Regeling van 21 december 2005, nr. DJZ/BR/1307-2005, houdende nadere regels met betrekking tot de verstrekking van subsidies door de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking (Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006)

Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006

De Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

Besluiten:

Afdeling

1

Algemeen

Paragraaf

1

Begripsomschrijving

Afdeling

2

Mensenrechten, goed bestuur, internationale rechtsorde, internationale samenwerking

Paragraaf

1

Mensenrechten

Artikel

2.1

De minister kan subsidie verstrekken voor activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan bevordering van de naleving van mensenrechten, vooral in landen waar de meest elementaire burgerrechten en politieke rechten worden geschonden, door ondersteuning van slachtoffers van schending van mensenrechten of door het bevorderen van respect voor mensenrechten, voor zover subsidiëring op grond van het overigens krachtens artikel 3 van de Kaderwet bepaalde niet mogelijk is.

Paragraaf

2

Maatschappelijke transformatie

Artikel

2.2

De minister kan met het oog op de bevordering van de sociale en politieke aspecten van transformatieprocessen naar een democratisch en marktgeoriënteerd bestel subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    vestiging en versterking van pluriforme, democratische rechtsstaten;

  • b.

    de opbouw van een maatschappelijke middenveld of ‘civil society’;

  • c.

    het proces van toetreding tot de Europese Unie; of

  • d.

    de versterking van centrale overheden.

Artikel

2.3

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 2.2, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    de mondigheid en organisatiegraad van burgers, de pluriformiteit van maatschappelijke organisaties, de mogelijkheden tot betrokkenheid van burgers bij de inrichting van hun maatschappij en het particulier initiatief;

  • b.

    het functioneren van de rechtsstaat, de kwaliteit van wetgeving, rechtshandhaving en rechtspraak en de rechtsbescherming van burgers;

  • c.

    het democratisch gehalte en verbetering van het functioneren van overheden, de transparantie van overheidsoptreden en de toegankelijkheid van de overheid voor burgers;

  • d.

    het toerusten van centrale en decentrale overheden voor hun rol in toetreding tot de Europese Unie en de bevordering van de aanpassingen die daartoe nodig zijn;

  • e.

    de structuur, capaciteit, kwaliteit en bestuurskracht van centrale overheden; of

  • f.

    kennisoverdracht, het financieel ondersteunen van studerenden en de ontwikkeling en uitvoering van opleidingen, cursussen, trainingen en stages.

Paragraaf

3

Vrede en veiligheid, internationale rechtsorde, multilaterale samenwerking, bilaterale betrekkingen, overige activiteiten

Artikel

2.4

De minister kan subsidie verstrekken voor activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de ontwikkeling en uitvoering van het beleid van de minister op het gebied van mensenrechten, democratisering, goed bestuur, vrede en veiligheid, het milieu, de internationale rechtsorde, internationale juridische en justitiële samenwerking, de bevordering van de multilaterale samenwerking of de verbetering van bilaterale betrekkingen, voor zover subsidiëring op grond van het overigens krachtens artikel 3 van de Kaderwet bepaalde niet mogelijk is.

Paragraaf

4

Migratie

Artikel

2.5

De minster kan subsidie verstrekken voor activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de ontwikkeling en uitvoering van het beleid van de minister op het terrein van migratie.

Afdeling

3

Noodhulp, conflictbeheersing

Artikel

3.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    het lenigen, beperken of voorkomen van menselijke noden ten gevolge van conflicten, natuurrampen of andere noodsituaties, of

  • b.

    het ondersteunen van ontwikkelingen gericht op vreedzame beslechting van conflicten en verzoening van conflicterende belangen en van eerste aanzetten tot herstel en wederopbouw.

Artikel

3.2

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 3.1, onder a, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    wat betreft acute noodsituaties directe hulpverlening gericht op toegang van slachtoffers tot primaire levensbehoeften;

  • b.

    wat betreft chronische noodsituaties directe hulpverlening gericht op toegang van slachtoffers tot sociale basisvoorzieningen;

  • c.

    versterking van de institutionele capaciteit, internationaal, in Nederland en in getroffen of kwetsbare gebieden, gericht op de leniging van acute menselijke noden;

  • d.

    bevordering van de doelgerichtheid en doelmatigheid van de hulpverlening;

  • e.

    beperking van humanitaire nood en materiële schade ten gevolge van rampen;

  • f.

    het systematisch verzamelen en analyseren van informatie ten behoeve van de voortgangsbewaking en de evaluatie van hulpverlening in noodsituaties; of

  • g.

    deskundigheidsbevordering van degenen die met hulpverlening in noodsituaties zijn belast.

