Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 27 maart 2003, nr. BO/2003/476, houdende toedeling van taken en doorverlening van vertegenwoordigingsbevoegdheden aan onder de plaatsvervangend secretaris-generaal ressorterende functionarissen (Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal SZW 2003)

Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal SZW 2003

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Besluit:

§

1

Begripsbepaling

Artikel

1

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    directie: een organisatieonderdeel van het ministerie dat ressorteert onder de plaatsvervangend secretaris-generaal;

  • b.

    directeur: een functionaris die leiding geeft aan een directie.

§

2

Organisatie

Artikel

2

Onder de plaatsvervangend secretaris-generaal ressorteren:

  • a.

    de directie Communicatie;

  • b.

    de directie Financieel-Economische Zaken;

  • c.

    de directie Personeel, Organisatie en Informatie;

  • d.

    de directie Algemene Zaken;

  • e.

    de directie Gemeenschappelijke Ondersteuning Bedrijfsvoering;

  • f.

    de Accountantsdienst;

  • g.

    de Academie.

§

3

Verantwoordelijkheden directeuren

Artikel

3

Artikel

4

De directie Communicatie is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het departementale voorlichtingsbeleid, het geven van voorlichting aan publiek en pers en het beschikbaar stellen van documentaire informatie. De directie ondersteunt de bewindspersonen en de directies op het gebied van publiciteit en externe optredens en adviseert de beleidsdirecties over de wijze waarop het beleid kan worden gecommuniceerd met de voor hen relevante doelgroepen. De directie draagt zorg voor de ontwikkeling en inbedding van webtechnologie binnen het ministerie conform de departementale standaards.

Artikel

5

De directie Financieel-Economische Zaken is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het uitvoeren van taken ten aanzien van de departementale begroting, het departementale financiële beheer en het toezicht daarop, de financiële administraties en informatiesystemen en de departementale jaarverantwoording als omschreven in de Comptabiliteitswet 2001 en de daarop berustende regelgeving. De coördinerende taken ten aanzien van het begrotingsproces strekken zich ook uit tot de premiegefinancierde uitgaven in de budgetdisciplinesector sociale zekerheid en arbeidsmarkt;

  • b.

    het adviseren van de beleidsdirecties, de directeuren-generaal, de inspecteur-generaal Werk en Inkomen, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de secretaris-generaal en de bewindspersonen over beleidsvoornemens vanuit de optiek van doelmatigheid, doeltreffendheid, budgettaire inpasbaarheid, bekostigings- en financieringssystematiek en ordelijk financieel beheer;

  • c.

    het coördineren van het verkeer met de Algemene Rekenkamer;

  • d.

    het uitvoeren van bekostigingsactiviteiten die verband houden met de toekenning en de verrekening van subsidies, voorschotten en budgetten aan uitvoerende instellingen in het kader van wettelijke uitkerings- en subsidieregelingen, waarbij dit plaatsvindt aan de hand van vooraf opgestelde criteria, voorwaarden en modellen, voorzover dat niet is opgedragen aan het Agentschap SZW.

Artikel

6

Artikel

7

De directie Algemene Zaken is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het beheren en exploiteren van de Haagse vestigingen van het ministerie voorzover daarin niet uitsluitend baten-lastendiensten gehuisvest zijn en het beheren en exploiteren van de vestigingen van het Agentschap SZW en de Inspectie Werk en Inkomen voorzover zij gebruik maken van de departementale infrastructuur dan wel gehuisvest zijn in een vestiging waar ook andere onderdelen van het ministerie, niet zijnde baten-lastendiensten, gehuisvest zijn, dan wel indien dit met het Agentschap SZW respectievelijk de Inspectie Werk en Inkomen is overeengekomen;

  • b.

    het dagelijks beheer van de technische infrastructuur en de kantoorautomatisering voor het ministerie en het technisch beheer van de departementsbrede en directiespecifieke applicaties, alsmede het mede voorbereiden van beleid en de implementatie van nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen op genoemde terreinen;

  • c.

    het vervaardigen en beschikbaar stellen van hoogwaardige postale, grafische en multimediaproducten en diensten;

  • d.

    het ontwikkelen en implementeren van departementaal beleid op het gebied van documentaire informatievoorziening en het beheren van afgesloten archieven;

  • e.

    het beleid en advisering op het gebied van inkoop, (Europese) aanbestedingen, huisvesting en milieumanagement;

  • f.

    de persoonlijke beveiliging van de bewindspersonen alsmede hun huisgenoten.

Artikel

8

De directie Gemeenschappelijke Ondersteuning Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor een efficiënte en kwalitatief goede uitvoering van ondersteunende taken en werkzaamheden op de volgende gebieden:

  • a.

    personeelsbeheer en -administratie;

  • b.

    departementale salarisadministratie;

  • c.

    documentaire informatievoorziening en archivering;

  • d.

    financieel beheer op het gebied van verplichtingen en factuurafhandeling.

Artikel

9

De Accountantsdienst is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken van de departementale Accountantsdienst zoals omschreven in de Comptabiliteitswet 2001 en het Besluit taak DAD, alsmede de daarop berustende regelgeving. De Accountantsdienst controleert de financiële verantwoording van de departementsonderdelen en de bedrijfsvoering die daaraan ten grondslag ligt. De Accountantsdienst adviseert op het gebied van financieel beheer.

Artikel

10

De Academie is als expertisecentrum verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van ministeriebrede opleidings- en leerprojecten, waaraan naast de medewerkers van het ministerie ook andere belanghebbenden kunnen deelnemen.

§

4

Bevoegdheden directeuren

Artikel

11

Artikel

12

§

5

Slotbepalingen

Artikel

13

Artikel

14

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze,
de plaatsvervangend secretaris-generaal,
P.W.A. Veld