Subsidieregeling ESF-3

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
Gezien de Beschikking van de Europese Commissie, kenmerk C(2000)1127, d.d. 8 augustus 2000, waarbij aan Nederland voor de periode 2000-2006 gelden uit het Europees Sociaal Fonds zijn toegewezen ter verwezenlijking van maatregelen op het gebied van het arbeidsmarktbeleid en het beroepsonderwijs, binnen de kaders, als vastgelegd in het terzake door de Commissie goedgekeurde Enig Programmeringsdocument,
Overwegende dat over de besteding van deze middelen nadere regels dienen te worden vastgesteld,

Besluit:

Artikel

1

Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.
de minister:

de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

b.
begunstigde:

degene aan wie krachtens deze regeling projectsubsidie is verleend;

c.
aanvraagtijdvak:

een door de minister vastgesteld tijdvak, als bedoeld in artikel 4, waarbinnen aanvragen om projectsubsidie kunnen worden ingediend;

d.
project:

een samenhangend geheel van activiteiten met betrekking tot de in artikel 3, eerste lid, genoemde onderwerpen;

e.
projectsubsidie:

de subsidie, als bedoeld in artikel 7;

f.
aanvrager:

de aanvrager van projectsubsidie;

g.
ESF3-Beleidskader:

een door de minister vastgesteld beleidskader voor nieuwe subsidie-aanvragen, als bedoeld in artikel 4, eerste lid, waarin de groep van subsidiegerechtigden, de omvang van de ter beschikking staande subsidiemiddelen alsmede de aan projecten te stellen eisen nader worden bepaald.

Artikel

2

Inleidende bepaling

Artikel

3

Aard van de projecten

Artikel

4

Aanvraagtijdvakken, ESF3-Beleidskader

Artikel

5

De aanvraag van projectsubsidie

Artikel

6

Weigering van projectsubsidie

Een projectsubsidie-aanvraag wordt afgewezen:

  • a.

    indien de aanvraag of het voor subsidie aangemelde project niet voldoet aan de bij en krachtens deze regeling gestelde eisen;

  • b.

    indien onvoldoende zekerheid bestaat dat de projectadministratie van de aanvrager aan de in artikel 11 gestelde eisen zal voldoen;

  • c.

    indien onvoldoende zekerheid bestaat over de financiering van de totale noodzakelijkerwijs ten behoeve van de uitvoering van het project te maken kosten;

  • d.

    indien de kosten van het project niet in een redelijke verhouding staan tot de daarvan te verwachten resultaten;

  • e.

    indien door subsidieverlening het in het toepasselijke ESF3-Beleidskader aangegeven subsidieplafond zou worden overschreden;

  • f.

    indien het project reeds uit anderen hoofde wordt gefinancierd ten laste van Europese subsidieprogramma's.

Artikel

7

Verlening van projectsubsidie

Artikel

8

Subsidiehoogte

Artikel

9

Subsidiabele kosten

Artikel

10

Bevoorschotting

Artikel

11

Administratievoorschriften

Artikel

12

Rapportage

Artikel

13

Einddeclaratie en subsidievaststelling

Artikel

14

Publiciteit, evaluatie

Artikel

15

Intrekking van de beschikking tot verlening van projectsubsidie

Artikel

16

Departementale projecten

Aanvragen tot bekostiging van projecten met ESF-middelen, ingediend vanuit enig departement of onderdeel daarvan, zullen door de minister worden beoordeel in het kader van dezelfde procedure, en op basis van dezelfde beoordelingscriteria, als betrof het subsidie-aanvragen. De voorgaande artikelen zijn op die aanvragen van overeenkomstige toepassing.

Artikel

17

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W.A.Vermeend

Bijlage

1

bij Subsidieregeling ESF-3: door begunstigde ten behoeve van evaluatie vast te leggen gegevens ( art. 11, zesde lid)

Reïntegratie werklozen ( art.3, eerste lid onder a en b)

identificerend kenmerk project

  • door de minister toegekend projectnummer

  • verondersteld wordt dat dit kenmerk een zodanige koppeling met de projectadministratie mogelijk maakt dat gegevens kunnen worden toegevoegd over de aard van het project, de - gemiddelde - kosten per deelnemer, de aanvragende en uitvoerende organisatie en dergelijke

identificerend kenmerk deelnemers

  • naam, adres, postcode, woonplaats

persoonsgegevens deelnemers

  • geboortedatum (conform kenmerk 2 monitor Scholing en Activering (Stcrt.2001, 71)

  • geslacht (conform kenmerk 3 monitor Scholing en Activering (Stcrt 2001, 71)

  • al dan niet woonachtig doelstelling-2 gebied (koppeling met postcode)

    allochtone afkomst deelnemers

  • vaststelling conform WPR/Besluit gevoelige gegevens, en onderscheiden naar: Turks, Marokkaans, Surinaams, Antilliaans/Arubaans, overig niet-Westers, overig

    fase-indeling

  • conform kenmerk 6 gegevensset monitor Scholing en activering (onbekend; fase 1; fase 2; fase 3; fase 4; fase nog nader te bepalen)

ingangsdatum uitkering

  • conform kenmerk 13 gegevensset monitor Scholing en activering (Stcrt 2001, 71)

aard van het ingezette (vanuit ESF-gelden bekostigde) trajectinstrument

  • conform onderscheidingen kenmerk 20 monitor scholing en activering (Stcrt. 2001, 71)

duur van de toepassing van het trajectinstrument

  • startdatum toepassing (conform variabele 21 monitor Scholing en activering (Stcrt.2001, 71)

  • einddatum toepassing (conform variabele 22 monitor Scholing en activering (Stcrt.2001, 71)

