Regeling kwalificatie STD’s

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Besluit:

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.
kwalificatiedocumenten:
  • JAR-STD 1A:

    Joint Aviation Requirements Synthetic Training Devices, Flight Simulators - Aeroplanes, vastgesteld door de JAA,

    JAR-STD 3A:

    Joint Aviation Requirements Synthetic Training Devices, Flight & Navigation Procedures Trainers, vastgesteld door de JAA,

    JAR-STD 2A:

    Joint Aviation Requirements Synthetic Training Devices, Aeroplane Flight Training Devices, vastgesteld door de JAA,

    JAR-STD 1H:

    Joint Aviation Requirements Synthetic Training Devices, Helicopter Flight Simulators, vastgesteld door de JAA,

    FAA AC 120-45 A:

    Federal Aviation Administration (FAA) Advisory Circular, Airline Flight Training Device Qualification, vastgesteld door de FAA,

    FAA AC 120-40 A en B:

    Federal Aviation Administration (FAA) Advisory Circular, Airplane Simulator Qualification, vastgesteld door de FAA,

    CAA CAP 453:

    Civil Aviation Authority (CAA) Aeronautical Publication, Aeroplane Flight Simulators, vastgesteld door de CAA,

    FAA, AC 120-63:

    Federal Aviation Administration (FAA) Advisory Circular, Helicopter Simulator Qualification, vastgesteld door de FAA;

b.
minister:

Minister van Verkeer en Waterstaat;

c.
vluchtnabootser:

een flight simulator als bedoeld in de kwalificatiedocumenten, genoemd in onderdeel a, onder 1, 4, 5 en 6;

d.
FNPT I:

een vlieg- en navigatieprocedures trainer (Flight and Navigation Procedures Trainer) Type I als bedoeld in JAR-STD 3A;

e.
FNPT II:

een vlieg- en navigatieprocedures trainer (Flight and Navigation Procedures Trainer) Type II als bedoeld in JAR-STD 3A;

f.
FNPT:

een vlieg- en navigatieprocedures trainer als bedoeld in FAA AC 120-45 A;

g.
FTD:

een vliegtrainingsinstrument (Flight Training Device) als bedoeld in JAR-STD 2A.

Artikel

2

Artikel

3

Een STD is gekwalificeerd indien:

  • a.

    de minister op basis van een onderzoek als bedoeld in artikel 4 een bewijs van kwalificatie heeft afgegeven, of

  • b.

    een daartoe bevoegde autoriteit van een JAA-land, genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage, op basis van een onderzoek gebaseerd op JAR-STD 1A, 2A, 3A of 1H een bewijs van kwalificatie heeft afgegeven en de locatie van de STD binnen het betreffende JAA-land is.

Artikel

4

Artikel

5

Artikel

6

Het onderzoek, bedoeld in artikel 4, vindt plaats:

  • a.

    voor zover het betreft initiële afgifte van een bewijs van kwalificatie, uiterlijk twee weken voor de datum waarop de eigenaar of houder de STD in gebruik wenst te nemen;

  • b.

    voor zover het betreft de verlenging van een bewijs van kwalificatie, tussen 60 dagen en twee weken voor het verlopen van de termijn van geldigheid, bedoeld in artikel 5, eerste lid.

Artikel

7

In geval van verlenging van een bewijs van kwalificatie verkrijgt dit bewijs zijn geldigheid op het moment dat de geldigheid van het voorafgaande bewijs van kwalificatie afloopt.

Artikel

8

Artikel

9

Het bewijs van kwalificatie van een STD, afgegeven op enig tijdstip voor inwerkingtreding van deze regeling, behoudt de termijn van geldigheid, die in dat bewijs is aangegeven.

Artikel

10

Artikel

11

De Regeling kwalificatie vluchtnabootsers wordt ingetrokken.

Artikel

12

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 1999.

Artikel

13

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling kwalificatie STD’s.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos

Bijlage als bedoeld in artikel 3, onderdeel b, en artikel 7, tweede lid, van Regeling Kwalificatie STD's

De JAA-landen bedoeld in artikel 3, onderdeel b, voor zover de kwalificatie gedaan is op basis van JAR-STD 1A, zijn:

  • Denemarken

  • Duitsland

  • Frankrijk

  • Noorwegen

  • het Verenigd Koninkrijk

  • Zweden

  • Zwitserland