Artikel

3.3

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 3.1, onder b, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    terugkeer en hervestiging van bevolkingsgroepen die ten gevolge van crises ontheemd zijn geraakt;

  • b.

    de mogelijkheden voor slachtoffers om zelf in de benodigde bestaansmiddelen te voorzien;

  • c.

    eerste aanzetten tot herstel en wederopbouw van fysieke infrastructuur, economie en maatschappij,

  • d.

    opbouw, instandhouding en versterking van de institutionele capaciteit van organisaties gericht op conflictpreventie, -beheersing en -beslechting;

  • e.

    deskundigheidsbevordering van degenen die met werkzaamheden op het gebied van conflictpreventie, -beheersing en -beslechting zijn belast; of

  • f.

    het systematisch verzamelen en analyseren van informatie ten behoeve van de voortgangsbewaking en de evaluatie van activiteiten op het gebied van conflictpreventie, -beheersing en -beslechting.

Artikel

3.4

Voor subsidieverlening op grond van deze afdeling komen uitsluitend in aanmerking rechtspersonen die voldoen aan de volgende eisen:

  • a.

    naar doelstelling en feitelijke werkzaamheden gericht op een breed scala van werkzaamheden, en

  • b.

    wat betreft hulpverlening in noodsituaties aangesloten bij en handelend overeenkomstig de Code of Conduct for the International Red Cross and Red Crescent Movement and Non-Governmental Organizations in Disaster Relief of een daaraan gelijkwaardige gedragscode.

Artikel

3.5

Subsidie kan worden verleend voor activiteiten waarmee reeds een aanvang is gemaakt indien:

  • a.

    de activiteiten zo spoedeisend zijn dat van de aanvrager in redelijkheid niet gevergd kan worden dat deze zijn aanvraag voor aanvang daarvan had ingediend;

  • b.

    de aanvrager bij aanvang van de activiteiten de minister daarvan in kennis heeft gesteld onder mededeling van het voornemen om een subsidieaanvraag in te dienen; en

  • c.

    de subsidieaanvraag binnen vier weken na aanvang van de activiteiten is ingediend.

Artikel

3.6

Afdeling

4

Medefinancieringsstelsel

Paragraaf

1

Thematische medefinanciering; algemeen

Artikel

4.1

Paragraaf

2

Brede medefinanciering; algemeen

Artikel

4.2

Paragraaf

3

Uitgesloten activiteiten

Artikel

4.3

Subsidie wordt niet verleend voor activiteiten:

  • a.

    die gericht zijn op directe dienstverlening, welzijn of investeringen;

  • b.

    die gericht of mede gericht zijn op proselitisme;

  • c.

    die gericht zijn op studie of onderzoek; of

  • d.

    waarvan de reikwijdte beperkt is tot slechts een land.

Paragraaf

4

Organisaties, beoordelingsmaatstaven

Artikel

4.4

Paragraaf

5

Thema’s

Artikel

4.5

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema duurzame economische ontwikkeling activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    verbetering van de positie van ontwikkelingslanden in het wereldhandelsverkeer;

  • b.

    capaciteitsopbouw met het oog op beleidsontwikkeling en operationalisering op het gebied van duurzame economische groei; of

  • c.

    versterking van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling in ontwikkelingslanden.

Artikel

4.6

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema HIV/AIDS en reproductieve gezondheid activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    zorg voor reproductieve en seksuele gezondheid, specifiek gericht op jongeren;

  • b.

    activiteiten gericht op het voorkomen van een verdere verspreiding van HIV en AIDS en op beperking van de nadelige individuele en maatschappelijke gevolgen daarvan; of

  • c.

    basisgezondheidszorg in relatie tot reproductieve gezondheid en HIV en AIDS.

Artikel

4.7

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema sociaal-culturele ontwikkeling activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    de bevordering van de beschikbaarheid en toegang tot basic education;

  • b.

    ondersteuning van de culturele identiteit of behoud van cultureel erfgoed; of

  • c.

    de bevordering van communicatieprocessen met het oog op vergroting van de maatschappelijke participatie van burgers.

Artikel

4.8

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema politieke ontwikkeling activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    de bevordering van de naleving van mensenrechten, of

  • b.

    de bevordering van een open en voor verantwoording vatbare wijze van bestuur, vestiging of versterking van de rechtsstaat en bevordering van democratiseringsprocessen.