Scholing van werkenden ( artikel 3, eerste lid onder c)

identificerend kenmerk project

  • door de minister toegekend projectnummer

  • verondersteld wordt dat dit kenmerk een zodanige koppeling met de projectadministratie mogelijk maakt dat gegevens kunnen worden toegevoegd over de aard van het project (onderscheiden in a. werkende zonder startkwalificatie, b. opscholing van werknemers en c. sectoroverschrijdende scholing), de - gemiddelde - kosten per deelnemer, de aanvragende en uitvoerende organisatie en dergelijke

identificerend kenmerk deelnemers

  • naam, adres, postcode, woonplaats

persoonsgegevens deelnemers

  • geboortedatum

  • geslacht

  • al dan niet woonachtig doelstelling-2 gebied (koppeling met postcode)

allochtone afkomst deelnemers

  • vaststelling conform WPR/Besluit gevoelige gegevens, en onderscheiden naar: Turks, Marokkaans, Surinaams, Antilliaans/Arubaans, overig niet-Westers, overig

bedrijfstak

  • 2-cijferige SBI-codering CBS

omvang bedrijf

  • al dan niet 250 naar full-time werkweek herleiden werknemers die werkzaam zijn bij de juridische eenheid

opleidingsniveau voor toepassing maatregel

  • conform indeling Wet educatie en beroepsonderwijs

opleidingsniveau na toepassing maatregel

  • al dan niet afronding opleiding

  • conform indeling Wet educatie en beroepsonderwijs

  • al dan niet EVC

Leven lang leren (art. 3, eerste lid onder e)

identificerend kenmerk project

  • door de minister toegekend projectnummer

  • verondersteld wordt dat dit kenmerk een zodanige koppeling met de projectadministratie mogelijk maakt dat gegevens kunnen worden toegevoegd over de aard van het project (onderscheiden in bestrijding van voortijdig schoolverlaten, versterking van beroepsbegeleidende leerweg en praktijkonderwijs ), de - gemiddelde - kosten per deelnemer, de aanvragende en uitvoerende instanties en dergelijke

identificerend kenmerk deelnemers

  • naam, adres, postcode, woonplaats

persoonsgegevens deelnemers

  • geboortedatum

  • geslacht

  • al dan niet woonachting in doelstelling-2 gebied (koppeling met postcode)

opleidingsniveau voor en na toepassing maatregel

  • BBL en VSV: vaststelling conform Regeling Informatievoorziening BVE

  • Praktijkonderwijs: vaststelling conform Regeling personele vergoeding culturele minderheidsgroepen en anderstalige leerlingen Wet voortgezet onderwijs

  • BBL en VSV: aantal behaalde deelkwalificatie(s), conform Wet educatie beroepsonderwijs

  • praktijkonderwijs: aantal plaatsingen op de arbeidsmarkt

Bijlage

2

bij Subsidieregeling ESF3: Controleprotocol ( art.13, derde lid)

1

Algemeen

1.1

Doel en reikwijdte van het controleprotocol

Dit controleprotocol geeft nadere aanwijzingen en een toelichting op de door de accountants uit te voeren controlewerkzaamheden in het kader van de activiteiten, die mede gefinancierd zijn uit het Europees Sociaal Fonds, Doelstelling 3 (2000-2006). Dit controleprotocol is geen werkprogramma. De accountant belast met de controle van de einddeclaratie (artikel 13 lid 3) of een tussentijdse rapportage (artikel 10 lid 3) dient zorg te dragen voor een op de situatie toegesneden werkprogramma, waarbij aan de specifieke AO-kenmerken van een project, alsmede aan de controletolerantie, voldoende aandacht wordt geschonken.

De wijze waarop het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) toezicht uitoefent op de uitvoering van ESF-projecten is beschreven in een controle- en toezichtsplan (Auditfilosofie Agentschap SZW). In dit plan worden de verantwoordelijkheden van de diverse partijen die bij de uitvoering van ESF-projecten zijn betrokken (waaronder de externe accountant) nader uitgewerkt.

1.2

Doel en reikwijdte van de accountantscontrole

In het kader van de controle op de uitvoering van de Subsidieregeling ESF-3 dient de einddeclaratie voorzien te zijn van een verklaring van een accountant (artikel 13, lid 3). De einddeclaratie en de daarbij afgegeven accountantsverklaring zijn voor SZW de basis voor het vaststellen van de definitieve subsidie.

Op grond van artikel 10 lid 3 kan SZW ook verlangen dat een tussentijdse rapportage van een accountantsverklaring wordt voorzien. De tussentijdse rapportage en de daarbij afgegeven accountantsverklaring zijn voor SZW dan de basis voor het vaststellen van een voorschot.

Daar waar in de vorige alinea wordt gesproken over einddeclaratie/tussentijdse rapportage wordt bedoeld de einddeclaratie/tussentijdse rapportage op projectniveau.

De einddeclaratie/tussentijdse rapportage is een financiële verantwoording bij een subsidie-afrekening/voorschotverzoek. De uitkomst van de werkzaamheden van de accountant is derhalve een accountantsverklaring. Deze accountantsverklaring geeft zowel een oordeel over de juistheid van de einddeclaratie/tussentijdse rapportage, alsmede over de rechtmatigheid hiervan. Het is van essentieel belang dat de strekking van de accountantsverklaring duidelijk is en dat de eventueel geconstateerde problemen goed worden weergegeven. De geconstateerde bevindingen worden door de accountant opgenomen in een rapport van bevindingen.

Voor de accountantsverklaring heeft SZW modellen ontwikkeld. Deze modellen zijn als bijlage bij dit protocol opgenomen.

1.3

Materialiteit en correcties

De controle dient dusdanig te worden opgezet, dat daarmee wordt voldaan aan de materialiteitseis van de Rijksoverheid. Dit houdt in, dat alle fouten groter dan 1 procent van het projectbedrag dienen te worden vastgesteld. Uiteraard geldt voor de accountant het axiomatische voorbehoud. Teneinde een goedkeurende verklaring af te kunnen geven is het noodzakelijk dat alle geconstateerde fouten in de einddeclaratie / tussentijdse rapportage worden gecorrigeerd. Indien een correctie niet of niet afdoende wordt aangebracht dient dit tot uitdrukking te worden gebracht door middel van het verstrekken van een niet goedkeurende accountantsverklaring (afkeurende verklaring of verklaring met beperking). In het rapport van bevindingen dienen de geconstateerde, niet gecorrigeerde, fouten of voor de accountant niet controleerbare posten, nader te worden geanalyseerd en dienen de gevolgen voor de einddeclaratie / tussentijdse rapportage nader te worden gekwantificeerd.

