Verordening financiën bedrijfslichamen 1999

§

1

Begripsbepalingen

Artikel

1

§

2

Algemene bepalingen en waarderingsgrondslagen

Artikel

2

Artikel

3

Artikel

4

Artikel

5

Alle baten en lasten worden geraamd, onderscheidenlijk verantwoord tot hun bruto bedrag.

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Artikel

9

§

3

De begroting

Artikel

10

De begroting en toelichting geven getrouw, duidelijk en stelselmatig de omvang van alle begrote baten en lasten van het begrotingsjaar, alsmede het saldo daarvan weer.

Artikel

11

Artikel

12

Artikel

13

Artikel

14

Artikel

15

Bijzondere transacties zoals

  • a.

    de koop en verkoop van onroerend goed,

  • b.

    het aangaan van geldleningen onder hypothecair verband alsmede van geldleningen voor een tijdsduur, welke verder strekt dan het kalenderjaar en

  • c.

    het verstrekken van geldleningen, anders dan uit een oogpunt van normale beleggingen

worden, voorzover deze zijn voorzien en opgenomen in de jaarlijkse begroting, daarin afzonderlijk toegelicht. In andere gevallen worden voor dergelijke transacties afzonderlijke aanvullende begrotingsverordeningen opgesteld.

§

4

De meerjarenraming

Artikel

16

§

5

De verslaglegging

Artikel

17

De financiële verslaglegging van de organisatie bestaat uit de jaarrekening en het jaarverslag.

Artikel

18

Artikel

19

§

5.1

De rekening van baten en lasten en de toelichting daarop

Artikel

20

De rekening van baten en lasten en de toelichting geven getrouw, duidelijk en stelselmatig de omvang van alle baten en alle lasten, alsmede het saldo daarvan weer.

Artikel

21

Artikel

22

De toelichting op de rekening van baten en lasten bevat ten minste:

  • a.

    een specificatie van de rekening als bedoeld in artikel 26, eerste lid; deze specificatie geeft van elk van de in de begroting voor het verslagjaar onderscheiden functies het gerealiseerde bedrag van elk van de in diezelfde begroting onderscheiden rubrieken en subrubrieken, alsmede het exploitatiesaldo;

  • b.

    een overzicht van de heffingsverordeningen en de begrote en gerealiseerde heffingsopbrengst(en);

  • c.

    een toelichting per (hoofd)functie van de belangrijke afwijkingen tussen begrote en gerealiseerde baten en lasten;

  • d.

    een overzicht van de personele sterkte per 1 januari en per ultimo van het verslagjaar en van de personeelskosten in het verslagjaar; een en ander overeenkomstig de desbetreffende toelichting op de begroting, aangevuld met een overzicht van de verdeling van de personele sterkte – omgerekend naar voltijdeenheden – over de door het bedrijfslichaam gehanteerde salarisschalen/functiegroepen;

  • e.

    een overzicht van de in het verslagjaar en het daaraan voorafgaande jaar verstrekte subsidies waaruit blijkt wie of welke instanties de subsidieontvangers zijn en voor welke activiteiten welke bedragen zijn toegekend;

  • f.

    een specificatie van de diensten door derden;

  • g.

    een overzicht van de wijze waarop baten en lasten aan de afzonderlijke (hoofd)functies zijn toegerekend.

§

5.2

De balans en de toelichting daarop

Algemeen

Artikel

23

Artikel

24

In de toelichting op de balans wordt vermeld tot welke belangrijke, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen het bedrijfslichaam voor de toekomst is verbonden, zoals die welke voortvloeien uit langlopende overeenkomsten of bijzondere kortlopende verplichtingen.

Activa

Artikel

25

Artikel

26

Artikel

27

In de toelichting op de balans worden onder de tot de vlottende activa behorende vorderingen afzonderlijk opgenomen:

  • a.

    vorderingen uit hoofde van heffingen;

  • b.

    vorderingen op stichtingen, fondsen of instellingen waarmee het bedrijfslichaam een bestendige zakelijke relatie heeft;

  • c.

    overige vorderingen.

