Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 maart 2017, nr. HOenS/1166741 houdende voorschriften voor subsidiëring van flexibel hoger onderwijs voor volwassenen in 2017 (Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen extra tranche 2017)

Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen extra tranche 2017

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Economische Zaken;

Besluit:

Artikel

1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • wet: Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek;

  • minister: Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en, voor zover het betreft het onderwijs en het onderzoek op het gebied van landbouw en natuurlijke omgeving, de Minister van Economische Zaken;

  • instelling voor hoger onderwijs: instelling als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel g, van de wet;

  • hoger onderwijs: onderwijs, bedoeld in artikel 1.1, onderdeel b, van de wet;

  • deeltijds hoger onderwijs: hoger onderwijs dat deeltijds is ingericht als bedoeld in artikel 7.7, eerste lid, van de wet;

  • duaal hoger onderwijs: hoger onderwijs dat duaal is ingericht als bedoeld in artikel 7.7, tweede lid, van de wet;

  • studiepunt: studiepunt als bedoeld in artikel 7.4, eerste lid, van de wet;

  • leeruitkomsten: beschrijving van inhoud en niveau van kennis, inzicht en vaardigheden van een student na afronding van een leerproces in een flexibel ingericht traject dat deel uitmaakt van de opleiding;

  • leerwegonafhankelijke beoordeling: tentaminering en examinering gericht op het beoordelen van door studenten gerealiseerde leeruitkomsten, waarbij de gehanteerde methoden en instrumenten voor tentaminering en examinering generiek zijn en niet specifiek zijn afgestemd op het specifieke, flexibele opleidingstraject van de student;

  • validering: het erkennen en waarderen van relevante leeruitkomsten die door een individuele student zijn gerealiseerd buiten een opleiding;

  • werkend leren: het uitvoeren van leeractiviteiten op een werkplek, leidend tot leeruitkomsten die relevant zijn in het kader van een opleiding;

  • online onderwijs: onderwijs dat volledig of voor een substantieel deel online plaatsvindt.

Artikel

3

Subsidiedoelstellingen

Het doel van de subsidieverstrekking is de flexibiliteit van het deeltijdse en duale hoger onderwijs te versterken met behoud van kwaliteit en het aantal deelnemers aan het deeltijdse en duale hoger onderwijs en het aantal gediplomeerden te verhogen.

Artikel

4

Te subsidiëren activiteiten

Artikel

5

Aanvragen

Artikel

6

Subsidieplafond en subsidieverstrekking

Artikel

7

Bevoorschotting, vaststelling en betaling

Artikel

8

Verantwoording

Artikel

9

Overige verplichtingen

Artikel

12

Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2022.

Artikel

13

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen extra tranche 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,M.Bussemaker

Bijlage

Aanvraagformulier behorend bij de Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen extra tranche 2017 en voorschriften met betrekking tot de inrichting van de aanvraag

Titel project

Instelling

Correspondentieadres

College van Bestuur

Contactpersoon

Secretariaat CvB

Telefoonnummer

Secretariaat CvB

Projectleider

Instelling

Adres

E-mail

Telefoonnummer

Mobiele telefoon

Titel project

Startdatum

Einddatum

[uiterste einddatum is 31 december 2020]

Totale projectkosten

Gevraagde subsidie

Cofinanciering/eigen bijdrage

instelling(en)

[de cofinanciering bedraagt minimaal 25% van de totale projectkosten, de subsidie bedraagt maximaal 75%.]

Naam bestuurder

Functie

Plaats

Datum

Handtekening

Activiteitenplan

Geef aan of en in hoeverre uw activiteitenplan afwijkt van uw in 2015 ingediende activiteitenplan en welke gevolgen dat heeft voor de begroting. U dient alle onderdelen aan te leveren die ook deel uitmaakten van de voorschriften voor het activiteitenplan van de aanvraag van oktober 2015. Voor zover er geen sprake is van wijzigingen kunt u de informatie uit de voorgaande aanvraag opnemen; voor zover er wel sprake is van wijzigingen neemt u de geactualiseerde informatie op. U dient ook uw aanvraag van 2015 mee te sturen als bijlage.

Verplichte onderdelen die in het bijgestelde activiteitenplan moeten worden opgenomen zijn derhalve:

  • Beschrijving en toelichting wijzigingen ten opzichte van activiteitenplan uit aanvraag oktober 2015.