1.4

OLAF-meldingen

De Europese regelgeving schrijft voor dat alle afwijkingen van de regelgeving groter dan € 4.000 gemeld moeten worden aan de Europese Commissie. Deze verplichte melding vindt plaats aan de zogenaamde fraude commissie van de Europese Commissie (OLAF).

2

Opdrachtbevestiging

SZW wenst zekerheid te verkrijgen dat de controlerend accountant tijdig op de hoogte is gesteld van de inhoud van dit controleprotocol. Bij de indiening van de aanvraag van projectsubsidie dient een kopie van de opdrachtbevestiging of een andere schriftelijke mededeling, waarin de toepassing en naleving van dit controleprotocol door de controlerend accountant wordt bevestigd, aan SZW te worden gezonden.

De tekst van deze opdrachtbevestiging is opgenomen in bijlage A van dit controleprotocol.

Zolang bovengenoemde stukken niet in het bezit zijn van SZW wordt de behandeling van verzoeken tot voorschotverlening van de aanvrager opgeschort.

3

Werkzaamheden van de accountant

3.1

Algemeen

De accountant maakt onderscheid tussen de volgende werkzaamheden:

  • werkzaamheden voorafgaand aan de uitvoering van het project (preventieve werkzaamheden);

  • interim controle;

  • eindcontrole.

3.2

Preventieve werkzaamheden

De preventieve werkzaamheden zijn van belang indien de externe accountant reeds in een vroeg stadium, bijvoorbeeld in de voorbereidende fase, bij de totstandkoming van de projectaanvraag, is betrokken.

In deze voorbereidende fase beoordeelt de accountant de voorgenomen administratieve organisatie en daarin vervatte maatregelen van interne controle (AO/IC) teneinde vast te stellen of deze voorgenomen AO/IC voldoet aan de in de regelgeving gestelde eisen om te kunnen komen tot een goedkeurende accountantsverklaring.

De uitkomsten van deze beoordeling worden schriftelijk aan de opdrachtgever gerapporteerd evenals de eventuele aanbevelingen die daarbij zijn gedaan. De opdrachtgever verstrekt SZW een afschrift van deze rapportage.

3.3

Interim controle

De interim controle heeft mede tot doel vast te stellen of de voorgestelde AO/IC daadwerkelijk bestaat en dat de werking daarvan gedurende de te controleren periode gewaarborgd is. Voor zover tijdens de preventieve werkzaamheden door de accountant aanbevelingen zijn gedaan met betrekking tot de AO/IC onderzoekt de accountant of deze aanbevelingen zijn opgevolgd.

Uiterlijk zes maanden nadat met de uitvoering van een project is gestart, rapporteert de accountant zijn bevindingen met betrekking tot het onderzoek naar de AO/IC in de vorm van een zogenaamde management letter. SZW ontvangt een afschrift van deze rapportage.

Indien de AO/IC bij latere controles van tussentijdse declaraties onderwerp van onderzoek door de accountant is, worden de bevindingen naar aanleiding van deze controles eveneens door middel van een afschrift van de schriftelijke rapportage door de opdrachtgever ter kennis van SZW gebracht.

3.4

Eindcontrole

3.4.1

Algemeen

Hetgeen in deze paragraaf wordt opgenomen met betrekking tot de eindcontrole, is eveneens van toepassing op de controle die door de accountant wordt verricht met betrekking tot een tussentijdse rapportage, indien daarbij door SZW op grond van artikel 13 lid 3 een accountantsverklaring wordt verlangd.

Ter zake van de eindcontrole dient de accountant bij de uitvoering van de accountantscontrole op de einddeclaratie inzake ESF-3 vast te stellen dat minimaal aan de onderstaande punten is voldaan. Hierbij wordt opgemerkt dat de naleving van de gehele subsidieregeling object van controle is.

3.4.2

Algemene voorwaarden

  • a.

    Er is een beschikking van SZW op grond waarvan de einddeclaratie kan worden ingediend.

  • b.

    De einddeclaratie is volledig en juist ingevuld.

  • c.

    De einddeclaratie is rekenkundig juist.

  • d.

    De einddeclaratie stemt overeen met de onderliggende administratie en overige bescheiden van de subsidieaanvrager en/of uitvoerders.

  • e.

    Alle in de einddeclaratie verantwoorde uitgaven voldoen aan de in de Subsidieregeling ESF-3 vermelde criteria.

3.4.3

Administratieve voorschriften

De accountant gaat na dat alle administratieve voorschriften zoals aangegeven in artikel 11 , lid 1 tot en met 6, van de subsidieregeling ESF-3 zijn nageleefd. De belangrijkste voorwaarde is het voeren van een administratie, die waarborgt dat de volgens de subsidieregeling te verstrekken gegevens op een ordelijke, transparante en controleerbare wijze geregistreerd worden.

3.4.4

Subsidiabele kosten

De accountant gaat na dat de in de einddeclaratie verantwoorde kosten juist en rechtmatig zijn. Hieraan is voldaan indien de accountant constateert dat:

  • a.

    de in de einddeclaratie verantwoorde kosten naar hun aard passen binnen de aanvraag met bijbehorende begroting waarop de beschikking is ontvangen;

  • b.

    de in de einddeclaratie verantwoorde kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, voor de uitvoering van het project noodzakelijk zijn en ten laste van de aanvrager zijn gebleven (artikel 9 , lid 1);

  • c.

    de in de einddeclaratie verantwoorde kosten subsidiabel zijn overeenkomstig EG verordening 1685/2000 (artikel 9 lid 1);

  • d.

    de in de einddeclaratie verantwoorde kosten geen kosten betreffen die niet subsidiabel zijn, zoals aangegeven in artikel 9, lid 2;

  • e.

    de gemengde kosten (kosten voor zowel subsidiabele als niet-subsidiabele deelnemers) op een controleerbare en aanvaardbare wijze zijn toegerekend (artikel 9, lid 3).

3.4.5

Deelnemers

De kenmerken van de deelnemers dienen te voldoen aan de eisen die daaraan, ingevolge de bij de beslissing op de subsidie-aanvraag goedgekeurde projectbeschrijving zijn gesteld.

3.4.6

Financiering en overige ontvangsten

De financiering van de activiteiten dient aan de financiële administratie ontleend te kunnen worden. Deze financiering bestaat uit:

  • a.

    publiekrechtelijke bijdrage(n)

  • b.

