Regeling erkenningen luchtwaardigheid

Hoofdstuk

1

Begripsbepalingen

Artikel

1

Hoofdstuk

2

DOA-JA (Design Organisation Approval voor producten en het wijzigen van producten

Paragraaf

2.1

Aanvraag DOA-JA

Artikel

2

De minister neemt een aanvraag voor een DOA-JA in behandeling wanneer de aanvrager voldoet aan de eisen van JAR 21.A233.

Artikel

3

Artikel

4

Bij de aanvraag voor een DOA-JA verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de functionarissen, bedoeld in JAR-21.A243(d), waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vorige functies zijn opgenomen;

  • b.

    een exemplaar van het handboek bedoeld in JAR-21.A243;

  • c.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • d.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

5

Paragraaf

2.2

Verlenging en wijziging DOA-JA

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Paragraaf

2.3

Schorsing en intrekking DOA-JA

Artikel

9

Artikel

10

Paragraaf

2.4

Diverse bepalingen DOA-JA

Artikel

11

De minister publiceert in Aeronautical Information Circular series B, periodiek de volgende gegevens van de houders van een DOA-JA:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een DOA-JA is erkend.

Hoofdstuk

3

DOA-JB (Design Organisation Approval voor onderdelen en uitrusting)

Paragraaf

3.1

Aanvraag DOA-JB

Artikel

12

De minister neemt een aanvraag voor een DOA-JB in behandeling wanneer de aanvrager voldoet aan de eisen van JAR 21.B233.

Artikel

13

Artikel

14

Bij de aanvraag voor een DOA-JB verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de functionarissen, bedoeld in JAR-21.B243(d), waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vorige functies zijn opgenomen;

  • b.

    een exemplaar van het handboek bedoeld in JAR-21.B243;

  • c.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • d.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

15

Paragraaf

3.2

Verlenging en wijziging DOA-JB

Artikel

16

Artikel

17

Artikel

18

Paragraaf

3.3

Schorsing en intrekking DOA-JB

Artikel

19

Artikel

20

Paragraaf

3.4

Diverse bepalingen

Artikel

21

De minister publiceert in Aeronautical Information Circular series B, periodiek de volgende gegevens van de houders van een DOA-JB:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een DOA-JB is erkend.

Hoofdstuk

4

POA (Production Organisation Approval)

Paragraaf

4.1

Aanvraag POA

Artikel

22

De minister neemt een aanvraag voor een POA in behandeling wanneer de aanvrager voldoet aan de eisen van JAR 21.133.

Artikel

23

Artikel

24

Bij de aanvraag voor een POA verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de functionarissen, bedoeld in JAR-21.145(c)(1) en (2), waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vorige functies zijn opgenomen;

  • b.

    een exemplaar van het handboek bedoeld in JAR-21.143;

  • c.

    een exemplaar van het te gebruiken model van het certificaat van vrijgave, of de verklaring van conformiteit voor luchtvaartuigen;

  • d.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • e.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

25

Paragraaf

4.2

Verlenging en wijziging POA

Artikel

26

Artikel

27

Artikel

28

Paragraaf

4.3

Schorsing en intreking POA

Artikel

29

Artikel

30

Paragraaf

4.4

Diverse bepalingen POA

Artikel

31

Artikel

32

De houder van een POA zal de te melden afwijkingen schriftelijk en onverwijld maar uiterlijk binnen 72 uur na constatering aan de minister melden.

Artikel

33

De minister publiceert in Aeronautical Information Circular series B, periodiek de volgende gegevens van de houders van een POA:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een POA is erkend.

Hoofdstuk

5

MOA (Maintenance Organisation Approval)

Paragraaf

5.1

Aanvraag MOA

Artikel

34

Artikel

35

Bij de aanvraag voor een MOA verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de functionarissen bedoeld in JAR-145.30 (a), waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vroegere functies zijn opgenomen;

  • b.

    een exemplaar van het handboek bedoeld in JAR-145.70;

  • c.

    een exemplaar van te gebruiken modellen van het certificaat van vrijgave en het certificaat van vrijgave voor gebruik, en

  • d.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • e.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

36

Paragraaf

5.2

Verlening en wijziging MOA

Artikel

37

Artikel

38

Artikel

39

Paragraaf

5.3

Schorsing en intrekking MOA

Artikel

40

Artikel

41

Paragraaf

5.4

Diverse bepalingen MOA

Artikel

42

De houder van een MOA mag slechts dat onderhoud uitvoeren, wanneer de voor dat onderhoud benodigde faciliteiten, uitrusting, gereedschappen, materialen en onderdelen, luchtwaardigheidsgegevens en certificeringspersoneel beschikbaar zijn.

