Richtlijn vliegen onder invloed
Beschrijving
Op 1 juli 1999 is een wijziging van de Wet luchtvaart in werking getreden met als doel het bedienen van een luchtvaartuig en/of het verlenen van luchtverkeersdiensten onder invloed van alcohol of andere middelen of een combinatie van middelen tegen te gaan.
Deze richtlijn ziet op het bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel, het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van inzittenden of lading door ander boordpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten onder invloed van:
-
a.
een stof, zoals bedoeld in artikel 2.12, eerste lid Wet luchtvaart of
-
b.
alcohol, zoals bedoeld in artikel 2.12, tweede en derde lid Wet luchtvaart.
Ad a) Hoewel artikel 2.12, eerste lid, niet noodzakelijkerwijs alcohol betreft, kan deze richtlijn betrekking hebben op cockpitpersoneel of ander boordpersoneel of luchtverkeersdienstverleners onder invloed van alcohol, waarbij (om enige reden) op incorrecte wijze of in het geheel geen alcoholgehalte van adem, bloed of urine is vastgesteld. Het kan ook gaan om andere middelen dan alcohol of een combinatie van middelen. Tevens dient in aanmerking genomen te worden of het verrichten van werkzaamheden ten aanzien van het luchtvaartuig ernstig gevaar op kon leveren of geleverd heeft. Indien verdachte in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde of een daarmee gelijk te stellen toestand, dient dit als verzwarend te worden beoordeeld.
Ad b) Bij artikel 2.12, derde lid, is het adem-alcoholgehalte (AAG) of bloedalcoholgehalte (BAG) bekend. De basisdelicten zijn geformuleerd, uitgaande van het soort luchtvaartuig waarmee het delict werd begaan. Naast het vliegen onder invloed ziet de richtlijn tevens op de diverse vormen van weigering met betrekking tot onderzoek naar het AAG en BAG, zoals bedoeld in de artikelen 11.4 en 11.6 Wet luchtvaart. Ook ziet deze richtlijn op het (doen) bedienen van een luchtvaartuig tijdens duur vliegverbod en/of het geven van luchtverkeersleiding tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding.
Aard van de richtlijn
Verkeer
Basisdelicten
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid Wet Luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid Wet Luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid Wet Luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig > = 6000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig > = 6000 kg tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige dienstverlening
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige dienstverlening
-
–
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel tijdens duur vliegverbod
-
–
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (luchtvaartuig > = 6000 kg)
-
–
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig)
-
–
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek < 6000 kg (privé)
Wettekst
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid respectievelijk art. 2.11, tweede lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid dan wel art. 2.11, tweede lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de basis van de sanctie. Dit basisdelict betreft een luchtvaartuig ≥ 6000 kg.
Toepasselijk kader
verkeer
Basispunten
190
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 dan wel art. 2.11 Wet luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding konden personen of zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding zijn personen en zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand?
- |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
- |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid respectievelijk art. 2.11, tweede lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid dan wel art. 2.11, tweede lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de basis van de sanctie. Dit basisdelict betreft een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig).
Toepasselijk kader
verkeer
Basispunten
128
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 dan wel art. 2.11 Wet Luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding konden personen en zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding zijn personen en zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand?
– |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel onder invloed van een stof, zoals bedoeld in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart: het onder invloed van een stof bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, al dan niet in kennelijke staat van dronkenschap of daarmee gelijk te stellen toestand. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, is daarbij maatgevend voor de basis van de sanctie. Dit basisdelict betreft een luchtvaartuig < 6000 kg (privé).
Toepasselijk kader
verkeer
Basispunten
49
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 Wet Luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen konden personen of zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen zijn personen of zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand?
– |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid, Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit basisdelict betreft dat een luchtvaartuig ≥ 6000 kg. Dit delict start met een vast aantal strafpunten tot een grens van 95 µg/l. Vanaf daar wordt het aantal strafpunten op evenredige wijze afgeleid van het AAG of BAG.
Toepasselijk kader
verkeer
Basispunten
24
Basisfactoren
Adem-alcoholgehalte (of AAG-equivalent) luchtvaartuig ≥ 6000 kg:
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 95 en 390 µg/l 0,537 pt/µg/l
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 390 µg/l 0,136 pt/µg/l
Indien het adem-alcoholgehalte niet is gemeten, bestaat de mogelijkheid dat het bloed-alcoholgehalte bekend is. In dat geval dient de volgende beoordelingsfactor in de beoordeling te worden betrokken.
Bloed-alcoholgehalte (of BAG-equivalent) luchtvaartuig ≥ 6000 kg:
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 0,22 en 0,9 promille 233,6 pt/promille
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 0,9 promille 59,12 pt/promille
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 Wet luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding konden personen of zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding zijn personen en zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit basisdelict betreft dat een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig). Dit delict start met een vast aantal strafpunten tot een grens van 95 µg/l. Vanaf daar wordt het aantal strafpunten op evenredige wijze afgeleid van het AAG of BAG.
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
15
Basisfactoren
Adem-alcoholgehalte (of AAG-equivalent) luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig):
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 95 en 390 µg/l 0,347 pt/µg/l
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 390 µg/l 0,085 pt/µg/l
Indien het adem-alcoholgehalte niet is gemeten, bestaat de mogelijkheid dat het bloed-alcoholgehalte bekend is. In dat geval dient de volgende beoordelingsfactor in de beoordeling te worden betrokken.
