan vertrekt;

k.
Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam):

algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

l.
control area (CTA):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied;

m.
control zone (CTR):

plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

n.
Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center (GENOFIC):

gezamenlijk burger/militair vluchtinformatiecentrum, belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening aan vluchten die worden uitgevoerd in de GENOFIC AREA;

o.
Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center area (GENOFIC AREA):

gebied, als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;

p.
grondkoers:

projectie op het aardoppervlak van de vliegbaan van een luchtvaartuig waarvan de richting op enig punt wordt uitgedrukt in graden ten opzichte van het ware (T), het magnetische (M) of het kaartnetnoorden (G);

q.
helicopter main route (HMR):

luchtverkeersroute, waar burgerhefschroefvliegtuigen opereren op een geregelde en herhaalde basis;

r.
helicopter protected zone (HPZ):

gebied ingesteld rond twee of meer boor- of produktieplatforms ter bescherming van hefschroefvliegtuigen, die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek en voor hefschroefvliegtuigen die interplatform vluchten uitvoeren;

s.
helicopter traffic zone (HTZ):

gebied ingesteld rond een boor- of produktieplatform ter bescherming van hefschroefvliegtuigen, die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;.

t.
hoogte:

verticale afstand tussen een vlak, een punt of als een punt te beschouwen voorwerp en een referentievlak, referentiepunt of als referentiepunt te beschouwen voorwerp;

u.
luchtvaartgids:
v.
luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR en hoofdstuk MIL AD:

hoofdstukken uit de luchtvaartgids die handelen over ’En Route’ en ’Military Aerodromes’;

w.
luchtverkeersmeldingspost:

luchtverkeersdienst belast met het ontvangen van vliegplannen vóór de vlucht en rapporten betreffende de luchtverkeersdienstverlening;

x.
militaire vlucht:

vlucht uitgevoerd onder militair gezag;

y.
Military Air Traffic Control Centre Nieuw Milligen (MilATCC Nieuw Milligen):

militaire algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

z.
terminal control area (TMA):

naderingsluchtverkeersleidingsgebied;

aa.
Upper Area Control Centre Maastricht (UAC Maastricht):

algemene luchtverkeersleidingsdienst voor de hogere luchtruimte belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;

ab.
upper control area (UTA):

algemeen luchtverkeersleidingsgebied in de hogere luchtruimte;

ac.
voet (ft):

gelijke lengte aan 0,3048 m.

Artikel

1a

AFIS-vluchtinformatie

De instantie, belast met het geven van AFIS, verstrekt in ieder geval de volgende vluchtinformatie:

  • a.

    meteorologische inlichtingen voor startende en landende vliegtuigen, inclusief de ongecodeerde waarschuwing voor weersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op een veilige vluchtuitvoering, over:

    • 1º.

      de actuele windrichting en snelheid op de grond, inclusief belangrijke wisselingen,

    • 2º.

      de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het gemiddeld zeeniveau en, standaard wanneer dat ter plaatse gebruikelijk is of anders op verzoek, de hoogtemeterinstelling ten opzichte van het terrein,

    • 3º.

      de luchttemperatuur op de in gebruik zijnde baan, bij een start van een vliegtuig met turbinemotor(en),

    • 4º.

      het actuele zicht, representatief voor de startrichting en eerste klim, of in de naderings- en landingsfase, wanneer dit minder is dan 10 km of, indien beschikbaar, de zichtbare baanlengte op de te gebruiken baan,

    • 5º.

      een aanduiding van belangrijke meteorologische omstandigheden in het start- en uitklimgebied, of in het naderings- en landingsgebied,

    • 6º.

      het huidige weer en de hoeveelheid en hoogte van de basis van lage wolken, wanneer een vliegtuig een nadering uitvoert onder instrumentweersomstandigheden;

  • b.

    inlichtingen die de vlieger in staat stellen de best bruikbare start- of landingsbaan te kiezen, inclusief de aanbevolen baan en het luchtverkeerscircuit en, op verzoek van de vlieger, de lengte van de baan en de afstand tussen een snij- of kruispunt en het eind van de baan;

  • c.

    inlichtingen over bekend luchtverkeer, voertuigen of personeel op of bij dat deel van het luchtvaartterrein dat is bedoeld om van op te stijgen, om op te landen en met luchtvaartuigen op te taxiën, met uitzondering van de platforms, of over luchtvaartuigen in de omgeving van het luchtvaartterrein die een risico voor het betrokken luchtvaartuig zouden kunnen vormen;

  • d.

