Regeling van de Minister van Veiligheid en Justitie van 7 december 2011, kenmerk 5719270, houdende vaststelling van de organisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011)

Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011

Hoofdstuk

I

Algemeen

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ministerie: het Ministerie van Veiligheid en Justitie;

  • b.

    minister: de Minister van Veiligheid en Justitie;

  • c.

    staatssecretaris: de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie;

  • d.

    departementsleiding: de minister en de staatssecretaris alsmede de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en het hoofd van de Inspectie Veiligheid en Justitie gezamenlijk;

  • e.

    bestuursdepartement: de departementsleiding alsmede de beleids-, staf- en bedrijfsvoeringsonderdelen ter ondersteuning van de departementsleiding;

  • f.

    bestuursraad: de bestuursraad, bedoeld in artikel 3, zesde lid.

Artikel

2

Het ministerie heeft een hoofdstructuur, bestaande uit de volgende dienstonderdelen (clusters):

  • a.

    het cluster secretaris-generaal (SG-cluster);

  • b.

    het cluster plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG-cluster);

  • c.

    het directoraat-generaal Jeugd en Sanctietoepassing (DGJS);

  • d.

    het directoraat-generaal Politie (DGPOL);

  • e.

    het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (DGRR);

  • f.

    het directoraat-generaal Vreemdelingenzaken (DGVZ);

  • g.

    de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV);

  • h.

    de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ).

Artikel

3

Hoofdstuk

II

Het cluster secretaris-generaal (SG-cluster)

Artikel

4

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

De directie Strategie (DS) is belast met het ondersteunen van de departementsleiding bij het ontwikkelen en vormgeven van ministeriebrede strategie. Dit bewerkstelligt zij in het bijzonder door het uitvoeren van toekomst- en omgevingsgerichte verkenningen en het op basis daarvan signaleren van strategische thema’s alsmede het bevorderen van de doorwerking daarvan, dit in goed samenspel met partners binnen en buiten het ministerie.

Artikel

8

Artikel

9

Artikel

10

Artikel

10a

Artikel

11

Het bureau Adviescollege Verloftoetsing tbs is belast met het ondersteunen van het Adviescollege Verloftoetsing tbs alsmede het ontwikkelen van richtlijnen en andere vormen van methodische aanpak ten behoeve van dat adviescollege.

Artikel

12

Vervallen

Hoofdstuk

III

Het cluster plaatsvervangend secretaris-generaal (pSG-cluster)

Artikel

13

Artikel

14

Vervallen

Artikel

15

Artikel

16

De directie Informatisering en Inkoop (DI&I) adviseert de departementsleiding over strategische vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en ICT, ondersteunt de dienstonderdelen van het ministerie bij de inrichting van de keteninformatisering en de beheersing van grote ICT-projecten en draagt zorg voor de uitvoering van projecten op het gebied van de VenJ-brede ICT-infrastructuur. Daarnaast stelt de directie ten behoeve van de dienstonderdelen van het ministerie kaders en centrale voorzieningen vast met het oog op rechtmatige, efficiënte en duurzame inkoop .

Artikel

17

Vervallen

Artikel

18

Artikel

19

Artikel

20

Vervallen

Artikel

21

De Projectendirectie Huisvesting is belast met het realiseren van beleid, kaders en richtlijnen op het terrein van huisvesting en daarmee verband houdende faciliteiten alsmede met de uitvoering van huisvestingsprojecten voor het ministerie en aan het ministerie gerelateerde internationale organisaties.

Artikel

22

Vervallen

Hoofdstuk

IV

Directoraat-generaal Jeugd en Sanctietoepassing (DGJS)

Artikel

23

Artikel

24

De directeur-generaal wordt secretarieel, organisatorisch en administratief ondersteund door de stafondersteuning.

Artikel

25

Artikel

26

Artikel

27

Artikel

27a

De ketenunit i.o. faciliteert het functioneren van de uitvoeringsketen van strafrechtelijke beslissingen, de jeugdketen en de slachtofferketen en faciliteert het verbeteren van de prestaties van deze ketens. De ketenunit i.o. ondersteunt de directies bedoeld in artikel 23, tweede lid, onder a tot en met c, en de ketenpartners bij strategische en tactische ketenoverleggen.

Artikel

28

De baten-lastendienst Dienst JUSTIS is belast met het namens de minister nemen van besluiten en verwerken van informatie ter bevordering van een betrouwbare, veilige en rechtvaardige samenleving in sectoren met kwetsbare belangen.

Artikel

29

De baten-lastendienst Dienst Justitiële inrichtingen (DJI) is belast met het tenuitvoerleggen van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en met het voorbereiden van de aan de zorg van de minister toevertrouwde personen op hun succesvolle terugkeer naar de maatschappij, binnen of buiten Nederland. Tevens is DJI belast met het behandelen van rechtshulpverzoeken inzake de overdracht en overname van de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen op grond van de Wet overdracht tenuitvoerlegging strafvonnissen en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties.

Artikel

29a

De baten-lastendienst Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft tot taak het openbaar ministerie en de departementsleiding te ondersteunen bij hun werkzaamheden ten behoeve van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke en administratieve sancties alsmede met betrekking tot het beheer en de verwerking van gegevens dienaangaande. Het CJIB heeft tevens tot taak door de minister aangewezen andere werkzaamheden te verrichten ter ondersteuning van het Rijk bij de uitvoering zijn taken.