Passiva

Artikel

28

Artikel

29

Artikel

30

In de toelichting op de balans worden onder de tot de vlottende passiva behorende kortlopende schulden afzonderlijk opgenomen:

  • a.

    schulden aan stichtingen, fondsen of instellingen waarmee het bedrijfslichaam een bestendige zakelijke relatie heeft;

  • b.

    banksaldi;

  • c.

    schulden ter zake van belastingen en premies sociale verzekering;

  • d.

    schulden ter zake van pensioenen;

  • e.

    overige schulden.

Reserves

Artikel

31

Artikel

32

Het eigen vermogen bestaat uit de som van de algemene reserve en de bestemmingsreserves.

Artikel

33

In de toelichting op de balans worden eventuele stille reserves of tekorten geraamd, indien:

  • a.

    de actuele waarde van materiële vaste activa belangrijk afwijkt van de boekwaarde en

  • b.

    de actuarieel wenselijke omvang van voorzieningen belangrijk afwijkt van de feitelijke omvang daarvan.

Artikel

34

Het eigen vermogen is maximaal gelijk aan het totaal van de lasten over het verslagjaar, met dien verstande dat deze norm zoveel mogelijk per hoofdfunctie wordt gerealiseerd.

Artikel

35

Voorzieningen

Artikel

36

Artikel

37

Artikel

38

Artikel

39

§

6

Externe controle

Artikel

40

Artikel

41

§

7

Ontheffingen en advisering

Artikel

42

Op gemotiveerd verzoek van het bestuur van een bedrijfslichaam kan de Bestuurskamer in bijzondere gevallen, waarin de nakoming van een bij deze verordening opgelegde verplichting op overwegende bezwaren stuit, of wegens andere bijzondere omstandigheden, aan het bedrijfslichaam ontheffing van die verplichting worden verleend. Aan deze ontheffing kunnen voorwaarden worden verbonden.

Artikel

43

§

8

Slotbepalingen

Artikel

44

De Verordening financiën bedrijfslichamen 1978 wordt ingetrokken, met dien verstande dat hij van kracht blijft voor de begrotingen en de rekeningen over de aan 1999 voorafgaande begrotingsjaren.

Artikel

45

Deze verordening wordt bekendgemaakt in het Verordeningenblad Bedrijfsorganisatie.

Artikel

46

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 1999, met dien verstande dat hij voor het eerst wordt toegepast bij de opstelling van de begrotingen voor het jaar 1999.

Artikel

47

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening financiën bedrijfslichamen 1999.

Bijlage

1

Hoofdfuncties

De in artikel 4, tweede lid bedoelde minimumindeling omvat zes clusters van activiteiten en taken ten behoeve van de begroting en de jaarrekening.

a

bestuur

bestuursvergaderingen, met inbegrip van de voorbereiding daarvan; dit cluster is bedoeld voor inzicht in de kosten van het bestuur (zoals vacatiegelden en andere vergaderkosten, de vergoeding voor de voorzitter e.d.) en de hieraan toe te rekenen kosten van het ondersteunend apparaat (personeelskosten secretariaat, huisvestingskosten, accountants-/incassokosten); in het algemeen worden deze uitgaven gedekt uit de algemene of financieringsheffing;

b

markt

promotie-campagnes, exportbevordering, informatie over marktontwikkelingen e.d.; niet alleen de directe kosten (zoals kosten voor advertenties, promotiemateriaal en inschakeling van marktonderzoekbureaus) dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;

c

product en dienst

hierbij valt te denken aan activiteiten zoals de ontwikkeling van kwaliteitsnormen, ‘managementtools’ kwaliteitsbeheer en -verbetering, gezondheid van planten en dieren, verbetering van de bedrijfsvoering, alsmede het voor deze activiteiten ingestelde of uitbestede onderzoek; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;

d

arbeid

hieronder vallen activiteiten als de zorg voor en voorlichting over arbeidsomstandigheden en -veiligheid, bijdragen aan het leerlingwezen, aan arbeidsvoorzieningsmaatregelen en aan scholing en opleiding; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;

e

algemeen belang

de zogenoemde ‘goede doelen’, voor zover deze niet in één van de voorgaande clusters is onder te brengen: bijvoorbeeld activiteiten ter bestrijding van winkeldiefstal, bestrijding van criminaliteit bij de horeca, bevordering en implementatie van energiebesparing en milieuzorg; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten;

f

medebewind

door de overheid aan het bedrijfslichaam opgedragen taken; dit cluster is bedoeld voor inzicht in de kosten van uitvoering van medebewindstaken (directe kosten en hieraan toe te rekenen secretariaatskosten) en de mate waarin deze worden gedekt door vergoedingen van de opdrachtgever; niet alleen de directe kosten dienen hier begroot en verantwoord te worden, maar ook de hieraan toe te rekenen apparaatskosten.

