Artikel
1
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a.
minister: de Minister van Economische Zaken;
-
b.
ondernemer: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, niet zijnde een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, die een onderneming in stand houdt;
-
c.
groep: een economische eenheid, waarin organisatorisch zijn verbonden:
-
1°.
een natuurlijke persoon of privaatrechtelijke rechtspersoon, die direct of indirect:
-
meer dan de helft van het geplaatste kapitaal verschaft aan,
-
volledig aansprakelijk vennoot is van of
-
overwegende zeggenschap heeft over
-
een of meer rechtspersonen of vennootschappen, en
-
-
2°.
laatstbedoelde rechtspersonen of vennootschappen;
-
1°.
-
d.
ondernemersorganisatie: een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die, blijkens haar statuten, tot doel heeft de belangen te behartigen van ondernemingen of organisaties van ondernemingen, die sinds meer dan een jaar een afdeling in haar bureauorganisatie heeft functioneren welke zich bezighoudt met de exportbevordering binnen de bedoelde ondernemingen en die in het kader van de uitvoering van deze regeling een overeenkomst met de minister heeft gesloten;
-
e.
exportplan: een door de ondernemer in samenwerking met een consulent internationale handel van een kamer van koophandel en fabrieken of een ondernemersorganisatie opgesteld plan van aanpak, gericht op het bewerken van een nieuwe buitenlandse markt, dat een inventarisatie bevat van de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van de onderneming op exportgebied en aangeeft welke activiteiten zullen worden uitgevoerd om export naar een nieuwe buitenlandse markt te realiseren, bestaande uit:
-
1°.
marktverkenning,
-
2°.
het organiseren van een bezoekprogramma,
-
3°.
beursdeelname of
-
4°.
het ontwikkelen en produceren van presentatiemateriaal;
-
1°.
-
f.
nieuwe buitenlandse markt: een buitenlandse markt waarop de ondernemer gedurende twaalf maanden voorafgaand aan de indiening van de aanvraag om subsidie ten hoogste 3 procent van zijn totale fiscale omzet heeft gerealiseerd;
-
g.
marktverkenning: een schriftelijk verslag over de afzetmogelijkheden van een product of dienst in een land waarin zich een voor de aanvrager nieuwe buitenlandse markt bevindt, opgesteld door een in het betrokken land of de betrokken regio gevestigde organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
-
h.
organiseren van een bezoekprogramma: het organiseren van een bezoek van een ondernemer aan een land waarin zich een voor hem nieuwe buitenlandse markt bevindt volgens een programma dat gericht is op het verkrijgen van inzicht in de afzetmogelijkheden van zijn product of dienst in het betrokken land en het leggen van contacten met mogelijke zakenpartners, verzorgd door een in dat land of de betrokken regio gevestigde organisatie;
-
i.
beursdeelname: deelname van een ondernemer aan een vak- of jaarbeurs in het buitenland of aan een internationale vak- of jaarbeurs door middel van een stand;
-
j.
presentatiemateriaal: schriftelijke, digitale en audiovisuele product- en bedrijfsinformatie.
-
i.