Van het vaste bedrag, bedoeld in het eerste lid, heeft € 100.000 als bestemming intensivering en verbetering van de trajectbegeleiding.
5
In geval van het niet vervullen van de voorwaarde, bedoeld in artikel 4:34, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, worden de op grond van het eerste tot en met het derde lid verleende subsidiebedragen verlaagd tot het bedrag van de subsidie dat na vaststelling of goedkeuring van de begroting ter beschikking staat.
6
Het vaste bedrag, bedoeld in het eerste lid, wordt in het kalenderjaar 2006 verhoogd met een bedrag van € 20.000.
De inrichting van de effectrapportage geschiedt op de wijze, bedoeld in bijlage 2, behorende bij deze regeling.
Artikel
5
Tijdstip van indiening effectrapportage
Burgemeester en wethouders dienen de effectrapportage uiterlijk 1 december van het jaar volgend op het schooljaar waarop deze betrekking heeft, in bij de minister.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Artikel
8
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de derde dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt bekend gemaakt en werkt terug tot en met 1 januari 2002.
Artikel
9
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, L.M.L.H.A.Hermans
Bijlage
1
Gegevens VO-scholen en BVE-instellingen bij de Uitvoeringsregeling RMC VSV
1.
Naam contactpersoon bij VO-school of BVE-instelling.
2.
Persoonsgebonden nummer van de leerling of deelnemer zonder startkwalificatie (onderwijsnummer, indien van kracht).
3.
Naam leerling of deelnemer zonder startkwalificatie.
4.
Adres van deze leerling of deelnemer.
5.
Geboortedatum van deze leerling of deelnemer.
6.
Het feit of de melding een nieuwe inschrijving of uitschrijving betreft.
7.
De laatst gevolgde (bij uitschrijving) respectievelijk de te volgen (bij inschrijving) opleiding (specificatie niveau, klas, studierichting en profiel). Deze opleidingen dienen, indien van toepassing, te worden aangeduid met hun element-, CREBO- of KSE-code.
8.
De inschrijfdatum voor deze opleiding.
9.
Uitschrijfdatum (indien het een uitschrijving betreft).
Model Effectrapportage RMC-functie schooljaar j / j + 1
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave
Aanwijzingen
I. Deelnemende gemeenten
II. Breedte samenwerking/reikwijdte regionale netwerk
III. Inzet financiële, personele en materiële middelen
III.A. Inzet eigen financiële, personele en materiële middelen
III.B. Inzet rijksbijdrage rmc-functie
IV. Gegevens over het aantal voortijdig schoolverlaters en streefdoelen
IV.A. Kwantitatief VSV-beeld:
IV.A.1. VSV'ers
IV.A.2. Herplaatsten
IV.A.3. Uitgeschreven uit RMC
IV.B. Compleetheid van het kwantitatieve VSV-beeld
IV.C. Niet-meldende scholen
IV.D. Streefdoelen VSV’ers
V. Knelpunten en succesfactoren bij de voortgang
VI. Prioriteitstelling
VII. Trajectbegeleidingsmodel
VIII. Preventieproject vmbo-mbo schooljaar 2005–2006
Aanwijzingen
Terminologie
VO-scholen en BVE-instellingen zullen in dit model worden aangeduid met het woord scholen.
VO-leerlingen en BVE-deelnemers zullen in dit model worden aangeduid met het woord leerlingen.
Een schooljaar loopt van 1 augustus van een zeker jaar t/m 31 juli van het volgende jaar. De rapportageperiode wordt aangeduid met ‘verslagperiode’.
Waar in de formulieren staat:
j wordt bedoeld het jaar van de effectrapportage;
j + 1 wordt bedoeld het jaar volgend op de effectrapportage,
j + 2 wordt bedoeld het tweede jaar volgend op de effectrapportage,
j – 1 wordt bedoeld het jaar voorafgaand aan de effectrapportage.
Effectrapportage schooljaar j / j + 1
I. Deelnemende gemeenten
B Gemeenten
Tabel I-B:
Ter uitvoering van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten treedt de contactgemeente op namens de volgende gemeenten, die deelnemen aan het regionale netwerk:
In de rmc-regio wordt gewerkt in de volgende officiële subregio’s:
Tabel I-C:
De volgende gemeenten nemen niet deel aan het (sub-)regionale netwerk; tevens worden de redenen hiervoor aangegeven:
II. Breedte samenwerking/reikwijdte regionale netwerk
Tabel II-1:
Aantal scholen/organisaties dat in de verslagperiode wel/niet in het RMC-netwerk participeert, en het aantal gemaakte afspraken:
Tabel II-2
Lijst van scholen die in de verslagperiode wel/niet in het RMC-netwerk participeren
Tabel II-3:
Aantal ondersteunende instellingen/organisaties dat in de verslagperiode wel/niet in het RMC-netwerk participeert
Tabel II-4:
Redenen waarom instellingen/organisaties niet deelnemen aan het regionale netwerk:
Tabel II-5:
Scholen waarmee (nog) geen meldingsafspraken zijn gemaakt en de redenen hiervoor:
(Alleen invullen als er sprake is van scholen zonder meldingsafspraken.)