Artikel

4.9

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema vrede en veiligheid activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    vredesopbouw, of

  • b.

    rehabilitatie ofwel wederopbouw na conflict.

Artikel

4.10

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema milieu en water activiteiten die betrekking hebben op de ecologische component van duurzame ontwikkeling onder meer door de integratie van milieu in het beleid van ontwikkelingslanden en de opbouw van de daartoe benodigde capaciteit.

Artikel

4.11

Met het oog op en binnen het raam van de doelstelling, genoemd in artikel 4.1, omvat het thema gendergelijkheid activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    bevordering van een integrale, systematische en duurzame inbedding en doorwerking van het genderaspect in beleid en uitvoering ten aanzien van de thema’s, genoemd in artikel 4.1, derde lid, onderdelen a tot en met f, of

  • b.

    positieverbetering van vrouwen in ontwikkelingslanden.

Paragraaf

6

Procedurele bepalingen; aanvraag

Artikel

4.12

Artikel

4.13

Artikel

4.14

In de aanvraag zet de organisatie, onverminderd het overigens in deze regeling bepaalde, uiteen op welke wijze zij voldoet aan de vereisten die voortvloeien uit artikel 4.1 dan wel artikel 4.2. De aanvraag omvat daartoe een uiteenzetting over de organisatie en over de door haar voorgenomen werkzaamheden.

Artikel

4.15

In de uiteenzetting over de organisatie besteedt de aanvrager aandacht aan:

  • a.

    haar draagvlak in de Nederlandse samenleving;

  • b.

    de geschiedenis, missie en de relatie tussen missie en armoedebestrijding;

  • c.

    de gehanteerde interventiestrategieën;

  • d.

    de aard en kwaliteit van de relaties met partnerorganisaties;

  • e.

    de aard en kwaliteit van de relaties met derden;

  • f.

    de effecten en de duurzaamheid van de resultaten van de werkzaamheden van de organisatie;

  • g.

    de wijze waarop organisatiestructuur en -cultuur bijdragen aan een doelmatige en doelgerichte dienstverlening aan partnerorganisaties en derden;

  • h.

    de wijze waarop het beleid van de organisatie ten aanzien van personeel en innovatie bijdraagt aan een doelmatige en doelgerichte inzet van middelen;

  • i.

    de wijze waarop de organisatie gestalte geeft aan de bewaking van voortgang en kwaliteit van beleid en programma’s van de organisatie; en

  • j.

    het door de organisatie gevoerde financieel beheer.

Artikel

4.16

In de uiteenzetting over de voorgenomen werkzaamheden komen aan de orde:

  • a.

    de bijdrage van de werkzaamheden aan structurele armoedebestrijding in de zin van artikel 4.1 dan wel artikel 4.2;

  • b.

    de relatie tussen de aanvraag en de beleidsregels, bedoeld in artikel 4.12, tweede lid;

  • c.

    een strategische analyse, waarin aandacht voor de context, de betrokken actoren, eigen uitvoeringsacapaciteit en strategisch-operationele doelstellingen;

  • d.

    het strategisch beleid van de organisatie ten aanzien van de door haar ondersteunde organisaties;

  • e.

    de mate waarin de voorgenomen activiteiten vernieuwend zijn;

  • f.

    de bijdrage van de voorgenomen werkzaamheden aan vermaatschappelijking van en draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking;

  • g.

    het verband tussen doelen, middelen en resultaten;

  • h.

    de mate waarin de beoogde resultaten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn omschreven;

  • i.

    de doelgerichtheid en doelmatigheid van de inzet van middelen;

  • j.

    de wijze waarop kwaliteitsbeheer, monitoring en evaluatie van de werkzaamheden gestalte krijgt; en

  • k.

    de mate waarin en de wijze waarop de voorgenomen werkzaamheden een duurzame uitwerking zullen hebben.

Paragraaf

7

Bijzondere bepalingen

Artikel

4.17

Afdeling

5

Bijzondere financieringsprogramma’s

Paragraaf

1

Personele samenwerking met ontwikkelingslanden

Artikel

5.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de sociaal-economische ontwikkeling en de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden door het bevorderen van personele samenwerking.

Artikel

5.2

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 5.1, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van personele samenwerking van Nederlandse organisaties werkzaam op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en organisaties in ontwikkelingslanden aan de hand van een samenhangend geheel van activiteiten met een evenwichtige en doelmatige spreiding over doelgroepen, sectoren, prioritaire gebieden en andere beleidsaccenten.

