Regeling van de Minister van Veiligheid en Justitie van 7 december 2011, kenmerk 5719270, houdende vaststelling van de organisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011)

Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011

Hoofdstuk

I

Algemeen

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ministerie: het Ministerie van Veiligheid en Justitie;

  • b.

    minister: de Minister van Veiligheid en Justitie;

  • c.

    staatssecretaris: de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie;

  • d.

    departementsleiding: de minister en de staatssecretaris alsmede de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en het hoofd van de Inspectie Veiligheid en Justitie gezamenlijk;

  • e.

    bestuursdepartement: de departementsleiding alsmede de beleids-, staf- en bedrijfsvoeringsonderdelen ter ondersteuning van de departementsleiding;

  • f.

    bestuursraad: de bestuursraad, bedoeld in artikel 3, vierde lid.

Artikel

2

Het ministerie heeft een hoofdstructuur, bestaande uit de volgende dienstonderdelen (clusters):

  • a.

    het cluster secretaris-generaal (SG-cluster);

  • b.

    het cluster plaatsvervangend secretaris-generaal (pSG-cluster);

  • c.

    het directoraat-generaal Jeugd en Sanctietoepassing (DGJS);

  • d.

    het directoraat-generaal Politie (DGPOL);

  • e.

    het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (DGRR);

  • f.

    de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV);

  • g.

    de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ).

Artikel

3

Hoofdstuk

II

Het cluster secretaris-generaal (SG-cluster)

Artikel

4

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

De directie Strategie (DS) is belast met het ondersteunen van de departementsleiding bij het ontwikkelen en vormgeven van ministeriebrede strategie. Dit bewerkstelligt zij in het bijzonder door het uitvoeren van toekomst- en omgevingsgerichte verkenningen en het op basis daarvan signaleren van strategische thema’s alsmede het bevorderen van de doorwerking daarvan, dit in goed samenspel met partners binnen en buiten het ministerie.

Artikel

8

Artikel

9

Het bureau Secretaris-Generaal (BSG) is belast met algemene staftaken, zoals de algemene parlementaire coördinatie en de secretariële, administratieve en organisatorische ondersteuning van de minister, de staatssecretaris, de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal.

Het is voorts belast met de protocollaire ondersteuning van de departementsleiding van het ministerie en vervult daarbij een coördinerende rol. BSG is daarnaast belast met de integrale beveiliging van het departement. Deze taken worden gekenmerkt door een representatief of vertrouwelijk karakter.

Artikel

10

Artikel

11

Het bureau Adviescollege Verloftoetsing tbs is belast met het ondersteunen van het Adviescollege Verloftoetsing tbs alsmede het ontwikkelen van richtlijnen en andere vormen van methodische aanpak ten behoeve van dat adviescollege.

Artikel

12

Hoofdstuk

III

Het cluster plaatsvervangend secretaris-generaal (pSG-cluster)

Artikel

13

Artikel

14

Artikel

15

Artikel

16

De directie Informatisering en Inkoop (DI&I) adviseert de departementsleiding over strategische vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en ICT, ondersteunt de dienstonderdelen van het ministerie bij de inrichting van de keteninformatisering en de beheersing van grote ICT-projecten en draagt zorg voor de uitvoering van projecten op het gebied van de VenJ-brede ICT-infrastructuur. Daarnaast stelt de directie ten behoeve van de dienstonderdelen van het ministerie kaders en centrale voorzieningen vast met het oog op rechtmatige, efficiënte en duurzame inkoop .

Artikel

18

Artikel

19

Artikel

20

Artikel

21

De Projectendirectie Huisvesting is belast met het realiseren van beleid, kaders en richtlijnen op het terrein van huisvesting en daarmee verband houdende faciliteiten alsmede met de uitvoering van huisvestingsprojecten voor het ministerie en aan het ministerie gerelateerde internationale organisaties.

Artikel

22

De Beleidsacademie is belast met de ontwikkeling en organisatie van opleidingsprogramma’s ten behoeve van alle beleidsambtenaren van het ministerie.

Hoofdstuk

IV

Directoraat-generaal Jeugd en Sanctietoepassing (DGJS)

Artikel

23

Artikel

24

Artikel

25

Artikel

26

Artikel

27

Artikel

28

De baten-lastendienst Dienst JUSTIS is belast met het namens de minister nemen van besluiten en verwerken van informatie ter bevordering van een betrouwbare, veilige en rechtvaardige samenleving in sectoren met kwetsbare belangen.

Artikel

29

De baten-lastendienst Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is belast met het leveren van een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan de zorg van het ministerie toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

Artikel

30

De raad voor de kinderbescherming (RvdK) is belast met het waarborgen van het fundamentele recht van het kind op een gezonde en evenwichtige ontwikkeling en uitgroei naar volwassenheid. De raad voert de volgende taken uit: beschermingszaken, scheiding en omgang, adoptie en strafzaken.

Artikel

31

Het bureau van de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie is belast met de bedrijfsvoering en de ondersteuning van de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie.