III. Inzet financiële, personele en materiële middelen
III.A. Inzet eigen financiële, personele en materiële middelen
Tabel III.A-1:
De omvang van de geplande eigen financiële, personele en materiële middelen van de gemeenten die worden ingezet voor het vólgende schooljaar (j + 1 / j + 2) is als volgt:
Tabel III.A-2:
Omvang van ingezette eigen financiële middelen van de gemeenten ingedeeld naar herkomst van de middelen
Tabel III.A-3:
De middelen worden als volgt ingezet over de genoemde onderdelen (aanduiding in procenten; a t/m h = 100%):
III.B. Inzet rijksbijdrage RMC-functie
Tabel III.B-1:
Het in het kader van deze regeling beschikbaar gestelde budget voor jaar j + 1 wordt als volgt ingezet over de genoemde onderdelen (aanduiding in geld en in procenten (a t/m h = 100%)):
Tabel III.B-2:
Indien sprake is van inzet van de rijksbijdrage voor preventieve activiteiten voor risicoleerlingen die dreigen uit te vallen en/of voor de opvang van herplaatste voortijdig schoolverlaters in het onderwijs dan dient de omvang hiervan expliciet te worden aangegeven van het betreffende onderdeel (zoals vermeld in tabel III.B-1):
(Alleen invullen als sprake is van inzet voor preventie en/of opvang)
IV. Gegevens over het aantal voortijdig schoolverlaters en streefdoelen
IV.A. kwantitatief vsv-beeld
Het betreft bij alle categorieën in de regio woonachtige jongeren tot 23 jaar.
Voor definiëring van de categorieën: zie Bijlage I van de Handreiking.
IV.A.1. Vsv’ers
Elke persoon wordt in de tabellen a-f en h slechts één keer meegeteld, ook al is hij verscheidene keren aangemeld. (Bijvoorbeeld als hij in één jaar twee keer uitgevallen is.) De tabellen g en i betreffen meldingen. Hier kunnen vsv’ers dus wel meermalen geteld worden.
Tabel IV-1a. Totaal aantal vsv’ers
Tabel IV-1b. Aantal vsv’ers naar etniciteit
Tabel IV-1c. Aantal vsv’ers naar laatste opleiding
Tabel IV-1d. Aantal vsv’ers naar diploma/getuigschrift
1. Formeel zijn jongeren met getuigschrift of met assistentopleiding met een baan geen VSV’ers, maar ze dienen wel gerapporteerd te worden.
Tabel IV-1e Aantal vsv’ers naar geslacht
Tabel IV-1f. Aantal vsv’ers naar leeftijd
Het gaat hierbij om de leeftijd op 1 augustus van de verslagperiode (j).
Tabel IV-1g. Aantal in verslagperiode aangemelde vsv’ers per maand
Tot het invoeren van een geïntegreerde leerplicht/RMC-registratie kan deze tabel achterwege blijven.
In de volgende tabel slaat herhaling op het aantal keren dat een bepaald persoon bij het RMC is aangemeld als vsv’er in de verslagperiode.
Tabel IV-1h. Herhaling in verslagperiode aangemelde vsv’ers
Het gaat in deze tabel alleen om meldingen in de verslagperiode. In deze tabel dient elke VSV’er slechts één keer te worden meegeteld.
Tabel IV-1i. Gemeld door
Het gaat in deze tabel alleen om meldingen in de verslagperiode.
Tabel IV-1j. Begeleiding vsv’ers
In deze tabel gaat het om de situatie op 31 juli j + 1.
IV.A.2. Herplaatsten
Een persoon kan verscheidene keren herplaatst zijn en kan dus soms meermalen opgegeven worden. Bij de tabellen waar dat mogelijk is, wordt dat vermeld.
Tabel IV-2a. Totaal aantal herplaatste vsv’ers
Tabel IV-2b. Aantal herplaatste vsv’ers naar etniciteit
Tabel IV-2c. Aantal herplaatste vsv’ers naar laatste opleiding
Een persoon kan verscheidene keren herplaatst zijn en kan in de volgende tabel dus meermalen opgegeven worden.