    ESF-subsidie, en voor zover van toepassing

  • c.

    privaatrechtelijke bijdragen, en/of

  • d.

    overige ontvangsten, voor zover voortvloeiend uit de uitvoering van het project.

Ook de onder d genoemde ontvangsten dienen afzonderlijk uit de administratie te blijken. Deze ontvangsten dienen op het totaal van de in de subsidiegrondslag opgenomen kosten in mindering te worden gebracht , waarna over het saldo de subsidie kan worden berekend.

De accountant dient de financiering en overige ontvangsten op volledigheid te controleren.

3.4.7

Subsidieberekening

De accountant gaat na dat de berekening van de ESF-3 subsidie:

  • a.

    rekenkundig juist is;

  • b.

    conform de subsidiegrondslag als opgenomen in artikel 11 is vastgesteld;

  • c.

    niet meer bedraagt dan de subsidie zoals aangegeven in de beschikking.

3.4.8

Afronding en rapportage

Indien tijdens de accountantscontrole blijkt dat er fouten in de einddeclaratie voorkomen, dan dienen deze gecorrigeerd te worden. Bij het nalaten van de correctie van deze fouten kan de accountant geen goedkeurende accountantsverklaring afgeven.

De accountant hanteert voor de weergave van de bevindingen van zijn controlewerkzaamheden het van toepassing zijnde model Accountantsverklaring zoals dit in bijlage B, C en D bij dit controleprotocol is opgenomen.

Naast de accountantsverklaring dient door de accountant in de volgende gevallen een rapport van bevindingen ten behoeve van SZW te worden opgesteld:

  • Indien het oordeel van de accountant leidt tot een niet goedkeurende accountantsverklaring;

  • Indien sprake is van een goedkeurende verklaring met bevindingen die geen afbreuk doen aan de strekking van de verklaring.

Dit rapport van bevindingen dient gelijktijdig met de accountantsverklaring afgegeven en ingediend te worden bij SZW. SZW gebruikt dit rapport van bevindingen in het kader van de beoordeling van de uitgevoerde werkzaamheden alsmede de hierbij geconstateerde bevindingen. SZW heeft geen standaard model ontwikkeld voor dit rapport van bevindingen, aangezien de opzet hiervoor over wordt gelaten aan de controlerende accountants. Wel dienen ten minste de volgende onderwerpen in het rapport van bevindingen behandeld te worden:

  • Beoordeling van de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC)

  • Controlebevindingen

    • Aard en omvang van de geconstateerde fouten

    • Wel /niet gecorrigeerd in de einddeclaratie

  • Belangrijke bevindingen en aanbevelingen ter verbetering van de AO/IC, indien sprake is van een accountantsverklaring bij een tussentijdse rapportage

  • Motivering van de afgegeven accountantsverklaring.

3.4.9

Ongedeelde verantwoordelijkheid

Voorzover voor de controle van de einddeclaratie gebruik wordt gemaakt van de werkzaamheden van andere accountants, draagt de accountant die verantwoordelijk is voor de accountantsverklaring bij de einddeclaratie, er zorg voor dat de aanvrager hiervan op de hoogte wordt gesteld en wijst de aanvrager op het feit dat alle relevante verplichtingen uit dit controleprotocol ook aan de accountant(s), belast met de controle van de einddeclaratie van (een) deel project(en), bekend worden gemaakt en dat deze laatste accountant(s) hun werkzaamheden verrichten met inachtneming van dit protocol.

Deze laatstgenoemde categorie accountants dient schriftelijk aan de opdrachtgever te bevestigen dat zij van alle verplichtingen uit dit protocol op de hoogte zijn en dat zij deze zullen naleven. Voor deze bevestiging dient gebruik te worden gemaakt van de opdrachtbevestiging volgens bijlage A.

4

Reviews

SZW kan steekproefsgewijs reviews dan wel monitoring onderzoeken uit (laten) voeren teneinde na te gaan of de accountantscontrole met een deugdelijke grondslag en met inachtneming van dit controleprotocol is uitgevoerd. Deze reviews komen niet in de plaats van andere controles dan wel reviews uitgevoerd door de Algemene Rekenkamer, de Europese Commissie en/of de Europese Rekenkamer.

De accountant belast met de controle van de einddeclaratie stemt er mee in dat de controle-dossiers in het kader van bovengenoemde reviews integraal aan de reviewers ter beschikking worden gesteld. Voorts zal deze accountant, schriftelijk dan wel mondeling, alle gevraagde gegevens verstrekken waarom in het kader van voornoemde review wordt verzocht.

Vorenstaande geldt onverkort voor de in de eerste alinea genoemde monitoring onderzoeken.

Bijlage

A

Opdrachtbevestiging

Elke accountant c.q. accountantsorganisatie kan zijn opdrachtbevestiging (gebaseerd op de Richtlijnen voor de Accountantscontrole) inrichten naar zijn eigen inzicht.

Ten behoeve van de controle op de uitvoering van de Subsidieregeling ESF-3 dient de accountant ten minste de navolgende paragrafen in zijn opdrachtbevestiging op te nemen;

Hierbij bevestigen wij de door (naam aanvrager c.q. uitvoerder) aan ons verstrekte opdracht tot controle van * de einddeclaratie/tussentijdse declaratie inzake de uitvoering van het project ingevolge de subsidieregeling ESF-3, waarvoor middels een projectaanvraag gedateerd ... een verzoek om verlening van subsidie is gedaan/waarvoor door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onder beschikking nummer... tot een maximum bedrag van € ... subsidie is toegezegd*.

Ten behoeve van de uitvoering van onze controlewerkzaamheden zult u ervoor zorgdragen dat er een administratie wordt gevoerd, die op een zodanig wijze is ingericht, dat op basis daarvan kan worden gecontroleerd of aan de bepalingen van de Subsidieregeling ESF-3 is voldaan. U zult ons alle gegevens en bescheiden die nodig zijn voor het uitvoeren van onze controlewerkzaamheden ter beschikking stellen.

U heeft ons toestemming verleend medewerking te verlenen aan het bepaalde in artikel 11 lid 8 van de Subsidieregeling ESF-3.