Artikel

43

Artikel

44

De houder van een MOA zal de te melden staat van een product of onderdeel die het luchtvaartuig ernstig in gevaar kan brengen schriftelijk en uiterlijk binnen 72 uur na constatering aan de minister melden.

Artikel

45

De minister publiceert periodiek de volgende gegevens van de houders van een MOA:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een MOA is erkend.

Paragraaf

5.5

MOA-F voor de kleine luchtvaart

Artikel

45.a

Artikel

45.b

Artikel

45.c

De artikelen 40, 41, 42 en 44 zijn van overeenkomstige toepassing op de MOA-F.

Hoofdstuk

5.1

CAMO (Continuous Airworthiness Management Organisation)

Artikel

45.d

Artikel

45.e

Artikel

45.f

De CAMO-erkenning kan op aanvraag worden uitgebreid met de privileges van Part M.A.711(b) ten aanzien van het doen van aanbevelingen aan de Minister op basis van een Airworthiness Review en het uitgeven van ARC’s.

Artikel

45.g

De artikelen 40, 41, 42 en 44 zijn van overeenkomstige toepassing op de CAMO-erkenning.

Hoofdstuk

6

Erkend inspecteur

Paragraaf

6.1

Aanvraag erkenning als erkend inspecteur

Artikel

46

Artikel

47

Bij de aanvraag voor erkenning als erkend inspecteur verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de aanvrager waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vroegere functies zijn opgenomen;

  • b.

    een opgave van de werkzaamheden, welke de aanvrager zal gaan uitvoeren onder de erkenning;

  • c.

    een exemplaar van het handboek, bedoeld in de bij deze regeling behorende bijlage A;

  • d.

    een exemplaar van te gebruiken modellen van de verklaringen;

Artikel

48

Paragraaf

6.2

Verlening en wijziging erkenning als erkend inspecteur

Artikel

49

Artikel

50

Artikel

51

Paragraaf

6.3

Schorsing en intrekking erkenning als erkend inspecteur

Artikel

52

Artikel

53

Paragraaf

6.4

Diverse bepalingen erkend inspecteur

Artikel

54

Artikel

55

De erkend inspecteur bewaart de verklaringen van overeenstemming met de luchtwaardigheidseisen met betrekking tot de door hem verrichtte werkzaamheden.

Artikel

56

Indien naar het oordeel van de minister, een verbetering van het kwaliteitssysteem noodzakelijk is, treft de erkende inspecteur, met inachtneming van de door de minister gegeven aanwijzingen, maatregelen ter verbetering van het kwaliteitssysteem.

Hoofdstuk

7

EZT (Erkende Zweefvliegtechnicus)

Paragraaf

7.1

Aanvraag EZT

Artikel

57

Artikel

58

Bij de aanvraag voor erkenning als EZT verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de aanvrager en de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie, waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vroegere functies zijn opgenomen;

  • b.

    een afschrift van de overeenkomst met de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie;

  • c.

    een opgave van de werkzaamheden, welke de aanvrager zal uitbesteden aan derden;

  • d.

    een opgave van de werkzaamheden, welke de aanvrager zal gaan uitvoeren onder de erkenning;

  • e.

    een exemplaar van het handboek, bedoeld in bij deze regeling behorende bijlage B;

  • f.

    een exemplaar van te gebruiken modellen van het certificaat van vrijgave en het certificaat van vrijgave voor gebruik;

  • g.

    een evaluatieadvies van de kwaliteitsborgingsfunctie ten aanzien van de gevraagde erkenning.

Artikel

59

Paragraaf

7.2

Verlening en wijziging EZT

Artikel

60

Artikel

61

Artikel

62

Paragraaf

7.3

Schorsing en intrekking EZT

Artikel

63

Artikel

64

Paragraaf

7.4

Diverse bepalingen EZT

Artikel

65

Artikel

66

De EZT bewaart de volgende gegevens ten minste gedurende de aangegeven termijn:

  • a.

    De tekeningen, specificaties en overige gegevens met betrekking tot onderhoud uitgevoerde werkzaamheden aan luchtvaartuigen en onderdelen: 2 jaren na beëindiging van de werkzaamheden;

  • b.

    ontvangen certificaten van vrijgave voor gebruik en verklaringen van conformiteit voor materialen of onderdelen: 2 jaren na verwerking ervan.

Artikel

67

Artikel

68

Indien naar het oordeel van de minister, een verbetering van het kwaliteitssysteem noodzakelijk is, treft de EZT, met inachtneming van de door de minister gegeven aanwijzingen, maatregelen ter verbetering van het kwaliteitssysteem.