Paragraaf

2

Vakbeweging

Artikel

5.3

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de sociaal-economische ontwikkeling en de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden door versterking van de vakbeweging in ontwikkelingslanden en bevordering van arbeidsrechten.

Artikel

5.4

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 5.3, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van behoud of versterking van de positie van de vakbeweging in ontwikkelingslanden en bevordering van arbeidsrechten aan de hand van een over meerdere continenten gespreid en samenhangend geheel van activiteiten met een evenwichtige en doelmatige spreiding over doelgroepen, sectoren, prioritaire gebieden en andere beleidsaccenten.

Artikel

5.5

Voor subsidie komen in aanmerking Nederlandse vakcentrales, gericht op de ondersteuning van ontwikkelingsprocessen in ontwikkelingslanden, die beschikken over een netwerk van relaties dat is toegesneden op thematische, sectorale en regionale spreiding van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend en een daarmee samenhangende maatschappelijke verankering in Nederland.

Paragraaf

3

Werkgeverssamenwerking

Artikel

5.6

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan het bevorderen van een duurzaam sociaal-economische ontwikkeling met het oog op de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden door versterking van ondernemersorganisaties in ontwikkelingslanden.

Artikel

5.7

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 5.6, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van capaciteitsversterking van ondernemersorganisaties in ontwikkelingslanden door onder andere het overdragen van kennis en ervaring, samenwerking met nationale en internationale organisaties en door ondersteuning van activiteiten gericht op beleidsbeïnvloeding alsmede op werving van en dienstverlening aan leden.

Artikel

5.8

Voor subsidie komen in aanmerking Nederlandse ondernemersorganisaties, aangesloten bij de Raad voor centrale ondernemersorganisaties, en door zodanige organisaties opgerichte en bestuurde rechtspersonen zonder winstoogmerk, die zijn gericht op de ondersteuning van ontwikkelingsprocessen in ontwikkelingslanden.

Paragraaf

4

Technische assistentie

Artikel

5.9

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de sociaal-economische ontwikkeling en de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden door een duurzame verbetering van de positie van groepen mensen in ontwikkelingslanden.

Artikel

5.10

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 5.9, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van ontwikkelingsprocessen in ontwikkelingslanden door de beschikbaarstelling van deskundigheid en financiële middelen door Nederlandse organisaties aan organisaties in ontwikkelingslanden en ten behoeve van de uitvoering van ontwikkelingsprojecten.

Artikel

5.11

Voor subsidie komen in aanmerking in Nederland gevestigde niet op het maken van winst gerichte rechtspersonen die naar statutaire doelstelling en feitelijke werkzaamheden zijn gericht op structurele armoedebestrijding in ontwikkelingslanden door de beschikbaarstelling van deskundigheid en beschikken over een netwerk van relaties en een ondersteuningsstructuur die een doeltreffende en doelmatige inzet van deze deskundigheid waarborgen.

Paragraaf

5

Gemeentelijke samenwerking; kleinschalige plaatselijke activiteiten; particuliere initiatieven

Artikel

5.12

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    versterking van het lokaal bestuur in ontwikkelingslanden door samenwerking met Nederlandse gemeenten;

  • b.

    bevordering van kleinschalige plaatselijke of regionale activiteiten in Nederland met het oog op vergroting van kennis en inzicht in en de meningsvorming over ontwikkelingsamenwerking of het draagvlak voor het beleid inzake ontwikkelingsamenwerking; of

  • c.

    bevordering van kleinschalige Nederlandse particuliere initiatieven op het terrein van ontwikkelingssamenwerking.

Afdeling

6

Onderwijs, onderzoek

Paragraaf

1

Internationaal onderwijs en -onderzoek

Artikel

6.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de uitvoering van internationaal onderwijs en -onderzoek dat een bijdrage levert aan de ontwikkeling en uitvoering van het beleid van de minister op het gebied van de ontwikkelingssamenwerking.

Paragraaf

2

Onderzoek

Artikel

6.2

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan een versterking van onderzoekscapaciteit in ontwikkelingslanden, bevordering van vraaggericht onderzoek, verbetering van de relatie tussen onderzoek en beleid of stimulering van samenwerking tussen onderzoekers in Nederland en in ontwikkelingslanden.

