Wet van 2 juni 2003, houdende regels ter bespoediging en vereenvoudiging van procedures met het oog op het zo spoedig mogelijk vergroten van de capaciteit van een aantal hoofdwegen door middel van een betere benutting en verbreding van die wegen (Spoedwet wegverbreding)

Spoedwet wegverbreding

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is bijzondere wettelijke voorzieningen tot stand te brengen ten behoeve van het zo spoedig mogelijk vergroten van de capaciteit van een aantal hoofdwegen door middel van een betere benutting en verbreding van die wegen teneinde filevorming tegen te gaan;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Hoofdstuk

1

Algemene bepalingen

Artikel

1

(definitie)

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Onze Minister: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;

  • b.

    wegaanpassingsbesluit: het besluit, bedoeld in artikel 4.

Artikel

2

(reikwijdte)

Artikel

3

(Tracéwet niet van toepassing)

Ten aanzien van de in de bijlage genoemde wegaanpassingsprojecten is de Tracéwet niet van toepassing.

Hoofdstuk

2

Besluitvorming inzake aanpassing van de in de bijlage, onder a en b, bedoelde wegaanpassingsprojecten

Artikel

4

(inhoud wegaanpassingsbesluit)

Artikel

5

(toepassing Wet geluidhinder)

Artikel

6

(specifieke bepalingen met betrekking tot geluidhinder)

Artikel

7

(voorbereidingsprocedure wegaanpassingsbesluit en de besluiten ter uitvoering van het wegaanpassingsbesluit)

Artikel

8

(gecoördineerde voorbereiding besluiten)

Artikel

9

(vaststelling wegaanpassingsbesluit)

Artikel

10

(vaststelling besluiten ter uitvoering van het wegaanpassingsbesluit)

Artikel

11

(rechtsgevolgen van het wegaanpassingsbesluit)

Artikel

12

(verval van rechtswege)

Het wegaanpassingsbesluit vervalt van rechtswege indien het niet binnen twee jaar na het tijdstip waarop het onherroepelijk is geworden in uitvoering is genomen.

Hoofdstuk

3

Beroep ten aanzien van het wegaanpassingsbesluiten en de besluiten ter uitvoering daarvan

Artikel

13

(beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State)

Artikel

14

(termijn voor de rechter)

Hoofdstuk

4

Specifieke bepalingen

Artikel

15

(toepassing Belemmeringenwet Privaatrecht)

Artikel

16

(toepassing onteigeningswet)

Artikel

17

(schadevergoeding)

Hoofdstuk

5

Overige bepalingen

Artikel

18

(besluitvorming met betrekking tot de in de bijlage, onder C bedoelde wegaanpassingsprojecten)

Artikel

19

(evaluatie)

Onze Minister zendt binnen drie jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk.

Hoofdstuk

6

Slotbepalingen

Artikel

21

(inwerkingtreding)

Onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet treedt deze wet in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

22

(citeertitel)

Deze wet wordt aangehaald als: Spoedwet wegverbreding.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven te 's-Gravenhage
Beatrix
De Minister van Verkeer en Waterstaat, K. M. H. Peijs
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P. L. B. A. van Geel
De Minister van Justitie, J. P. H. Donner

