Regeling versterking en innovatie agrarisch onderwijs (VIA-regeling)

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

Besluit:

Paragraaf

1

Begripsbepalingen

Artikel

1

Paragraaf

2

Kaderbrief VIA

Artikel

2

De minister kan jaarlijks een aanvraagperiode vaststellen, welke duurt van 1 juli tot en met 14 december, in welke periode aanvragen voor subsidieverlening kunnen worden ingediend. Het besluit tot openstelling wordt bekendgemaakt in de Staatscourant.

Artikel

2a

De minister zendt aan de onderwijsinstellingen jaarlijks uiterlijk op 1 juli een kaderbrief VIA waarin:

  • a.

    voor het komende begrotingsjaar wordt aangegeven op welke beleidsterreinen middelen voor innovatie van het initieel groen onderwijs beschikbaar zijn;

  • b.

    nadere voorwaarden kunnen worden genoemd waaronder onderwijsinstellingen innoverende projecten op genoemde beleidsterreinen kunnen formuleren.

Paragraaf

3

Aard van de projecten

Artikel

3

De minister kan ter stimulering van innovatie in het groen onderwijs op aanvraag subsidies verstrekken voor projecten die:

  • a.

    gericht zijn op vernieuwing van de inhoud en vormgeving van het initiële groen onderwijs;

  • b.

    aansluiten bij de thema's die beschreven zijn in de kaderbrief van het desbetreffende begrotingsjaar;

  • c.

    niet eerder zijn aangevangen dan 1 april van het jaar volgend op het jaar van de aanvraag en niet later zullen aanvangen dan in het jaar volgend op het jaar van aanvraag, en

  • d.

    een duur van ten hoogste vier jaar hebben.

Paragraaf

4

Beoordeling van de projecten

Artikel

4

Artikel

5

Paragraaf

5

Aanvraag- en toekenningsprocedure

Artikel

6

Vervallen

Artikel

7

Vervallen

Artikel

8

Artikel

9

Artikel

10

Paragraaf

6

Subsidieverlening

Artikel

11

Artikel

12

Artikel

13

Artikel

13a

Artikel

14

De subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de financiering van het programma niet toereikend zal zijn.

Paragraaf

7

Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel

15

Artikel

16

Artikel

17

Na afloop van het project rapporteert de subsidieontvanger binnen 3 maanden in de vorm van een evaluatieverslag over het project. Dit verslag bevat ten minste een beschrijving van:

  • a.

    de activiteiten die in het kader van het project zijn verricht;

  • b.

    de mate waarin deze activiteiten hebben bijgedragen aan de in het projectplan omschreven doelstellingen, en

  • c.

    de uitkomst van een door onafhankelijke deskundigen uitgevoerde meting van het projectresultaat tegen de achtergrond van het goedgekeurde projectplan.

Artikel

18

De subsidieontvanger is verplicht een administratie te voeren die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde op eenvoudige en duidelijke wijze alle projectkosten kunnen worden afgelezen, gespecificeerd overeenkomstig de in artikel 13, eerste lid, onderscheiden kostensoorten, met dien verstande dat ter zake van de loonkosten en de kosten voor eigen arbeid een door middel van een sluitende tijdschrijving vastgestelde urenverantwoording aanwezig is.

Paragraaf

8

Bevoorschotting

Artikel

19

Paragraaf

9

Subsidievaststelling

Artikel

20

Paragraaf

10

Overgangs- en slotbepalingen

Artikel

21

Artikel

23

Vervallen

Artikel

24

Deze regeling wordt vóór 1 januari 2003 geëvalueerd.

Artikel

25

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage
De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, J.J. van Aartsen

Bijlage

Controleprotocol als bedoeld in artikel 20, derde lid

Bij de controle, op basis waarvan de rapportage bedoeld in het tweede lid van artikel 20 plaatsvindt, dient aan de naleving van de volgende artikelen op de daarbij aangegeven wijze aandacht te worden besteed.

Artikel

Soort aandacht

artikel 3, onderdeel c

speciale aandacht

artikel 3, onderdeel d

speciale aandacht

artikel 12, tweede lid

speciale aandacht

artikel 13

speciale aandacht

artikel 15, eerste lid

speciale aandacht

artikel 18

speciale aandacht

artikel 20, tweede lid, onderdeel b

normale aandacht

Toelichting

  • artikel 3, onderdeel c: vaststellen dat het project niet is aangevangen vóór 1 april van het jaar volgend op het jaar van de aanvraag.