Bijlage

2

Rubrieken

De in artikel 4, derde lid bedoelde minimumindeling omvat:

  • Baten

    1.

    heffingen

    2.

    retributies

    3.

    diensten aan derden

    4.

    rente

    5.

    vergoeding voor opgedragen taken

    6.

    niet bestede subsidies

    7.

    overige baten

    A

    totaal van de baten

  • Lasten

    1.

    vaste vergoedingen voorzitter en personeelskosten

    2.

    reis-, verblijf- en representatiekosten bestuur en secretariaat

    3.

    huisvestingskosten bestuur en secretariaat

    4.

    bureaukosten bestuur en secretariaat

    5.

    vergaderkosten organen en commissies

    6.

    subsidies

    7.

    diensten door derden

    8.

    overige lasten

    B

    subtotaal 1 t/m 8

    9.

    interne overboekingen toerekening apparaatskosten

    C

    Totaal van de lasten

  • Saldo

    D

    Exploitatiesaldo: A -/- C

N.B.

Toevoegingen aan voorzieningen komen ten laste van de desbetreffende kostenrubriek; vrijval wordt ten gunste van de overige baten geboekt.

Bijlage

3

Begroting van baten en lasten: totaaloverzicht

Baten

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12

Bijlage

4

Verordening begroting ….

Verordening van het (bedrijfslichaam) tot vaststelling van de begroting van baten en lasten voor 1999

Het bestuur van het (bedrijfslichaam);

Gelet op artikel 119 van de wet op de bedrijfsorganisatie;

Besluit:

Artikel

1

De begroting van baten en lasten van het (bedrijfslichaam) voor …. is als volgt:

Baten

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12

Artikel

2

Deze verordening wordt geplaatst in het Verordeningenblad Bedrijfsorganisatie.

Artikel

3

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari..

Artikel

4

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening begroting …..

Plaats en datum:

, voorzitter

, secretaris

Bijlage

5

Rekening van baten en lasten: totaaloverzicht

Baten

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12

Bijlage

6

Besluit rekening baten en lasten ….

Besluit van het (bedrijfslichaam) tot vaststelling van de rekening van baten en lasten over ...

Het bestuur van het (bedrijfslichaam);

Gelet op artikel 124, derde lid van de Wet op de bedrijfsorganisatie;

Besluit

Artikel

1

De rekening van baten en lasten van het (bedrijfslichaam) over …. is als volgt:

Baten

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12

Artikel

2

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit rekening baten en lasten …..

Plaats en datum:

, voorzitter

, secretaris

Bijlage

7

Balans

VASTE ACTIVA

  • materiële vaste activa

  • financiële vaste activa

VLOTTENDE ACTIVA

  • - voorraden

  • - vorderingen

  • - overlopende activa

  • - totaal

Liquide middelen

EIGEN VERMOGEN

  • - algemene reserve

  • - bestemmingsreserves

    • . a

    • . b

    • . totaal bestemmingsreserves

  • - totaal

VOORZIENINGEN

  • - pensioenen personeel

  • - andere voorzieningen

  • - totaal

LANGLOPENDE SCHULDEN

VLOTTENDE PASSIVA

  • - kortlopende schulden

  • - overlopende passiva

  • - totaal

Totaal activa

Totaal passiva

Begroting van baten en lasten

Hoofdfunctie Bestuur met vergelijkende cijfers

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12

Rekening van baten en lasten

Hoofdfunctie Bestuur met vergelijkende cijfers

Baten

1 Heffingen

2 Retributies

3 Diensten aan derden

4 Rente

5 Vergoeding opgedragen taken

6 Niet bestede subsidies

7 Overige baten

totaal van de baten

Lasten

1 Voorzitter / Personeelskosten

2 Reis-, verblijf- en repres.kosten

3 Huisvestingskosten

4 Bureaukosten

5 Vergaderkosten

6 Subsidies

7 Diensten door derden

8 Overige lasten

subtotaal

9 Interne overboekingen

totaal van de lasten

Saldo

Reserve 01/01

Reserve 31/12