-
4.1
Forensische zorg
Zorg als bedoeld in artikel 2 van het Interimbesluit forensische zorg.
-
4.2
Zorgaanbieder
De rechtspersoon die een zorginstelling forensische zorg in stand houdt of een natuurlijke persoon die forensische zorg verleent, dan wel de natuurlijke personen of rechtspersonen, die gezamenlijk een zorginstelling forensische zorg vormen, en die krachtens een overeenkomst forensische zorg verlenen.2Zie artikel 1, eerste lid, onderdeel j, van het Interimbesluit forensische zorg.
-
4.3
Zorgverzekeraar
Waar in deze regeling gesproken wordt over de zorgverzekeraar wordt de Directie Forensische Zorg (DForZo), van de Dienst Justitiële Inrichtingen, onderdeel van het Ministerie van VenJ, bedoeld. In de forensische zorg is DForZo verantwoordelijk voor het inkopen van forensische zorg. Derhalve wordt op grond van artikel 4 van het Interimbesluit forensische zorg DForZo gelijkgesteld aan een zorgverzekeraar.
-
4.4
DBBC
Diagnose Behandeling Beveiliging Combinatie. Een DBBC omvat het traject dat een cliënt doorloopt als hij zorg nodig heeft voor een specifieke diagnose, vanaf het eerste contact bij een forensische zorgaanbieder tot en met de behandeling die hier uit volgt. De DBBC vormt de basis voor de declaratie van deze geleverde zorg.
-
4.5
NHC
De NHC (normatieve huisvestingscomponent) is een productiegebonden normatieve vergoeding voor (vervangende) nieuwbouw en instandhouding. Deze vergoeding bestaat uit een jaarlijks geïndexeerde bijdrage die voldoende is om de volgende kosten te dekken over de gehele levenscyclus van een nieuwbouw voorziening:
-
–
Rente;
-
–
Afschrijvingen;
-
–
Instandhouding.
In de NHC is géén vergoeding opgenomen voor investeringen in medische en overige inventarissen en in computerapparatuur en -programmatuur.
Voor de opbouw en de hoogte van de NHC-tarieven wordt verwezen naar de beleidsregel ‘Tarieven normatieve huisvestingscomponent (NHC) forensische zorg’.
-
4.6
Budgetomzet (jaar t)
De budgetomzet in jaar t is gelijk aan de werkelijke budgetomzet (dus het vastgestelde budget na vaststelling van de nacalculatie en inclusief de definitieve index van jaar t). Omdat het in deze regeling alleen om de functie behandeling met/zonder verblijf gaat, moeten de volgende budgetonderdelen niet worden meegerekend in de budgetomzet:
-
–
de budgetparameters m.b.t. de functie begeleiding;
-
–
de budgetparameters m.b.t. verblijf zonder behandeling;
-
–
de budgetparameters m.b.t. de gehandicaptenzorg;
-
–
de kapitaallasten in het budget m.b.t. de functie verblijf, met uitzondering van de (rente op) inventaris
Bestaande en eventuele toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet meegerekend in de budgetomzet.
-
4.7
DBBC omzet (jaar t)
De DBBC omzet in jaar t is gelijk aan de goedgekeurde DBBC facturen in jaar t – (ANG per 31 december van jaar t-1) + (ANG per 31 december van jaar t) – (onderhanden werk per 31 december van jaar t-1) + (onderhanden werk per 31 december van jaar t).
Voor de berekening van de transitieomzet moet de NHC omzet van de DBBC’s met verblijf buiten beschouwing worden gelaten.
Eventuele bestaande en toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet meegerekend in de DBBC omzet.
-
4.8
NHC omzet (jaar t)
De NHC omzet in jaar t is gelijk aan de NHC opbrengst van de DBBC omzet met verblijf zoals beschreven in 4.7.
-
4.9
Transitieperiode naar DBBC bekostiging
De transitieperiode is de periode waarin wordt overgegaan van bekostiging op basis van budgetparameters naar volledige bekostiging op basis van DBBC’s. Aan het einde van de transitieperiode vindt zowel de bekostiging als de financiering in de FZ plaats op basis van DBBC’s.
De transitieperiode voor de overgang naar volledige DBBC bekostiging bedraagt 3 jaar en beslaat de kalenderjaren 2013, 2014 en 2015.
-
4.10
Overgangsperiode NHC
De overgangsperiode waarin geleidelijk de bekostiging op basis van integrale tarieven wordt ingevoerd. Deze overgangsperiode loopt van 1 januari 2013 tot 1 januari 2018.
-
4.11
Transitiebedrag tijdens de transitieperiode in jaar t
Het transitiebedrag tijdens de transitieperiode naar DBBC bekostiging is gelijk aan het verschil tussen de reeds ontvangen bedragen in DBBC’s en de transitieomzet. Het verschil wordt onderling verrekend tussen zorgverzekeraar en de zorgaanbieder.
-
4.12
Transitieomzet in jaar t
De transitieomzet is gelijk aan de maximaal toelaatbare omzet voor het betreffende jaar tijdens de transitieperiode naar DBBC bekostiging. Dit is de maximale omzet die een instelling mag houden in jaar t. De transitieomzet bestaat voor een deel uit de budgetomzet en voor een deel uit de DBBC omzet vermenigvuldigd met de in het jaar geldende garantiepercentages.
-
4.13
Tender
Resultante van een gehouden aanbesteding.
-
4.14
Bedrag kapitaallasten
Het bedrag kapitaallasten bestaat uit de kosten van rente en afschrijvingen op gebouwen in eigendom en/of de kosten van huur. Dit bedrag is exclusief investeringen in medische en overige inventarissen en in computerapparatuur en -programmatuur, berekend op basis van de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’ 3Bij de FPC’s niet toegepast..
Bij de vaststelling houdt de NZa rekening met de inkomsten uit behandel-DBBC’s ter dekking van kapitaallasten die verband houden met behandeling tijdens verblijf. Hiertoe vindt een forfaitaire aftrek plaats van 5% over het aanvaardbare bedrag kapitaallasten.
-
4.15
Bedrag NHC
De financiële waarde van de NHC-tarieven vermenigvuldigd met de gerealiseerde intramurale productie (is werkelijk aantal door DForZo aanvaarde verpleeg- en verzorgingsdagen in kalenderjaar) per verblijfsprestatie.
-
4.16
Bedrag kapitaallastenvergoeding
Het gewogen gemiddelde van het bedrag kapitaallasten en het bedrag NHC op grond waarvan de zorgaanbieder tijdens het invoertraject zal worden bekostigd.
-
4.17
Verrekenbedrag overgangsregeling NHC
Bedrag kapitaallastenvergoeding minus de omzet NHC.