Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 20 september 2005, nr. KVI2005180250, houdende regels voor het subsidiëren van het vervangen of retrofitten van dieselmotoren van binnenvaartschepen (Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen)

Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Besluit:

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ondernemer: in Nederland gevestigde natuurlijke persoon of rechtspersoon, die eigenaar is van een schip als bedoeld in artikel 3 van boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, dat beroepsmatig wordt gebruikt voor de binnenvaart en dat is voorzien van een certificaat als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Binnenschepenwet of een Certificaat van Onderzoek (CVO) voor scheepvaart op de Rijn als bedoeld in het Reglement van Onderzoek Schepen op de Rijn of een communautair certificaat volgens richtlijn nr. 82/714/EEG van de Raad van 4 oktober 1982 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (PbEG L 301);

  • b.

    emissiearme dieselmotor: dieselmotor voor een binnenvaartschip, die voldoet aan de emissiewaarden van fase II van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart of voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/68/EG;

  • c.

    Centrale Commissie voor de Rijnvaart: commissie als bedoeld in artikel 43 van de Herziene Rijnvaartakte (Trb. 1955, 161);

  • d.

    richtlijn 97/68: richtlijn nr. 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines (PbEG L 059), zoals laatstelijk gewijzigd bij richtlijn nr. 2004/26/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 (PbEU L 146);

  • e.

    retrofitten: het zodanig aanpassen van een conventionele of emissiearme dieselmotor van een binnenvaartschip dat de motor een uitstoot heeft van stikstofoxiden van niet meer dan 2 g/kWh voor nieuwe schepen onderscheidenlijk 3 g/kWh voor bestaande schepen, aangetoond door overlegging van een rapport van een bijzondere keuring als bedoeld in hoofdstuk 8a van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn of een ander testrapport waarmee op gelijkwaardige wijze als een bijzondere keuring wordt aangetoond dat aan die eis wordt voldaan;

  • f.

    conventionele dieselmotor: dieselmotor voor een binnenvaartschip, die al dan niet voldoet aan de emissiewaarden van fase I van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.

Artikel

2

Deze regeling heeft tot doel het verminderen van de emissies van NOx in de binnenvaartsector door middel van het stimuleren van:

  • a.

    de aanschaf van een emissiearme dieselmotor in plaats van een conventionele motor dan wel voor de vervanging van een conventionele dieselmotor;

  • b.

    het retrofitten van een dieselmotor van een bestaand en een nieuw schip.

Artikel

3

Artikel

4

De aanschaf van een emissiearme dieselmotor en het retrofitten van een dieselmotor geschiedt tegen marktvoorwaarden van één of meer ondernemingen waar de subsidieontvanger geen directe of zijdelingse zeggenschap in uitoefent.

Artikel

5

Artikel

6

Het subsidieplafond bedraagt voor de periode van inwerkingtreding van deze regeling tot 31 december 2006: € 2.000.000,–.

Artikel

7

Artikel

8

Artikel

9

Artikel

10

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

11

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling dieselmotoren voor binnenvaartschepen.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. vanGeel

Bijlage

Forfaitaire bedragen

  • A.

    Voor de aanschaf van een emissiearme motor in plaats van een conventionele motor bij de nieuwbouw van een schip:

    meerkosten van een emissiearme motor:

    • voor een motorvermogen van minder dan 500 kW: € 22,50 per kW,

    • voor een motorvermogen van 500 kW of meer maar minder dan 750 kW: € 27 per kW,

    • voor een motorvermogen van meer dan 750 kW: € 23,40 per kW.

  • B.

    Voor de vervanging van een conventionele motor door een emissiearme motor bij een bestaand schip:

    • 1.

      meerkosten van een emissiearme motor:

      • voor een motorvermogen van minder dan 500 kW: € 22,50 per kW,

      • voor een motorvermogen van 500 kW of meer maar minder dan 750 kW: € 27 per kW,

      • voor een motorvermogen van meer dan 750 kW: € 23,40 per kW;

    • 2.

      extra uitbouw- en inbouwkosten: € 20.000;

    • 3.

      stilligkosten: € 6 per kW motorvermogen.

  • C.

    Voor het retrofitten van een dieselmotor:

    • 1.

      investeringskosten van de retrofitinstallatie: € 99 per kW tot 750 kW motorvermogen en € 86 per kW vanaf 750 kW motorvermogen;

    • 2.

      inbouwkosten:

      • a.

        voor nieuwgebouwde schepen: € 20.000;

      • b.

        voor bestaande schepen: gelijk aan de investeringskosten;

    • 3.

      kosten van het ureumverbruik bij een motorvermogen van:

      • minder dan 500 kW: € 36 per kW,

      • 500 kW of meer, maar minder dan 750 kW: € 72 per kW,

      • 750 kW of meer, maar minder dan 1000 kW: € 108 per kW, en

      • 1000 kW of meer: € 144 per kW;

    • 4.

      stilligkosten: € 6 per kW motorvermogen, uitsluitend voor bestaande schepen;

    • 5.

      extra onderhoudskosten: € 13 per kW motorvermogen, en

    • 6.

      kosten van een emissiemeting: € 4.500.