Besluit van 26 november 2002 tot vaststelling van een luchthavenindelingbesluit voor de luchthaven Schiphol (Luchthavenindelingbesluit Schiphol)

Luchthavenindelingbesluit Schiphol

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 12 juli 2002, kenmerk HDJZ/LUV/2002-1856, gedaan mede namens Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
De Raad van State gehoord (advies van 12 september 2002, kenmerk W09.02.0303/V en W09.02.0305/V);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 21 november 2002, kenmerk HDJZ/LUV/2002-2735, uitgebracht mede namens de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Hoofdstuk

1

Algemeen

§

1.1

Begripsbepalingen

Artikel

1.1.1

§

1.2

Het luchthavengebied en het beperkingengebied

Artikel

1.2.1

Hoofdstuk

2

Regels omtrent de functie en het gebruik van locaties

§

2.1

Regels binnen het luchthavengebied

Artikel

2.1.1

De locatie die bestemd is voor het banenstelsel van de luchthaven is als zodanig aangewezen op de kaart in bijlage 1 bij dit besluit.

§

2.2

Regels binnen het beperkingengebied

Artikel

2.2.1

Op de locaties die op de kaart in bijlage 3 bij dit besluit met nummer 1 zijn aangewezen, zijn met het oog op externe veiligheid geen zeer kwetsbare, kwetsbare of beperkt kwetsbare gebouwen of kwetsbare of beperkt kwetsbare locaties toegestaan, behoudens bestaand gebruik van gebouwen niet zijnde woningen.

Artikel

2.2.1a

Op de locaties die op de kaart in bijlage 3 bij dit besluit met nummer 2 zijn aangewezen, zijn met het oog op geluidbelasting geen geluidgevoelige gebouwen toegestaan.

Artikel

2.2.1b

Artikel

2.2.1c

Op de locaties die op de kaart in bijlage 3 bij dit besluit met nummer 4 zijn aangewezen, zijn met het oog op geluidbelasting geen geluidgevoelige gebouwen toegestaan, behoudens:

  • a.

    bestaand gebruik van een geluidgevoelig gebouw;

  • b.

    toevoeging binnen bestaand stedelijk gebied van niet meer dan 25 woningen per bouwplan of binnen lintbebouwing van niet meer dan 3 woningen per bouwplan;

  • c.

    een geluidgevoelig gebouw ter vervanging van een bestaand geluidgevoelig gebouw, mits van gelijke aard en gelijke schaal en onder de voorwaarde dat het te vervangen gebouw wordt verwijderd of op de locatie van het te vervangen gebouw geen geluidgevoelig gebouw wordt toegelaten;

  • d.

    herstructurering van een bestaand stedelijk gebied, indien dit niet leidt tot een toename met meer dan 25 woningen en indien dit niet leidt tot een toename van de capaciteit van andere geluidgevoelige gebouwen binnen dit gebied;

  • e.

    nieuwbouw van een bedrijfswoning, voor zover de noodzaak daarvan is aangetoond.

Artikel

2.2.1d

Artikel

2.2.1e

Artikel

2.2.2

Artikel

2.2.2a

Artikel

2.2.3

Artikel

2.2.4

Hoofdstuk

3

Slotbepalingen

Artikel

3.1

Artikel

3.2

Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Artikel

3.3

Dit besluit wordt aangehaald als: Luchthavenindelingbesluit Schiphol.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

's-Gravenhage
Beatrix
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, H. G. J. Kamp
De Minister van Justitie, J. P. H. Donner

Bijlage

1

Bijlage

2

Bijlage

3

Bijlage

4

Bijlage

4a

Bijlage

5

Bijlage

6

Bijlage

7

bij artikel 2.2.2, vijfde lid

De volgende plannen zoals beschreven in het rapport «Beschrijving bouw- en bestemmingsplannen» (Ministerie IenM, Den Haag, mei 2015) worden uitgezonderd van artikel 2.2.2, eerste lid:

  • Amsterdam Nieuw West – Nieuwe Meer, Adam Smithplein / Joseph Schumpeterstraat;

  • Amsterdam Nieuw West – Stationslocatie Lelylaan;

  • Amsterdam Sloterdijk – Teleport, gebouwen 1 t/m 6;

  • Amsterdam Zuid – Zuidas, Hoogbouwkader;

  • Haarlemmermeer Hoofddorp Centrum, Apriscoterrein;

  • Haarlemmermeer Badhoevedorp Centrum, Veldpost;

  • Haarlemmermeer – Beukenhorst Zuid;

  • Haarlemmermeer – Schiphol Tradepark.

