Examenreglement voor luchtvarenden 2001

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 14, derde lid, en 16 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;

Besluit:

§

1

Algemeen

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    minister: Minister van Verkeer en Waterstaat;

  • b.

    praktijkexamen: examen op een luchtvaartuig dan wel een STD, zoals bedoeld in de Regeling kwalificatie STD's, ten behoeve van afgifte of wederafgifte van een bewijs van bevoegdheid of een bevoegdverklaring;

  • c.

    proeve van bekwaamheid: examen op een luchtvaartuig dan wel een STD, zoals bedoeld in de Regeling kwalificatie STD's ten behoeve van verlenging van een bevoegdverklaring.

§

2

Theorie

Artikel

2

Artikel

3

Theorie-examens worden niet afgenomen voordat de kandidaat de kosten heeft vergoed volgens het ten tijde van het indienen van de aanvraag geldende tarief.

Artikel

4

De minister maakt jaarlijks de examenplanning en de examenlocaties bekend in de Staatscourant en de Aeronautical Information Circular, serie B.

Artikel

5

Artikel

6

De kandidaat wordt slechts toegelaten tot het theorie-examen indien hij voor aanvang van het examen op de examenlocatie de volgende bescheiden overlegt:

  • a.

    een wettig en geldig legitimatiebewijs, en

  • b.

    een toelatingsbewijs als bedoeld in artikel 5, tweede lid, waarop wordt aangetekend dat de kandidaat een examenpoging heeft gedaan.

Artikel

7

De kandidaat rondt het gehele theorie-examen af binnen de volgende termijn:

  • a.

    voor PPL, RPL(A) en RPL(H): 12 maanden, gerekend vanaf de eerste dag van de maand na de maand waarin de kandidaat voor het eerst heeft deelgenomen aan een examenzitting.

  • b.

    voor ATPL, CPL, RPL(FB) en IR: 18 maanden, gerekend vanaf de eerste dag van de maand na de maand waarin de kandidaat voor het eerst heeft deelgenomen aan een examenzitting.

Artikel

8

In de bijlage, die deel uitmaakt van deze regeling, is de indeling en de duur van het examen per vak vastgelegd voor ATPL, CPL, IR, PPL en RPL.

Artikel

9

Artikel

10

Artikel

11

Artikel

12

Na het afleggen van een of meer vakken dan wel de afronding van het theorie-examen, voorziet de minister de kandidaat van een resultaatbrief.

§

3

Praktijk

Artikel

13

Om aan te tonen dat de kandidaat voldoet aan de bedrevenheidseisen voor afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte, bedoeld in de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001, legt deze met goed gevolg een praktijkexamen of proeve van bekwaamheid af, op de wijze, bedoeld in deze paragraaf.

Artikel

14

Artikel

15

Artikel

16

Artikel

17

De kandidaat voor een praktijkexamen of proeve van bekwaamheid wordt slechts toegelaten tot het praktijkexamen of de proeve van bekwaamheid indien hij voor aanvang aan de examinator, bedoeld in artikel 15, de volgende bescheiden overlegt:

  • a.

    een wettig en geldig legitimatiebewijs; en

  • b.

    een praktijkexamenformulier.

Artikel

18

Artikel

19

Bij het afnemen van een praktijkexamen of een proeve van bekwaamheid wordt uitgegaan van de volgende eisen en procedures:

  • 1.

    voor ATPL(A) respectievelijk ATPL(H): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.295 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.240 en 1.295, 1 - 12, respectievelijk JAR-FCL 2.295 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.240 en 2.295, 1 - 12, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 2.

    voor CFEL: de eisen, bedoeld in appendix 1 bij JAR-FCL 4.240, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 3.

    voor CPL(A) respectievelijk CPL(H): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.170 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.170, 1 - 11 respectievelijk 2.170 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.170, 1 - 11, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 4.

    voor PPL(A) respectievelijk PPL(H): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.135 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.130 en 1.135, 6 -16 respectievelijk JAR-FCL 2.135 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.130 en 2.135, 6 - 16, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 5.