Artikel

6.3

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 6.2, komen voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    meerjarig, multidisciplinair, locatiespecifiek onderzoek;

  • b.

    meerjarig, multidisciplinair, bilateraal onderzoek gebaseerd op samenwerking tussen onderzoekers in Nederland en in ontwikkelingslanden; en

  • c.

    thematisch onderzoek, zoals op het terrein van landbouw, gezondheid, internationale economie, technologie, kleinbedrijf, conflict, geschiedenis en cultuur.

Paragraaf

3

Hoger onderwijs

Artikel

6.4

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die in ontwikkelingslanden strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs;

  • b.

    institutionele versterking van instellingen voor hoger onderwijs; of

  • c.

    het vergroten van de capaciteit en de kwaliteit van menselijke hulpbronnen.

Artikel

6.5

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 6.4, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    samenwerking tussen Nederlandse onderwijsinstellingen en onderwijsinstellingen in ontwikkelingslanden;

  • b.

    financiële ondersteuning van studerenden in of afkomstig uit ontwikkelingslanden; of

  • c.

    kennisoverdracht, zoals het ontwikkelen en uitvoeren van cursussen, trainingen en stages.

Afdeling

7

Overheid en bedrijfsleven; rentelasten en garanties

Paragraaf

1

Overheid

Artikel

7.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan versterking van de positie van ontwikkelingslanden in het wereldhandelsverkeer door de beschikbaarstelling van deskundigheid en andere vormen van assistentie aan overheden van ontwikkelingslanden.

Paragraaf

2

Bedrijfsleven

Artikel

7.2

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan bevordering van duurzame vergroting van werkgelegenheid en economische groei in ontwikkelingslanden door versterking van het bedrijfsleven in die landen of van transacties in het economisch verkeer met een vernieuwend of stimulerend effect op de verbetering van het milieu in ontwikkelingslanden.

Artikel

7.3

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 7.2, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    de totstandkoming van joint-ventures van in Nederland gevestigde ondernemers afkomstig uit ontwikkelingslanden met partners in ontwikkelingslanden, door advisering, voorlichting en de beschikbaarstelling van bedrijfskredieten;

  • b.

    de oprichting door in Nederland verblijvende ondernemers of aspirant ondernemers afkomstig uit ontwikkelingslanden van bedrijven in hun land van herkomst;

  • c.

    de overdracht van kennis, inzichten en ervaringen van Nederlandse oud-managers aan en op verzoek van midden- en kleinbedrijven en instellingen in ontwikkelingslanden;

  • d.

    de samenwerking tussen Nederlandse bedrijven en bedrijven in ontwikkelingslanden met opkomende markten, door het uitvoeren van proefprojecten en projectvoorbereidende studies, niet zijnde marktverkenningen en algemene studies;

  • e.

    deskundigheidsbevordering van ondernemers en hun werknemers in ontwikkelingslanden;

  • f.

    kredietverstrekking aan ondernemers in ontwikkelingslanden;

  • g.

    risicodragende investeringen in ontwikkelingslanden;

  • h.

    invoer van Nederlandse kapitaalgoederen, werken of diensten in ontwikkelingslanden;

  • i.

    export van ontwikkelingslanden naar de Europese Unie;

  • j.

    garantieverlening ten behoeve van participatiemaatschappijen met het oog op bevordering van investeringen in joint-ventures met bedrijven in ontwikkelingslanden; of

  • k.

    het verstrekken van financieringen en technische assistentie ten behoeve van bedrijven en financiële instellingen in ontwikkelingslanden.

Paragraaf

3

Rentelasten en garanties

Artikel

7.4

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan de verstrekking van leningen aan ontwikkelingslanden ten behoeve van investeringen in die landen tegen een rente die lager ligt dan de marktrente, door rentesubsidies en garantstellingen.

Afdeling

8

Internationale culturele betrekkingen; regionale prioriteiten

Paragraaf

1

Internationale culturele betrekkingen

Artikel

8.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan bevordering van de internationale betrekkingen op cultureel gebied.

Artikel

8.2

Voor subsidie met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 8.1, komen in aanmerking:

  • a.

    activiteiten in Nederland die de reputatie van Nederland als internationale culturele ontmoetingsplaats bevorderen;

  • b.

    activiteiten tot behoud of herstel van Nederlands cultureel erfgoed;

  • c.

    culturele presentaties waarvoor een bijzondere internationale belangstelling bestaat;

  • d.

    samenwerkingsprojecten tussen Nederland en landen waarmee Nederland door nabuurschap, door culturele en historische betrekkingen, door hun betekenis als land van herkomst van in Nederland levende migranten of anderszins een bijzondere band heeft,

  • e.

    grootschalige culturele manifestaties die een bijzondere bijdrage leveren aan de internationale profilering van Nederland op cultureel gebied;

  • f.

    activiteiten die een bijdrage leveren aan een versterking van de culturele infrastructuur in de vorm van organisatorische en personele voorzieningen;

  • g.

    kleinschalige lokale culturele projecten in het buitenland, gericht op de plaatselijke bevolking met een herkenbare Nederlandse component; en

  • h.

    activiteiten met het oog op de uitvoering van culturele verdragen.