Wij zijn bekend met het bestaan van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-3. Voorts zijn wij ermee bekend dat een kopie van de opdrachtbevestiging naar SZW gezonden zal worden ter bevestiging van de toepassing van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-3.

* doorhalen wat niet van toepassing is.

(ondertekening)

(plaatsnaam, datering)

Bijlage

B

(Model goedkeurende accountantsverklaring)

Aan: (Naam opdrachtgever)

Accountantsverklaring Subsidieregeling ESF-3

afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Opdracht

Ingevolge uw opdracht hebben wij de bijgevoegde, door ons per pagina gewaarmerkte, einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen inzake de uitvoering van het project met registratienummer ... waarvoor subsidie is toegekend op grond van de Subsidieregeling ESF-3, gecontroleerd. Deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage* is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage te verstrekken.

De aanvrager is met beschikkingsnummer ..., d.d ... door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor toekenning van ESF-subsidie in aanmerking gebracht ten behoeve van prioriteit ... maatregel ...

Werkzaamheden

Onze controle is verricht overeenkomstig de bepalingen van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-3, alsmede de nadere aanwijzingen van SZW zoals vastgelegd in brief gedateerd ... onder nummer ... en overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat voldoende zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie/tussentijdse rapportage geen onjuistheden van materieel belang, zoals bedoeld in paragraaf 1.3 van het controleprotocol, bevat. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

Bevindingen

Bij onze controle hebben wij vastgesteld dat:

(De accountant dient de bevindingen op te nemen in een afzonderlijk op te stellen rapport van bevindingen, waarnaar kan worden verwezen).

Oordeel

Wij zijn van oordeel dat de ingediende einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen, voldoet aan de in de Subsidieregeling ESF-3 gestelde voorwaarden.

De einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen sluit met een totaal bedrag van € ...

(ondertekening)

(plaatsnaam, datering)

Bijlage

C

Indien bij de controle van de einddeclaratie onjuistheden zijn geconstateerd die niet op afdoende wijze zijn gecorrigeerd kan de accountant geen goedkeurende verklaring verstrekken. In dergelijke gevallen dient de accountant een afkeurend oordeel te geven.

(Model afkeurende accountantsverklaring)

Aan: (Naam opdrachtgever)

Accountantsverklaring Subsidieregeling ESF-3

afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Opdracht

Ingevolge uw opdracht hebben wij de bijgevoegde, door ons per pagina gewaarmerkte, einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen inzake de uitvoering van het project met registratienummer ... waarvoor subsidie is toegekend op grond van de Subsidieregeling ESF-3, gecontroleerd. Deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage* is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage te verstrekken.

De aanvrager is met beschikkingsnummer ..., d.d... door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor toekenning van ESF-subsidie in aanmerking gebracht ten behoeve van prioriteit ... maatregel ...

Werkzaamheden

Onze controle is verricht overeenkomstig de bepalingen van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-3, alsmede de nadere aanwijzingen van SZW zoals vastgelegd in brief gedateerd ... onder nummer ... en overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie/tussentijdse rapportage geen onjuistheden van materieel belang, zoals bedoeld in paragraaf 1.3 van het controleprotocol, bevat. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

Bevindingen

Bij onze controle hebben wij vastgesteld dat:

(Bevindingen aangeven die hebben geleid tot een afkeurend oordeel. Tevens de omvang van het bedrag aangeven dat niet juist is dan wel waarvan de juistheid niet kan worden vastgesteld. De accountant dient de bevindingen op te nemen in een afzonderlijk op te stellen rapport van bevindingen, waarnaar kan worden verwezen).

Oordeel

Wij zijn van oordeel dat de ingediende einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen, niet voldoet aan de in de Subsidieregeling ESF-3 gestelde voorwaarden en derhalve niet juist is.

De einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen sluit met een totaal bedrag van € ...

(ondertekening)

(plaatsnaam, datering)

Bijlage

D

Indien bij de controle van de einddeclaratie onzekerheden van materieel belang zijn blijven bestaan die niet noodzakelijkerwijs hadden moeten leiden tot een correctie van de declaratie (bijvoorbeeld bij onduidelijkheid over de juiste interpretatie van subsidievoorwaarden) en die daardoor niet hoefden te leiden tot het geven van een afkeurende verklaring kan de accountant evenmin een goedkeurende verklaring verstrekken. In dergelijke gevallen dient de accountant een verklaring met beperking te geven.

(Model verklaring met beperking)

Aan: (Naam opdrachtgever)

Accountantsverklaring Subsidieregeling ESF-3

afgegeven ten behoeve van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Opdracht

Ingevolge uw opdracht hebben wij de bijgevoegde, door ons per pagina gewaarmerkte, einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen inzake de uitvoering van het project met registratienummer ... waarvoor subsidie is toegekend op grond van de Subsidieregeling ESF-3, gecontroleerd. Deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage* is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de aanvrager. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake deze einddeclaratie/tussentijdse rapportage te verstrekken.

De aanvrager is met beschikkingsnummer ..., d.d. ... door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor toekenning van ESF-subsidie in aanmerking gebracht ten behoeve van prioriteit ... maatregel ...

Werkzaamheden

Onze controle is verricht overeenkomstig de bepalingen van het controleprotocol Subsidieregeling ESF-3, alsmede de nadere aanwijzingen van SZW zoals vastgelegd in brief gedateerd ... onder nummer ... en overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat zekerheid wordt verkregen dat de einddeclaratie/tussentijdse rapportage geen onjuistheden van materieel belang, zoals bedoeld in paragraaf 1.3 van het controleprotocol, bevat. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

Bevindingen

Bij onze controle hebben wij vastgesteld dat:

(Bevindingen aangeven die hebben geleid tot de verklaring met beperking. Tevens de omvang van het bedrag aangeven waarvan de juistheid niet kan worden vastgesteld. De accountant dient de bevindingen op te nemen in een afzonderlijk op te stellen rapport van bevindingen, waarnaar kan worden verwezen).

Oordeel

Wij zijn van oordeel dat de ingediende einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen, onder voorbehoud van (omschrijving van de onzekerheid) voldoet aan de in de Subsidieregeling ESF-3 gestelde voorwaarden.