    voor RPL(A), RPL(H) respectievelijk RPL(FB):

    • a.

      de kandidaat heeft instructie gevolgd op dezelfde klasse vliegtuig, hetzelfde type helikopter respectievelijk dezelfde klasse vrije ballon als waarop het examen wordt afgelegd, voor wat betreft RPL(A) en RPL(H) in overeenstemming met de eisen gesteld aan opleidingsluchtvaartuigen in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001,

    • b.

      alle examensecties worden binnen ten hoogste 6 maanden behaald,

    • c.

      extra vlieg- respectievelijk vaarinstructie kan worden vereist nadat de kandidaat is afgewezen en wordt vereist indien de kandidaat niet in twee pogingen alle secties heeft behaald;

    • d.

      de kandidaat mag een onbeperkt aantal examenpogingen doen,

    • e.

      het praktijkexamen wordt geheel, respectievelijk gedeeltelijk voor wat betreft de niet voltooide secties, opnieuw afgelegd indien het examen wordt afgebroken door de examinator,

    • f.

      iedere manoeuvre of procedure van het examen mag door de kandidaat worden herhaald,

    • g.

      de examinator kan het examen afbreken indien de vaardigheid, waarvan de kandidaat blijk geeft, een volledig nieuw examen vereist, en

    • h.

      de examinator is niet betrokken bij de bediening van het luchtvaartuig tenzij diens tussenkomst noodzakelijk is in het belang van de veiligheid of teneinde vertraging van overig verkeer te voorkomen;

  • 6.

    voor IR(A) respectievelijk IR(H): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.210 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.210, 1 - 11, respectievelijk JAR-FCL 2.210 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.210, 1 - 11, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 7.

    voor type- en klassebevoegdverklaringen (A) respectievelijk (H) respectievelijk (E): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.245, 1.262 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.240 en 1.295, 1 - 12, respectievelijk JAR-FCL 2.245, 2.262 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.240 en 2.295, 1-12, respectievelijk JAR-FCL 4.245, 4.262 en appendix 1 bij JAR-FCL 4.240, waarbij alle examensecties binnen ten hoogste 3 maanden worden behaald;

  • 8.

    voor FI(A) en IRI(A) respectievelijk FI(H) en IRI(H): de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.345 en 1.355 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.330 en 1.345 respectievelijk JAR-FCL 2.345 en 2.355 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.330 en 2.345;

  • 9.

    voor CRI(A) respectievelijk CRI(H): de eisen bedoeld in JAR-FCL 1.345 en 1.355 en appendix 1 bij JAR-FCL 1.330 en 1.345, voor zover het betreft examensecties 2, 3, 5 en 7, respectievelijk JAR-FCL 2.345 en 2.355 en appendix 1 bij JAR-FCL 2.330 en 2.345, voor zover het betreft examensecties 2, 3, 5 en 7;

  • 10.

    voor RFI(A) respectievelijk RFI(H): appendix 1 bij JAR-FCL 1.330 respectievelijk appendix 1 bij JAR-FCL 2.330, waarbij in plaats van FI, RFI moet worden gelezen en de onderdelen 7 en 8 van de bedoelde appendix niet van toepassing zijn. Tijdens het praktijkexamen toont de aanvrager aan in staat te zijn een leerling-vlieger op te leiden voor een RPL, inclusief voor- en nabespreking van de vliegles en theorie.

Artikel

20

Artikel

21

Artikel

22

§

4

Overgangsbepalingen voor kandidaten die voor 1 oktober 1999 aan een vliegopleiding voor de categorie vliegtuigen zijn begonnen of voor 1 oktober 2001 aan een vliegopleiding voor de categorie helikopters of een opleiding voor boordwerktuigkundige zijn begonnen

§

4.1

Algemeen

Artikel

23

Artikel

24

Artikel

25

De minister verstrekt de kandidaat een toelatingsbewijs waarop wordt vermeld:

  • a.

    de vereiste vakken die de kandidaat voor het theorie-examen aflegt, en

  • b.

    de geldigheidsduur, bedoeld in artikel 5, tweede lid, onderdeel d.