Artikel

69

De minister publiceert periodiek de volgende gegevens van de houders van een erkenning als EZT:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een erkenning als EZT is erkend.

Hoofdstuk

8

Bedrijfserkenningen op basis van van Nederlandse eisen

Paragraaf

8.1

Aanvraag erkenning

Artikel

70

Artikel

71

Bij de aanvraag verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de aanvrager, het hoofd van de kwaliteitsafdeling, de gemachtigden, alsmede overige leden van het personeel die met betrekking tot de erkenning van het bedrijf een belangrijke functie vervullen, waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vroegere functies zijn opgenomen;

  • b.

    een globale opsomming van de werkzaamheden, die het bedrijf uitbesteedt aan andere bedrijven;

  • c.

    een opgave van de (vermoedelijke) opdrachtgevers (afnemers) van de resultaten van het productieproces ten behoeve waarvan een erkenning wordt aangevraagd;

  • d.

    een exemplaar van het handboek, bedoeld in de bij deze regeling behorende bijlage C;

  • e.

    een exemplaar van te gebruiken modellen van het certificaat van vrijgave en het certificaat van vrijgave voor gebruik;

  • f.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • g.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

72

Paragraaf

8.2

Verlenging en wijziging erkenning

Artikel

73

Artikel

74

Artikel

75

Paragraaf

8.3

Schorsing en intrekking erkenning

Artikel

76

Artikel

77

Paragraaf

8.4

Diverse bepalingen erkenningen

Artikel

78

Artikel

79

De houder van een erkenning bewaart de volgende gegevens ten minste gedurende de aangegeven termijn:

  • a.

    de tekeningen, specificaties en overige gegevens met betrekking tot de vervaardigde onderdelen of producten: 10 jaren nadat het laatste onderdeel of product is afgeleverd;

  • b.

    de inspectie-, keurings-, en beproevingsgegevens met betrekking tot de vervaardigde onderdelen of producten: 10 jaren na de aflevering;

  • c.

    de gegevens met betrekking tot onderhoud van onderdelen of producten: 10 jaren na het beëindigen van de werkzaamheden;

  • d.

    de administratie betreffende de afgegeven certificaten van vrijgave en certificaten van vrijgave voor gebruik: 10 jaren na de autorisatie daarvan;

  • e.

    de ontvangen certificaten van vrijgave voor gebruik of verklaringen van conformiteit voor materialen of onderdelen, welke van derden zijn betrokken: 10 jaren na de verwerking van deze materialen of onderdelen.

Artikel

80

Artikel

81

Indien naar het oordeel van de minister een verbetering van het kwaliteitssysteem noodzakelijk is, treft de houder van een erkenning, met inachtneming van de door de minister gegeven aanwijzingen, maatregelen ter verbetering van het kwaliteitssysteem.

Artikel

82

De minister publiceert periodiek de volgende gegevens van de houders van een erkenning:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een erkenning is erkend.

Hoofdstuk

9

Erkende geluidsmeetorganisatie

Paragraaf

9.1

Aanvraag erkenning

Artikel

83

Artikel

84

Bij de aanvraag verstrekt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een korte levensbeschrijving van de aanvrager, de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie, en het autoriseringspersoneel, waarin in ieder geval opleiding, ervaring en vroegere functies zijn opgenomen;

  • b.

    in het geval van een eenmansorganisatie, een afschrift van de overeenkomst met de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie;

  • c.

    een exemplaar van het handboek, bedoeld in artikel 16 van de bij deze regeling behorende bijlage D;

  • d.

    een exemplaar van te gebruiken modellen van het geluidsmeetrapport;

  • e.

    een uittreksel, niet ouder dan drie maanden, uit het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken indien de organisatie aldaar is ingeschreven, of in het geval van een eenmansorganisatie, een uittreksel, niet ouder dan drie maanden uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    een zelfevaluatie, waarin de aanvrager per bepaling van de van toepassing zijnde regelgeving aantoont hoe daaraan wordt voldaan, en waar dit in het handboek staat beschreven.

Artikel

85

Paragraaf

9.2

Verlenging en wijziging erkenning

Artikel

86

Artikel

87

Artikel

88

Paragraaf

9.3

Schorsing en intrekking erkenning

Artikel

89

Artikel

90

Paragraaf

9.4

Diverse bepalingen erkenning

Artikel

91

Artikel

92

De houder van een erkenning bewaart de volgende gegevens ten minste gedurende de aangegeven termijn:

  • a.

    de geluidsmeetrapporten en overige gegevens met betrekking tot de geluidsmetingen die hebben plaatsgevonden: 2 jaren na de geluidsmeting;

  • b.

    de administratie betreffende de afgegeven geluidsmeetrapporten: 2 jaren na de autorisatie daarvan.