Hoofdstuk

V

Directoraat-generaal Politie (DGPOL)

Artikel

32

Artikel

33

Artikel

34

Artikel

35

Het bureau directoraat-generaal Politie (BDG Politie) heeft tot taak het ondersteunen van het managementteam van het directoraat-generaal Politie bij de uitvoering van de beleids- en beheertaken van het directoraat-generaal.

Artikel

36

Het programma Financiën DG-Politie (FDG Politie) heeft tot taak het ondersteunen van het directoraat-generaal Politie en daaronder ressorterende dienstonderdelen bij de uitvoering van de op het directoraat-generaal betrekking hebbende begrotingsartikelen.

Artikel

37

Het bureau Korpsbeheer en relatiebeheer agentschappen (KOBRA) heeft de volgende taken:

  • a.

    het adviseren en ondersteunen van de directeur-generaal Politie bij de uitvoering van diens taken als gemandateerd beheerder van het Korps landelijke politiediensten, het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba en het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba en als beheerder van de Onderzoeksraad voor Veiligheid;

  • b.

    het adviseren en ondersteunen van de functionarissen die op basis van ondermandaat door de directeur-generaal Politie als gemandateerd beheerder van het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba en het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba uitvoeren;

  • c.

    het faciliteren van het Korps landelijke politiediensten, het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba, het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de relatie met de beheerder;

  • c.

    het faciliteren van de beleidsbepaling en kaderstelling ten aanzien van het Korps landelijke politiediensten, korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba, het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Onderzoeksraad voor Veiligheid;

  • d.

    het faciliteren van het Korps landelijke politiediensten, het korps politie Bonaire, Sint Eustatius en Saba, het brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de relaties met het ministerie.

Hoofdstuk

VI

Directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (DGRR)

Artikel

41

Artikel

42

Artikel

43

Artikel

44

Artikel

45

Artikel

46

Artikel

47

Artikel

48

Artikel

49

De baten-lastendienst Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft tot taak het openbaar ministerie en de departementsleiding te ondersteunen bij hun werkzaamheden ten behoeve van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke en administratieve sancties alsmede met betrekking tot het beheer en de verwerking van gegevens dienaangaande. Het CJIB heeft tevens tot taak door de minister aangewezen andere werkzaamheden te verrichten ter ondersteuning van het Rijk bij de uitvoering zijn taken.

Artikel

50

De Justitiële Informatiedienst (JustID) fungeert als centrale voorziening ten behoeve van de registratie van justitiële en strafvorderlijke gegevens en de verstrekking daarvan aan daartoe bevoegde personen en instanties. Onder meer het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) en het Platform Interceptie & Decriptie & Signaalanalyse (PIDS) zijn ondergebracht bij JustID.

Hoofdstuk

VII

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)

Artikel

51

Artikel

52

Artikel

53

Artikel

54

Het bureau Communicatie en Voorlichting is belast met regie op de voorlichting, woordvoering en communicatiestrategie betreffende terrorisme en terrorismebestrijding.

Artikel

55

Artikel

56

De directie Regie (DR) is belast met:

  • a.

    het regisseren van de samenwerking van de verschillende partijen op het terrein van terrorismebestrijding via structurele, procesgerichte regie en tevens incidentele, meer actiegerichte regie;

  • b.

    het realiseren van een hogere samenwerkingsgraad tussen die partijen.

Artikel

57

Artikel

58

Artikel

59

De Eenheid Bewaking en Beveiliging (EBB) is belast met het onderhouden, uitvoeren en vernieuwen van het nationaal stelsel van bewaken en beveiligen, het stelsel van speciale eenheden, het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding en het uitvoeren van de Regeling bijstand bestrijding luchtvaartterrorisme.

Artikel

60

De directie Nationale Veiligheid (DNV) heeft de volgende taken:

  • a.

    het voorkomen van en prepareren voor dreigingen tegen de nationale veiligheid;

  • b.

    het in dit kader ontwikkelen van een eenheid in visie en optreden tussen de verschillende regio’s en het nationale niveau.

Artikel

61

GovCert.NL is het Cyber Security en Incident Response Team van de Nederlandse overheid. GovCert.NL houdt de dienst www.waarschuwingsdienst.nl in stand en is belast met het desgevraagd ondersteunen van organisaties met een publieke taak bij het voorkomen en afhandelen van ICT gerelateerde veiligheidsincidenten.

Hoofdstuk

VIII

De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ)

Artikel

62

De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) is belast met toezichtstaken op het terrein van het ministerie.

Hoofdstuk

IX

Slotbepalingen

Artikel

63

Bij de hoofden van de in artikel 2 genoemde clusters en daaronder ressorterende dienstonderdelen liggen voor het daarbij werkzame personeel ter inzage:

  • a.

    een exemplaar van deze regeling;

  • b.

    het organisatie- en formatierapport van het betreffende dienstonderdeel.

Artikel

64

Artikel

65

Artikel

66

Artikel

67

Wijzigt de Regeling Inspectie voor Sanctietoepassing.

Artikel

68

Wijzigt het Besluit Adviescollege Verloftoetsing tbs.

Artikel

69

Wijzigt de Regeling digitale vervanging personeelsdossiers Ministerie van Justitie 2010.

Artikel

71

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2011.

Artikel

72

Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011. Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Veiligheid en Justitie,I.W.Opstelten