§

4.2

Praktijk

Artikel

26

De minister verstrekt de aanvrager van een bewijs van bevoegdheid of bevoegdverklaring, dat na omzetting op grond van artikel 38 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart leidt tot afgifte van één van de hieronder genoemde bewijzen van bevoegdheid of bevoegdverklaringen, eerste lid, een praktijkexamenformulier indien:

  • 1.

    aanvrager geslaagd is voor het betreffende theorie-examen;

  • 2.

    aanvrager houder is van:

    • a.

      voor IR(A)-SE en IR(A)-ME: een PPL(A) of CPL(A);

    • b.

      voor FI(A): een CPL(A) of ATPL(A);

    • c.

      voor CPL(A)+IR: een PPL(A), Groot Militair Brevet of Marine Vliegbewijs of een buitenlands CPL+IR, afgegeven conform de eisen gesteld in bijlage I van het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart dat met het Nederlandse PPL(A) kan worden gelijkgesteld;

    • d.

      voor ATPL(A) en multi-pilot type rating: een CPL(A) en een geldige IR(A)-ME.

  • 4.

    aanvrager houder is:

    • a.

      voor IR(H)-SE en IR(H)-ME: een PPL(H) of CPL(H);

    • b.

      voor FI(H): een CPL(H) of ATPL(H);

    • c.

      voor CPL(H)+IR: een PPL(H), Groot Militair Brevet of Marine Vliegbewijs of een buitenlands CPL+IR, afgegeven conform de eisen gesteld in bijlage I van het Verdrag inzake de Internationale Burgerluchtvaart dat met het Nederlandse PPL(H) kan worden gelijkgesteld;

    • d.

      voor ATPL(H) en multi-pilot type rating: een CPL(H) en een geldige IR(H)-ME.

§

5

Bezwaar

Artikel

27

§

6

Nationale Expert Teams

Artikel

28

Om de minister desgevraagd van advies te dienen en te ondersteunen in het kader van de theorie-examinering voor wat betreft ATPL, CPL en IR respectievelijk PPL en RPL kan de minister een Nationaal Expert Team ATPL/CPL/IR en een Nationaal Expert Team PPL/RPL instellen.

Artikel

29

Artikel

30

§

7

Slotbepalingen

Artikel

31

Het Examenreglement voor luchtvarenden wordt ingetrokken.

Artikel

32

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2001 en werkt terug tot en met 1 oktober 2001.

Artikel

33

Deze regeling wordt aangehaald als: Examenreglement voor luchtvarenden 2001.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos

Bijlage

als bedoeld in artikel 8 van deze regeling

1. Het theorie-examen voor ATPL(A) respectievelijk ATPL(H) bestaat uit de vakken, genoemd in tabel 1. Een vak wordt afgelegd binnen de tijdsduur, bedoeld in tabel 1.

Tabel 1

Vakken

Toetsnummer

Maximumtijdsduur

ATPL(A)

ATPL(H)

Luchtvaartvoorschriften

1

1:40 uur

1:40 uur

Algemene kennis van het luchtvaartuig:

a. Vliegtuigcasco/Systemen/Voortstuwingsinstallatie

2

2:00 uur

2:00 uur

b. Instrumenten/Elektronica

3

1:30 uur

1:30 uur

Prestaties en vluchtplanning:

a. Bepaling van massa en zwaartepunt

4

1:00 uur

1:00 uur

b. Prestaties

5

1:00 uur

1:00 uur

c. Vluchtplanning en -bewaking

6

3:00 uur

3:00 uur

Menselijke prestaties en beperkingen

7

1:00 uur

1:00 uur

Meteorologie

8

2:30 uur

2:30 uur

Navigatie:

a. Algemene navigatie

9

2:00 uur

2:00 uur

b. Radionavigatie

10

1:30 uur

1:30 uur

Operationele procedures

11

1:20 uur

1:20 uur

Grondbeginselen van het vliegen

12

1:00 uur

1:00 uur

Communicatie:

a. VFR Communicatie

13

0:30 uur

0:30 uur

b. IFR Communicatie

14

0:30 uur

0:30 uur

Totaal

20:30 uur

20:30 uur

2. Het theorie-examen voor CPL(A) respectievelijk CPL(H) bestaat uit de vakken, genoemd in tabel 2. Een vak wordt afgelegd binnen de tijdsduur, bedoeld in tabel 2.