Artikel

93

Artikel

94

Indien naar het oordeel van de minister een verbetering van het kwaliteitssysteem noodzakelijk is, treft de erkende geluidsmeetorganisatie, met inachtneming van de door de minister gegeven aanwijzingen, maatregelen ter verbetering van het kwaliteitssysteem.

Artikel

95

De minister publiceert periodiek de volgende gegevens van de houders van een erkenning als geluidsmeetorganisatie:

  • a.

    naam;

  • b.

    vestigingsplaats of -plaatsen;

  • c.

    omschrijving van de werkzaamheden, waarvoor de houder van een erkenning als geluidmeetorganisatie is erkend.

Hoofdstuk

10

Slotbepalingen

Artikel

96

Deze regeling treedt in werking met ingang van 15 oktober 2001.

Artikel

97

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling erkenningen luchtwaardigheid.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos

Bijlage

A

Erkenningsvoorwaarden voor een Erkend Inspecteur

Artikel

1

De organisatiestructuur

De aanvrager beschikt over een beschrijving, inclusief een organisatieschema, waaruit de plaats van de aanvrager in de onderneming blijkt.

Artikel

2

Vakbekwaamheid

De aanvrager beschikt met betrekking tot het gebied van de werkzaamheden, ten aanzien waarvan hij de erkenning aanvraagt, over:

  • a.

    een grondige kennis omtrent de door de Joint Aviation Authorities opgestelde codes en procedures, welke in Nederland van toepassing zijn, alsmede de door de minister met betrekking tot de beoordeling van de luchtwaardigheid gestelde regelen en gegeven aanwijzingen, voor zover deze regelen en aanwijzingen voor hem van belang zijn, en

  • b.

    een gezond oordeel en bekleedt een onafhankelijke dan wel een voldoende verantwoordelijke positie op dat gebied.

Artikel

3

Ervaring

Ten einde een goede uitvoering van werkzaamheden te kunnen waarborgen, zal de aanvrager:

  • a.

    ten minste één jaar in goede samenwerking met de Inspectie Verkeer en Waterstaat aangelegenheden, direct verband houdende met de verkrijging van bewijzen van luchtwaardigheid van vliegtuigen, hebben behandeld;

  • b.

    indien de erkenning geen vliegproeven zal omvatten, ongeveer vijf jaren op het gebied, waarvoor hij de erkenning aanvraagt, dan wel op een aanverwant gebied, werkzaamheden hebben verricht, direct verband houdende met de verkrijging van bewijzen van luchtwaardigheid van vliegtuigen, of op een andere wijze hebben getoond, dat hij geschikt is voor die werkzaamheden;

  • c.

    indien de erkenning vliegproeven zal omvatten, ten minste houder zijn van een geldig vliegbewijs B3, waarin de bevoegdverklaring `blindvliegen' is gesteld; voorts moet de aanvrager tijdens vluchten, waarvan de gezamenlijke tijdsduur ten minste 2000 uren bedraagt, als houder van een vliegbewijs vliegtuigen hebben bestuurd, waarvan ten minste 100 uren in het tijdvak van twaalf maanden, onmiddellijk voorafgaande aan de aanvraag, en waarvan ten minste 100 uren een vliegtuig van het type, waarvoor hij de erkenning aanvraagt.

Artikel

4

Documentatie

De aanvrager beschikt op de werkplek over de van toepassing zijnde voorschriften, specificaties, normen en andere gegevens die ingevolge de aanwijzingen van de minister van toepassing zijn op de certificatieprocessen.

Artikel

5

Kwaliteitssyteem

De aanvrager is verantwoordelijk voor een kwaliteitssysteem dat in ieder geval de volgende aspecten bevat:

  • a.

    de certificatieprocessen;

  • b.

    het documentatiebeheer;

  • c.

    de vrijgave van certificatiedocumentatie;

  • d.

    een doelmatige en deugdelijke technische administratie;

  • e.

    de kwaliteitsborging.

Artikel

6

De certificatieprocessen

De certificatieprocessen van de aanvrager waarborgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd, overeenkomstig de van toepassing zijnde specificaties, voorschriften en instructies zodat de resultaten van het certificatieproces aan een vooraf vastgestelde kwaliteit voldoen.

Artikel

7

Het documentatiebeheer

De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt dat de beschikbare documentatie wordt bijgehouden en actueel blijft.