De volgende plannen zoals beschreven in het rapport «Beschrijving bouw- en bestemmingsplannen» (Ministerie IenM, Den Haag, mei 2015) worden uitgezonderd van artikel 2.2.2, eerste lid, waarbij de voorwaarde geldt dat voorafgaand aan het verstrekken van de omgevingsvergunning de gemeente het concrete ontwerp van het bouwwerk samen met een windhinderonderzoek overlegd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), op basis waarvan de ILT moet kunnen constateren dat het ontwerp niet aangepast hoeft te worden vanwege onveilige windhinder voor vliegtuigen:

  • Haarlemmermeer – Badhoevedorp Zuid;

  • Haarlemmermeer – De Hoeken;

  • Haarlemmermeer – Fokker Logistics Park;

  • Haarlemmermeer – Corneliahoeve;

  • Haarlemmermeer – Hoofddorp Beukenhorst Oost oost;

  • Haarlemmermeer – Schiphol Logistics Park;

  • Haarlemmermeer – De Groene Hoek.

Bijlage

8

bij artikel 2.2.2a, vierde lid, onderdeel a

De volgende plannen zoals beschreven in het rapport «Beschrijving bouw- en bestemmingsplannen» (Ministerie IenM, Den Haag, mei 2015) worden uitgezonderd van artikel 2.2.2a, eerste lid:

  • Amsterdam Nieuw West – August Allebeplein (blok 1);

  • Amsterdam Nieuw West – Nieuwe Meer, Adam Smithplein / Joseph Schumpeterstraat;

  • Amsterdam Zuid – Olympic Towers;

  • Haarlemmermeer – Beukenhorst Zuid;

  • Haarlemmermeer – Badhoevedorp Zuid;

  • Haarlemmermeer – De Hoeken;

  • Haarlemmermeer – Corneliahoeve;

  • Haarlemmermeer – Hoofddorp Beukenhorst Oost oost;

  • Haarlemmermeer – De Groene Hoek.

Bijlage

8a

bij artikel 2.2.2a, vierde lid, onderdeel b

De volgende plannen zoals beschreven in het rapport «Beschrijving bouw- en bestemmingsplannen» (Ministerie IenM, Den Haag, mei 2015) worden uitgezonderd van artikel 2.2.2a, eerste lid, onder de voorwaarde dat zeker is gesteld dat de radar bij Soesterberg operationeel wordt voor de civiele luchtvaart:

  • Amsterdam Nieuw West – Stationslocatie Lelylaan;

  • Amsterdam Noord – Overhoeks, gebouwen 1 t/m 5;

  • Amsterdam Noord – Toren Overhoeks;

  • Amsterdam Noord – Buiksloterham, kavels 7 en 8;

  • Amsterdam Noord – NDSM-West;

  • Amsterdam Oost – Amsteltower;

  • Amsterdam Oost – Kop Weespertrekvaart, woontoren Stadsblok;

  • Amsterdam Oost – Amstelkwartier, woontoren kavels 1 en 2B en hotel kavel 3C;

  • Amsterdam Oost – Amstelkwartier 2de fase, Ooststrook;

  • Amsterdam Oost – J. Muyskenweg 12–14;

  • Amsterdam Oost – Ronetteterrein, hotel;

  • Amsterdam Oost – Bedrijventerrein Overamstel, gemengd 2 en hotel Lingotto;

  • Amsterdam Sloterdijk – Teleport, gebouwen 1 t/m 6;

  • Amsterdam West – Houthaven, Pontsteigergebouw;

  • Amsterdam Zuid – Zuidas, Hoogbouwkader.