De einddeclaratie/tussentijdse rapportage* met bijlagen sluit met een totaal bedrag van € ...

(ondertekening)

(plaatsnaam, datering)

* doorhalen wat niet van toepassing is

Bijlage

3

bij Subsidieregeling ESF3: doelstelling-2-gebieden (artikel 4, twee-de lid)

NUTS III-regio

In aanmerking komende zones

In de in aanmerking

komende zones wo-

nende bevolking van

de NUTS III-regio

De gehele NUTS III-regio

Alleen de volgende zones

met uitzondering van

van de NUTS III-regio

Zones die voldoen aan het bepaalde in artikel 4, lid 7, van Verordening (EG) nr. 1260/1999

NL213

Twente

de gemeente:

50997

Enschede (uitsluitend CBS-buurten:

City

Lasonder, Zeggelt

Laarens West

Veldkamp-Geffert-West

Horstlanden-Stadsweide

Cromhoffsbleek-Kotman

Boswinkel-De Braker

Pathmos

Stevenvenne

Tubantia-Toekomst (behalve

postcodes 7514AA, 7514AB, van

7521AA tot en met 7521AE, 7521AG,

van 7521AP tot en met 7521BD)

Twekkelerveld (behalve postcode 7521DD)

Roombeek-Roomveldje

Mekkelholt

Deppenbroek

Wesselerbrink Noord-Oost

Wesselerbrink Noord-West (behalve

postcodes 7544NA, 7544NB, 7544NC,

van 7544NE tot en met 7544NH, van

7544NK tot en met 7544NZ)

Industrie- en havengebied (behalve

postcodes 7547AN en 7547PH)

NL223

Arnhem/Nijmegen

de gemeente:

99612

Arnhem (uitsluitend CBS-buurten:

Markt

Weverstraat

Rijnstraat

Janssingel

Stationsplein

Utrechtsestraat

Hommelstraat

Spijkerbuurt

Boulevardwijk

Bij de John Frostbrug

Statenkwartier

Arnhemse Broek

Van Vershuerbuurt

Industrieterrein Arnhemse Broek

(uitsluitend het gedeelte tussen

Nieuwe Kade, Westervoortsedijk,

Nieuwe Havenweg via verlenging

van "Nieuwe Haven" tot Pleijweg,

Zevenaarseweg, oude Zevenaarse-

weg, Broekstraat en Badhuisstraat,

behalve postcode 6827 BG)

Presikhaaf I

Presikhaaf II

Presikhaaf III

St. Marten

Klarendal-zuid

Klarendal-noord

Onder de Linden

Sint Janskerkstraat e.o.

Meinerswijk en de Praets

Malburgen-west

Groene weide

Kamillehof en Bakenhof

Het Duifje

Immerloo I

Middelgraaflaan e.o.

Zeessingel e.o.

Immerloo II)

de gemeente:

Nijmegen (uitsluitend CBS-buurten:

Nijeveld

Goffert

Grootstal

Hatert

Biezen

Wolfskuil

Hees

Heseveld

Neerbosch

Haven- en industrieterrein)

NL31

Utrecht

de gemeente:

70669

Utrecht (uitsluitend CBS-buurten:

Welgelegen/Den Hommel (uitsluit-

end het gedeelte tussen de Martin

Luther Kinglaan, Pijperlaan, Oude

Leidseweg en Amsterdam-

Rijnkanaal)

Halve Maan

Schepenbuurt/bedrijvengebied

Cartesiusweg

Lageweide/Hogeweide

Pijlsweerd-Zuid

Pijlsweerd-Noord

Ondiep

Tweede Daalsebuurt

Egelantiersstraat/Mariendaalstraat

Geuzenwijk

De Driehoek

Prins Bernhardplein e.o.

J.M. de Muinck Keizerlaan

Zuilen Noord

Loevenhoutsedijk e.o.

Taag-/Rubicondreef e.o.

Zamenhofdreef e.o.

Wolga-/Donaudreef

Neckardreef

Zambesidreef

Bedrijvengebied Overvecht

Bedrijvengebied Kanaleneiland

(uitsluitend het gedeelte tussen

Merwedekanaal, gemeentegrens

Utrecht-Nieuwegein (tot kruising

Amsterdam-Rijnkanaal), Papen-

dorpsepad/Amsterdam-Rijnkanaal

(tot kruising Aziëlaan), Aziëlaan

(tot Europalaan), Europalaan,

Overste

Transwijk-Zuid

Kanaleneiland-Zuid

Kanaleneiland-Noord

NUTS III-regio

In aanmerking komende zones

In de in aanmerking

komende zones wo-

nende bevolking van

de NUTS III-regio

De gehele NUTS III-regio

Alleen de volgende zones

met uitzondering van

van de NUTS III-regio

NL326

Groot-Amsterdam

de gemeente:

119057

Amsterdam (uitsluitend

CBS-buurten:

Bijlmer Oost

Bijlmer Centrum

Amstel III / Bullewijk

Oosterparkbuurt

Dapperbuurt

Transvaalbuurt

Weesperzijde

Indische buurt West

Indische buurt Oost

IJ-Eiland

Oostelijke Eilanden/Kadijken)

NL332

Agglomeratie 's Gravenhage

de gemeente:

96771

's Gravenhage (uitsluitend

CBS-buurten:

Huygenspark

Rivierenbuurt-zuid

Rivierenbuurt-noord

Kortenbos

Uilebomen

Zuidwal

Schildersbuurt-west

Schildersbuurt-noord

Schildersbuurt-oost

Transvaalkwartier-noord

Transvaalkwartier-midden

Transvaalkwartier-zuid

Groente- en fruitmarkt

Laakhaven-oost

Laakhaven-west

Spoorwijk

Noordpolderbuurt

Binckhorst)

NL335

Groot-Rijnmond

de gemeente:

120944

Rotterdam (uitsluitend CBS-buurten:

Delfshaven

Bospolder

Tussendijken

Spangen

Nieuwe Westen

Middelland

Oud-Mathenesse (uitsluitend het

gedeelte tussen Tjalklaan (lopend

via Marconiplein), Spaanse Bocht,

Spangense Kade en spoorweg

noord)