Artikel

8

De vrijgave

Artikel

9

Een doelmatige en deugdelijke technische adminstratie

De aanvrager zorgt voor een doelmatige en deugdelijke technische administratie met betrekking tot:

  • a.

    de afgegeven verklaring van overeenstemming met de luchtwaardigheidseisen;

  • b.

    de onderliggende certificatiedocumentatie waarvoor de verklaring van overeenstemming met de luchtwaardigheidseisen is afgegeven;

  • c.

    de meetgegevens omtrent op materialen, halfproducten, onderdelen en uitrustingsstukken toegepaste behandelingen, indien de beoordeling van de certificatiedocumentatie mede op grond van deze gegevens geschiedt;

Artikel

10

Kwaliteitsborging

Artikel

11

Handboek

Het handboek van de aanvrager bevat een beschrijving hoe hij aan de artikelen 4 tot en met 10 voldoet en een wijzigingsprocedure van het handboek.

Bijlage

B

Erkenningsvoorwaarden voor EZT

Artikel

1

Vakbekwaamheid

De aanvrager beschikt over een geldig bewijs van bevoegdheid als onderhoudstechnicus, met de bevoegdverklaring(en) in overeenstemming met de aard van de werkzaamheden.

Artikel

2

Bedrijfsmiddelen

Artikel

3

Documentatie

De aanvrager beschikt in de werkplaats over de van toepassing zijnde voorschriften, specificaties, normen en andere gegevens die ingevolge de aanwijzingen van de minister van toepassing zijn op de materialen, onderdelen, producten en productieprocessen.

Artikel

4

Kwaliteitssysteem

De aanvrager is verantwoordelijk voor een kwaliteitssysteem dat in ieder geval de volgende aspecten bevat:

  • a.

    het kwaliteitsbeleid;

  • b.

    de productieprocessen;

  • c.

    het documentatiebeheer;

  • d.

    de deugdelijkheid van meet- en beproevingsmiddelen;

  • e.

    de deugdelijkheid van materialen, onderdelen en producten;

  • f.

    de vrijgave van onderdelen en producten;

  • g.

    de melding van defecten en gebreken;

  • h.

    een doelmatige en deugdelijke technische administratie;

  • i.

    de kwaliteitsborging.

Artikel

5

Het kwaliteitsbeleid

Artikel

6

De productieprocessen

De aanvrager waarborgt dat de werkzaamheden tijdens het productieproces worden uitgevoerd, overeenkomstig de van toepassing zijnde specificaties, voorschriften en instructies, met gebruikmaking van de van toepassing zijnde bedrijfsmiddelen zodat de resultaten van het productieproces aan een vooraf vastgestelde kwaliteit voldoen.

Artikel

7

Het documentbeheer

De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt dat de beschikbare documentatie wordt bijgehouden en actueel blijft.

Artikel

8

De meetapparatuur en beproevingsmiddelen

De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt dat de meet- en beproevingsmiddelen in deugdelijke toestand worden gehouden.

Artikel

9

De deugdelijkheid van materialen en producten

Artikel

10

De vrijgave

Artikel

11

Een doelmatige en deugelijke technische administratie

De aanvrager zorgt voor een doelmatige en deugdelijke technische administratie met betrekking tot:

  • a.

    de gegevens omtrent de uitgevoerde inspecties, keuringen en beproevingen;

  • b.

    de meetgegevens omtrent op materialen, halfproducten, onderdelen en uitrustingsstukken toegepaste behandelingen, indien de beoordeling ervan mede op grond van deze gegevens geschiedt;

  • c.

    de bedrijfs- en opslagtijden van die stoffen, materialen, onderdelen en uitvoeringsstukken, waarbij deze tijden een belangrijke rol spelen.

Artikel

12

Kwaliteitsborging

Artikel

13

Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de kwaliteitsborgingsfunctie

Artikel

14

Handboek

Het handboek van de aanvrager bevat een beschrijving hoe hij aan de artikelen 2 tot en met 13 voldoet alsmede een wijzigingsprocedure van het handboek.

Bijlage

C

Erkenningsvoorvoorwaarden voor een Erkend Bedrijf

Artikel

1

De organisatiestructuur

Artikel

2

Personeelscapaciteit

Artikel

3

Bedrijfsmiddelen

Artikel

4

Documentatie

De aanvrager beschikt in het bedrijf, daar waar deze voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigd zijn, over de van toepassing zijnde voorschriften, specificaties, normen en andere gegevens, die ingevolge de aanwijzingen van de minister van toepassing zijn op de materialen, onderdelen, producten en productieprocessen.

Artikel

5

Kwaliteitssysteem

Artikel

6

Kwaliteitsbeleid

Artikel

7

De opleiding, kwalificatie en ervaring van het personeel

Artikel

8

De productieprocessen

De aanvrager waarborgt dat:

  • a.

    de werkzaamheden tijdens het productieproces worden uitgevoerd, overeenkomstig de van toepassing zijnde specificaties en voorschriften en instructies, met gebruikmaking van de van toepassing zijnde bedrijfsmiddelen;

  • b.

    de halffabrikaten in de diverse stadia van de productie aan de daaraan gestelde eisen voldoen;

  • c.

    de materialen, onderdelen en producten bij aflevering voldoen aan de desbetreffende specificaties en/of tekeningen.

