Wet basisadministraties persoonsgegevens BES

Hoofdstuk

I

Algemene bepalingen

Artikel

1

Artikel

2

In ieder openbaar lichaam is een geautomatiseerde basisadministratie met gegevens over de bevolking.

Artikel

3

Artikel

3a

Artikel

4

Artikel

4b

Artikel

4c

Hoofdstuk

II

Het bijhouden van de basisadministratie

Afdeling

1

Algemene bepalingen

Paragraaf

1

Inschrijving en vertrek

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Degene die is ingeschreven in de basisadministratie blijft daarin na zijn vertrek dan wel na zijn overlijden ingeschreven. Alsdan wordt de bijhouding van diens persoonslijst opgeschort.

Artikel

9

Paragraaf

2

Het opnemen van persoonsgegevens

Artikel

10

Artikel

11

Artikel

12

Bij algemene maatregel van bestuur wordt bepaald aan welke geschriften, mededelingen of andere bronnen in de daarbij aangegeven gevallen gegevens als bedoeld in de artikelen 10 en 11 worden ontleend om te worden opgenomen in de basisadministratie; bij algemene maatregel van bestuur worden tevens bepaald de verplichtingen van instellingen belast met de uitvoering van publiekrechtelijke taken tot het verstrekken van informatie die van belang is voor de bijhouding van de basisadministratie.

Afdeling

2

De verplichtingen van de burger

Artikel

13

Artikel

14

De echtgenoot, de geregistreerde partner en de nabestaanden tot en met de tweede graad van een ingeschrevene die buiten het openbaar lichaam is overleden, geven aan het bestuurscollege op zijn verzoek over dat overlijden, voor zover mogelijk, de inlichtingen en leggen de geschriften over die noodzakelijk zijn voor het bijhouden van de basisadministratie.

Artikel

15

Verplichtingen als bedoeld in artikel 13 rusten op:

  • a.

    ouders, voogden en verzorgers van minderjarige personen, jonger dan 16 jaar;

  • b.

    ouders, voogden en verzorgers van inwonende minderjarigen vanaf 16 jaar, tenzij de minderjarige zelf aangifte heeft gedaan;

  • c.

    curatoren voor onder curatele gestelden.

Artikel

16

Verplichtingen als bedoeld in artikel 13 kunnen worden vervuld door:

  • a.

    de ouder en zijn meerderjarig kind, indien beiden hetzelfde adres hebben, voor elkaar;

  • b.

    echtgenotendan wel geregistreerde partners die hetzelfde adres hebben, voor elkaar;

  • c.

    elke meerderjarige voor een persoon die hem daartoe schriftelijk heeft gemachtigd;

  • d.

    het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een in die instelling verblijvende persoon die wegens de toestand van zijn gezondheid niet in staat kan worden geacht aan zijn verplichtingen te voldoen of een machtiging daartoe te geven, dan wel de echtgenoot, de geregistreerde partner of de bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad van een zodanige persoon, onder overlegging van een schriftelijke verklaring van het hoofd van de desbetreffende instelling.

Afdeling

3

De rechten van de burger

Artikel

17

Artikel

18

Artikel

19

Hoofdstuk

III

Het verstrekken van gegevens uit de basisadministratie

Paragraaf

1

Algemeen

Artikel

20

Artikel

21

Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld over de indiening van verzoeken tot verstrekking van gegevens en de wijzen van verstrekking van gegevens uit de basisadministraties en de verstrekkingenvoorziening.

Paragraaf

2

De verstrekking aan afnemers

Artikel

21a

Aan een afnemer die geen orgaan is van het openbaar lichaam of een daaronder ressorterende dienst of instelling wordt geen rechtstreekse toegang verleend tot de basisadministratie.

Artikel

23

Een verstrekking als bedoeld in artikel 22 kan ook de daarop betrekking hebbende administratieve gegevens omvatten als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel c, en artikel 11, eerste lid, onderdeel b, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de publiekrechtelijke taak van de afnemer. Geen gegevens worden verstrekt, waaruit de verstrekking van gegevens uit de basisadministratie aan een afnemer, een overheidsorgaan of een derde kan worden afgeleid, voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Artikel

24

Indien een verstrekking een algemeen gegeven betreft, dat is voorzien van een aantekening als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel c, ten 3°, wordt dat gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening.

Paragraaf

3

De verstrekking aan overheidsorganen en aan derden

Artikel

25

Een overheidsorgaan en een derde hebben geen rechtstreekse toegang tot de basisadministratie.

Artikel

26

Artikel

27

Voor zover krachtens artikel 26, derde lid, algemene gegevens of verwijsgegevens aan een derde kunnen worden verstrekt, wordt hem op zijn verzoek slechts mededeling gedaan van daarop betrekking hebbende administratieve gegevens, voor zover de verzoeker aantoont dat deze gegevens noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van het algemeen verbindend voorschrift of de werkzaamheden waarvoor de gegevens worden gevraagd. Geen gegevens worden verstrekt, waaruit de verstrekking van gegevens uit de basisadministratie aan een afnemer, overheidsorgaan of een derde kan worden afgeleid, voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Paragraaf

3a

Andere gegevensverstrekkingen

Artikel

27a

Een andere verstrekking uit een basisadministratie of de verstrekkingenvoorziening dan bedoeld in de paragrafen 2 of 3 is slechts toegestaan voor zover:

  • a.

    de verstrekking plaatsvindt voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden, en

  • b.

    de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene niet onevenredig wordt geschaad.

Paragraaf

3b

Gegevensuitwisseling tussen de basisadministraties

Artikel

27b

Paragraaf

4

Het recht op geheimhouding

Artikel

28

Artikel

29

[vervallen]

Hoofdstuk

IV

Overige bepalingen

Paragraaf

1

Toezicht

Artikel

30

Paragraaf

2

Strafbepaling

Artikel

31

Paragraaf

3

Bijzondere bepalingen

Artikel

32

Artikel

33

[vervallen]

Hoofdstuk

V

Overgangsbepalingen

Artikel

34

Artikel

35

[vervallen]

Hoofdstuk

VI

Slotbepalingen

Artikel

36

Met inachtneming van de voorschriften van deze wet kunnen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld omtrent punten waarin deze wet niet voorziet.

Artikel

37

Uiterlijk tot twee jaar na de inwerkingtreding van deze wet wordt in de in artikel 4c, tweede en derde lid, bedoelde regels voorzien bij ministeriële regeling.

Artikel

38

Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na die van haar afkondiging.

Artikel

39

Deze wet wordt aangehaald als: Wet basisadministraties persoonsgegevens BES.