Besluit van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 juni 2010, nr. DBV 2992530, houdende de vaststelling van het Organisatiebesluit VWS

Organisatiebesluit VWS 2010

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Besluit:

Hoofdstuk

1

Begripsbepaling

Artikel

1

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    minister: de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • b.

    bewindspersoon: de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport of de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • c.

    ministerie: het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • d.

    ressorteren: vallend onder het gezagsbereik van de genoemde functionaris.

Hoofdstuk

2

Hoofdstructuur van de organisatie

Artikel

2

Het ministerie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    de Algemene Leiding;

  • b.

    het Directoraat-Generaal Volksgezondheid (DGV);

  • c.

    het Directoraat-Generaal Curatieve Zorg (DGCZ);

  • d.

    het Directoraat-Generaal Langdurige zorg (DGLZ);

  • e.

    het Directoraat-Generaal Jeugd en Maatschappelijke zorg (DGJMZ);

  • f.

    de stafdirecties;

  • g.

    de beleidsdirectie Internationale Zaken (IZ);

  • h.

    de directie Bedrijfsvoering (DBV);

  • i.

    de eenheid Programma’s en Projecten (P&P);

  • j.

    de diensten en instellingen;

  • k.

    de secretariaten van raden en commissies.

Hoofdstuk

3

Algemene leiding

Artikel

3

Hoofdstuk

4

Directoraat-generaal volksgezondheid

Artikel

4

Het Directoraat-Generaal Volksgezondheid (DGV) bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    de directie Publieke Gezondheid (PG);

  • b.

    de directie Sport (S);

  • c.

    de directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie (VGP);

  • d.

    Macro- Economische Vraagstukken en Arbeidsvoorwaardenbeleid/Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges (MEVA/EST).

Artikel

5

De directie Publieke Gezondheid bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Openbare Gezondheidszorg;

  • b.

    Crisisbeheersing en Infectieziekten;

  • c.

    Ethiek;

  • d.

    Jeugdgezondheidszorg en Financieel Beleid.

Artikel

6

De directie Sport bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Topsport;

  • b.

    Breedtesport.

Artikel

7

De directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Voeding en Consumentenproducten;

  • b.

    Gezond Leven;

  • c.

    Verbinding.

Artikel

8

Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsvoorwaardenbeleid/Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Centraal Tuchtcollege Gezondheidszorg Den Haag;

  • b.

    Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg Zwolle;

  • c.

    Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg Amsterdam;

  • d.

    Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg Eindhoven;

  • e.

    Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg Groningen;

  • f.

    Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg Den Haag.

Hoofdstuk

5

Directoraat-generaal curatieve zorg

Artikel

9

Het Directoraat-Generaal Curatieve zorg (DGCZ) bestaat uit de volgende beleidsdirecties:

  • a.

    de directie Curatieve Zorg (CZ);

  • b.

    de directie Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT);

  • c.

    de directie Markt en Consument (MC).

Artikel

10

De directie Curatieve Zorg bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Eerstelijns- en Ketenzorg;

  • b.

    Curatieve Geestelijke Gezondheidszorg;

  • c.

    Tweedelijns Somatische Zorg;

  • d.

    Financieel Beleid en Informatie;

  • e.

    Eenheid Invoering Prestatiebekostiging.

Artikel

11

De directie Geneesmiddelen en Medische Technologie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Innovatie en Beschikbaarheid van Medische Producten;

  • b.

    Markttoelating en Veilig Gebruik van Medische Producten;

  • c.

    Vergoeding en Doelmatig Gebruik van Medische Producten;

  • d.

    Financiën, Bedrijfsvoering en Beleidsinformatie.

Artikel

12

De directie Markt en Consument bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Directiebureau;

  • b.

    Marktordening;

  • c.

    Patiënten en Consumenten;

  • d.

    Toezicht en Bestuur;

  • e.

    Informatie en Kennisbeleid.

Hoofdstuk

6

Directoraat-generaal langdurige zorg

Artikel

13

Het Directoraat-Generaal Langdurige Zorg (DGLZ) bestaat uit de volgende beleidsdirecties:

  • a.

    de directie Langdurige Zorg (LZ);

  • b.

    de directie Zorgverzekeringen (Z);

  • c.

    de directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsvoorwaardenbeleid (MEVA).

Artikel

14

De directie Langdurige Zorg bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Kwaliteitsbeleid Zorginstellingen;

  • b.

    Sturing, financiering en informatie.

Artikel

15

De directie Zorgverzekeringen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Financiering;

  • b.

    Marktregulering en Toezicht Verzekeraars;

  • c.

    Verzekeringsaanspraken en Uitvoeringsorganisaties;

  • d.

    Verzekeringen en Verdragen;

  • e.

    Stafbureau Financiën en Bedrijfsvoering.

Artikel

16

De directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsvoorwaardenbeleid bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Arbeidsvoorwaarden- en Arbeidsmarktbeleid;

  • b.