Artikel

9

Het documentatiebeheer

De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt, dat de beschikbare documentatie wordt bijgehouden en actueel blijft.

Artikel

10

De meet- en beproevingsmiddelen

Artikel

11

De deugdelijkheid van toegeleverde materialen, onderdelen en producten en uitbestede werkzaamheden

Artikel

12

De opslag van materialen en producten

De aanvrager zorgt voor een goede opslag van en een goede handelwijze met materialen, halffabrikaten, onderdelen en producten, zodat:

  • a.

    wanneer de maximaal toelaatbare opslagtermijn verstreken is, deze materialen, halffabrikaten, onderdelen en producten niet worden vrijgegeven voor verwerking;

  • b.

    afgekeurde en ongekeurde exemplaren gescheiden worden gehouden van goedgekeurde exemplaren;

  • c.

    exemplaren die vanuit een productieafdeling in opslag worden genomen op kwaliteit beoordeeld en geïdentificeerd worden.

Artikel

13

De identificatie en traceerbaarheid van materialen, onderdelen en producten

Artikel

14

De vrijgave

Artikel

15

Een doelmatige en deugdelijke technische administratie

Artikel

16

De kwaliteitsborging

Artikel

17

Handboek

Bijlage

D

Erkenningsvoorwaarden voor een Erkende geluidsmeetorganisatie

Artikel 1. De organisatiestructuur

1. Voor zover de aanvrager deel uitmaakt van een grotere onderneming, beschikt de aanvrager over een beschrijving, inclusief een organisatieschema, waaruit de plaats van de aanvrager in de grotere onderneming blijkt.

2. De aanvrager beschikt over een beschrijving, inclusief een organisatieschema, van de interne organisatie.

3. De aanvrager beschikt over een beschrijving van alle van belang zijnde functies binnen de interne organisatie. De functiebeschrijvingen geven de verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden weer.

Artikel 2. Personeelscapaciteit

1. De aanvrager zorgt voor voldoende en bekwaam personeel voor het:

  • a.

    uitvoeren van werkzaamheden;

  • b.

    uitoefenen van toezicht op de werkzaamheden;

  • c.

    afgeven van geautoriseerde geluidsmeetrapporten.

2. De organisatie machtigt geen personen tot het autoriseren van geluidsmeetrapporten, die de kwaliteitsborging, bedoeld in artikel 13, uitvoeren.

Artikel 3. Bedrijfsmiddelen

1. De aanvrager beschikt over voldoende en doelmatige bedrijfsmiddelen ten einde een goede uitvoering van de werkzaamheden te kunnen waarborgen.

2. De aanvrager beschikt over bedrijfsmiddelen die het personeel en de geluidsmeetapparatuur beschermen tegen ongewenste invloeden van buitenaf.

3. Indien bedrijfsmiddelen van derden worden gebruikt, zorgt de aanvrager dat hij:

  • a.

    beschikt over de bedrijfsmiddelen;

  • b.

    verantwoordelijk is voor de gang van zaken ten aanzien van deze bedrijfsmiddelen;

  • c.

    maatregelen kan treffen voor noodzakelijke verbeteringen.

Artikel 4. Documentatie

De aanvrager beschikt in de organisatie, daar waar deze voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigd zijn, over de van toepassing zijnde voorschriften, specificaties, normen en andere gegevens.

Artikel 5. Kwaliteitssysteem

1. De aanvrager is verantwoordelijk voor een kwaliteitssysteem dat in ieder geval, voor zover van toepassing op de aanvrager, de volgende aspecten bevat:

  • a.

    het kwaliteitsbeleid;

  • b.

    de opleiding, kwalificatie en ervaring van het personeel;

  • c.

    het meetproces;

  • d.

    het documentatiebeheer;

  • e.

    de deugdelijkheid van meetapparatuur;

  • f.

    de autorisatie van geluidsmeetrapporten;

  • g.

    een doelmatige en deugdelijke technische administratie;

  • h.

    de kwaliteitsborging;

  • i.

    beheersing van de invloed van economische en commerciële factoren op de kwaliteit.

2. Elk lid van het personeel wordt in kennis gesteld van en in staat gesteld om naar behoefte kennis te nemen van het kwaliteitssysteem.

