Regeling Administratieve Organisatie en Interne Controle AWBZ-zorgaanbieders

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa),

Stelt de volgende regeling vast:

Artikel

2

Doel

Het doel van deze regeling is het borgen van de juistheid, betrouwbaarheid, inzichtelijkheid en toegankelijkheid van de administratie en interne controle van de zorgaanbieder en van de door de zorgaanbieder aan het zorgkantoor te verstrekken (productie)gegevens, mede ten behoeve van de formele en materiële controles van zorgkantoren.

Artikel

3

Begripsbepalingen

Voor definiëring van zorggerelateerde begrippen wordt verwezen naar de Beleidsregel definities AWBZ.

Artikel

4

Vastlegging van de zorgprestaties

Artikel

5

Gegevens in het cliëntdossier

De zorgaanbieder neemt de volgende gegevens van de individuele cliënt op in het cliëntdossier:

  • NAW-gegevens;

  • burgerservicenummer;

  • indicatiebesluit;

  • verwijzing zorgkantoor;

  • verzekeringsgegevens;

  • datum geplande aanvang zorgverlening;

  • datum aanvang zorgverlening;

  • afdeling/behandelaar;

  • zorgplan/zorgzwaarte;

  • omvang en aard geleverde zorgprestaties;

  • mutaties in de zorgverlening.

Artikel

6

Vastlegging van onderaanneming c.q. uitbesteding

De zorgaanbieder legt vast of, en zo ja in welke mate er sprake is van onderaanneming c.q. uitbesteding van AWBZ-zorg. De zorgaanbieder verstrekt deze informatie aan het zorgkantoor.

Artikel

7

Interne controle

Artikel

8

Accountantsverklaring

De zorgaanbieder stelt de verantwoording op over het totaalbedrag van de gerealiseerde productie overeenkomstig het door de NZa voorgeschreven nacalculatieformulier.

De zorgaanbieder geeft een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek opdracht tot het uitvoeren van een accountantsonderzoek naar de juistheid van deze verantwoording. De accountant voert zijn onderzoek uit op basis van de voorschriften van het bij deze regeling behorende Controleprotocol nacalculatie. De accountant geeft een accountantsverklaring1Met ingang van 15 december 2010 hanteert het NIVRA in plaats van het in deze regeling gehanteerde begrip ‘accountantsverklaring’ het begrip ‘controleverklaring’.af bij het nacalculatieformulier. De zorgaanbieder stuurt het nacalculatieformulier met de bijbehorende accountantsverklaring aan het zorgkantoor.

Voor de precieze procesgang rondom de verantwoording via het nacalculatieformulier wordt verwezen naar het Controleprotocol nacalculatie en de Beleidsregel nacalculatie.

Artikel

9

Intrekking van de regeling

Met de inwerkingtreding van deze Regeling wordt de Regeling CA/NR-100.092 ingetrokken.

Artikel

11

Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2010, treedt de regeling in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 januari 2011.

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling Administratieve Organisatie en Interne Controle AWBZ-zorgaanbieders’.

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit, C.C. van Beek MCM, Plv. voorzitter.