Tabel 2

Vakken

Toetsnummer

Maximumtijdsduur

CPL(A)

CPL(H)

Luchtvaartvoorschriften

1

0:45 uur

1:00 uur

Algemene kennis luchtvaartuigen:

2

2:30 uur

2:30 uur

a. vliegtuigcasco/Systemen/Voortstuwingsinstallatie

b. Instrumenten/Elektronica

Prestaties en vluchtplanning:

3

3:00 uur

3:30 uur

a. Bepaling van massa en zwaartepunt

b. Prestaties

c. Vluchtplanning en -bewaking

Menselijke prestaties en beperkingen

4

0:30 uur

0:30 uur

Meteorologie

5

1:30 uur

1:00 uur

Navigatie:

6

1:30 uur

1:00 uur

a. Algemene navigatie

b. Radionavigatie

Operationele procedures

7

0:45 uur

1:20 uur

Grondbeginselen van het vliegen

8

0:45 uur

1:00 uur

VFR Communicatie

9

0:30 uur

0:30 uur

Totaal

11:45 uur

12:50 uur

3. Het theorie-examen voor IR(A) respectievelijk IR(H) bestaat uit de vakken, genoemd in tabel 3. Een vak wordt afgelegd binnen de tijdsduur, bedoeld in tabel 3.

Tabel 3

Vakken

Toetsnummer

Maximumtijdsduur

IR(A)

IR(H)

Luchtvaartvoorschriften/Operationele procedures

1

1:00 uur

1:00 uur

Algemene kennis luchtvaartuigen:

2

1:15 uur

1:15 uur

a. Vliegtuigcasco/Systemen/Voortstuwingsinstallatie

b. Instrumenten/Elektronica

Prestaties en vluchtplanning:

3

2:00 uur

2:00 uur

Vluchtplanning en bewaking

Menselijke prestaties en beperkingen

4

0:30 uur

0:30 uur

Meteorologie

5

1:30 uur

1:30 uur

Navigatie:

6

2:00 uur

2:00 uur

a. Algemene navigatie

b. Radionavigatie

IFR Communicatie

7

0:30 uur

0:30 uur

Totaal

8:45 uur

8:45 uur

4. Het theorie-examen voor PPL(A) en RPL(A) respectievelijk PPL(H) en RPL(H) bestaat uit de vakken, genoemd in tabel 4. Een vak wordt afgelegd binnen de tijdsduur, bedoeld in tabel 4.

Vakken

Maximumtijdsduur

PPL(A)

RPL(A)

PPL(H)

RPL(H)

Luchtvaartvoorschriften

0:45 uur

0:45 uur

Algemene kennis

0:30 uur

0:30 uur

luchtvaartuigen

Prestaties en

0:30 uur

0:30 uur

vluchtplanning

Menselijke prestaties en beperkingen

0:30 uur

0:30 uur

Meteorologie

0:30 uur

0:30 uur

Navigatie

1:00 uur

1:00 uur

Operationele procedures

0:30 uur

0:30 uur

Grondbeginselen van het vliegen

0:30 uur

0:30 uur

Communicatie

0:30 uur

0:30 uur

Totaal

5.15 uur

5.15 uur

5. Het theorie-examen voor RPL(FB) bestaat uit de vakken, genoemd in tabel 5. Een vak wordt afgelegd binnen de tijdsduur, bedoeld in tabel 5.

Vakken

Maximumtijdsduur RPL(FB)

Luchtvaartvoorschriften

0:45 uur

Menselijke prestaties en beperkingen

0:30 uur

Meteorologie

0:30 uur

Navigatie

1:00 uur

Ballonvaren/Materialen

1:00 uur

Totaal

3:45 uur