Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 10 april 2023, nr. IENW/BSK-2023/86430, houdende vaststelling van tijdelijke regels voor het verlenen van een specifieke uitkering voor de aanpak van bodemopgaven voor het jaar 2023 (Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023)

Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023

§

1

Algemene bepalingen

Artikel

1

Begripsbepalingen

Artikel

3

Doel

Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak.

Artikel

4

Uitkeringsplafonds

Artikel

5

Reikwijdte aanvraag specifieke uitkering

Artikel

6

Start activiteiten historische spoedopgave en buitenproportionele opgave

Een specifieke uitkering kan worden verleend voor activiteiten als bedoeld in artikel 8 of artikel 13 die in 2023 zijn gestart mits deze zijn opgenomen in de aanvraag voor de desbetreffende specifieke uitkering en aan de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in de artikelen 11 en 18 wordt voldaan.

Artikel

7

Aanvullende afwijzingsgrond

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit subsidies I en M kan de minister afwijzend beslissen op een aanvraag om een specifieke uitkering als bedoeld in deze regeling, indien voor de activiteiten uit anderen hoofde Rijksmiddelen zijn of zullen worden verleend dan wel kunnen worden verleend.

§

2

Historische spoedopgaven

Artikel

8

Specifieke uitkering voor historische spoedopgaven

Artikel

9

Aanvraag specifieke uitkering historische spoedopgave

Artikel

10

Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering historische spoedopgave

Artikel

11

Besteding specifieke uitkering historische spoedopgave

Artikel

12

Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor historische spoedopgaven

Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verleend, waarbij wordt aangegeven welke activiteiten worden uitgevoerd of zijn afgerond.

§

3

Buitenproportionele opgaven en onvoorziene kosten 2021 en 2022

Artikel

13

Specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

14

Kosten die in aanmerking komen voor een specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

De kosten die voor een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 13 in aanmerking komen, zijn de kosten die rechtstreeks verband houden met onderzoek of met bodemsanering in het kader van de aanpak van de buitenproportionele opgave.

Artikel

15

Aanvraag specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

16

Aanvraag onvoorziene kosten buitenproportionele opgaven 2021 of 2022

Artikel

17

Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven en voor onvoorziene kosten

Artikel

18

Besteding specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Artikel

19

Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven

Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 13, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verleend, waarbij wordt aangegeven welke projecten worden uitgevoerd of zijn afgerond.

§

4

Tweede ronde historische spoedopgaven, buitenproportionele opgaven of onvoorziene kosten

Artikel

20

Tweede aanvraagronde voor historische spoedopgaven, buitenproportionele opgaven of onvoorziene kosten 2021 of 2022

§

5

Oude afspraken

Artikel

21

Specifieke uitkering voor oude afspraken

De minister kan op aanvraag een specifieke uitkering verlenen aan een bevoegd gezag voor de aanpak van een of meer gevallen van bodemverontreiniging waarover een oude afspraak is gemaakt.

Artikel

22

Aanvraag specifieke uitkering voor oude afspraken

Artikel

23

Aanvraag onvoorziene kosten oude afspraken en historische spoedopgaven 2021 of 2022

Artikel

24

Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor oude afspraken en onvoorziene kosten oude afspraken en historische spoedopgaven

De minister verdeelt de beschikbare bedragen, bedoeld in artikel 4, onderdeel c, op volgorde van binnenkomst van de desbetreffende aanvragen.

Artikel

25

Besteding specifieke uitkering voor oude afspraken

§

6

Bevoorschotting

Artikel

26

Voorschotverstrekking

§

7

Verantwoording andere overheden en vaststelling specifieke uitkering

Artikel

27

Verantwoording door andere overheden

Artikel

28

Vaststelling specifieke uitkering

§

8

Wijziging van de regeling

Artikel

29

Wijziging regeling

Wijzigt deze regeling.

§

9

Slotbepalingen

Artikel

30

Inwerkingtreding en horizonbepaling

Artikel

31

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Bijlage

1

bedoeld in artikel 8, derde lid

Provincie Drenthe

€ 1.254.250

Provincie Limburg

€ 628.992

Provincie Gelderland

€ 659.079

Provincie Groningen

€ 149.065

Provincie Brabant

€ 752.084

Provincie Flevoland

€ 6.313

Provincie Noord-Holland

€ 387.954

Provincie Utrecht

€ 331.285

Provincie Zeeland

€ 129.067

Provincie Zuid-Holland

€ 1.591.561

Provincie Overijssel

€ 379.236

Provincie Fryslân

€ 46.049

Provincie Noord-Holland

[c-lijst waterbodems]

€ 2.124.196

Gemeente Helmond

€ 78.209

Gemeente Almelo

€ 325.241

Gemeente Amersfoort

€ 836.129

Gemeente Amsterdam

€ 404.711

Gemeente Arnhem

€ 266.026

Gemeente Den Haag

€ 118.533

Gemeente Dordrecht

€ 1.140.000

Gemeente Eindhoven

€ 489.530

Gemeente Haarlem

€ 229.576

Gemeente Heerlen

€ 37.136

Gemeente Leeuwarden

€ 33.623

Gemeente Leiden

€ 36.297

Gemeente Rotterdam

€ 701.950

Gemeente Tilburg

€ 469.068

Gemeente Venlo

€ –

Gemeente Zaanstad

€ 720.355

Gemeente Zwolle

€ –

Gemeente Alkmaar

€ 153.002

Gemeente Breda

€ 190.888

Gemeente Den Bosch

€ 321.594

Gemeente Nijmegen

€ 105.467

Gemeente Emmen

€ 313.412

Gemeente Schiedam

€ -

Gemeente Utrecht

€ 1.895.347

Gemeente Deventer

€ 28.931

Gemeente Groningen

€ 20.383

Gemeente Enschede

€ 147.077

Gemeente Hengelo

€ 17.267

Gemeente Maastricht

€ 38.042

Totaal provincies

€ 8.439.131

Totaal gemeenten

€ 9.117.793

Totaal

€ 17.556.924

Bijlage

2

bedoeld in de artikelen 9, zesde lid, en 20, derde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering historische spoedopgaven

Aanvraag als bedoeld in artikel 9 en in artikel 20 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023

[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]

Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

T.a.v. spukbodem@minienw.nl

Directoraat-generaal Water en Bodem

Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie

Afdeling Bodem

Rijnstraat 8

Postbus 20901

2500 EX

Den Haag

Indieningsperiode historische spoed opgave:

1 t/m 31 mei 2023

Eventuele 2e ronde:

Nader te bepalen

Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 spoed [naam organisatie].

Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 spoed [naam organisatie]>.

Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag Wbb

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer (voeg bewijs1 dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat toe als bijlage)

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

E-mail

1 Bijvoorbeeld een kopie/screenshot van een bankafschrift.

Gegevens voor eventuele toekenningsbeschikking/uitkering

Bestedingsperiode beschikking1

Digitaal versturen naar de volgende e-mailadressen

Bij uitkering te vermelden kenmerk aanvrager en overige informatie

1 Start in 2023 en doorlooptijd van ten hoogste drie jaren en zijn na uiterlijk vijf jaren uitgevoerd.

1. individuele spoedlocaties (artikel 8, tweede lid, onderdeel a, en b)

...........................

...........................

...........................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

2. gebiedsgericht grondwaterbeheer (artikel 8, tweede lid, onderdeel c)

...........................

...........................

...........................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

3. nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen (artikel 8, tweede lid, onderdeel d)

...........................

...........................

...........................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

4. de aanpak van waterbodems als bedoeld op lijst C van het convenant bodem en ondergrond (artikel 8, tweede lid, onderdeel e)

...........................

...........................

...........................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

Totaal aangevraagd bedrag

€ ..................

€ ..................

€ ..................

€ ..................

1 Voor de projecten of de locaties waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd en de begroting van de kosten per project/locatie waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd gelden de volgende voorwaarden:

  • het betreft projecten/locaties die onderdeel uitmaken van de historische spoedopgave van het bevoegd gezag als bedoeld in artikel 8, tweede lid, van de regeling, en

  • het betreft enkel de kosten voor onderzoek, saneringsmaatregelen of andere activiteiten die nodig zijn voor het wegnemen of beheersen van onaanvaardbare humane, ecologische dan wel verspreidingsrisico’s bij die projecten of locaties, en

  • de specifieke uitkering wordt uitsluitend aangevraagd voor activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of voor activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet kunnen worden gedragen door de eigenaar.

Indien sprake is van een aanvraag voor een tweede aanvraagronde:

De bedragen op het aanvraagformulier mogen uitsluitend betrekking hebben op middelen voor nieuwe activiteiten of projecten die niet in de aanvraag van de eerste indienronde waren opgenomen. Als middelen voor een nieuwe activiteit op een locatie die al is opgevoerd tijdens de eerste indienronde worden aangevraagd, dient dit toegelicht te worden in de daarvoor bedoelde tabel op de volgende pagina van het aanvraagformulier. Voor het aanvragen van een bedrag dat in de eerste indienronde is aangevraagd maar op grond van bijlage 1 bij de regeling of het overschrijden van het uitkeringsplafond niet is gehonoreerd of uitgekeerd, volstaat een aanvraag per brief zonder aanvraagformulier, met verwijzing naar die aanvraag en de beschikking. Het is dus niet nodig nogmaals de locaties en bedragen in te vullen die reeds in de aanvraag van de eerste indienronde zijn ingediend.

Eventuele toelichting per locatie

Toelichting eventuele bijzonderheden1

Naam projecten/locaties en Wbb-locatiecodes

1. individuele spoedlocaties (artikel 8, tweede lid, onderdeel a en b)

...........................

...........................

...........................

2. gebiedsgericht grondwaterbeheer (artikel 8, tweede lid, onderdeel c)

...........................

...........................

...........................

3. nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen (artikel 8, tweede lid, onderdeel d)

...........................

...........................

...........................

4. de aanpak van waterbodems als bedoeld op lijst C van het convenant bodem en ondergrond (artikel 8, tweede lid, onderdeel e.)

...........................

...........................

...........................

1 Vul hier een toelichting in als dit behulpzaam is bij de beoordeling van de aanvraag. Bijvoorbeeld als sprake is van een SEB-locatie, waarbij het toch noodzakelijk is dat een bevoegd gezag Wbb maatregelen neemt of als sprake is van een locatie waarvoor al een aanvraag is ingediend tijdens de eerste indienronde en tijdens de tweede ronde middelen worden aangevraagd voor een aanvullende activiteit.

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving. Specifiek dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast.

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt.

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

Overzicht van vereiste documenten

Aanbiedingsbrief

mag voor meerdere aanvragen samen

Aanvraagformulier

per aanvraag

Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie navolgend format bijlage 1)

per aanvraag

Bewijs tenaamstelling bankrekeningnummer aanvrager

per aanvraag

Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s)

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Bijlage

3

bedoeld in de artikelen 15, zevende lid, en 20, derde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering buitenproportionele opgaven

Aanvraag als bedoeld in artikel 15 en in artikel 20 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023

[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]

Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

T.a.v. spukbodem@minienw.nl

Directoraat-generaal Water en Bodem

Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie

Afdeling Bodem

Rijnstraat 8

Postbus 20901

2500 EX

Den Haag

Indieningsperiode buitenproportionele opgaven:

1 t/m 31 mei 2023

Eventuele 2e ronde:

Nader te bepalen

Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 Buitenproportioneel [lood/pfas] [naam organisatie].

Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 Buitenproportioneel [lood/pfas] [naam organisatie]>.

Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag Wbb

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer (voeg bewijs1¹ dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat toe als bijlage)

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer contactpersoon

E-mail contactpersoon

1 )Bijvoorbeeld een kopie/screenshot van een bankafschrift

Element van onderdeel buitenproportionele opgaven (maximaal één per aanvraag)

Diffuus verspreid lood

PFAS (inclusief PFAS vervangers zoals GenX)

Gegevens voor eventuele toekenningsbeschikking/uitkering

Bestedingsperiode beschikking1

Digitaal versturen naar de volgende e-mailadressen

Bij uitkering te vermelden kenmerk aanvrager en overige informatie

1 Start in 2023 en doorlooptijd van ten hoogste drie jaar en zijn uiterlijk na vijf jaar uitgevoerd.

Totaaloverzicht aanvraag

Naam project1

A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s

B: Niet compensabele btw in euro’s

C: Compensabele btw in euro’s

D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)

Totaal aangevraagd bedrag

1 Vul per project het formulier in bijlage 2 van het aanvraagformulier in en voeg een projectplan en een kostenraming bij. Een project is bijvoorbeeld een onderzoek en sanering op een bepaalde locatie. Het onderzoek en de sanering zijn activiteiten binnen het project. Een project kan ook uit een enkele activiteit bestaan.

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving;

Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast indien dit van toepassing is;

Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt;

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

Overzicht van vereiste documenten

Aanbiedingsbrief

mag voor meerdere aanvragen samen

Aanvraagformulier

per element van de buitenproportionele opgaven (PFAS of diffuus verspreid lood)

Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie volgend format bijlage 1)

per aanvraag

Aanvraaggegevens per project (zie volgend format bijlage 2)

per project

Bewijs tenaamstelling bankrekeningnummer aanvrager

per aanvraag

Projectplan

per project

Kostenraming

per project

Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s)

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

bij project(en)

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

bij project(en)

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

bij project(en)

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

bij project(en)

rol

Bijlage 2. Gegevens per project

(bij meerdere projecten: één tabel per project)

Naam project

Element van onderdeel buitenproportionele opgaven

Start- en einddatum project

Omschrijving project

Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?

Waarom is sprake van een bodem- of grondwaterkwaliteitsopgave voor de aanvrager als bevoegd gezag Wbb?

Wordt het juridisch instrumentarium voor kostenverhaal ingezet? Zo nee, onderbouw waarom er bij het project geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking of hoe dat wordt voorkomen.

Indien aanvullende middelen worden aangevraagd voor een project waarvoor al eerder middelen zijn uitgekeerd in het kader van de aanpak van de buitenproportionele opgaven, maar waarbij wegens overschrijding van het uitkeringsplafond slechts een bepaald percentage kon worden uitgekeerd, kunt u een globale splitsing tussen de activiteiten (of gedeelten daarvan) aangeven die u met de eerder toegekende middelen wilt uitvoeren/heeft uitgevoerd en de activiteiten waarvoor u nu aanvullende middelen aanvraagt? Kunt u daarnaast aangeven of u de aanvullende middelen reeds in 2023 nodig heeft1

1 Let op dat de activiteiten waarvoor in 2023 een specifieke uitkering wordt aangevraagd, moeten voldoen aan de voorwaarden van de regeling van 2023. De middelen mogen dan bijvoorbeeld alleen besteed worden aan het projectdeel dat in 2023 start (artikel 18, vierde lid).

Activiteiten1 die binnen het project vallen

A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s

B: Niet compensabele btw in euro’s

C: Compensabele btw in euro’s

D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)

Totaal

1 een activiteit is bijvoorbeeld een (programmatisch) onderzoek of een sanering. Een project kan een of meerdere activiteiten omvatten.

N.B.: naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een buitenproportionele opgaven als bedoeld in artikel 1 en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan 18 van de regeling.

Bijlage

4

bedoeld in artikel 22, vijfde lid

Aanvraagformulier specifieke uitkering oude afspraken

Aanvraag als bedoeld in artikel 22 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023

[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]

Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

T.a.v. spukbodem@minienw.nl

Directoraat-generaal Water en Bodem

Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie

Afdeling Bodem

Rijnstraat 8

Postbus 20901

2500 EX

Den Haag

Indieningsperiode oude afspraken:

15 oktober t/m 31 december 2023

Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 oude afspraken [naam organisatie].

Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 oude afspraken [naam organisatie]>.

Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag Wbb

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer (voeg bewijs1 dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat toe als bijlage)

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

E-mail

1 Bijvoorbeeld een kopie/screenshot van een bankafschrift.

Gegevens voor eventuele toekenningsbeschikking/uitkering

Bestedingsperiode beschikking1

Digitaal versturen naar de volgende e-mailadressen

Bij uitkering te vermelden kenmerk aanvrager en overige informatie

1 Start in 2023 en doorlooptijd van ten hoogste drie jaren en zijn uiterlijk na vijf jaar uitgevoerd.

Totaaloverzicht Aanvraag

Naam project1

A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s

B: Niet compensabele btw in euro’s

C: Compensabele btw in euro’s

D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)

Totaal aangevraagd bedrag

1 Vul per project het formulier in bijlage 2 van het aanvraagformulier in en voeg een projectplan en een kostenraming bij. Een project is bijvoorbeeld een onderzoek en sanering op een bepaalde locatie. Het onderzoek en de sanering zijn activiteiten binnen het project. Een project kan ook uit een enkele activiteit bestaan.

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving;

Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast indien dit van toepassing is;

Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt;

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

Aanbiedingsbrief

mag voor meerdere aanvragen samen

Aanvraagformulier

per aanvraag

Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie navolgend format bijlage 1)

per aanvraag

Aanvraaggegevens per project (zie navolgend format bijlage 2)

per project

Bewijs tenaamstelling bankrekeningnummer aanvrager

per aanvraag

Projectplan

per project

Kostenraming

per project

Overeenkomst met aantoonbare financiële afspraken die in het verleden tussen een individueel bevoegd gezag en het Rijk zijn gemaakt over de sanering van een geval van ernstige bodemverontreiniging

per project

Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s)

Naam organisatie 1

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 2

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 3

Contactpersoon

rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Naam organisatie 4

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer

e-mail

rol

Bijlage 2. Gegevens per project

(bij meerdere projecten: één tabel per project)

Naam project

Element van onderdeel buitenproportionele opgaven

Start- en einddatum project

Omschrijving project

Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?

Wordt het juridisch instrumentarium voor kostenverhaal ingezet? Zo nee, onderbouw waarom er bij het project geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking of hoe dat wordt voorkomen.

Activiteiten1 die binnen het project vallen

A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s

B: Niet compensabele btw in euro’s

C: Compensabele btw in euro’s

D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)

Totaal

1 een activiteit is bijvoorbeeld een (programmatisch) onderzoek of een sanering. Een project kan een of meerdere activiteiten omvatten.

N.B.: naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een oude afspraak als bedoeld in artikel 1 en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan 25 van de regeling.

Bijlage

5

bedoeld in de artikelen 16, vijfde lid, 20, derde lid, 23, vijfde lid

Aanvraag als bedoeld in artikel 16 en artikel 23 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023

Indienen via spukbodem@minienw.nl

Periode indienen aanvragen per onderdeel

Buitenproportionele opgaven (artikel 16, vijfde lid): 1 t/m 31 mei 2023, eventuele 2e ronde: nader te bepalen

Oude afspraken (en historische spoedopgaven) (artikel 23, vijfde lid): 15 oktober t/m 31 december 2023

Sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 Post onvoorzien [onderdeel regeling] [naam organisatie]>.

Mail dit bestand inclusief bijlage uitsluitend in de daarvoor geldende aanvraagperiode naar bovenstaand e-mailadres. Vermeld bij de e-mail als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 Post onvoorzien [onderdeel regeling] [naam organisatie].

Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.

Gegevens Aanvrager

Bevoegd gezag

Postadres

Postcode en plaats

IBAN rekeningnummer en bewijs dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat

Contactpersoon

Rechtstreeks telefoonnummer contactpersoon

E-mail contactpersoon

Indien de aanvraag wordt gehonoreerd kan de toekenningsbeschikking digitaal worden verstuurd naar:

Totaaloverzicht Aanvraag per element

Bedrag van de onvoorziene kosten dat aanvullend op het origineel toegekende bedrag wordt aangevraagd

Project/locatienaam zoals genoemd op toekenningsbeschikking per toekenningsbeschikking:

A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s

B: Niet compensabele btw in euro’s

C: Compensabele btw in euro’s

D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (=A+B)

Datum en kenmerk toekenningsbeschikking:

Subtotaal toekenningsbeschikking

Datum en kenmerk toekenningsbeschikking:

Subtotaal toekenningsbeschikking

Totaal alle toekenningsbeschikkingen

Ondertekening

De aanvrager verklaart hierbij:

Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving. Specifiek dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast.

Dat in dit aanvraagformulier uitsluitend middelen worden aangevraagd voor onvoorziene kosten bij een reeds verstrekte uitkering. Dat geen sprake is van nieuwe activiteiten1 en dat de besteding van eventuele aanvullend uitgekeerde middelen zal voldoen aan de voorwaarden op basis waarvan de originele toekenningsbeschikking is verleend.

Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt.

Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.

Plaats

Datum

Naam

Functie

Handtekening contactpersoon

1 Onvoorziene kosten zijn kosten die niet redelijkerwijs op voorhand hadden kunnen worden voorzien. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als tijdens een sanering onverwachts blijkt dat tot een grotere diepte gesaneerd moet worden dan tijdens het opstellen van de aanvraag werd verwacht of dat uit de aanbestedingsprocedure blijkt dat door de onverwachts hoge inflatie in 2022 de kosten voor een project hoger zijn dan tijdens het opstellen van de aanvraag werd geraamd. Het moet gaan om een activiteit waarvoor eerder een specifieke uitkering is verleend in het kader van een van de hiervoor genoemde regelingen van 2021 of 2022 en waarvoor de kosten onvoorzien aanzienlijk hoger uitvallen. Bij de besteding van de eventueel aanvullend toegekende middelen blijven de voorwaarden (bijvoorbeeld de bestedingsperiode) van toepassing op basis waarvan de originele uitkering is verstrekt. Van nieuwe activiteiten is bijvoorbeeld sprake als middelen zijn toegekend voor enkel bodemonderzoek en uit het bodemonderzoek blijkt dat een sanering noodzakelijk is. De sanering is dan een nieuwe activiteit, waarvoor een ‘reguliere’ aanvraag moet worden ingediend. Dit formulier is niet bedoeld voor het aanvragen van een resterend bedrag dat niet is toegekend wegens het overschrijden van gemaximeerde bedragen of een uitkeringsplafond. Het is belangrijk om op dit formulier exact de projectnaam op te nemen zoals die op de originele toekenningsbeschikking is genoemd.