Schiemond

Nieuw Mathenesse

Spaanse Polder

Nieuwe Werk (uitsluitend

Schiehaven-Mullerpier (momenteel

Loydkwartier))

Bloemhof

Hillesluis

Katendrecht

Afrikaanderwijk

Feijenoord

NL414

Zuidoost-Noord-Brabant

de gemeente:

50578

Eindhoven (uitsluitend CBS-buurten:

Centrum

Irisbuurt

Cingelshouck

Sint-Josephburgh

Tuindorp

Heistraat

Bloemenbuurt

Looiakkers

Industrieterrein Geldropseweg

Burghplan

Bonifaciuslaan

Tivoli

Nieuwe Erven

Kruidenbuurt

Kerstroosplein

De Lakerlopen

Het Wasven

Het Busselke

Poeijerstraat

Het Hofke

Herzenbroeken

De Doornakkers

Limbeek, Fellenoord

Lijmbeekstraat

Hemelrijken

Bakkerstraat

Het Groenewoud)

NL422

Zuid-Limburg

de gemeente:

49506

Maastricht (uitsluitend CBS-buurten:

City (uitsluitend het gedeelte tussen

Stadhuisstraat, Markt (buitengrens),

Hoenderstraat, Maasboulevard

(westkant))

Jekerkwartier (uitsluitend het

gedeelte tussen Maasboulevard

(westkant), tot de Oude

Minderbroeders)

Statenkwartier (uitsluitend het

gedeelte tussen Capucijnerstraat,

Apostelengang, Bogaardenstaart,

Achter de Barakken, Boschstraat)

Boschstraatkwartier (uitsluitend het

gedeelte tussen Boschstraat, Bassin

(kade), Van Hasseltkade, Kliene

Gracht, Stadhuisstraat)

Sint Maartenspoort

Wijck (uitsluitend het gedeelte

tussen Wijckerwal, Plein 1992

(westkant), Ruiterij, Hoogbrug-

straat, Akerstraat, Heugemerweg,

Stellalunet, Daemslunet, Avenue

Ceramique (inclusief aangrenzende

musea))

Brusselsepoort

Mariaberg (uitsluitend het gedeelte

tussen Beeldsnijdersdreef/Borneo-

straat, Javastraat, Tongerseweg,

Hertogsingel)

Dousberg-Hazendans (uitsluitend

het gedeelte tussen Heserstraat,

Keramieksingel en de Belgische

grens)

Malpertuis

Caberg

Oud-Caberg

Malberg

Boschpoort

Bosscherveld

Wijckerpoort

Akerpoort

Wittevrouwenveld (uitsluitend het

gedeelte tussen Marathonweg,

Stadionweg, Terblijterweg, achter

de bouwwerken aan de oostkant,

zijnde de lijn noord-zuid vanaf de

Terblijterweg, de oostkant van de

begraafplaats Oostermaas en de

kruising Bergmansweg-Berger

Nazareth

Limmel

Scharn (uitsluitend het gedeelte

tussen Oranjeplein, A2-E25

(president Rooseveltlaan), Europa-

plein tot JF Kennedysingel en

noordoostbocht Europaplein)

Amby (uitsluitend het gedeelte

tussen A2-E25 (westkant))

Beatrixhaven

Meerssenhoven

Randwijck (uitsluitend het gedeelte

tussen Limburglaan, Randwijck-

singel, Ittersondomein, J.W.

Beyenlaan, Antoin Pinaylaan,

Oeslingebaan)

Heer (uitsluitend het gedeelte

tussen Europaplein (oostkant),

Philipsweg, A2-E25 (oostkant))

Zones die voldoen aan het bepaalde in artikel 4, lid 9, onder b), van Verordening (EG) nr. 1260/1999

NL212

Zuidwest-Overijssel

de volgende gemeenten:

37400

Olst

Deventer/Diepenveen (met

uitzondering van CBS-telgebieden:

Deventer 0000-0809 en Diepenveen

0000-0100)

Raalte (met uitzondering van de

CBS-telgebieden: 0000-0106)

Bathmen

Holten

NL213

Twente

de volgende gemeenten:

68100

Hellendoorn (met uitzondering

van de CBS-telgebieden: 0000,

0100-0105, 0201, 0202)

Den Ham

Wierden (uitsluitend de CBS-

telgebieden: 0405, 0300-0303,

0406-0409)

Borne (uitsluitend de CBS-

telgebieden: 0103 en 0104)

Markelo

Diepenheim

Ambt Delden

Haaksbergen (met uitzondering

van de CBS-telgebieden: 0001-0091)

Enschede (met uitzondering van de

CBS-telgebieden: 0000-0008,

0010-0103, 0200-0207, 0300, 0301,

0400-0406, 0500-0503, 0600-0608,

0700-0703, 0800-0808, 0902, 0906,

0908)

Losser (met uitzondering van de

CBS-telgebieden: 0000-0002)

NL221

Veluwe

de volgende gemeenten:

43800

Ede (uitsluitend de

CBS-telgebieden):

0305-0306, 1301-1302, 2031-2032,

4031-4034, 5001, 5031, 6001, 6031,

7031, 7051, 9052, 9053)

Scherpenzeel

Barneveld (uitsluitend de

CBS-telgebieden):

0001, 0004-0009, 0103, 0107,

0200-0203, 0206-0210)

Ermelo (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000-0001, 0006, 0009, 0100,

0105-0109)

Nunspeet (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0005, 0008-0009, 0100-0101,

0107-0109)

Apeldoorn (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0100, 0101, 0706-0709, 0800,

0802-0809, 0900, 0902-0904,

0906-0909)

Brummen (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000-0005, 0007-0009, 0102,

0108-0109)

NL222

Achterhoek

de volgende gemeenten:

137000

Gorssel (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0001-0002, 0006, 0008-0009,

0100-0101, 0106-0109)

Warnveld (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000, 0008-0009)

Zutphen (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0001-0002, 0005, 0007, 0100,

0200, 0300)

Vorden

Hengelo

Lochem

Borculo

Ruurlo

Neede

Eibergen

Groenlo

Lichtenvoorde (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000-0005, 0007-0009, 0100-0102,

0107-0109)