Tabel IV-2d. Aantal herplaatste vsv’ers naar diploma/getuigschrift
Een persoon kan verscheidene keren herplaatst zijn en kan in de volgende tabel dus meermalen opgegeven worden.
Tabel IV-2e. Aantal herplaatste vsv’ers naar geslacht
Tabel IV-2f. Aantal herplaatste vsv’ers naar leeftijd
Tabel IV-2g. Duur tot herplaatsing in verslagperiode herplaatste vsv’ers
In de volgende tabel is de ‘Duur tot herplaatsing’ de periode in maanden tussen de aanmelding als vsv’er en herplaatsing. Een persoon kan verscheidene keren herplaatst zijn en kan dus meermalen opgegeven worden.
Tabel IV-2h. Bestemming in verslagperiode herplaatste vsv’ers
Een persoon kan verscheidene keren herplaatst zijn en kan dus meermalen opgegeven worden.
IV.A.3. Uitgeschreven uit RMC
Tabel IV-3 In verslagperiode uitgeschreven leerlingen
IV.B. Compleetheid van het kwantitatieve vsv-beeld
Tabel IV-B
De mate van compleetheid van het kwantitatieve vsv-beeld,
door weergave van het aantal NIET rapporterende gemeenten:
Namen van de gemeenten die niet hebben gerapporteerd aan de contactgemeenten over categorie IV.A.1 (betreffende het totaal aantal vsv’ers in verslagperiode).
Geef per vermelde niet-rapporterende gemeente aan op welke leerplicht-groep het ontbreken van de rapportage betrekking heeft door vermelding van één of meer kruisjes in de desbetreffende kolommen.
Het aantal namen van gemeenten dient overeen te komen met het vermelde aantal niet-rapporterende gemeenten t.a.v. categorie IV.A.1.
IV.C. Niet-meldende scholen
Tabel IV-C
Namen en brin-nummers van de scholen die geen vsv-ers hebben gemeld aan gemeenten in de verslagperiode:
(Alleen invullen als er sprake is van niet-meldende scholen.)
IV.D. Streefdoelen vsv’ers
Tabel IV-D1: Realisatie streefcijfers j / j + 1
De mate waarin de streefcijfers, die in de effectrapportage j – 1 / j voor de verslagperiode zijn opgenomen, zijn gerealiseerd.
Tabel IV-D2: Streefdoelen nabije toekomst:
V. Knelpunten en succesfactoren bij de voortgang
Tabel V-1: Knelpunten
Beschrijving van de gesignaleerde knelpunten/belemmerende factoren en ontbrekende (rand)voorwaarden) bij de uitvoering van de onderscheiden taken bij de RMC-functie in het schooljaar j – 1 / j, in vergelijking met j / j + 1:
Tabel V-2: succesfactoren
Beschrijving van de in de regio gebleken succesfactoren en de gunstige (rand)voorwaarden bij de uitvoering van de onderscheiden taken in het kader van de RMC-functie in verslagperiode, in vergelijking met j – 1 / j:
VI. Prioriteitstelling
Tabel VI:
Beschrijving van de uitgevoerde prioriteitstelling binnen het totale bestand voortijdig schoolverlaters en de groep herplaatste voortijdig schoolverlaters. (Aanduiding van de onderscheiden subgroep(en) waarop de acties vooral waren gericht en/of de meeste herplaatsingsresultaten werden geboekt.)
VII. Trajectbegeleidingsmodel
Beschrijving van de organisatorische vormgeving van de trajectbegeleiding van voortijdig schoolverlaters in het kader van de RMC-funtie.
Het is van belang dat in de beschrijving goed inzichtelijk wordt gemaakt:
VIII. Preventieproject vmbo-mbo schooljaar 2005–2006
Tabel VIII-1:
Beschrijving van de wijze waarop het preventieproject vmbo-mbo in de regio is vormgegeven.
Tabel VIII-2:
1.
De mate van compleetheid van het kwantitatieve beeld van het preventieproject door weergave van het aantal afgestudeerde vmbo-ers in het schooljaar 2005–2006;
2.
en het aantal deelnemers in de regio dat in het schooljaar 2005–2006 het vmbo met een diploma heeft afgerond en per 1 oktober 2006 is ingeschreven in het mbo of een andere vervolgopleiding;
Tabel VIII-3:
Beschrijving van de wijze waarop het jongerenloket is vormgegeven.
Tabel VIII-4:
Beschrijving van de resultaten die in het schooljaar 2005–2006 zijn behaald met het jongerenloket in de regio.
Tabel VIII-5:
Beschrijving van de inzet van de extra middelen 2006 indien niet ingezet voor het preventieproject vmbo-mbo en/of jongerenloket.