    inlichtingen over de omstandigheden op het luchtvaartterrein die essentieel zijn voor een veilige vluchtuitvoering, waaronder in ieder geval informatie over:

    • 1º.

      bouw- en onderhoudswerkzaamheden op en in de directe omgeving van het deel van het terrein dat wordt gebruikt voor het opstijgen, landen en taxiën, met uitzondering van de platformen;

    • 2º.

      hobbelige of oneffen delen van een baan of taxibaan, al dan niet gemarkeerd,

    • 3º.

      sneeuw, half gesmolten sneeuw of ijs op een baan of taxibaan,

    • 4º.

      water op een baan,

    • 5º.

      sneeuwbanken of jachtsneeuw op een baan of taxibaan,

    • 6º.

      andere tijdelijke gevaren, inclusief geparkeerde luchtvaartuigen en vogels op de grond of in de lucht,

    • 7º.

      het niet of niet volgens de regels werken van de verlichting van het luchtvaartterrein;

  • e.

    inlichtingen over de status of veranderingen in de gebruiksmogelijkheden van de elektronische navigatiehulpmiddelen en visuele hulpmiddelen die essentieel zijn voor het luchtvaartterreinverkeer;

  • f.

    inlichtingen over peilingen en peillijnen, wanneer daarvoor apparatuur beschikbaar is en is voorgeschreven en toegelaten op basis van de daarvoor geldende eisen uit bijlage 10 bij het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1954, 18);

  • g.

    berichten, inclusief klaringen, ontvangen van andere luchtverkeersdiensten en bestemd voor het betreffende luchtvaartuig;

  • h.

    andere inlichtingen die bijdragen aan vliegveiligheid.

Artikel

2

Algemene luchtverkeersleidingsgebieden

Artikel

3

Luchtverkeersroutes

Artikel

4

Helicopter main routes, helicopter protected zones en helicopter traffic zones

De HMR’s, de HPZ’s en de HTZ’s binnen de Amsterdam FIR, het gedeelte van de London FIR en de Scottisch FIR, waarvoor luchtverkeersdienstverlening gedelegeerd is aan Nederland, worden vastgesteld als aangegeven in de bijlage D, onder verwijzing naar de bladzijde in de luchtvaartgids, volume 1, hoofdstuk ENR 3 en 6, waar deze worden gepubliceerd.

Artikel

5

Gecontroleerde luchtvaartterreinen en plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

Artikel

6

Luchtverkeersdienstverlening in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein

Buiten de openstellingsuren van een gecontroleerd luchtvaartterrein is de uitoefening van de luchtverkeersdienstverlening met betrekking tot niet-luchtvaartterreinverkeer in een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied overgedragen aan een bij overeenkomst bepaalde luchtverkeersleidingsdienst, die wordt bekend gesteld in de luchtvaartgids.

Artikel

7

Aerodrome Trafffic Zones op militaire luchtvaartterreinen

Artikel

7a

Aerodrome Traffic Zone op luchtvaartterrein Budel

Artikel

7b

Aerodrome Traffic Zone (ATZ) op luchtvaartterrein Lelystad

Artikel

8

Aerodrome Flight Information Zones (AFIZ) op burgerluchtvaartterreinen

Buiten de daglichtperiode gelden de volgende gebieden als AFIZ:

  • a.

    de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Budel waarvan de grenzen gelijk zijn aan de grenzen van de ATZ Budel;

  • b.

    de luchtruimte rond het luchtvaartterrein Lelystad waarvan de grenzen gelijk zijn aan de grenzen van de ATZ Lelystad.

Artikel

9

Genofic Area

Als gebied waar door GENOFIC luchtverkeersdienstverlening wordt gegeven, wordt bepaald:

GENOFIC AREA: gebied als aangegeven in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6.

Artikel

10

Luchtverkeersdiensten

De instanties, genoemd in de artikelen 5.13 en 5.14 van de Wet luchtvaart, zijn volgens de volgende indeling belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening:

Verantwoordelijke instantie

Soort luchtverkeersdienst

Eenheid

LVNL

Luchtverkeersleidingcentrum

ACC Amsterdam

Minister van Defensie

"

MilATCC Nieuw Milligen

Eurocontrol-organisatie

"

UAC Maastricht

Minister van Defensie

Naderingsluchtverkeers-

leidingsdienst

APP De Kooy

LVNL

"

APP Eelde

Minister van Defensie

"

APP Gilze Rijen

Minister van Defensie

"

APP Leeuwarden

LVNL

"

APP Maastricht

LVNL

"

APP Rotterdam

LVNL

"

APP Schiphol

Minister van Defensie

"

APP Soesterberg

Minister van Defensie

"

APP Twenthe

Minister van Defensie

"

APP Volkel

Minister van Defensie

Plaatselijke luchtverkeers-

leidingdienst

TWR Deelen

Minister van Defensie ?