Bijlage bij de Spoedwet wegverbreding, als bedoeld in artikel 2, eerste lid

A

Wegaanpassingsprojecten van structurele aard

A9

Wijkertunnel Badhoevedorp

1

A9

Aansluiting Velsen–Raasdorp

inrichten vluchtstrook als spitsstrook en aanpassingen in knooppunt

2x2

2x3

41,0

49,1

2

A9

Knooppunt Raasdorp–knooppunt Badhoevedorp

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

34,9

38,3

A7

Oostbaan richting Hoorn

3

A7

Zaanstad–Purmerend

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

4,7

14,8

A12

Utrecht–Den Haag

4

A12

Zoetermeer–Zevenhuizen

aanleg plusstrook en vernieuwing aansluitingen

2x2

2x3

15,8

23,0

5

A12

Zevenhuizen–Gouda

aanleg plusstrook

2x2

2x3

23,0

27,0

6

A12

Woerden–Gouda

aanleg plusstrook

1x3

1x4

45,0

27,0

A12

Utrecht–Duitse grens

7

A12

Utrecht–Bunnik

aanleg extra rijstrook

2x3

2x4

63,5

68,4

8

A12

Bunnik–Driebergen

aanleg extra rijstrook en plusstrook

2x2

2x4

68,4

71,3

9

A12

Driebergen–Maarsbergen

aanleg plusstrook

2x2

2x3

71,3

82,0

10

A12

Veenendaal–Ede

inrichten linker rijstrook als plusstrook en aanleg weefstroken

2x2

2x3

90,0

110,6

CRAAG

11

A9

Holendrecht–Diemen

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x2

2x3

4,5

12,1

12

A1

't Gooi

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x2

2x3

21,2

29,6

13

A1/A6

Muiderberg–Almere Stad west Oostbaan

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x3

1x4

12,0 41,2

15,4 (A1) 48,0 (A6)

14

A1

Diemen–Muiderberg

uitbreiden wisselstrook

1x1

1x2

6,4

17,8

B

Wegaanpassingsprojecten van semi-permanente aard

CRAAG

15

A4

Knooppunt Badhoevedorp – knooppunt Nieuwe Meer

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x3

2x4

0

4,0

16

A10 zuid

Knooppunt Nieuwe Meer – knooppunt Amstel

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x3

2x4

16,0

20,9

A2/A27

17

A2/A27

Everdingen – Lunetten

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

57,2

69,6

A28

Utrecht–Amersfoort

18

A28

Utrecht–Leusden Zuid

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

1,7

17,8

19

A28

Leusden Zuid–knooppunt Hoevelaken

aanleg plusstrook

1x2

1x3

17,8

46,5

A1

20

A1

Hoevelaken–Barneveld zuidbaan

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

46,0

54,0

A27

21

A27

Utrecht Noord–knooppunt Eemnes

aanleg plusstrook

1x2

1x3

82,7

97,9

22

A27

Gorinchem–Noordeloos

inrichten linkerrijstrook als plusstrook

1x2

1x3

37,3

43,0

Prins Clausplein

23

A4

Aansluiting Leidschendam Prins Clausplein

inrichten vluchtstrook als bufferstrook

1x3

1x4

44,0

46,3

24

A12

Prins Clausplein–Voorburg

inrichten vluchtstrook als bufferstrook

1x4

1x5

6,4

5,0

A13

25

A13

Zestienhoven–Delft Zuid

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x3

1x4

17,1

10,6

A20

26

A20

Terbregseplein

inrichten extra rijstrook als bufferstrook

1x4

1x5

38,9

34,5

Coenplein

27

A8/A10

A8

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

2,5

1,0

A8

inrichten ongebruikt viaduct als bufferstrook

0

1x2

nvt

nvt

A10

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

32,5

30,5

A1

28

A1

Knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Diemen

inrichten als bufferstrook

2x3

2x4

8,0

4,5

A50/A1 Valburg–Heteren/Arnhem–Deventer

29

A50/A1

Arnhem Centrum–knooppunt Beekbergen

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x2

2x3

183,3

203,0

30

A50/A1

Knooppunt Beekbergen–Deventer Oost

inrichten linkerrijstrook als plusstrook

2x2

2x3

88,1

108,6

31

A50/A1

Heteren–Valburg

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

1x2

1x3

155,9

158,7

A2 Den Bosch–Eindhoven

32

A2

Knooppunt Vught (A2)–knooppunt Ekkerweijer (A58)

inrichten vluchtstrook als spitsstrook

2x2

2x3

117,5

13,0

C

Wegaanpassingsprojecten van tijdelijke aard

Tangenten Eindhoven

33

A2

Knooppunt Batadorp- knooppunt Leenderheide

inrichten linkerrijstrook als spitsstrook inrichten vluchtstrook als rijstrook

2x2

2x3

154,0

171,0

34

A67

inrichten linkerrijstrook als spitsstrook inrichten vluchtstrook als rijstrook

2x2

2x3

18,0

24,0