Regeling van de Minister van Economische Zaken van 10 mei 2004, nr. WJZ 4028595, houdende regels met betrekking tot universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen (Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen)

Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen

De Minister van Economische Zaken,
Gelet op:
Richtlijn nr. 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische- communicatienetwerken en -diensten (Universeledienstrichtlijn) (PbEG L 108);
Richtlijn nr. 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 12 juli 2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie (PbEG L 201); en

Besluit:

§

1

Begripsbepalingen

Artikel

1.1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen;

  • b.

    geografisch nummer: nummer dat in een krachtens artikel 4.1 van de wet vastgesteld nummerplan bestemd is als een geografisch nummer;

  • c.

    netnummergebied: gebied binnen Nederland dat wordt aangekozen met eenzelfde geografisch nummer;

  • d.

    nummer met bijzondere toegang: nummer uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten of een internationaal nummer dat voor toegang gebruik maakt van een voor dat nummer specifieke voorziening in een eindapparaat van de eindgebruiker die wordt aangeboden door een aanbieder anders dan de aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die de eindgebruiker toegang verschaft tot nummers uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten of internationale nummers;

  • e.

    Premium SMS-dienst: inhoudsdienst via SMS geleverd aan de afnemer daarvan, waarvoor een aanbieder van een voor het publiek beschikbare nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiedienst bedragen in rekening brengt bij een abonnee;

  • f.

    klacht: iedere klacht of vraag van een abonnee aan een aanbieder van een voor het publiek beschikbare nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiedienst omtrent de bedragen die deze aanbieder aan hem in rekening brengt;

  • g.

    beperkte Premium SMS-dienst: Premium SMS-dienst waarbij een afnemer daarvan, naar aanleiding van zijn ondubbelzinnige verzoek tot levering van die dienst, één of meerdere Premium SMS-berichten verstuurt dan wel ontvangt, waarvoor hem ten hoogste in totaal € 1,50 in rekening wordt gebracht;

  • h.

    Premium SMS-bericht: SMS-bericht waarvan het aan een abonnee in rekening gebrachte tarief niet geheel is bestemd voor de levering van een voor het publiek beschikbare nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiedienst;

  • i.

    platformaanbieder: aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst die zich jegens een nummerhouder of een nummergebruiker ertoe verbindt om een dienst die verbonden is aan een oproep naar een nummer dat aan die nummerhouder is toegekend of door die nummergebruiker wordt gebruikt, toegankelijk te maken;

  • j.

    Premium MMS-dienst: inhoudsdienst via MMS geleverd aan de afnemer daarvan, waarvoor een aanbieder van een voor het publiek beschikbare nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiedienst bedragen in rekening brengt bij een abonnee;

  • k.

    verkeerstarief: het tarief dat een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst voor een oproep aan de eindgebruiker in rekening brengt, zonder bijkomend tarief voor de aan de oproep naar het nummer verbonden aanvullende dienst;

  • l.

    informatietarief: het tarief, niet zijnde het verkeerstarief, dat namens de nummergebruiker door een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst aan de eindgebruiker in rekening wordt gebracht voor de aan de oproep verbonden aanvullende dienst.

§

2

Universele dienstverlening

Artikel

2.2

Artikel

2.3

Het in artikel 2.2 bedoelde basisniveau van specificatie van rekeningen voor het gebruik van de spraakcommunicatiedienst op een vaste locatie omvat:

  • a.

    de periode waarop de rekening betrekking heeft;

  • b.

    de contractsvorm;

  • c.

    de kosten voor aansluiting of verandering van de aansluiting;

  • d.

    per oproep:

    • 1°.

      de totale kosten;

    • 2°.

      het toegepaste tarief dan wel het gemiddelde tarief;

    • 3°.

      het opgeroepen nummer;

    • 4°.

      de datum waarop deze heeft plaatsgevonden;

    • 5°.

      de aanvangstijd; en

    • 6°.

      de duur;

  • e.

    de kosten per geleverde additionele dienst alsmede de datum van levering;

  • f. 

    het totaal aantal oproepen en de totale kosten die voor de oproepen in rekening worden gebracht;

  • g. 

    het totale bedrag van de rekening, onder vermelding van het toepasselijke tarief voor omzetbelasting alsmede het totale bedrag dat aan omzetbelasting moet worden betaald.

Artikel

2.4

Artikel

2.5

Artikel

2.5a

De aanbieder van de spraakcommunicatiedienst via het openbare elektronische communicatienetwerk op een vaste locatie die krachtens artikel 9.2 van de wet is aangewezen biedt de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten waarbij ongeacht de hoeveelheid gebelde minuten naar binnenlandse niet-betaalnummers niet meer dan een bij de abonnee bekend bedrag per maand in rekening wordt gebracht.

