Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 8 mei 2007, nr. HO/BL/2007/6117, houdende vaststelling van aanvullende eisen voor opleidingen in het hoger onderwijs, daarbij inbegrepen opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van de kunst (Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007)

Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Besluit:

Artikel

2

Aanvullende eisen voor opleidingen in het hoger onderwijs

Voor de opleidingen aan instellingen voor hoger onderwijs, genoemd in bijlage 1, gelden de aanvullende eisen die zijn opgenomen in die bijlage.

Artikel

3

Aanvullende eisen voor opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van kunst

Voor de opleidingen en lerarenopleidingen op het gebied van kunst aan instellingen voor hoger onderwijs, genoemd in bijlage 2, gelden de aanvullende eisen die zijn opgenomen in die bijlage.

Artikel

4

Intrekking oude regelingen

De volgende regelingen worden ingetrokken:

  • a.

    Regeling aanvullende eisen kunstonderwijs hbo;

  • b.

    Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs.

Artikel

5

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel 3 terugwerkt tot en met 1 september 2006.

Artikel

6

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs en kunstonderwijs 2007.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H.A.Plasterk

Bijlage

1

Behorende bij artikel 2

1. Opleidingen in het hoger onderwijs

B Bewegingsagogie / Psychomotorische therapie

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt voor wat betreft de ontwikkeling van de vereiste praktische bedrevenheid in bewegingsactiviteiten. Het onderzoek omvat tevens een positieve medische keuring door een arts.

B Creatieve therapie

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Hoger Hotelonderwijs

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de desbetreffende opleiding, gelet op de organisatie en inrichting van het onderwijs.

B Kunst en Techniek

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Logopedie

Benodigde stem-, spraak- en gehoorvaardigheden voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Management in de zorg

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

B Maritiem officier

Bezit van een geneeskundige verklaring, waaruit blijkt dat betrokkene medisch geschikt is voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Sport en bewegen

Voldoende aanleg en geschiktheid voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt voor wat betreft de ontwikkeling van de vereiste praktische bedrevenheid in bewegingsactiviteiten. Het onderzoek omvat tevens een positieve medische keuring door een arts.

B Verpleegkundige in de maatschappelijke gezondheidszorg

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

2. Lerarenopleidingen in het hoger onderwijs

B Lichamelijke oefening1Opleiding tot leraar in de eerste graad

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Turks2Opleiding tot leraar in de tweede graad

Voldoende aanleg en geschiktheid.

B Nederlandse gebarentaal / tolkenopleiding2Opleiding tot leraar in de tweede graad

Benodigde spreekvaardigheid, motoriek en mimiek voor de uitoefening van het beroep waarop de opleiding voorbereidt.

B Verpleegkunde2Opleiding tot leraar in de tweede graad

Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.

Bijlage

2

behorende bij artikel 3

1. Opleidingen op het gebied van de kunst

B Muziek

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

a prima vista spel of zang

gehoor en vaardigheid in solfège

het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties

het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).

de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen.

artistieke aanleg die blijkt uit:

repertoire interpretatie

expressiviteit in muzikaal spel

muzikale persoonlijkheid

toonvorming, dynamiek en timing

B Muziektherapie

Technische en fysieke vaardigheid t.a.v. het musiceren blijkend uit:

Vocale vaardigheid eigen hoofdinstrument òf instrumentale vaardigheid eigen hoofdinstrument

Basale vaardigheid op een akkoordinstrument

A prima vista spel of zang

Gehoor en vaardigheid in solfège

Het kunnen spelen van toonladders op het hoofdinstrument met verschillende articulaties

Het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

Improviseren op instrumenten, het eigen hoofdinstrument of stem met als werkvormen: een buitenmuzikaal gegeven of een ‘muzikaal gesprek’

Criteria vocaal musiceren: stemmiddelen, intonatie, ritmiek, adembeheersing, presentatie, talenkennis en de dispositie om de vocale vaardigheden verder te ontwikkelen

Criteria Instrumentaal spel: houding, adembeheersing, toonvorming, embouchure, intonatie, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en de dispositie om de instrumentale vaardigheden verder te ontwikkelen.

Artistieke aanleg die blijkt uit:

Repertoire interpretatie

Expressiviteit in zang en instrumentaal spel

Toonvorming, dynamiek en timing

B Autonome beeldende kunst

artistieke aanleg die blijkt uit:

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie

gevoel voor kleur, vorm en materiaal

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

B Vormgeving

artistieke aanleg die blijkt uit:

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie

gevoel voor kleur, vorm en materiaal

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

B Dans

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden

fysieke mogelijkheden en aanleg

natuurlijke bewegingscoördinatie

artistieke aanleg die blijkt uit:

zeggingskracht als danser

creativiteit bij improvisatie

originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal

stijlgevoel en presentatie

B Circus Arts

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden

fysieke mogelijkheden en aanleg

natuurlijke bewegingscoördinatie

artistieke aanleg die blijkt uit:

creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht

authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal

stijlgevoel en presentatie

B Theater

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie, beweging, vermogen tot transformeren en schakelen

vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.

artistieke aanleg die blijkt uit:

creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel

zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid en geloofwaardig personage

klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit

originaliteit bij improvisatie en presentatie

2. Lerarenopleidingen op het gebied van de kunst

B Beeldende kunst en vormgeving, docent

artistieke aanleg die blijkt uit:

beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie;

gevoel voor kleur, vorm, materiaal

oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid

B Dans, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden;

fysieke mogelijkheden en aanleg

natuurlijke bewegingscoördinatie

artistieke aanleg die blijkt uit:

zeggingskracht als danser

creativiteit bij improvisatie

originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal

stijlgevoel en presentatie

B Drama, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie, beweging, vermogen tot transformeren en schakelen

vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.

artistieke aanleg die blijkt uit:

creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel

zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid en geloofwaardig personage

klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit

originaliteit bij improvisatie en presentatie

B Muziek, docent

technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:

a prima vista spel of zang

gehoor en vaardigheid in solfège

het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties

het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire

vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adem-beheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).

de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkellen

artistieke aanleg die blijkt uit:

repertoire interpretatie

expressiviteit in muzikaal spel

muzikale persoonlijkheid

toonvorming, dynamiek en timing