Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 23 maart 2006, nr. KVI2006249839, Directoraat Generaal Milieubeheer, Directie klimaatverandering en Industrie, houdende regels voor het subsidiëren van motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor, waarvoor recht bestaat op teruggaaf van belasting ingevolge de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (Subsidieregeling voor motorrijtuigen met emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM)

Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Besluit:

Artikel

1

Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992;

  • b.

    kentekenbewijs: kentekenbewijs als bedoeld in artikel 36 van de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    eerste kentekenhouder: de kentekenhouder van een motorrijtuig aan wie de eerste afgifte van een kentekenbewijs of een deel I B heeft plaatsgevonden, als bedoeld in artikel 25, derde lid, van het Kentekenreglement;

  • d.

    emissiearme dieselmotor: een motor met compressieontsteking die geen grotere emissie van deeltjes heeft dan 5 mg per kilometer, vastgesteld overeenkomstig bijlage I bij richtlijn nr. 70/220/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorrijtuigen (PbEG L 76);

  • e.

    bestelauto: bedrijfsauto met de voertuigclassificatie N1, bedoeld in de Regeling voertuigen, of met de voertuigclassificatie N2, mits typegoedgekeurd volgens Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie (PbEU L 171).

Artikel

2

Doel van de regeling

Deze regeling heeft tot doel het verminderen van de emissies van deeltjes in het verkeer door het stimuleren van de aanschaf van motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor, waarvoor recht bestaat op teruggaaf of vrijstelling van belasting ingevolge de wet.

Artikel

3

Voorwaarden voor subsidie

Artikel

4

De aanvraag

Artikel

5

Beslissing op de aanvraag

Artikel

6

Subsidiebedrag

Artikel

7

Wijze van subsidieverstrekking

De subsidieverstrekking geschiedt in volgorde van ontvangst van de aanvragen, met dien verstande dat, indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de aanvraag geldt.

Artikel

8

Het subsidieplafond voor het subsidiëren van voertuigen als bedoeld in artikel 3, eerste en tweede lid, bedraagt voor de kalenderjaren 2010 en 2011 in totaal € 21.500.000,–.

Artikel

9

Inwerkingtreding en looptijd

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2012, met dien verstande dat zij nadien van toepassing blijft op motorrijtuigen waarvoor het kenteken voor 1 oktober 2011 is te naam gesteld.

Artikel

10

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voor motorrijtuigen met een emissiearme dieselmotor en recht op teruggaaf BPM.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. vanGeel