Paragraaf

2

Regionale prioriteiten

Artikel

8.3

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan bevordering van de sociale en politieke banden en de economische samenwerking tussen Nederland en landen die uit oogpunt van het beleid inzake de internationale betrekkingen specifieke aandacht behoeven.

Afdeling

9

Meningsvorming, voorlichting, draagvlakbevordering ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse betrekkingen

Paragraaf

1

Ontwikkelingssamenwerking

Artikel

9.1

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    bevordering van kennis en inzicht in en de meningsvorming over aangelegenheden met betrekking tot ontwikkelingsamenwerking, of

  • b.

    bevordering van het draagvlak voor het beleid inzake ontwikkelingsamenwerking.

Artikel

9.2

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 9.1, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    publieksvoorlichting in brede zin en voorlichting gericht op specifieke doelgroepen;

  • b.

    themabijeenkomsten, congressen, discussiebijeenkomsten, internationale evenementen en manifestaties;

  • c.

    de totstandkoming en distributie van publicaties; of

  • d.

    onderwijsactiviteiten die strekken tot of dienstig zijn aan het vergroten van de kennis over ontwikkelingslanden in Nederland.

Paragraaf

2

Buitenlandse betrekkingen

Artikel

9.3

De minister kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die strekken tot of dienstig zijn aan:

  • a.

    bevordering van kennis en inzicht in en de meningsvorming over aangelegenheden met betrekking tot de buitenlandse betrekkingen;

  • b.

    bevordering van het draagvlak voor het beleid inzake de buitenlandse betrekkingen; of

  • c.

    bevordering van een positieve beeldvorming over Nederland in het buitenland.

Artikel

9.4

Met het oog op en binnen het raam van de doelstellingen, genoemd in artikel 9.3, komen voor subsidie in aanmerking activiteiten gericht op of ter bevordering van:

  • a.

    publieksvoorlichting in brede zin en voorlichting gericht op specifieke doelgroepen;

  • b.

    themabijeenkomsten, congressen, discussiebijeenkomsten, internationale evenementen en manifestaties;

  • c.

    de totstandkoming en distributie van publicaties; of

  • d.

    onderwijsactiviteiten die strekken tot of dienstig zijn aan het vergroten van de kennis van, inzicht in en de meningsvorming over aangelegenheden met betrekking tot de buitenlandse betrekkingen.

Afdeling

10

Publiek private samenwerking; bijzondere gevallen

Paragraaf

1

Publiek private samenwerking

Artikel

10.1

Voor de toepassing van deze afdeling wordt onder publiek private samenwerking verstaan: een samenwerkingsverband van enerzijds een of meer partijen afkomstig uit de kring van de overheid en anderzijds een of meer particuliere organisaties zonder winstoogmerk of partijen uit de kring van het bedrijfsleven, gericht op de realisering van gezamenlijk onderschreven doelstellingen door uitvoering van activiteiten op een zodanige wijze dat elk van de partijen een deel van de daartoe benodigde inspanningen levert en een deel van de daarmee gepaard gaande risico’s draagt.

Artikel

10.2

Artikel

10.3

Indien de publiek private samenwerking niet over rechtspersoonlijkheid beschikt, kan de subsidie uitsluitend worden verleend aan een van de partijen in het samenwerkingsverband die wel over rechtspersoonlijkheid beschikt, onderverminderd artikel 4, eerste lid, van het Subsidiebesluit. Op deze subsidieontvanger rusten alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, onverschillig welk van de partijen in het samenwerkingsverband feitelijk is belast met de uitvoering van de daarop betrekking hebbende werkzaamheden.

Artikel

10.4

Paragraaf

2

Bijzondere gevallen

Artikel

10.5

Afdeling

11

Slotbepalingen

Artikel

11.2

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2006. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 30 december 2005, treedt deze regeling in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 januari 2006.

Artikel

11.3

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Buitenlandse Zaken, B.R.Bot
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, A.M.A. vanArdenne-van der Hoeven