Artikel

30

De Raad voor de kinderbescherming (RvdK) is belast met de bij of krachtens wet opgedragen taken. Deze taken omvatten onder meer dat de raad onderzoek doet naar het belang en de positie van het kind in beschermingszaken, strafzaken en gezag- en omgangszaken. De raad adviseert in juridische procedures en kan om kinderbeschermingsmaatregelen verzoeken bij de rechtbank. De raad coördineert de uitvoering van taakstraffen, voert casusregie in strafzaken en doet onderzoeken ten behoeve van het verkrijgen van een beginseltoestemming voor interlandelijke adoptie.

Artikel

31

Het bureau van de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie is belast met de bedrijfsvoering en de ondersteuning van de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie.

Hoofdstuk

V

Directoraat-generaal Politie (DGPOL)

Artikel

32

Artikel

33

Artikel

34

Artikel

35

Artikel

36

Vervallen

Artikel

37

Vervallen

Artikel

38

Vervallen

Hoofdstuk

VI

Directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (DGRR)

Artikel

41

Artikel

42

Artikel

43

Artikel

44

Artikel

45

Artikel

46

Artikel

47

Artikel

48

De baten-lastendienst Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft met het oog op de waarheidsvinding in strafzaken de volgende kerntaken:

  • a.

    het verrichten van onafhankelijk forensisch zaakonderzoek op overwegend technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk gebied en het ter zake daarvan uitbrengen van verslag;

  • b.

    het ontwikkelen en implementeren van nieuwe onderzoeksmethoden en technieken ter bevordering van kennis op het gebied van forensisch onderzoek;

  • c.

    het zijn van (inter)nationaal kennis- en expertisecentrum op het gebied van forensisch onderzoek.

Bij de uitvoering van deze taken levert het NFI producten of diensten aan het openbaar ministerie, de politie, de bijzondere opsporingsdiensten, de zittende magistratuur en het ministerie. Het NFI is voorts belast met door de minister aangewezen bijkomende taken.

Artikel

49

Vervallen

Artikel

50

De Justitiële Informatiedienst (JustID) fungeert als centrale voorziening ten behoeve van de registratie van justitiële en strafvorderlijke gegevens en de verstrekking daarvan aan daartoe bevoegde personen en instanties. Onder meer het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) en het Platform Interceptie & Decriptie & Signaalanalyse (PIDS) zijn ondergebracht bij JustID.

Hoofdstuk

VIa

Directoraat-generaal Vreemdelingenzaken (DGVZ)

Artikel

50a

Artikel

50b

Vervallen

Artikel

50c

Vervallen

Artikel

50d

Artikel

50e

Vervallen

Artikel

50f

Artikel

50g

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is een baten-lastendienst die belast is met de uitvoering van de vreemdelingenwetgeving en van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Artikel

50h

Artikel

50i

Hoofdstuk

VII

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)

Artikel

51

Artikel

52

Artikel

53

Artikel

54

Artikel

55

Artikel

56

Artikel

57

Artikel

58

Artikel

59

Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) maakt deel uit van de nationale crisisbesluitvormingsstructuur en draagt hierbij zorg voor het aanleveren van het multidisciplinair Landelijk Operationeel Beeld en het operationeel advies bij nationale en internationale incidenten, crises, rampen en grootschalige evenementen. Het LOCC coördineert nationale en internationale bijstand, met inbegrip van de bijstand, bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s en de Politiewet 2012. Ook draagt het LOCC als de National Training Coördinator zorg voor de coördinatie, opleiding en inzet van de Nederlandse experts in het kader van EU Civil Protection Mechanism.

Artikel

60

Vervallen

Artikel

61

Vervallen

Hoofdstuk

VIII

De Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ)

Artikel

62

Artikel

62a

De directie Toezicht is belast met de uitvoering van de toezichttaken conform het inspectiewerkplan. Binnen deze directie worden de inspectieonderzoeken uitgevoerd, geclusterd naar domein, waarbij domein gezien moet worden als een onderwerpinhoudelijk gerelateerde clustering van projecten.

Artikel

62b

De directie Strategie en Innovatie is belast met zowel de strategische en innovatieve functie als met de ontwikkeling van nieuwe onderzoeksdomeinen en –taken. Daarnaast worden binnen deze directie ook onderzoeken voorbereid vanuit de ontwikkeltaak van de directie.

Artikel

62c

Het Stafbureau IVenJ is belast met de bedrijfsvoering, de uitvoering van de communicatie en de ondersteuning van de leiding van IVenJ. Het bureau stelt de leiding in staat om de processen binnen IVenJ te beheersen en aan te sturen.

Hoofdstuk

IX

Slotbepalingen

Artikel

63

Bij de hoofden van de in artikel 2 genoemde clusters en daaronder ressorterende dienstonderdelen liggen voor het daarbij werkzame personeel ter inzage:

  • a.

    een exemplaar van deze regeling;

  • b.

    het organisatie- en formatierapport van het betreffende dienstonderdeel.

Artikel

64

Artikel

65

Artikel

66

Artikel

67

Wijzigt de Regeling Inspectie voor Sanctietoepassing.

Artikel

68

Wijzigt het Besluit Adviescollege Verloftoetsing tbs.

Artikel

69

Wijzigt de Regeling digitale vervanging personeelsdossiers Ministerie van Justitie 2010.

Artikel

71

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2011.

Artikel

72

Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieregeling Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011. Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Veiligheid en Justitie,I.W.Opstelten