Artikel

2.7

Artikel

2.8

De aanbieder van de bemiddelingsdienst die krachtens artikel 9.2, eerste lid, van de wet is aangewezen:

  • a.

    zorgt ervoor dat bij de bemiddeling van oproepen bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, geen onnodige vertraging plaatsvindt en er geen informatie of toonzetting verloren gaat;

  • b.

    heeft een adequaat managementsysteem voor informatiebeveiliging om de bescherming van gegevens van de eindgebruikers te garanderen. Hiervoor worden technische en organisatorische maatregelen genomen om risico’s op het terrein van informatiebeveiliging te beheersen;

  • c.

    wordt vermoed een adequaat managementsysteem voor informatiebeveiliging als bedoeld in onderdeel b te hebben, indien wordt voldaan aan de norm ISO/IEC 27001.

Artikel

2.9

§

3

Eindgebruikersbelangen

Artikel

3.1

Vervallen

Artikel

3.2

Vervallen

Artikel

3.2a

Artikel

3.2b

Artikel

3.2c

Artikel

3.2d

Artikel

3.2e

Vervallen

Artikel

3.2f

Artikel

3.2g

Artikel

3.2h

Artikel

3.3

Artikel

3.4

Artikel

3.5a

Artikel

3.6

De nummergebruiker die een nummer met bijzondere toegang gebruikt uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten, waarvan het tarief door een aanbieder van een elektronische communicatiedienst bij de consument in rekening wordt gebracht, uitgezonderd geografische nummers en nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679, beëindigt de oproep naar dat nummer onmiddellijk nadat de oproeper van het nummer heeft aangegeven de ontvangst van de aan dat nummer verbonden dienst te willen beëindigen.

Artikel

3.7

De in artikel 4.3, derde lid, artikel 4.7, vijfde lid, artikel 4.9, derde lid, artikel 7.3a , eerste lid en artikel 7.3b, eerste lid, van de wet bedoelde categorieën van nummers zijn:

  • a.

    nummers die behoren tot de reeksen 0900, 0906, 0909 of 18 uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten;

  • b.

    nummers met bijzondere toegang uit het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten, uitgezonderd geografische nummers, nummers uit de reeks 0670 tot en met 0679 en nummers als bedoeld in onderdeel a.

Artikel

3.8

De in artikel 4.9, derde lid, onderdeel b, van de wet bedoelde gegevens met betrekking tot een nummer uit de in dat lid bedoelde categorie van nummers zijn:

  • a.

    naam;

  • b.

    adres en woonplaats of vestigingsplaats;

  • c.

    telefoonnummer;

  • d.

    de periode dat dit nummer in gebruik is;

  • e.

    de periode waarin voor een aan de oproep verbonden dienst geen bijkomend tarief wordt gerekend op het tarief voor het overbrengen van elektronische signalen;

  • f.

    de gegevens, genoemd onder a tot en met c, van de platformaanbieder die de aan een oproep naar dat nummer verbonden dienst toegankelijk maakt gedurende de in onderdeel d bedoelde periode.

Artikel

3.9

Artikel

3.10

Artikel

3.11

Artikel

3.13

Vervallen

Artikel

3.14

Vervallen

Artikel

3.15

§

4

Nummeridentificatie

Artikel

4.1

In deze paragraaf wordt onder aanbieder verstaan: een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een openbare elektronische communicatiedienst die door middel van dat netwerk of als onderdeel van die dienst nummeridentificatie aanbiedt.

Artikel

4.2

Een aanbieder biedt de in artikel 11.9, eerste lid, onderdeel b, onder 1°, van de wet genoemde mogelijkheid kosteloos aan. Een aanbieder is echter bevoegd van een abonnee een redelijke vergoeding voor het gebruik van deze mogelijkheid te verlangen, indien herhaald gebruik zonder redelijk doel door de abonnee daartoe aanleiding geeft.

Artikel

4.3

Een aanbieder richt de in artikel 11.9, eerste lid, van de wet bedoelde mogelijkheden zodanig in, dat het gebruik, de bediening of de inwerkingstelling daarvan van eenvoudige aard is.

Artikel

4.4

Artikel

4.5

Een aanbieder draagt er zorg voor dat voor eenieder op genoegzame wijze informatie beschikbaar is met betrekking tot nummeridentificatie, de daarbij geboden mogelijkheden tot weigering en blokkering van deze faciliteit, en de financiële aspecten daarvan.

Artikel

4.6

De op grond van artikel 11.10, tweede lid, van de wet te verstrekken locatiegegevens wijken in ten hoogste 15% van de gevallen meer dan 5000 meter af van de werkelijke locatie van het oproepende netwerkaansluitpunt.

§

5

Slotbepalingen

Artikel

5.3

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag
De Minister van Economische ZakenL.J.Brinkhorst

Bijlage

1

behorende bij artikel 3.2, derde lid van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen

Vervallen