    Algemeen Economisch Beleid;

  • c.

    Beroepen en Opleidingen;

  • d.

    Programmabureau ICT in de Zorg.

Hoofdstuk

7

Directoraat-generaal jeugd en maatschappelijke zorg

Artikel

17

Het Directoraat-Generaal Jeugd en Maatschappelijke Zorg (DGJMZ) bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    de directie Maatschappelijke Ondersteuning (DMO);

  • b.

    de directie Jeugdzorg (DJZ);

  • c.

    de eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II (OHW);

  • d.

    de directie Jeugd en Gezin (JenG);

  • e.

    de Uitvoeringseenheid Gesloten Jeugdzorg (UGJ).

Artikel

18

De directie Maatschappelijke Ondersteuning bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Sociale Samenhang en Opvang;

  • b.

    Participatie en Ondersteuning;

  • c.

    Sturing, Financiering en Informatie;

  • d.

    Stafbureau Bedrijfsvoering.

Artikel

19

De directie Jeugdzorg bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Stafbureau Bedrijfsvoering;

  • b.

    Geïndiceerde Jeugdzorg;

  • c.

    Lokale Jeugdzorg.

Artikel

20

De eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Managementondersteuning;

  • b.

    Wetgeving en Toezicht;

  • c.

    Erfgoed van de Oorlog.

Artikel

21

De directie Jeugd en Gezin bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Algemeen Jeugd- en Gezinsbeleid;

  • b.

    Sturing en Stelsel;

  • c.

    Stafadvies en Ondersteuning.

Hoofdstuk

8

De stafdirecties

Artikel

22

De directie Bestuursondersteuning bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Advies;

  • b.

    Ondersteuning;

  • c.

    Stafbureau Beveiliging.

Het hoofd van het Stafbureau Beveiliging is tevens de Beveiligingsambtenaar (BVA). De functionaris gegevensbescherming maakt deel uit van het Stafbureau beveiliging.

Artikel

23

De directie Financieel-Economische Zaken bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Beleidstoetsing en Advies;

  • b.

    Budgettaire Zaken;

  • c.

    Ontwikkeling Financieel Beleid en Beheer.

Artikel

24

De directie Personeel en Organisatie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Afdeling A;

  • b.

    Afdeling B.

Artikel

25

De directie Voorlichting en Communicatie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Persvoorlichting en Externe Presentatie;

  • b.

    Communicatie.

Artikel

26

De directie Wetgeving en Juridische Zaken bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Bovensectorale Wetgeving en Juridische Procedures;

  • b.

    Sectorale Wetgeving en Wetstoepassing;

  • c.

    Stafbureau Bedrijfsvoering.

Hoofdstuk

9

De beleidsdirectie internationale zaken

Artikel

27

De directie Internationale Zaken bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Europese Unie;

  • b.

    Mondiaal;

  • c.

    Bedrijfsvoering, Ondersteuning en Informatie.

Hoofdstuk

10

De directie Bedrijfsvoering

Artikel

28

De directie Bedrijfsvoering bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Stafbureau;

  • b.

    Eenheid Informatiestrategie;

  • c.

    Afdeling Regie;

  • d.

    Afdeling Uitvoering.

Hoofdstuk

11

De projectorganisaties en eenheden

Artikel

29

De eenheid Programma’s en Projecten bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Interim;

  • b.

    Maatwerk;

  • c.

    Ondersteuningspool.

Artikel

30

De Jeugdinstelling Almata bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Businessunit Beheer;

  • b.

    Businessunit Den Dolder;

  • c.

    Businessunit Ossendrecht.

Artikel

31

De Jeugdinstelling De Lindenhorst bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Business Control;

  • b.

    Staf;

  • c.

    Team Ondersteuning;

  • d.

    Locatie Directie;

  • e.

    Behandeling en Diagnostiek.

Hoofdstuk

12

De diensten en instellingen

Artikel

32

Artikel

33

Artikel

34

Artikel

35

Artikel

36

Artikel

37

Artikel

38

Hoofdstuk

13

De secretariaten van de raden en commissies

Artikel

39

Het secretariaat van de Gezondheidsraad en de Raad voor Gezondheidsonderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Wetenschappelijke staf;

  • b.

    Afdeling bedrijfsvoering.

Artikel

40

Het secretariaat van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Stafbureau;

  • b.

    Adviesgroep.

Artikel

41

Het Secretariaat van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling staat onder leiding van een Algemeen Secretaris.

Artikel

42

Het Secretariaat van de Centrale Commisssie voor Mensgebonden Onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Secretariaat;

  • b.

    leden CCMO.

Hoofdstuk

14

Slotbepalingen

Artikel

43

De directeur Bedrijfsvoering is belast met het beheer van dit besluit.

Artikel

44

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,A.Klink