Bloed-alcoholgehalte (of BAG-equivalent) luchtvaartuig < 6000 kg (privé):
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 0,22 en 0,9 promille 150,9 pt/promille
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 0,9 promille 36,95 pt/promille
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 Wet luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding konden personen of zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding zijn personen en zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel met een AAG (-equivalent) van 95 µg/l of meer.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit basisdelict betreft dat een luchtvaartuig < 6000 kg (privé). Dit delict start met een vast aantal strafpunten tot een grens van 95 µg/l. Vanaf daar wordt het aantal strafpunten op evenredige wijze afgeleid van het AAG of BAG.
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
6
Basisfactoren
Adem-alcoholgehalte (of AAG-equivalent) luchtvaartuig < 6000 kg (privé):
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 95 en 390 µg/l 0,133 pt/µg/l
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 390 µg/l 0,034 pt/µg/l
Indien het adem-alcoholgehalte niet is gemeten, bestaat de mogelijkheid dat het bloed-alcoholgehalte bekend is. In dat geval dient de volgende beoordelingsfactor in de beoordeling te worden betrokken.
Bloed-alcoholgehalte (of BAG-equivalent) luchtvaartuig < 6000 kg (privé):
-
–
Schijf 1: het gedeelte tussen 0,22 en 0,9 promille 57,94 pt/promille
-
–
Schijf 2: het gedeelte boven 0,9 promille 14,78 pt/promille
Delictspecifieke factoren
Strafverzwarende omstandigheden i.v.m. art. 2.12 Wet luchtvaart
• |
Er is geen sprake van strafverzwarende omstandigheden |
+ 0% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding konden personen of zaken in gevaar worden gebracht |
+10% |
– |
Door de wijze van vliegen of geven van luchtverkeersleiding zijn personen en zaken in gevaar gebracht |
+25% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6000 kg door cockpitpersoneel tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider tijdens een verbod van het geven van zodanige leiding, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig ≥ 6000 kg.
Toepasselijk kader
verkeer
Basispunten
75
Basisfactoren
Geen
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
Regeling negeren beslissing
Bijzonderheden
Doet zich naast dit feit één of meer van de in de artikelen 2.12 en 11.6 Wet luchtvaart genoemde strafbare feiten voor, dan moet voor al deze feiten afzonderlijk proces-verbaal worden opgemaakt.
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel tijdens duur vliegverbod of het verlenen van luchtverkeersdienten door een assistent-luchtverkeersleider tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdienten door een assistent-luchtverkeersleider tijdens een verbod van het geven van zodanige leiding, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig).
Toepasselijk kader
Verkeer
Basispunten
51
Basisfactoren
Geen
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
Regeling negeren beslissing
Bijzonderheden
Doet zich naast dit feit één of meer van de in de artikelen 2.12 en 11.6 Wet luchtvaart genoemde strafbare feiten voor, dan moet voor al deze feiten afzonderlijk proces-verbaal worden opgemaakt.
Basisdelict
Bedienen van een luchtvaartuig < 6000 kg (privé) door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel tijdens duur vliegverbod.
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het bedienen van een luchtvaartuig tijdens een vliegverbod door cockpitpersoneel of het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading door ander boordpersoneel, zoals bedoeld in artikel 11.5, eerste en tweede lid Wet luchtvaart, met een luchtvaartuig < 6000 kg (privé).
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
20
Basisfactoren
Geen
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
Regeling negeren beslissing
Bijzonderheden
Doet zich naast dit feit één of meer van de in de artikelen 2.12 en 11.6 Wet luchtvaart genoemde strafbare feiten voor, dan moet voor al deze feiten afzonderlijk proces-verbaal worden opgemaakt.
Basisdelict
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig ≥ 6000 kg bedient en op luchtverkeersdienstleiders).
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig ≥ 6000 kg.
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
200
Basisfactoren
Geen
Delictspecifieke factoren
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand
• |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig) bedient en op assistent-luchtverkeersdienstleiders).
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel, gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig < 6000 kg (bedrijfsmatig).
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
135
Basisfactoren
Geen
Delictspecifieke factoren
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand
• |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling
Bijzonderheden
Basisdelict
Weigeren ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek (van toepassing op cockpitpersoneel dat luchtvaartuig < 6000 kg (privé) bedient en op ander boordpersoneel dat werkzaamheden ten behoeve van passagiers en/of lading verricht).
Beschrijving
Dit basisdelict ziet op het weigeren van ademanalyse, bloedproef of urineproef dan wel achteraf weigeren bloedonderzoek. De weigering geschiedt over het algemeen om een relatief hoog alcoholgehalte, dan wel, gehalte van een andere in art. 2.12, eerste lid Wet luchtvaart bedoelde stof dan alcoholhoudende drank, te verdoezelen. Het betreft hier voor cockpitpersoneel een luchtvaartuig < 6000 kg (privé)
Toepasselijk kader
Commuun en verkeer
Basispunten
52
Basisfactoren
Geen
Delictspecifieke factoren
Is er sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daaraan gelijk te stellen toestand
• |
Er is geen sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+ 0% |
– |
Er is sprake van kennelijke staat van dronkenschap of een daarmee gelijk te stellen toestand |
+33% |
Wettelijke factoren
Geen
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar)
Geen recidive |
+ 0% |
1 Maal |
+ 50% |
Meermalen |
+ 100% + dagvaarden |
Draagkracht
Geen
Speciale regelingen
OBV regeling