"

TWR De Kooy

Minister van Defensie

"

TWR De Peel

LVNL

"

TWR Eelde

Minister van Defensie

"

TWR Eindhoven

Minister van Defensie

"

TWR Gilze-Rijen

Minister van Defensie

"

TWR Leeuwarden

LVNL

"

TWR Maastricht

LVNL

"

TWR Rotterdam

LVNL

"

TWR Schiphol

Minister van Defensie

"

TWR Soesterberg

Minister van Defensie

"

TWR Twenthe

Minister van Defensie

"

TWR Valkenburg

Minister van Defensie

"

TWR Volkel

Minister van Defensie

"

TWR Woensdrecht

LVNL

Vluchtinformatiecentrum

ACC Amsterdam

LVNL

"

AFIS-unit Budel

LVNL

"

AFIS-unit Lelystad

Minister van Defensie

"

MilATCC

Nieuw Milligen

Minister van Defensie

Luchtverkeersmeldingspost

AIS-unit De Kooy

LVNL

"

AIS-unit Eelde

LVNL

"

burgerAIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

"

Militaire AIS-unit Eindhoven

Minister van Defensie

"

AIS-unit Gilze-Rijen

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Leeuwarden

LVNL

"

AIS-unit Maastricht

Minister van Defensie

"

AIS-unit MilATCC

Nieuw Milligen

LVNL

"

AIS-unit Rotterdam

LVNL

"

AIS-unit Schiphol

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Soesterberg

Minister van Defensie

"

AIS-unit Twenthe

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Valkenburg

Minister van Defensie

"

AIS-unit Volkel

Minister van Defensie

"

AIS-unit

Woensdrecht

Artikel

11

ACC Amsterdam

Artikel

12

UAC Maastricht

Artikel

13

MilATCC Nieuw Milligen

Artikel

14

Luchtverkeersdienstverlening in GENOFIC AREA

Het GENOFIC verstrekt adviezen of inlichtingen aan vluchten die worden uitgevoerd in de GENOFIC AREA en verzorgt de alarmering in dit gebied.

Artikel

15

Overdracht van verantwoordelijkheid met betrekking tot luchtverkeersdienstverlening van MilATCC Nieuw Milligen aan ACC Amsterdam/UAC Maastricht

Artikel

16

Plaatselijke en naderingsluchtverkeersleidingsdiensten

Artikel

17

Overdracht van verantwoordelijkheid

Artikel

18

Classificatie van Luchtverkeersdienstverleningsgebieden

Voor de luchtverkeersdienstverleningsgebieden wordt in de tabel vastgesteld:

  • a.

    de luchtverkeersdienstverleningsklasse;

  • b.

    andere waarden van het minimum vereiste vliegzicht, zoals vastgesteld in artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement;

  • c.

    andere waarden van de maximum toegestane vliegsnelheid, zoals vastgesteld in artikel 44, zevende lid, en artikel 50, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, voor militaire jachtvliegtuigen.

Luchtverkeersdienst-verleningsgebied

Klasse

Vliegzicht

Maximum vliegsnelheid voor militaire jachtvliegtuigen

Amsterdam UTA

A

-

n.v.t.

Amsterdam CTA's Oost, West, Zuid 1 en Zuid 2

A

-

n.v.t.

CTA Nieuw Milligen Noord

A

-

n.v.t.

B 29

A

-

n.v.t.

TMA’s Schiphol

A

-

n.v.t.

TMA’s Maastricht zuid van 51° NB en boven FL 095

A

-

n.v.t.

TMA’s Maastricht met uitzondering van zuid van 51°NB en boven FL 095

E

8 km

geen

TMA Eelde

E

8 km

geen

TMA’s Rotterdam

E

8 km

geen

TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E boven FL 065 (FL 095) , zie noot 1FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.

B

8 km

n.v.t.

TMA's Nieuw Milligen A-1, A-2, A-3, C, D en E op of beneden FL 065 (FL 095)

E

8 km (5 km) zie noot 25 km van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen

geen

TMA's Nieuw Milligen F-1 en F-2

E

8 km (5km),

geen

TMA’s Nieuw Milligen B, G1 en G2

E

8 km (5 km)

geen

TMA Soesterberg C 5 km

C

5 km

geen

CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht

C

5 km

geen zie noot 3Mits een vliegzicht van 8 km of meer is en indien een hogere snelheid dan 250 kt vanwege vliegveiligheid noodzakelijk is.