Winterswijk

Aalten (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000, 0003, 0009, 0100, 0106-0108,

0201-0203)

Doetinchem (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0000, 1100, 3000, 4000, 5000, 5900,

6000, 6800, 6900, 7000, 8000, 8100,

8800, 8900, 9000, 9100, 9200, 9300,

9500, 9700, 9800, 9900)

Zelhem (uitsluitend de

CBS-telgebieden:

0002-0009, 0011)

NL31

Utrecht

de volgende gemeenten:

30100

Amersfoort (uitsluitend de

postcodes:

3815-3815VV, 3816-3816BW,

3835PA-PD, 3836)

Amerongen (uitsluitend de

postcodes: 3922GG-GK, 3931,

3958AA-JD, 3959-3959BJ)

Leersum (uitsluitend de postcodes:

3931, 3956-3956XW)

Leusden (uitsluitend de postcodes:

3707, 3791-3791VX, 3818, 3831-

3831WZ, 3832-3832RX , 3833GN-LD,

3835PG-PT, 3931-3931-XD)

Maarn

Renswoude

Rhenen (uitsluitend de postcodes:

3911-3911XD, 3921AH-EB)

Woudenberg

NL413

Noordoost-Noord-Brabant

de volgende gemeenten:

188000

Veghel

Uden

Boekel

Sint Anthonis

Mill en Sint Hubert

Boxmeer

Landerd

Bernheze

Schijndel (uitsluitend de postcodes:

5481 AA-AE, 5481 AG-AH, 5481

AJ-AL, 5481 AN, 5481 AP, 5481 AR,

5481 BC, 5481 BE, 5481 BH, 5481

BJ-BN, 5481 BP, 5481 BR-BT, 5481

BV-BX, 5481 BZ, 5481 CA-CD, 5481

CJ, 5481 CK, 5481 CZ, 5481 EB, 5481

ED-EE, 5481 EG-EH, 5481 EJ-EL, 5481

JD, 5481 JE, 5481 JG,

5482 AA-AE, 5482 AG-AH, 5482

AJ-AN, 5482 AP, 5482 BA-BE, 5482

BG-BH, 5482 BJ-BN, 5482 BP, 5482

BR-BT, 5482 BV-BX, 5482 CA-CE, 5482

CG-CH, 5482 CJ-CN, 5482 CP, 5482

CR-CT, 5482 CV-CX, 5482 DA-DE,

5482 DL, 5482 DX, 5482 EA-EE,

5482 EH, 5482 EJ-EN, 5482 EP,

NL421

Noord-Limburg

de volgende gemeenten:

66300

Venray (met uitsluiting van de

postcodes:

5801AA--BS, 5801BW-BZ, 5801CA-

CZ, 5801DC-DE, 5801DM, 5801DP,

5801DV-DZ, 5801EA-EE, 5801EJ-EZ,

5801GB-GC, 5801GE-GG, 5801GJ,

5801GL-GZ, 5801HA-KS, 5801LB-LE,

5801MA-MC, 5801ME, 5801MK,

5801PJ-RZ, 5801SB-SJ, 5801SL-SN,

5801SR-SZ, 5801TA-TP, 5801TT-TZ,

5801V

5802AA-AJ, 5802AL-BW, 5802CA-

CW, 5802CZ, 5802DA, 5802EA-EX,

5802GA-GL, 5802GS-GV, 5802HA-

HR, 5802JA-JW, 5802KA-KS, 5802LA-

LX, 5802MA, 5802NA-NT, 5803AA-

BW, 5803CA-CD, 5803CH-CW,

5803DC-DJ, 5803EK-EL, 5803GA,

5803HA-HV, 5803HZ, 5803JC-KZ,

5803LA-LC, 5803LE

Horst

Sevenum

Grubbevorst

Venlo (uitsluitend de postcodes:

5928LC-LL , 5928MX, 5928NA-PZ,

5928RA-RE, 5928WK, 5971NP,

5975PP, 5975PV)

Helden

Meijel

NL422

Midden-Limburg

de gemeente:

6500

Nederweert (met uitzondering van

de postcodes:

6031BK-BZ, 6031CA-CZ, 6031EA-EL,

6031EN-ER, 6031GA-GW, 6031LC-LP,

6031NN-NZ, 6031PA-PZ, 6031RA,

6031RC-RH, 6031RS, 6031TA-TE,

6031TZ, 6031VA-VZ, 6031WB-WL,

6031XA-XG, 6031XJ-XL, 6031XN-XZ)

Zones die voldoen aan het bepaalde in

artikel 4, lid 9, onder c), van Verordening (EG) nr. 1260/1999

NL111

Oost-Groningen

de gemeente:

142583

Bellingwedde

NL112

Delfzijl en omgeving

de gemeente:

30743

Delfzijl

NL113

Overig Groningen

de volgende gemeenten:

226255

Groningen

Leek

Hoogezand/Sappemeer

Slochteren (uitsluitend Rengerspark

(postcode 9615))

Eemsmond (uitsluitend `gehuchten':

Eemshaven - postcode 9979,

Uithuizermeeden - 9982, Roodeschool

- 9983, Oudeschip - 9984)

NL121

Noord-Friesland

de volgende gemeenten:

155220

Boarnsterhim

Franekeradeel

Harlingen

Leeuwarden

Menaldumadeel

NL122

Zuidwest-Friesland

de volgende gemeenten:

56992

Lemsterland

Sneek

Wymbritseradiel

NL123

Zuidoost-Friesland

de volgende gemeenten:

168451

Heerenveen

Opsterland

Skarsterlan

Smallingerland

Weststellingwerf

NL131

Noord-Drenthe

de volgende gemeenten:

84537

Assen

Noordenveld

NL132

Zuidoost-Drenthe

de volgende gemeenten:

123188

Emmen

Coevorden (uitsluitend de postcodes

beginnende met:

7741, 7742, 7751, 7753, 7754M,

7754N, 7755, 7756, 7844, 7845TD,

7845TG, 7864P, 7864TH, 7864TJ,

7864TK, 7918, met uitzondering

van 7754MG en 7754MJ)

NL133

Zuidwest-Drenthe

de volgende gemeenten:

100656

De Wolden

Hoogeveen

Meppel