3. Wijzigingen in het kwaliteitssysteem worden tijdig bekendgemaakt aan het bij de wijziging betrokken personeel.

Artikel 6. Kwaliteitsbeleid

1. Het door de aanvrager vastgestelde kwaliteitsbeleid bestaat uit doelstellingen, wegen en middelen, en prioriteiten, die leiden tot een beleidsprogramma teneinde te waarborgen dat de resultaten van het geluidsmetingproces voldoen aan vooraf vastgestelde kwaliteit.

2. Het kwaliteitsbeleid is gericht op het voorkomen van onbedoelde afwijkingen in het functioneren van de organisatie.

3. Het kwaliteitsbeleid is bekend bij en wordt uitgevoerd door het personeel.

4. Het kwaliteitsbeleid wordt periodiek door de aanvrager dan wel in het geval van een eenmansorganisatie door de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie getoetst op blijvende geschiktheid.

Artikel 7. De opleiding, kwalificatie en ervaring van het personeel

1. Indien de aanvrager zorgt dat het personeel door een opleiding de vereiste kennis, bedrevenheid en ervaring heeft voor uitvoerende, leidinggevende of toezichthoudende taken, beschikt de aanvrager over een beschrijving van de opleiding.

2. De aanvrager administreert met een machtiging, of anderszins, ieder lid van het personeel, dat belast is met het autoriseren van geluidsmeetrapporten.

3. De beschrijving bevat tevens een omschrijving van de te hanteren regeling voor toetsing en periodieke hertoetsing van de bekwaamheden en een beschrijving van de organisatie van het toezicht op die regeling.

Artikel 8. Het geluidsmeetproces

De aanvrager waarborgt dat de werkzaamheden tijdens het geluidsmeetproces worden uitgevoerd, overeenkomstig de van toepassing zijnde voorschriften en instructies, met gebruikmaking van de van toepassing zijnde bedrijfsmiddelen.

Artikel 9. Het documentatiebeheer

De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt dat de beschikbare documentatie wordt bijgehouden en actueel blijft.

Artikel 10. De identificatie en traceerbaarheid van meetapparatuur

1. De aanvrager beschikt over een systeem dat waarborgt, dat de meet- en beproevingsapparatuur in aantoonbaar deugdelijke toestand wordt gehouden.

2. Calibraties en ijkingen worden zodanig verricht dat de metingen tot de nationale standaards herleidbaar zijn.

3. Meet- en beproevingsapparatuur die niet aan de eisen voldoet, wordt gescheiden gehouden van goede apparatuur en als zodanig geïdentificeerd.

Artikel 11. De geluidsmeetrapporten

1. Het geluidsmeetrapport is slechts geldig indien het:

  • a.

    volledig leesbaar is,

  • b.

    tegen uitwissen is beveiligd, en

  • c.

    is ondertekend door een door de aanvrager overeenkomstig artikel 7, tweede lid, gemachtigd personeelslid.

2. Het is de in het vorige lid bedoelde personen niet toegestaan een geluidsmeetrapport te ondertekenen, zonder zich op redelijke wijze van de juistheid van het te ondertekenen rapport te hebben overtuigd.

3. Het geluidsmeetrapport houdt in:

  • a.

    een verklaring luidende:

    • i.

      Geluidsmeetrapport, afgegeven op grond van het door de Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven bewijs van erkenning nr. …..;

    • ii.

      Report on noise measurement test released in accordance with the approval by the Minister of Transport, Public Works and Water Management of the Netherlands ref. Approval no ..…;

  • b.

    de naam van de houder van de erkenning, die op het bewijs van erkenning is vermeld;

  • c.

    het volgnummer van het geluidsmeetrapport;

  • d.

    door wie en op welke datum het geluidsmeetrapport is getekend;

  • e.

    het meetresultaat;

  • f.

    de autorisatie van het betrokken personeelslid;

  • g.

    de beschrijving van het luchtvaartuig;

  • h.

    volgens welke meetmethode gemeten is;

  • i.

    equivalente meetmethoden;

  • j.

    de correctieberekeningen.

Artikel 12. Een doelmatige en deugdelijke technische administratie

1. De aanvrager zorgt voor een doelmatige en deugdelijke technische administratie met betrekking tot:

  • a.

    de afgegeven geluidsmeetrapporten;

  • b.

    de meetgegevens omtrent tijdens het proces toegepaste behandelingen, indien de beoordeling ervan mede op grond van deze gegevens geschiedt;

  • c.

    de gegevens omtrent de uitgevoerde metingen en de wijze van uitvoering;

2. De gegevens worden, tegen uitwissen beveiligd, vastgelegd en opgeslagen door daartoe bevoegd personeel. Bij mutaties van gegevens, wordt de identiteit van degene die de wijziging invoert, eenduidig vastgelegd.