CTR’s De Kooij, Deelen, Valkenburg, Eindhoven, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Soesterberg, Twente, Volkel, Woensdrecht, (zie noot 4)Van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen, buiten openstellingstijden, wordt er in deze gebieden alleen luchtverkeersinformatie verstrekt; bijzondere VFRvluchten zijn in deze periode Laarbruch en Kleine-Brogel

C

5 km

geen

Overige gebieden boven 3000 ft MSL

G

8 km

geen

Overige gebieden op of beneden 3000 ft MSL G

G

1,5 km, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is.

Geen, mits het vliegzicht 8 km of meer bedraagt, zie noot 5Bij een vliegzicht van minder dan 8 km zullen er geen vliegoperaties met militaire jachtvliegtuigen plaatsvinden in deze gebieden.

Artikel

19

In luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse G op of beneden 900 m (3000 ft) MSL geldt een vliegzicht gelijk aan of groter dan 800 m, mits wordt gevlogen met zodanige snelheid dat tijdig uitwijken voor ander luchtverkeer en hindernissen mogelijk is, voor:

  • a.

    militaire hefschroefvliegtuigen;

  • b.

    luchtvaartuigen van de Politie Luchtvaartdienst van het Korps Landelijke Politiediensten en hefschroefvliegtuigen die worden ingezet voor het vervoer van traumateams;

  • c.

    hefschroefvliegtuigen die blijkens een vrijstelling of ontheffing van de Luchtverkeersbeveiligingsorganisatie ingevolge artikel 45, vierde lid, van het Luchtverkeersreglement, vluchten uitvoeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte, voorzover in die vrijstelling of ontheffing geen hogere waarden zijn vastgesteld.

Artikel

20

In afwijking van artikel 42, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, wordt ten behoeve van een VFR-vlucht met militaire luchtvaartuigen, die wordt uitgevoerd in de naderingsluchtverkeersleidingsgebieden Nieuw Milligen op of beneden 900 m (3000 ft) MSL en binnen plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden van de militaire luchtvaartterreinen, de volgende waarde vastgesteld:

de verticale afstand tussen het luchtvaartuig en de wolken is gelijk aan of groter dan 150 m (500 ft) MSL.

Artikel

21

In afwijking van artikel 43, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement, worden ten behoeve van luchtvaartuigen die, tijdens een VFR-vlucht, landen op of opstijgen van een militair luchtvaartterrein binnen de ATZ’s als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van deze regeling, de volgende waarden vastgesteld:

  • a.

    de wolkenbasis is gelijk aan of groter dan 300 m (1000 ft), of

  • b.

    het grondzicht is gelijk aan of groter dan 3 km.

Artikel

22

In afwijking van artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, wordt bepaald dat, indien het vliegzicht ten minste 5 km bedraagt en vrij van wolken wordt gevlogen, het is toegestaan een VFR-vlucht uit te voeren in het gebied dat deel uitmaakt van de Schiphol TMA 1, met een ondergrens van 450 m (1500 ft) MSL en een bovengrens van 1050 m (3500 ft) MSL, en lateraal begrensd door de volgende posities:

52°29’40”NB 005°24’00”OL, langs de IJsselmeerkust naar 52°34’42”NB 005°31’48”OL;

langs de grens van de Schiphol TMA 1 naar 52°21’10”NB 005°38’25”OL;

52°22’05”NB 005°36’30”OL;

langs de Veluwemeerkust naar 52°22’05”NB 005°33’50”OL;

52°27’35”NB 005°25’10”OL;

52°29’10”NB 005°25’10”OL naar beginpositie.

Slotbepalingen

Artikel

24

De Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling classificatie van luchtverkeersdienstverleningsgebieden worden ingetrokken.

Artikel

25

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

26

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling luchtverkeersdienstverlening.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage
De Minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos
De Staatssecretaris van Defensie, H.A.L. vanHoof

Bijlage

A

behorende bij de artikel 1, onderdeel o, en 9

GENOFIC AREA

ENR 6-2-7 d.d. 10 oktober 1996 GENOFIC AREA

Bijlage

B

behorende bij de artikelen 2, derde lid, en 16, eerste lid

Algemene- en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden

ENR 2-1-1/2 d.d. 10 oktober 1996 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-1-3/4 d.d. 12 februari 1998 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-1-5 d.d. 3 juli 1997 Air Traffic Services Airspace

ENR 2-2-1 d.d. 10 oktober 1996 Airway B29

ENR 6-2-1 d.d. 20 februari 2003 Airspace Structure and ATS Airspace Classification.

