| 
            
                                   B Muziek 
           | 
                                
            
                                   technische en fysieke vaardigheid blijkend uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   a prima vista spel of zang 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   gehoor en vaardigheid in solfège 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                    het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure). 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   repertoire interpretatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   expressiviteit in muzikaal spel 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   muzikale persoonlijkheid 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   toonvorming, dynamiek en timing 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Muziektherapie 
           | 
                                
            
                                   Technische en fysieke vaardigheid t.a.v. het musiceren blijkend uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Vocale vaardigheid eigen hoofdinstrument òf instrumentale vaardigheid eigen hoofdinstrument 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Basale vaardigheid op een akkoordinstrument 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   A prima vista spel of zang 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Gehoor en vaardigheid in solfège 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Het kunnen spelen van toonladders op het hoofdinstrument met verschillende articulaties 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Improviseren op instrumenten, het eigen hoofdinstrument of stem met als werkvormen: een buitenmuzikaal gegeven of een ‘muzikaal gesprek’ 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Criteria vocaal musiceren: stemmiddelen, intonatie, ritmiek, adembeheersing, presentatie, talenkennis en de dispositie om de vocale vaardigheden verder te ontwikkelen 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Criteria Instrumentaal spel: houding, adembeheersing, toonvorming, embouchure, intonatie, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en de dispositie om de instrumentale vaardigheden verder te ontwikkelen. 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   Artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Repertoire interpretatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Expressiviteit in zang en instrumentaal spel 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   Toonvorming, dynamiek en timing 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Autonome beeldende kunst 
           | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   gevoel voor kleur, vorm en materiaal 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Vormgeving 
           | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   gevoel voor kleur, vorm en materiaal 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Dans 
           | 
                                
            
                                   technische en fysieke vaardigheid blijkend uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   fysieke mogelijkheden en aanleg 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   natuurlijke bewegingscoördinatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   zeggingskracht als danser 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   creativiteit bij improvisatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   stijlgevoel en presentatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Circus Arts 
           | 
                                
            
                                   technische en fysieke vaardigheid blijkend uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   fysieke mogelijkheden en aanleg 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   natuurlijke bewegingscoördinatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   stijlgevoel en presentatie 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                | 
            
                                   B Theater 
           | 
                                
            
                                   technische en fysieke vaardigheid blijkend uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie, beweging, vermogen tot transformeren en schakelen 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie. 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                 | 
                                 | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   artistieke aanleg die blijkt uit: 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid en geloofwaardig personage 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit 
           | 
                              
                              
                                 | 
                                
            
                                   – 
           | 
                                
            
                                   originaliteit bij improvisatie en presentatie 
           |