Artikel
1
1
In dit besluit wordt verstaan onder:
-
a.
reclame: alle vormen van colportage, marktverkenning of stimulering die bedoeld zijn om de verkoop, het afleveren, het voorschrijven of het verbruik van geneesmiddelen te bevorderen;
-
b.
de wet: de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening;
-
c.
het college: het College ter beoordeling van geneesmiddelen, bedoeld in artikel 29 van de wet;
-
d.
beroepsbeoefenaren: apothekers, apotheekhoudende artsen, apothekersassistenten in de zin van de wet, personen op wie artikel 2f, eerste lid, van de wet van toepassing is, alsmede artsen, tandartsen en verloskundigen;
-
e.
ondernemingen: rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties waaraan een vergunning is verleend, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel d, van de wet.
2
Tot reclame worden in elk geval gerekend:
-
a.
reclame, gericht op het publiek;
-
b.
reclame, gericht op degenen die bevoegd zijn om geneesmiddelen voor te schrijven of af te leveren, waaronder promotionele activiteiten zoals:
-
1e.
bezoeken van artsenbezoekers;
-
2e.
het verstrekken van monsters;
-
3e.
aansporing om geneesmiddelen voor te schrijven of af te leveren door voordelen in geld of natura toe te kennen, aan te bieden of in het vooruitzicht te stellen;
-
4e.
sponsoring van bijeenkomsten of wetenschappelijke congressen, meer in het bijzonder de vergoeding van reis- en verblijfkosten in dit verband.
-
1e.