Prestatie: De levering van zorg door een zorgaanbieder als bedoeld in onderdeel c, onder 1° artikel 1 sub j Wmg op het gebied van de generalistische basis-ggz, gespecialiseerde ggz en forensische zorg.
Reguliere regelgeving: de nadere regels ‘Regeling gespecialiseerde ggz (NR/REG-2113a), ‘Regeling DBBC’s ZZP’s en extramurale parameters fz’ (NR/REG-2119), ‘Regeling generalistische basis-ggz’ (NR/REG-2114a) en de beleidsregels ‘Beleidsregel prestaties en tarieven gespecialiseerde ggz’ (BR/REG-21134), ‘Beleidsregel prestaties en tarieven forensische zorg’ (BR/REG-21135), ‘Beleidsregel generalistische basis-ggz’ (BR/REG-21143a) met de eventuele voorgangers en opvolgers daarvan.
Zorgprestatiemodel: Bekostigingssystematiek zoals die per 1 januari 2022 van toepassing is in de gespecialiseerde ggz, generalistische basis-ggz en forensische zorg.
Zorgverzekeraar: waar in deze nadere regel gesproken wordt over de zorgverzekeraar worden zowel de zorgverzekeraars als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub f van de Wmg als de Divisie Forensische zorg/Justitiële Jeugdinrichtingen (ForZo/JJI) van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), onderdeel van het Ministerie van JenV, bedoeld. In de fz is ForZo/JJI verantwoordelijk voor het inkopen van fz. Daarom wordt op grond artikel 4 Wet forensische zorg, van artikel 1, derde lid, van de Wet Marktordening Gezondheidszorg ForZo/JJI gelijkgesteld aan een ziektekostenverzekeraar.
Artikel
2
Doel van de regeling
Het doel van deze regeling is het toestaan van uitzonderingen op de reguliere regelgeving generalistische basis-ggz, gespecialiseerde ggz en forensische zorg om de overgang naar het Zorgprestatiemodel mogelijk te maken.
Artikel
3
Reikwijdte
Deze regeling is van toepassing op zorgaanbieders die geestelijke gezondheidszorg (ggz) leveren als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw).
Prestaties die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’ als bedoeld in artikel 5 hoeven niet te voldoen aan de onderstaande eisen uit de reguliere regelgeving voorzover dat vanwege de overgang naar het zorgprestatiemodel redelijkerwijs niet mogelijk is:
1.
De prestatie bevat 1 minuut directe tijd regiebehandelaar of hoofdbehandelaar
Prestaties binnen de generalistische basis-ggz die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’ worden niet gebaseerd op een gekozen patiëntprofiel. Dit is een uitzondering op artikel 4.2 van de ‘Beleidsregel generalistische basis-ggz’.
Voor prestaties die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’ als bedoeld in artikel 5, worden de te declareren prestaties bepaald op basis van de werkelijk geschreven minuten. De werkelijk geschreven minuten op generalistische basis-ggz producten worden afgeleid naar een generalistisch basis-ggz product conform tabel 1. De 120-minutengrens voor de prestatie ‘onvolledig behandeltraject’ vervalt.
Het generalistische basis-ggz product ‘chronisch’ kan niet worden gedeclareerd voor prestaties die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’. Het verbod op parallelliteit in artikel 8.11 van de Beleidsregel Generalistische basis-ggz vervalt voor prestaties die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’, als één van de twee prestaties oorspronkelijk het generalistische basis-ggz product ‘chronisch’ was.
Tabel 1: Tijdsgrenzen in minuten van generalistische basis-ggz producten
Onvolledig behandeltraject
0-180
Basis ggz kort
181-360
Basis ggz middel
361-600
Basis ggz intensief
601-
Een zorgaanbieder en zorgverzekeraar mogen gezamenlijk afspreken om af te wijken van tabel 1, in geval er een overeenkomst is over innovatieve producten op basis van de Beleidsregel Innovatie voor kleinschalige experimenten.
Artikel
8
Wanneer andere eisen uit NZa-regels in de weg staan aan een goede overgang naar het zorgprestatiemodel, dan mogen een zorgaanbieder en zorgverzekeraar gezamenlijk een voorstel voorleggen aan de NZa om deze eisen achterwege te laten voor prestaties die zijn afgesloten met de afsluitreden ‘Overgang naar zorgprestatiemodel’. Deze mogelijkheid is niet bedoeld als vervanging voor de redelijkheid en billijkheid in individuele gevallen in de 1-op-1-relatie tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar, maar is bedoeld om eventuele generieke omissies in deze overgangsregeling te herstellen.
Artikel
9
Overgangsbepaling en inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 20, tweede lid, onderdeel a, van de Wmg wordt geplaatst.
Artikel
10
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Afsluiting van d(b)bc’s en prestaties generalistische basis-ggz ten behoeve van de overgang naar het Zorgprestatiemodel.
De Nederlandse Zorgautoriteit,M.J.Kaljouwvoorzitter Raad van Bestuur