  • artikel 3, onderdeel d: vaststellen dat het project een duur heeft van ten hoogste vier jaar.

  • artikel 12, tweede lid: vaststellen dat de subsidieaanvrager voor het programma of een gedeelte daarvan niet uit anderen hoofde een uit overheidsmiddelen bekostigde subsidie is of zal worden verstrekt, zodat het totale subsidiebedrag meer bedraagt dan 75% van de subsidiabele kosten.

  • artikel 13: vaststellen dat de in de financiële verantwoording van het project opgenomen kosten overeenstemmen met de kostencategorieën zoals genoemd in artikel 13, eerste lid, en dat geen kosten die betrekking hebben op het voorbereiden van de subsidieaanvraag in de financiële verantwoording van het project zijn opgenomen.

  • artikel 15, eerste lid: vaststellen dat de subsidieontvanger het project overeenkomstig het projectplan waarop de beschikking tot subsidieverlening betrekking heeft, behoudens door de minister goedgekeurde wijzigingen van het project, heeft uitgevoerd.

  • artikel 18: vaststellen dat de subsidieontvanger een administratie voert die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde op eenvoudige en duidelijke wijze alle projectkosten kunnen worden afgelezen, gespecificeerd overeenkomstig de in artikel 13, eerste lid, onderscheiden kostensoorten, met dien verstande dat ter zake van de loonkosten voor eigen arbeid een door middel van een sluitende tijdschrijving vastgestelde urenverantwoording aanwezig is.

  • artikel 20, tweede lid, onderdeel b: vaststellen dat de financiële verantwoording van het project voldoet aan de voor dit doel eraan te stellen eisen.

    Onder normale aandacht wordt verstaan: controle met een diepgang die gebruikelijk is voor het afgeven van een accountantsverklaring bij een verantwoording. Onder speciale aandacht wordt verstaan: controle waarbij nadrukkelijk wordt bezien of de desbetreffende voorschriften zijn nageleefd. In dit geval moet dus verder worden gegaan dan normaal bij een controle van een verantwoording.

    Aan de niet genoemde artikelen behoeft bij de controle geen aandacht te worden besteed, met dien verstande dat, teneinde de controle op de hierboven genoemde artikelen goed te kunnen verrichten, kennisneming van deze overige artikelen noodzakelijk is. Voorzover de subsidiebepalingen niet zijn nageleefd maakt de accountant hiervan melding in zijn hierna volgende verklaring.

    De minister behoudt zich het recht voor om de Accountantsdienst van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij een review te laten uitvoeren op de door de accountant van de aanvrager, aan wie de subsidie ingevolgde deze regeling is verleend, verrichte werkzaamheden.

Tekst accountantsverklaring, als bedoeld in artikel 20, tweede lid, onderdeel b

goedkeurende verklaring:

Accountantsverklaring

Wij hebben de bijgevoegde financiële verantwoording inzake het project ... <naam project> over de periode van ... <begindatum> tot ... <einddatum> met betrekking tot de beschikking tot subsidieverlening d.d. ... kenmerk.... van ... <naam instelling/persoon> te ... <zetel/woonplaats> in het kader van de Regeling versterking en innovatie agrarisch onderwijs (VIA-regeling) gecontroleerd. De financiële verantwoording is opgesteld onder verantwoordelijkheid van ... <de leiding van de naam instelling>. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake de financiële verantwoording te verstrekken.

Voor het onderhavige project is bij bovengenoemde beschikking van de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij een subsidie verleend tot een maximum van f ... <bedrag>.

Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten en overeenkomstig de aanwijzingen die de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij in het controleprotocol, behorende bij vorenbedoelde ministeriële regeling, heeft gegeven met betrekking tot de controle op de naleving van de subsidiebepalingen. Volgens de richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de financiële verantwoording geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen in de financiële verantwoording. Voorts is aanvullend specifieke aandacht besteed aan de in vorenbedoeld controleprotocol aangegeven aspecten. Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

Wij zijn van oordeel dat de financiële verantwoording voldoet aan de voor dit doel eraan te stellen eisen.

Tevens delen wij mede dat de in het controleprotocol genoemde subsidiebepalingen zijn nageleefd.

Plaats en datum:

Handtekening:

Naam accountant:

Naam accountantskantoor:

Adres:

Postcode en woonplaats:

Telefoon: