Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 26 april 2022, nr. IENW/BSK-2022/76068, houdende de vaststelling van tijdelijke regels voor het verlenen van een specifieke uitkering voor bodemopgaven voor het jaar 2022 (Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022)

Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022

§

1

Algemene bepalingen

Artikel

1

Begripsbepalingen

Artikel

3

Doel

Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak.

Artikel

4

Uitkeringsplafonds

Artikel

5

Reikwijdte aanvraag specifieke uitkering

Een aanvraag voor een specifieke uitkering voor activiteiten als bedoeld in deze regeling wordt gedaan voor de aanpak van ofwel een historische spoedopgave, ofwel een buitenproportionele opgave, met inachtneming van artikel 15, ofwel een oude afspraak.

Artikel

6

Start activiteiten historische spoedopgave en buitenproportionele opgave

Een specifieke uitkering kan worden verleend voor activiteiten als bedoeld in artikel 8 of artikel 13 die in 2022 zijn gestart mits deze zijn opgenomen in de aanvraag voor de desbetreffende specifieke uitkering en aan de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in de artikelen 11 respectievelijk 17, wordt voldaan.

Artikel

7

Aanvullende afwijzingsgrond

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit subsidies I en M kan de minister afwijzend beslissen op een aanvraag om een specifieke uitkering als bedoeld in deze regeling, indien voor de activiteiten uit anderen hoofde Rijksmiddelen zijn of zullen worden verstrekt dan wel kunnen worden verstrekt.

§

2

Historische spoedopgaven

Artikel

8

Verlening specifieke uitkering voor historische spoedopgaven

Artikel

9

Aanvraag specifieke uitkering historische spoedopgave

Artikel

10

Maximumverlening specifieke uitkering historische spoedopgave

Indien een aanvrager een hogere specifieke uitkering aanvraagt dan het bedrag, bedoeld in artikel 8, derde lid, verleent de minister indien de aanvraag voor honorering in aanmerking komt ten hoogste het bedrag, bedoeld in dat lid.

Artikel

11

Besteding specifieke uitkering historische spoedopgave

Artikel

12

Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor historische spoedopgaven

Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verstrekt, waarbij wordt aangegeven welke activiteiten worden uitgevoerd of zijn afgerond.

§

3

Buitenproportionele opgaven

Artikel

13

Verlening specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

14

Kosten die in aanmerking komen voor een specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

De kosten die voor een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 13 in aanmerking komen, zijn de kosten die rechtstreeks verband houden met onderzoek of bodemsanering in het kader van de aanpak van de buitenproportionele opgave.

Artikel

15

Aanvraag specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

16

Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

17

Besteding specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

18

Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 13, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verstrekt, waarbij wordt aangegeven welke projecten worden uitgevoerd of zijn afgerond.

§

4

Oude afspraken

Artikel

19

Verlening specifieke uitkering voor oude afspraken

De minister kan op aanvraag een specifieke uitkering verlenen aan een bevoegd gezag voor de aanpak van een of meer gevallen van bodemverontreiniging waarover een oude afspraak is gemaakt.

Artikel

20

Aanvraag specifieke uitkering voor oude afspraken

Artikel

21

Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor oude afspraken

De minister verdeelt het beschikbare bedrag, bedoeld in artikel 4, onderdeel c, op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

Artikel

22

Besteding specifieke uitkering voor oude afspraken

§

5

Bevoorschotting

Artikel

23

Voorschotverstrekking

§

6

Verantwoording andere overheden en vaststelling specifieke uitkering

Artikel

24

Verantwoording door andere overheden

Artikel

25

Vaststelling specifieke uitkering

§

7

Wijziging regeling

Artikel

26

Wijziging regeling

Wijzigt deze regeling.

§

8

Slotbepalingen

Artikel

27

Inwerkingtreding en horizonbepaling

Artikel

28

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Bijlage

1

bedoeld in artikel 8, derde lid

Provincie Drenthe

€ 1.254.250

Provincie Limburg

€ 628.992

Provincie Gelderland

€ 659.079

Provincie Groningen

€ 149.065

Provincie Brabant

€ 752.084

Provincie Flevoland

€ 6.313

Provincie N-Holland

€ 387.954

Provincie Utrecht

€ 331.285

Provincie Zeeland

€ 129.067

Provincie Zuid-Holland

€ 1.591.561

Provincie Overijssel

€ 379.236

Provincie Fryslân

€ 46.049

Provincie Noord-Holland

[c-lijst waterbodems]

€ 2.124.196

Gemeente Helmond

€ 78.209

Gemeente Almelo

€ 325.241

Gemeente Amersfoort

€ 836.129

Gemeente Amsterdam

€ 404.711

Gemeente Arnhem

€ 266.026

Gemeente Den Haag

€ 118.533

Gemeente Dordrecht

€ 1.140.000

Gemeente Eindhoven

€ 489.530

Gemeente Haarlem

€ 229.576

Gemeente Heerlen

€ 37.136

Gemeente Leeuwarden

€ 33.623

Gemeente Leiden

€ 36.297

Gemeente Rotterdam

€ 701.950

Gemeente Tilburg

€ 469.068

Gemeente Venlo

€ –

Gemeente Zaanstad

€ 720.355

Gemeente Zwolle

€ –

Gemeente Alkmaar

€ 153.002

Gemeente Breda

€ 190.888

Gemeente Den Bosch

€ 321.594

Gemeente Nijmegen

€ 105.467

Gemeente Emmen

€ 313.412

Gemeente Schiedam

€ –

Gemeente Utrecht

€ 1.895.347

Gemeente Deventer

€ 28.931

Gemeente Groningen

€ 20.383

Gemeente Enschede

€ 147.077

Gemeente Hengelo

€ 17.267

Gemeente Maastricht

€ 38.042

Totaal provincies

€ 8.439.131

Totaal gemeenten

€ 9.117.793

Totaal

€ 17.556.924

Bijlage

2

bedoeld in artikel 9, vijfde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering historische spoedopgaven

Aanvraag als bedoeld in artikel 8 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022

Indienen via

spukbodem@minienw.nl

Uiterlijk

31 mei 2022

Sla uw aanvraag op als een PDF-bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag [naam specifieke uitkering] [onderdeel regeling] [naam organisatie]>.

Mail dit bestand inclusief bijlage uiterlijk op de aangegeven datum naar bovenstaand e-mailadres. Vermeld bij de e-mail als onderwerp: Aanvraag [naam specifieke uitkering] [naam organisatie].

Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer en bewijs dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat.

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

E-mail

Totaaloverzicht Aanvraag per element

Kosten per project/locatie

Naam projecten/locaties en Wbb-locatiecodes waarvoor uitkering voor 2022 wordt aangevraagd1

Totale kosten project (inclusief btw) in euro’s

Totale btw in euro’s

Compensabele btw in euro’s

Bedrag dat wordt aangevraagd2

1. individuele spoedlocaties

..........

..........

..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

2. gebiedsgericht grondwaterbeheer

..........

..........

..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

3. nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen

..........

..........

..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

4. de aanpak van waterbodems als bedoeld op lijst C van het convenant bodem en ondergrond

..........

..........

..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

Totaal aangevraagd bedrag 3

€ ..........

€ ..........

€ ..........

€ ..........

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving. Specifiek dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast.

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt.

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

1 Voor de projecten of de locaties waarvoor de specifieke uitkering 2022 wordt aangevraagd en de begroting van de kosten per project/locatie waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd gelden de volgende voorwaarden:

  • het betreft projecten/locaties die onderdeel uitmaken van de historische spoedopgave van het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, tweede lid, van de regeling, en

  • het betreft enkel de kosten voor onderzoek, saneringsmaatregelen of andere activiteiten die nodig zijn voor het wegnemen of beheersen van onaanvaardbare humane, ecologische dan wel verspreidingsrisico’s bij die projecten of locaties, en

  • de specifieke uitkering wordt uitsluitend aangevraagd voor activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of voor activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet kunnen worden gedragen door de eigenaar, en

  • de uitkering heeft betrekking op activiteiten die starten in 2022 en een doorlooptijd hebben van ten hoogste drie jaar te rekenen vanaf de datum die daartoe is opgenomen in de beschikking tot verlening van de specifieke aanvraag.

2 Bedrag inclusief de niet-compensabele BTW en exclusief de compensabele BTW.

3 Het totaal van de gevraagde uitkering bedraagt maximaal het bedrag aangegeven in bijlage 1 bij deze regeling voor het daarbij genoemde bevoegd gezag. Indien een aanvrager een hogere specifieke uitkering aanvraagt dan dit bedrag dan verleent de minister, indien de aanvraag voor honorering in aanmerking komt, ten hoogste het bedrag aangegeven in bijlage 1.

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Bijlage

3

bedoeld in artikel 15, zesde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering buitenproportionele opgaven

Aanvraag als bedoeld in artikel 13 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022

Indienen via

spukbodem@minienw.nl

Uiterlijk

31 mei 2022

Sla uw aanvraag op als een PDF-bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag [naam specifieke uitkering] [onderdeel] [element] [naam organisatie]>.

Mail dit bestand inclusief bijlagen uiterlijk op de aangegeven datum naar bovenstaand e-mailadres. Vermeld bij de e-mail als onderwerp: Aanvraag [naam specifieke uitkering] [naam organisatie].

Vergeet niet bij de e-mail een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief en per project bijlage 2 in te vullen en een projectplan en kostenraming toe te voegen als aparte bijlage.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer en bewijs dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat.

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

E-mail

Element van onderdeel buitenproportionele opgaven (maximaal één element per aanvraag)1

Diffuus verspreid lood

PFAS (inclusief PFAS vervangers zoals GenX)

Totaaloverzicht Aanvraag

Naam Project2/Activiteiten

Bedrag dat wordt aangevraagd3

1.

Naam project: [bv. programmatische aanpak diffuus verspreid lood in speeltuinen stad X]

a.

Naam activiteit: [bv. bodemonderzoek 10 speeltuinen in stad X]

b.

Naam activiteit: [bv. sanering 1 speeltuin in stad X]

2.

Naam project: [bv. sanering terrein voormalige loodwitfabriek stad Y]

a.

Naam activiteit: [bv. sanering terrein voormalige loodwitfabriek stad Y]

(etc.)

Totaal aangevraagd bedrag

[Totaal]

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving.

Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast en indien dat niet het geval is, waarom niet:

Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

1 Een bevoegd gezag moet per element een aparte aanvraag indienen.

2 Vul per project het formulier in bijlage 2 in en voeg een projectplan en een kostenraming bij.

3 Bedrag inclusief de niet-compensabele BTW, exclusief de compensabele BTW.

Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten)

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Bijlage 2. Gegevens per project

(bij meerdere projecten: één tabel per project)

Naam project

Omschrijving project

Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?

Element van onderdeel buitenproportionele opgaven

Begindatum

Einddatum

Activiteit

Totale kosten activiteit (inclusief btw) in euro’s

Totale btw

In euro’s

Compensabele btw

In euro’s

Bedrag dat wordt aangevraagd

N.B. Naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een buitenproportionele opgaven als bedoeld in artikel 1 van de regeling en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan artikel 17 van de regeling.

Bijlage

4

bedoeld in artikel 20, vierde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering oude afspraken

Aanvraag als bedoeld in artikel 19 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022

Indienen via

spukbodem@minienw.nl

Uiterlijk

31 december 2022

Sla uw aanvraag op als een PDF-bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag [naam specifieke uitkering] [onderdeel] [naam organisatie]>.

Mail dit bestand inclusief bijlagen uiterlijk op de aangegeven datum naar bovenstaand e-mailadres. Vermeld bij de e-mail als onderwerp: Aanvraag [naam specifieke uitkering] [naam organisatie].

Vergeet niet bij de e-mail een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief en per project bijlage 2 in te vullen en een projectplan en kostenraming toe te voegen als aparte bijlage.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer en bewijs dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat.

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

E-mail

Totaaloverzicht Aanvraag

Naam Project en Wbb-locatiecode1/Activiteiten

Bedrag dat wordt aangevraagd2

1.

Naam project:

a.

Naam activiteit:

b.

Naam activiteit:

2.

Naam project:

a.

Naam activiteit:

(etc.)

Totaal aangevraagd bedrag

[Totaal]

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving.

Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast en indien dat niet het geval is, waarom niet:

Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

1 Vul per project het formulier in bijlage 2 in en voeg een projectplan en een kostenraming bij.

2 Bedrag inclusief de niet-compensabele BTW, exclusief de compensabele BTW.

Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten)

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Bijlage 2. Aanvraaggegevens per project

(bij meerdere projecten: één tabel per project)

Naam project

Omschrijving project

Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?

Begindatum

Einddatum

Activiteit

Totale kosten activiteit (inclusief btw) in euro’s

Totale btw

In euro’s

Compensabele btw

In euro’s

Bedrag dat wordt aangevraagd

N.B. Naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een oude afspraak als bedoeld in artikel 1 van de regeling en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan artikel 22 van de regeling.