Wet van 7 juli 2021, houdende regels voor de implementatie van Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europese Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie (Wet implementatie EETS-richtlijn)

Wet implementatie EETS-richtlijn

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben dat een wet ter uitvoering van Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europese Parlement en de Raad van de Europese unie van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie (PbEU 2019, L 91) nodig is en dat de Wegenverkeerswet 1994 wijziging behoeft;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Hoofdstuk

1

Algemene bepalingen

Artikel

1

(begripsbepalingen)

Voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • accreditatie: door de tolheffer opgezette en beheerde procedure die een EETS-aanbieder doorloopt alvorens in een EETS-gebied EETS te mogen aanbieden;

  • bemiddelende instantie: instantie die bemiddelt tussen tolheffers met een EETS-gebied in Nederland en EETS-aanbieders die met deze tolheffers overeenkomsten hebben gesloten, die daarover onderhandelen of die geen overeenstemming bereiken;

  • boordapparatuur: alle aan boord van een voertuig geïnstalleerde of meegenomen hardware- en softwarecomponenten die worden gebruikt als onderdeel van de toldienst, teneinde gegevens te verzamelen, op te slaan, te verwerken en van op afstand te ontvangen of te verzenden, als een afzonderlijk toestel of geïntegreerd in het voertuig;

  • contactbureau: contactbureau als bedoeld in artikel 5, eerste lid;

  • Dienst Wegverkeer: dienst als bedoeld in artikel 4a van de Wegenverkeerswet 1994;

  • EETS-aanbieder: entiteit die, onder een afzonderlijke overeenkomst, een EETS-gebruiker toegang verleent tot de EETS, de tolgelden overmaakt aan de betrokken tolheffer, en die in zijn lidstaat van vestiging is geregistreerd;

  • EETS-conform systeem: reeks elementen van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer die specifiek noodzakelijk is voor de integratie van EETS-aanbieders in het systeem en voor het functioneren van EETS;

  • EETS-gebied: weg, wegennet, kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of veerpont, waarvoor tolgeld wordt geïnd met gebruikmaking van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer;

  • EETS-gebiedsverklaring: verklaring als bedoeld in artikel 10, eerste lid;

  • EETS-gebruiker: natuurlijke persoon of rechtspersoon die een contract heeft met een EETS-aanbieder om toegang te krijgen tot EETS;

  • elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer: tolheffingssysteem waarbij de verplichting voor de gebruiker om tolgeld te betalen uitsluitend ontstaat door en gekoppeld is aan de automatische detectie van de aanwezigheid van het voertuig op een bepaalde locatie door middel van communicatie op afstand met boordapparatuur in het voertuig of automatische nummerplaatherkenning;

  • Europese elektronische tolheffingsdienst (EETS): toldienst die door een EETS-aanbieder in het kader van een overeenkomst aan een EETS-gebruiker wordt verleend in een of meer EETS-gebieden;

  • geautomatiseerde zoekopdracht: online-toegangsprocedure voor het raadplegen van de databanken van één, meerdere of alle lidstaten;

  • geschiktheid voor gebruik: vermogen van een interoperabiliteitsonderdeel om een specifieke prestatie te verrichten en te blijven verrichten zolang het in gebruik is, waarbij een representatieve integratie in de EETS met betrekking tot het systeem van een tolheffer gewaarborgd moet zijn;

  • hoofddienstaanbieder: toldienstaanbieder met specifieke verplichtingen, zoals de verplichting om overeenkomsten te sluiten met alle belanghebbende gebruikers, of met specifieke rechten, zoals een specifieke vergoeding of een gegarandeerde langetermijnovereenkomst, die verschillen van de rechten en plichten van andere aanbieders van diensten;

  • houder: degene op wiens naam een voertuig is ingeschreven, zoals gedefinieerd in het recht van de lidstaat van inschrijving;

  • ingrijpend gewijzigd systeem: bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat een verandering heeft ondergaan of ondergaat waardoor EETS-aanbieders genoodzaakt zijn wijzigingen aan te brengen in de interoperabiliteitsonderdelen die zij gebruiken;

  • interoperabiliteitsonderdeel: basiscomponent, groep componenten, deel van een samenstel of volledig samenstel van apparatuur die deel uitmaken of bestemd zijn om deel uit te maken van de EETS en waarvan de interoperabiliteit van deze dienst direct of indirect afhankelijk is, met inbegrip van zowel materiële als immateriële zaken zoals software;

  • licht voertuig: voertuig met een maximaal toegestane massa van niet meer dan 3.500 kg;

  • lidstaat van inschrijving: lidstaat waarin het voertuig waarvoor wegentol verschuldigd is, is ingeschreven;