  • Beschrijving doel, doelgroep en beoogde resultaten (kwantitatieve en kwalitatieve ambities).

  • Beschrijving aansluiting doel bij missie, visie en(strategisch) beleid van de instelling(en).

  • Beschrijving en analyse huidige stand van zaken opleidingen hoger onderwijs voor volwassenen die worden verzorgd door de instelling(en).

  • Weergave van welke opleidingen hoger onderwijs voor volwassenen (deeltijd en/of duaal) wel deel zullen nemen aan de projectactiviteiten en waar de implementatie van flexibele opleidingstrajecten wordt beoogd. NB. dit kunnen ook deeltijdse en/of duale opleidingen zijn die u nu nog niet aanbiedt, maar waarvan u wel een geaccrediteerde voltijdse Croho-opleiding aanbiedt; indien dit het geval is graag expliciet vermelden.

  • Weergave van welke opleidingen hoger onderwijs voor volwassenen (deeltijd en/of duaal) niet deel zullen nemen aan de projectactiviteiten, incl. onderbouwing waarom deze niet deelnemen.

  • Beschrijving van het flexibele onderwijsconcept, van de wijze waarop beoogd wordt invulling te geven aan een flexibele inrichting van opleidingstrajecten van volwassenen in de deelnemende opleidingen.

    NB 1. Deze beschrijving kan generiek zijn voor zover het alle deelnemende opleidingen betreft. Indien in bepaalde opleidingen (op onderdelen) een andere aanpak wordt beoogd de beschrijving graag aanvullen met beschrijvingen van de aanpak bij die opleidingen.

    NB 2. Ga in de beschrijving in ieder geval (ook) in op de wijze waarop hierbij wordt beoogd te werken met:

    • eenheden van leeruitkomsten;

    • het vaststellen van flexibele, vraaggerichte opleidingstrajecten voor individuele studenten of groepen studenten en de vastlegging daarvan in onderwijsovereenkomsten;

    • leerwegonafhankelijke beoordeling;

    • validering van resultaten van leren buiten het hoger onderwijs;

    • werkend leren;

    • online leren/blended learning;

    • de wijze waarop de kwaliteit van bovenstaande zaken wordt geborgd.

  • Beschrijving van de externe oriëntatie en marktbewerking: samenwerking met werkgevers, lokale en regionale overheden, vraaggerichte afstemming op specifieke behoeften e.d.

  • Beschrijving van de activiteiten op het gebied van deskundigheidsbevordering en interne en externe kennisdeling.

  • Aanpak om te komen tot duurzame verankering in beleid, organisatie en bedrijfsvoering.Overzicht van opleidingen hoger onderwijs voor volwassenen (deeltijd en/of duaal) waar de projectactiviteiten betrekking op hebben en waarmee de instelling wil deelnemen aan het experiment leeruitkomsten. Overzicht van opleidingen hoger onderwijs voor volwassenen (deeltijd en/of duaal) die de instelling verzorgt en waar de projectactiviteiten geen betrekking op hebben (c.q. waarmee de instelling niet aan het experiment leeruitkomsten wil gaan deelnemen), incl. onderbouwing.

  • Planning van de projectactiviteiten (ontwikkelactiviteiten incl. deskundigheidsbevordering, kennisdeling, eventuele aanpassing organisatie en bedrijfsvoering en duurzame verankering) gedurende de looptijd van het project (1 juli 2017 tot en met 31 december 2020).

  • Projectorganisatie (incl. betrokkenheid bestuur en lijnmanagement).

  • Begroting: specificatie van de inkomsten en uitgaven per jaar voor de gehele projectperiode (1 juli 2017 tot en met 31 december 2020), waarbij de structuur/indeling van de begroting aansluit op de in het activiteitenplan beschreven activiteiten. Andere eisen aan de begroting:

    • a.

      de begroting bevat reële kosten voor subsidiabele activiteiten;

    • b.

      de begroting bevat redelijke uurtarieven, met als richtlijn de Handleiding overheidstarieven HAFIR

    • c.

      de begroting bevat geen (niet-subsidiabele) kosten zoals lobbykosten, onvoorzien, lease en genereren van inkomsten;

    • d.

      de begroting bevat een postgewijze toelichting

    • e.

      de begroting is rekenkundig juist;

    • f.

      de begroting is sluitend.