Bijlage

B1

Behorende bij artikel 2, vierde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Alle posities worden uitgedrukt in WGS-84.

1

Nieuw Milligen TMA A-1

2

Nieuw Milligen TMA A-2

3

Nieuw Milligen TMA A-3

4

Schiphol TMA 1

5

Rotterdam TMA 1

6

Nieuw Milligen CTA Noord

7

Nieuw Milligen TMA F-1

8

Nieuw Milligen TMA F-2

9

Nieuw Milligen TMA B

10

Schiphol TMA 3

Bijlage

C

behorende bij artikel 3, eerste lid

Luchtverkeersroutes

ENR 3-1-1 t/m 9 d.d. 23 april 1998 Lower ATS Routes

ENR 3-2-1 t/m 8 d.d. 23 april 1998 Upper ATS Routes

ENR 3-3-1 t/m 3 d.d. 23 april 1998 ATS TRUNK/RNAV Routes

ENR 3-4-1 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes

ENR 3-4-2 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-3 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-4 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-5 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/RNAV Upper ATS Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-6 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes mixed categories 1, 2 en 3

ENR 3-4-7 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Routes mixed categories 1 en 2/Upper ATS Routes category 1/ATS Trunk/RNAV Routes category 1

ENR 3-4-8 d.d. 23 april 1998 Conditional Routes (CDR’s)/ATS Trunk/RNAV Routes categorie 1/Upper ATS Routes category 3

ENR 6-3-1 d.d. 26 februari 1998ATS Routes and TRUNK/RNAV Routes

ENR 6-3-3 d.d. 26 februari 1998Conditional Routes

Bijlage

D

behorende bij artikel 4

Helicopter Main routes/Helicopter Protected Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3-5-1 d.d. 24 april 1997Helicopter Routes

ENR 6-3-5 d.d. 20 februari 2003 North Sea Operations

Bijlage

E

behorende bij de artikelen 5, derde, vierde en vijfde lid, en 16 , tweede lid

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

EHAM AD 2-1-9 d.d. 20 november 1997ATS Airspace

EHRD AD 2-1-7 d.d. 10 april 1997ATS Airspace

EHGG AD 2-1-7 d.d. 10 april 1997ATS Airspace

EHBK AD 2-1-7 d.d. 9 april 1998ATS Airspace

MIL AD 2-1 t/m 4 d.d. 10 oktober 1996Controlled Aerodromes

ENR 6-2-1 d.d. 20 februari 2003 Airspace Structure and ATS Airspace Classification.

Kleine-Brogel CTR

Bijlage

E1

Behorende bij de artikelen 5, vierde en vijfde lid, en 16, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

De posities worden uitgedrukt in WGS-84.

Soesterberg CTR

Bijlage

F

behorende bij artikel 7, tweede en derde lid

Aerodrome Traffic Zones

ENR 5-1-13 d.d. 10 oktober 1996 Military Aerodrome Traffic Zones

Bijlage

G

behorende bij de artikelen 7a, tweede lid, en artikel 7b, tweede lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening

Bijzondere luchtverkeersgebieden op burgerluchtvaartterreinen

1

ATZ Budel

  • a.

    De laterale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:

    1º.
    de noordoostgrens:

    een cirkel van 5 nautische mijlen rond positie 51°14"21' NB 005°36"50' OL, en

    2º.
    de zuidwestgrens:

    de grens van het vluchtinformatiegebied Amsterdam zoals vastgelegd in artikel 1.1 van de Wet luchtvaart;

  • b.

    De verticale grenzen van de ATZ Budel zijn als volgt:

    1º.
    ondergrens:

    de grond, en

    2º.
    bovengrens in deel A :

    365,76 meter boven gemiddeld zeeniveau en bovengrens in deel B: 182,88 meter boven gemiddeld zeeniveau;

  • c.

    De ATZ Budel bestaat uit twee delen:

    • 1º.

      Deel A

      Vanaf positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°17"45' NB 005°31"02' OL langs een boog van een cirkel met een straal van 5 nautische mijlen gecentreerd rond positie 51°14"21' NB 005°36"50' OL tot aan positie 51° 10"56' NB 005°42"38' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°11"52' NB 005°39"10' OL vandaar in een rechte lijn terug naar positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL.

    • 2º.

      Deel B

      Vanaf positie 51°15?21' NB 005°33"24' OL langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°13"00' NB 005°33"50' OL vandaar langs de Nederlands/Belgische grens naar positie 51°11"52' NB 005°39"10' OL en vandaar in rechte lijn terug naar positie 51°15"21' NB 005°33"24' OL.

2

ATZ Lelystad