  • nationaal contactpunt: contactpunt als bedoeld in artikel 40, vierde lid;

  • niet-betaling van wegentol: overtreding die bestaat uit het niet-betalen door een weggebruiker van wegentol in een lidstaat, zoals gedefinieerd in de desbetreffende nationale voorschriften van die lidstaat;

  • NIWO: Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie;

  • Onze Minister: Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

  • Richtlijn (EU) 2019/520: Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie (PbEU 2019, L 91);

  • tolcontextgegevens: door de verantwoordelijke tolheffer vastgestelde informatie die noodzakelijk is om het tolgeld te bepalen dat voor een bepaald voertuig in een specifiek tolgebied moet worden betaald en om de toltransactie af te ronden;

  • toldienst: dienst die gebruikers in staat stelt gebruik te maken van een voertuig in een of meer EETS-gebieden onder één overeenkomst en indien nodig met één soort boordapparatuur, met inbegrip van:

    • a.

      indien nodig, het verstrekken van op maat gemaakte boordapparatuur aan de gebruikers en het onderhouden van de functionaliteit ervan;

    • b.

      het waarborgen dat de door de gebruiker verschuldigde tol wordt betaald aan de tolheffer;

    • c.

      het beschikbaar stellen aan de gebruiker van betaalmethoden of het accepteren van een bestaande methode;

    • d.

      het innen van tolgelden bij de gebruiker;

    • e.

      het beheren van de klantenrelatie met de gebruiker, en

    • f.

      het uitvoeren en naleven van het beveiligings- en privacybeleid voor de tolheffingssystemen voor het wegverkeer;

  • toldienstaanbieder: juridische entiteit die toldiensten verleent aan klanten in een of meer EETS-gebieden voor een of meer voertuigcategorieën;

  • tolgeld: wegentol;

  • tolheffer: publieke of private entiteit die tolgelden heft op het gebruik van voertuigen in een EETS-gebied in Nederland;

  • tolmelding: mededeling aan een tolheffer, in een vorm die is vastgesteld door de toldienstaanbieder en de tolheffer, waarmee de aanwezigheid van een voertuig in een EETS-gebied wordt bevestigd;

  • voertuig: motorvoertuig, of samenstel van voertuigen, dat is bestemd of wordt gebruikt voor het vervoer over de weg van passagiers of goederen;

  • voertuigclassificatieparameters: voertuiginformatie voor het berekenen van het tolgeld op basis van de tolcontextgegevens;

  • wegentol: vergoeding die door de weggebruiker moet worden betaald om zich te mogen verplaatsen op een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont.

Artikel

2

(toepassingsbereik)

Hoofdstuk

2

Technologische oplossingen

Artikel

3

(technologische vereisten tolheffingssystemen)

Artikel

4

(technologische vereisten boordapparatuur)

Hoofdstuk

3

EETS-register en registratie EETS-aanbieders

Artikel

5

(contactbureau)

Artikel

6

(EETS-register)

Artikel

7

(registratie EETS-aanbieders)

Hoofdstuk

4

Accreditatie

Artikel

8

(EETS-overeenkomsten)

Artikel

9

(non-discriminatoire toegang)

Artikel

10

(EETS-gebiedsverklaring)

Artikel

11

(tijdige bekendmaking EETS-gebiedsverklaring)

Artikel

12

(testomgeving boordapparatuur)

Artikel

13

(eisen aan interoperabiliteitsonderdelen)

Artikel

14

(vrijwaringsprocedure)

Artikel

15

(transparantie van beoordelingen)

Op beslissingen betreffende de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor het gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen, door tolheffers die geen bestuursorgaan zijn, zijn de artikelen 3:40, 3:41, 3:45 en 3:46 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.

Artikel

16

(aangemelde instanties)

Artikel

17

(operationele boordapparatuur)

Tolheffers laten in hun EETS-gebieden alle operationele boordapparatuur toe die wordt gebruikt door EETS-aanbieders met wie zij een contractuele relatie onderhouden, als:

  • a.

    de apparatuur is gecertificeerd overeenkomstig de procedure die is bepaald op grond van artikel 15, zevende lid, van Richtlijn (EU) 2019/520; en

  • b.

    de apparatuur niet voorkomt op een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur als bedoeld in artikel 18.

