Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en de Minister van Verkeer en Waterstaat, van 14 december 2009, nr. BJZ2009064879, houdende nadere regels voor het criterium ter beoordeling van de kosten van maatregelen gericht op het terugbrengen van de verwachte geluidsbelasting van de gevel van woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen, onderscheidenlijk aan de grens van geluidsgevoelige terreinen in relatie tot kwaliteit, aard en gebruik van geluidsgevoelige objecten en tot de doeltreffendheid van die maatregelen (Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder)

Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en de Minister van Verkeer en Waterstaat;

Besluiten:

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • aantal maatregelpunten: aantal maatregelpunten bepaald overeenkomstig artikel 4;

  • aantal reductiepunten: aantal reductiepunten bepaald overeenkomstig artikel 5;

  • bronmaatregel: geluidbeperkende maatregel als bedoeld in tabel 1 en tabel 3, onder 1, van Bijlage 1;

  • cluster: geluidsgevoelig object of verzameling bijeengelegen geluidsgevoelige objecten, gelegen binnen de zone van een weg of spoorweg, die een relevante verlaging van de geluidsbelasting vanwege een weg of spoorweg zou kunnen ondervinden van een aaneengesloten geluidbeperkende maatregel;

  • financieel doelmatig: de omstandigheid dat er geen overwegende bezwaren van financiële aard bestaan;

  • geluidbeperkende maatregel: maatregel of combinatie van maatregelen als bedoeld in de tabellen 1, 2 en 3 van Bijlage 1, voor zover toegepast onder de in die tabellen genoemde voorwaarden;

  • geluidsgevoelige objecten: woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen, geluidsgevoelige terreinen en woonwagenstandplaatsen;

  • geluidreductie: geluidreductie bepaald overeenkomstig artikel 7;

  • overdrachtsmaatregel: geluidbeperkende maatregel als bedoeld in tabel 2 van Bijlage 1;

  • situatie zonder maatregelen: situatie waarin

    • a.

      geen andere geluidbeperkende maatregelen aanwezig zijn, of

    • b.

      geen andere geluidbeperkende maatregelen aanwezig zijn dan

      • 1.

        op een rijksweg een wegdek met de akoestische kwaliteit van ZOAB, of

      • 2.

        bij een hoofdspoorweg voegloos spoor op betonnen dwarsliggers, tenzij overwegende bezwaren van technische aard zich tegen een dergelijke uitvoering verzetten.

Artikel

2

Artikel

3

Artikel

4

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Artikel

9

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

Artikel

10

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.

Artikel

11

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, J.M.Cramer
De Minister van Verkeer en Waterstaat, C.M.P.S.Eurlings

Bijlage

1

Tabel 1 Bronmaatregelen, de randvoorwaarden en de maatregelpunten

Weg

wegdek Zeer Open Asfalt Beton

– voldoende verkeersintensiteit

– 4 per 10 m2 t.o.v. DAB

– geen wringend of remmend verkeer

– snelheid meer dan 70 km per uur

wegdek 2-laags Zeer Open Asfalt Beton

– voldoende verkeersintensiteit

– 26 per 10 m2 t.o.v. DAB

– geen wringend of remmend verkeer

– 22 per 10 m2 t.o.v. ZOAB

– snelheid meer dan 70 km per uur

wegdek dunne deklaag

– snelheid niet boven 80 km per uur

– 13 per 10 m2 t.o.v. DAB

– niet op kruisingen of rotondes

– 9 per 10 m2 t.o.v. ZOAB

 spoorweg

raildemper

– niet tegen wissels of voegen

– 46 per meter enkel spoor

– alleen bij betonnen dwarsliggers

betonnen dwarsliggers

– aanwezigheid ballastbed

– 45 per meter enkel spoor

Tabel 2 Overdrachtsmaatregelen, de randvoorwaarden en de maatregelpunten

 Weg

Per strekkende meter bij een hoogte1 van:

1 m

53

2 m

93

3 m

133

4 m

173

 geluidscherm

niet van toepassing

5 m

212

6 m

251

7 m

289

8 m

327

elke m hoogte boven 8 m

44

geluidwal

– ruimtebeslag

– grondgesteldheid

Gelijk aan het aantal maatregelpunten van een geluidscherm

Per strekkende meter bij een hoogte1 van:

1 m

64

2 m

112

3 m

160

middenbermscherm

niet van toepassing

4 m

207

5 m

254

6 m

301

7 m

347

8 m

392

schermtop (T-top)

– op bestaand scherm passend;

– passend in het profiel

44

 spoorweg

Per strekkende meter bij een hoogte1 van:

1 m

66

1,5 m

89

geluidscherm

niet van toepassing

2 m

112

3 m

155

4 m

197

elke m hoogte boven 4 m

42

geluidwal

– ruimtebeslag

– grondgesteldheid

Gelijk aan het aantal maatregelpunten van een geluidscherm

Per strekkende meter bij een hoogte1 van:

1 m

66

scherm tussen sporen

– niet bij wissels

1,5 m

89

2 m

112

3 m

155

4 m

197

1 bepaald overeenkomstig artikel 4, derde lid.

Tabel 3 Overige geluidbeperkende maatregelen

1. bronmaatregelen

Aanpassen en vervangen van een spoorbrug

Niet van toepassing

2. Overige maatregelen

Onttrekken van een woning aan de bestemming

Alleen mogelijk in het kader van sanering en alleen voor zover met andere maatregelen niet het beoogde resultaat kan worden behaald

Bijlage

2

Tabel 1 Bepaling reductiepunten, bedoeld in artikel 5

48

55

0

49

56

1000

50

57

1300

51

58

1600

52

59

1900

53

60

2100

54

61

2400

55

62

2700

56

63

3000

57

64

3300

58

65

3600

59

66

3900

60

67

4100

61

68

4400

62

69

4700

63

70

5000

64

71

7800

65

72

8100

66

73

8300

67

74

8600

68

75

8900

69

76

9200

70

77

9500

71

78

9800

72

79

10100

73

80

10300

74

81

10600

75

82

10900

76

83

11200

77

84

11500

Tabel 2 Waarde, bedoeld in artikel 7

aanleg of aanpassing van een hoofdweg of hoofdspoorweg als bedoeld in hoofdstuk VI, afdeling 2A, of hoofdstuk VII, afdeling 2, van de Wet

De ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in hoofdstuk VI, afdeling 2A, van de Wet

De ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in hoofdstuk VII, afdeling 2, van de Wet.

sanering op grond van hoofdstuk VI, afdeling 3, van de Wet en afdeling 3.1 en 4.3 van het Besluit geluidhinder

De ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in hoofdstuk VI, afdeling 3, van de Wet en afdeling 3.1 van het Besluit geluidhinder

De ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in afdeling 4.3 van het Besluit geluidhinder

Bijlage

3

Lijst van projecten als bedoeld in artikel 8, tweede lid

Wegen

1

WAB/MER

Rw9 Alkmaar–Uitgeest

2

WAB

Rw2 Maasbracht–Geleen (spitsstrook)

3

TB/MER

Rw28 Utrecht –Amersfoort

4

TB

Rw2 Oudenrijn–Everdingen

5

TB

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam–Almere

6

TB/MER

N11 Leiden/Zoeterwoude–Alphen a/d Rijn

7

TB/MER

Rw2 Passage Maastricht

8

TB

Rw74 Venlo

9

TB

Rw4 Delft–Schiedam

10

TB

Rw12 Ede–Grijsoord

11

TB/MER

Rw12 Zoetermeer–Zoetermeer-Centrum

12

TN/MER

A9 Omlegging Badhoevedorp

13

TB/MER

Rw1/27 Utrecht–Hilversum–Amersfoort

14

TB

N33 Assen–Zuidbroek (zuid)

15

TB

Rw61 Hoek–Schoondijke

16

TB/MER

A29 Vaanplein Barendrecht

17

WAB/MER

A2/A27 Everdingen–Lunetten

18

TB/MER

A2 Den Bosch–Eindhoven

19

TB

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom

Spoorwegen

1

TB

OV SAAL

2

TB

Sporen in Den Bosch

3

TB

Vrije spoorkruising Amersfoort-West

4

SAN

Zeeuwse lijn

WAB = wegaanleggingsbesluit

MER = Milieu-effectrapportage

TB = Tracébesluit

SAN= Saneringsprogramma