Artikel 13. De kwaliteitsborging bij een organisatie niet zijnde een eenmansorganisatie

1. De aanvrager beschikt over een kwaliteitsafdeling, die erop toeziet dat het kwaliteitsbeleid wordt toegepast.

2. De kwaliteitsafdeling vervult haar taak onafhankelijk van de met de directe uitvoering van de werkzaamheden belaste afdelingen.

3. De aanvrager en in het bijzonder de kwaliteitsafdeling beschikt, teneinde te verzekeren en aan te kunnen tonen dat het kwaliteitssysteem naar behoren functioneert, over daartoe noodzakelijke gegevens.

4. De kwaliteitsafdeling beoordeelt regelmatig het functioneren van de organisatie. Indien naar het oordeel van de minister de aard of omvang van de aanvrager zich hier niet voor leent, kan deze beoordeling worden uitbesteed aan derden, mits de door de minister ter zake gegeven aanwijzingen worden opgevolgd.

5. Indien blijkt dat het kwaliteitssysteem tekortschiet, achterhaalt de aanvrager de oorzaken daarvan, of laat deze achterhalen, teneinde maatregelen ter verbetering te kunnen treffen.

6. Indien daar aanleiding toe is, brengt de aanvrager de nodige verbeteringen aan in het kwaliteitssysteem.

7. De kwaliteitsafdeling beschikt over een doelmatige en deugdelijke uitrusting voor de uitvoering van haar taak.

8. De kwaliteitsafdeling beschikt ten minste over de bevoegdheid om de autorisatie van geluidsmeetrapporten te verhinderen of ongedaan te maken.

Artikel 14. Kwaliteitsborging bij een eenmansorganisatie

1. De aanvrager beschikt over de daartoe noodzakelijke gegevens, en stelt deze ter beschikking aan de kwaliteitsborgingsfunctie, teneinde aan te kunnen tonen dat het kwaliteitssysteem naar behoren functioneert.

2. De aanvrager laat zijn functioneren regelmatig beoordelen door de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie.

3. Zodra blijkt dat het kwaliteitssysteem tekortschiet, achterhaalt de aanvrager of de kwaliteitsborgingsfunctie de oorzaken daarvan, teneinde maatregelen ter verbetering te kunnen treffen.

4. Indien nodig brengt de aanvrager de nodige verbeteringen aan in het kwaliteitssysteem.

Artikel 15. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie bij een eenmansorganisatie

1. Teneinde een goede uitvoering te geven aan het kwaliteitsbeleid, bedoeld in artikel 6, sluit de aanvrager een overeenkomst met een organisatie voor de uitvoering van de kwaliteitsborgingsfunctie, die tenminste aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • a.

    kennis en ervaring op het gebied van auditeren;

  • b.

    kennis van de Nederlandse regelgeving op het gebied van geluid in de luchtvaart;

  • c.

    technisch inhoudelijke kennis van geluidscertificatiemetingen aan luchtvaartuigen.

2. Deze overeenkomst bevat met betrekking tot de uitvoerder van de kwaliteitsborgingsfunctie tenminste de volgende aspecten:

  • a.

    hij ondersteunt de aanvrager bij de ontwikkeling en invoering van het kwaliteitsbeleid, bedoeld in artikel 6;

  • b.

    hij ziet er in ieder geval op toe dat het kwaliteitssysteem wordt toegepast;

  • c.

    hij vervult zijn taken onafhankelijk van de met de directe uitvoering van de werkzaamheden belaste personen.

Artikel 16. Handboek

1. Het handboek van de aanvrager bevat een beschrijving hoe hij aan de artikelen 1 tot en met 15 voldoet, waarbij de totstandkoming van het geluidsmeetrapport vanaf de voorbereiding tot en met de aflevering, zowel in hoofdlijnen als daar waar nodig tot in gedetailleerde werkinstructies is beschreven.

2. Tevens bevat het handboek van de aanvrager:

  • a.

    de kennisgevingsprocedure van organisatorische wijzigingen aan de minister;

  • b.

    een overzicht van het personeel, dat belast is met het autoriseren van geluidsmeetrapporten;

  • c.

    de wijzigingsprocedure van het handboek.

Bijlage

1

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

Bijlage

2

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Bestuit' is vervangen door 'Besluit'

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

3

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Bestuit' is vervangen door 'Besluit'

'Bewijzen van Goedkeur' is vervangen door 'Bewijzen van Vrijgave'

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

4

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

5

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

6

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

7

bij de Regeling erkenningen luchtwaardigheid

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

'Kingdom of the Netherlands' is vervangen door 'Kingdom of The Netherlands'.

Bijlage

8

Niet opgenomen.