Artikel

18

(lijsten van ongeldige boordapparatuur)

Hoofdstuk

5

EETS-transacties

Artikel

19

(facturering tolgeld door EETS-aanbieder bij EETS-gebruiker)

Artikel

20

(betaling EETS-gebruiker aan EETS-aanbieder geldt als tolbetaling)

Artikel

21

(EETS-aanbieder rechtstreeks aansprakelijk voor elke tolmelding)

Artikel

22

(tolgelden)

Artikel

23

(vergoeding)

Artikel

24

(boekhouding)

Hoofdstuk

6

EETS aanbieden

Artikel

25

(dekking)

Artikel

26

(informatie dekkingsgebied)

Een in Nederland geregistreerde EETS-aanbieder maakt via elektronische weg bekend:

  • a.

    de EETS-gebieden die hij bestrijkt;

  • b.

    wijzigingen daarvan;

  • c.

    gedetailleerde, jaarlijks bijgewerkte plannen over uitbreiding van diensten naar andere EETS-gebieden.

Artikel

27

(transparant contracteerbeleid)

In Nederland geregistreerde EETS-aanbieders maken het beleid dat zij toepassen bij het sluiten van overeenkomsten met EETS-gebruikers via elektronische weg openbaar.

Artikel

28

(aan tolheffer toerekenbare EETS-storing)

Bij een aan de tolheffer toerekenbare EETS-storing voorziet de tolheffer in een beperkte dienstverlening. De tolheffer draagt er zorgt voor dat voertuigen die zijn uitgerust met operationele boordapparatuur als bedoeld in artikel 17 zich veilig kunnen verplaatsen met zo min mogelijk oponthoud en zonder ervan te worden verdacht geen wegentol te hebben betaald.

Hoofdstuk

7

Gebruik van EETS

Artikel

29

(abonneren op de EETS)

Artikel

30

(één ononderbroken dienst)

EETS wordt aan EETS-gebruikers aangeboden als één ononderbroken dienst, wat inhoudt dat:

  • a.

    tijdens het traject geen menselijke interventie meer vereist is in het voertuig, zodra de voertuigclassificatieparameters, met inbegrip van de variabele parameters, zijn opgeslagen, aangegeven of beide, tenzij de kenmerken van het voertuig worden gewijzigd, en

  • b.

    de menselijke interactie met een specifiek onderdeel van boordapparatuur identiek is voor elk EETS-gebied.

Artikel

31

(beperkte interactie met tolheffer)

Hoofdstuk

8

Gegevensuitwisseling tussen EETS-aanbieder en tolheffer

Artikel

32

(gegevensverstrekking aan tolheffers)

Artikel

33

(samenwerkingsverplichting)

Artikel

34

(gegevens EETS-aanbieder)

Artikel

35

(verkeersbeleid en -managementgegevens)

Op verzoek verstrekken de toldienstaanbieders, met inbegrip van EETS-aanbieders, aan de tolheffer de geanonimiseerde verkeersgegevens van hun klanten. Bij ministeriële regeling wordt bepaald aan welke instantie de tolheffer de gegevens verstrekt. Deze gegevens worden alleen gebruikt ten behoeve van verkeersbeleid en ter verbetering van het verkeersmanagement.

Hoofdstuk

9

Experimentele systemen

Artikel

36

(experimentele tolheffingssystemen)

Hoofdstuk

10

Bemiddeling

Artikel

37

(bemiddelende instantie)

Artikel

38

(bemiddelingsprocedure)

Hoofdstuk

11

Afhandelingsprocedure bij niet-betalen van wegentol

Artikel

39

(model kennisgeving bij niet-betaling wegentol)

Als, overeenkomstig de voor het betreffende EETS-gebied geldende procedure, degene die ervan verdacht wordt de wegentol niet te hebben betaald, daarvan in kennis wordt gesteld, is de kennisgeving gebaseerd op het kennisgevingsmodel, bedoeld in bijlage II bij Richtlijn (EU) 2019/520, in de taal van het kentekenbewijs van het voertuig of in een van de officiële talen van de lidstaat van inschrijving.

Artikel

40

(grensoverschrijdende gegevensuitwisseling bij niet-betaling wegentol)

Hoofdstuk

12

Handhaving

Artikel

41

(bestuursrechtelijk toezicht)

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 3, 4, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 22, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34 en 35 zijn belast de bij besluit van Onze Minister aangewezen ambtenaren. De aanwijzing kan inhouden, dat de betrokken ambtenaar slechts belast is met het toezicht op de naleving van een of enkele in die aanwijzing genoemde artikelen gesteld bij of krachtens deze wet.

Artikel

42

(bestuursdwang)

Onze Minister is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang ter handhaving van de voorschriften, bedoeld in artikel 41.

Hoofdstuk

13

Slotbepalingen

Artikel

45

(inwerkingtreding)

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Artikel

46

(citeertitel)

Deze wet wordt aangehaald als: Wet implementatie EETS-richtlijn.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven te

’s-Gravenhage
Willem-Alexander
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus