Klachtenregeling bewindvoerders Wsnp

De Minister van Veiligheid en Justitie, voor deze, de Raad voor Rechtsbijstand,
Gelet op:
de artikelen 48c en 48d van de Wet op de Justitiesubsidies (Staatsblad 1996, 334), artikel 2 van het Besluit subsidie bewindvoerder schuldsanering (Staatsblad 2001, 80), (verder: het Subsidiebesluit);
artikel 13 van de Wet op de Rechtsbijstand (Staatsblad 1993, 775) en de bepalingen in het Reglement register bewindvoerders Wsnp (Staatscourant 2011, 20381);

Stelt vast de volgende regels over de behandeling, het onderzoek en de afdoening van klachten betreffende geregistreerde bewindvoerders Wsnp als bedoeld in artikel 287 lid 3 van de Faillissementswet:

§

1

Begripsbepalingen

Artikel

1

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Minister: de minister van Veiligheid en Justitie;

  • b.

    Wet: de Faillissementswet (Staatsblad 1998, nrs. 445 en 447 en Staatsblad 2007, 192 en 222);

  • c.

    Klachtenregeling: de Klachtenregeling bewindvoerders Wsnp

  • d.

    Commissie: de Klachtenadviescommissie Wsnp;

  • e.

    Klacht: een bij de Raad voor Rechtsbijstand schriftelijk ingediende uiting betreffende ongenoegen of ontevredenheid over het in strijd met de bepalingen van de Gedragscode handelen of nalaten van de bewindvoerder Wsnp, die als zodanig optreedt dan wel als vertegenwoordiger van een natuurlijk persoon als juridisch casemanager of rechtsbijstandverlener, niet zijnde advocaat, in de zin van de Wet op de Rechtsbijstand of anderszins;

  • f.

    Klager: een natuurlijk- of rechtspersoon, die in relatie tot de bewindvoerder staat als schuldeiser, schuldenaar dan wel als overige belanghebbende in een wettelijke schuldsaneringsregeling waarin de bewindvoerder is benoemd;

  • g.

    Beklaagde: de bewindvoerder Wsnp tegen wie een klacht is gericht;

  • h.

    de Raad: de Raad voor Rechtsbijstand;

  • i.

    Rechter-commissaris: de rechter-commissaris die belast is met het toezicht op de uitvoering van de wettelijke schuldsaneringsregeling als bedoeld in artikel 287 lid 3 van de Faillissementswet;

  • j.

    Bewindvoerder: de bewindvoerder die in het kader van de wettelijke schuldsaneringsregeling (artikel 287 lid 3 van de Faillissementswet) door de rechtbank is benoemd en die is ingeschreven in het register als bedoeld in het Reglement register bewindvoerder Wsnp;

  • k.

    Gedragscode: de gedragscode die van toepassing is op bewindvoerders Wsnp die geregistreerd staan in het register als bedoeld in het Reglement register bewindvoerder Wsnp;

  • l.

    Reglement: het reglement Register bewindvoerder Wsnp (Staatscourant 2011, 20381)

  • m.

    Subsidiebesluit: het besluit subsidie bewindvoerder schuldsanering (Staatsblad 2001, 80)

§

2

Klachten over een Wsnp-bewindvoerder

Artikel

2

De indiening van de klacht

Artikel

3

De ontvangstbevestiging en behandeling van de klacht

Artikel

4

Onderzoek door de klachtenadviescommissie

§

3

Afdoening van de klacht

Artikel

5

Termijnen van afdoening

Artikel

6

Afdoening

Artikel

7

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling bewindvoerders Wsnp.

Artikel

8

Inwerkingtreding

Deze regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking twee dagen na publicatie. Van de plaatsing wordt mededeling gedaan in de E-nieuwsbrief die wordt verspreid door de Raad voor Rechtsbijstand, bureau Wsnp. Dat geldt ook voor wijzigingen in deze regeling.

Utrecht
De Minister van Veiligheid en Justitie,
voor deze,
De Raad voor Rechtsbijstand,de Directeur stelselP.J.M. van denBiggelaar
de Directeur bedrijfsvoering J. Wijkstra

Bijlage

Klachtenformulier Wsnp

Gegevens klager:

Naam:

Adres:

Geboortedatum:

Mailadres:

Telefoonnummer:

Gegevens beklaagde (de bewindvoerder Wsnp):

Naam beklaagde:

Organisatie waar de beklaagde werkzaam is:

Adres:

Datum klacht: .....

Ingediend per: brief / fax / tel / e-mail / persoonlijk / anders: .....

Datum van de gedraging waarop de klacht betrekking heeft normalisation ..-..-....

Omschrijving klacht:

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

.....

  • 1)

    De klacht dient gebaseerd te zijn op de bepalingen in de Gedragscode voor Wsnp-bewindvoerders. Is dat niet het geval dan zal de klacht niet door de raad behandeld kunnen worden. U vindt de tekst van de gedragscode op de website van bureau Wsnp, www.wsnp.rvr.org

  • 2)

    Heeft u de klachtenprocedure van de organisatie waar de beklaagde werkzaam is eerst doorlopen? Gelieve daarvan de bewijsstukken mee te sturen met dit formulier.

    Heeft u deze procedure niet doorlopen dan zal uw klacht niet in behandeling worden genomen!

  • 3)

    Heeft de klacht betrekking op de inhoud van de werkzaamheden van de beklaagde? In dat geval wordt de klacht niet in behandeling genomen, u dient de klacht dan in te dienen bij de rechter-commissaris op grond van artikel 317 Fw.

  • 4)

    Heeft de klacht betrekking op een gedraging van de beklaagde die meer dan een jaar geleden bij u bekend is geworden? In principe wordt de klacht dan niet in behandeling genomen, tenzij er sprake is van een uitzonderlijke situatie.

U kunt dit formulier met bijlagen sturen naar:

Raad voor Rechtsbijstand

Bureau Wsnp, afdeling klachten

Postbus 2349

5202 CH ’s-Hertogenbosch

Tel. 088-7871910

Fax 088-7871749

Mail: info@bureauwsnp.nl

Na het indienen van een klacht wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door de secretaris van de klachtenadviescommissie. Als u een voorkeur heeft hoe er contact met u opgenomen wordt kunt u dat hieronder vermelden. bv schriftelijk, telefonisch of per e-mail.

Wanneer de klacht niet volledig is krijgt u een hersteltermijn van ten hoogste vier weken geboden.