Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 10 april 2023, nr. IENW/BSK-2023/86430, houdende vaststelling van tijdelijke regels voor het verlenen van een specifieke uitkering voor de aanpak van bodemopgaven voor het jaar 2023 (Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023)
Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
buitenproportionele opgave: buitenproportionele opgave als bedoeld in artikel 13, tweede lid;
convenant bodem en ondergrond: convenant bodem en ondergrond 2016–2020 zoals dat luidde op 31 december 2020;
convenant bodemontwikkelingsgebied en aanpak spoedlocaties: convenant bodemontwikkelingsgebied en spoedlocaties zoals dat luidde op 31 december 2015;
historische spoedopgave: aanpak van historische spoedeisende bodemverontreiniging als bedoeld in artikel 8, tweede lid;
minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat;
oude afspraken: aantoonbare financiële afspraken die in het verleden tussen een individueel bevoegd gezag en het Rijk zijn gemaakt over de sanering van een geval van ernstige bodemverontreiniging.
2
De definities en begrippen van de Wet bodembemscherming zijn van overeenkomstige toepassing.
Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak.
Artikel
4
Uitkeringsplafonds
1
Het plafond voor de specifieke uitkeringen op grond van deze regeling bedraagt voor:
De bedragen, genoemd in het eerste lid, zijn exclusief compensabele btw.
3
Specifieke uitkeringen die worden verleend ten laste van een begroting die niet is vastgesteld of goedgekeurd, worden verleend onder de voorwaarde, bedoeld in artikel 4:34 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel
5
Reikwijdte aanvraag specifieke uitkering
1
Een aanvraag voor een specifieke uitkering voor activiteiten als bedoeld in deze regeling wordt gedaan voor de aanpak van ofwel een historische spoedopgave, ofwel een buitenproportionele opgave, met inachtneming van artikel 15, ofwel een oude afspraak.
2
Onverminderd het eerste lid, kan tevens een aanvraag voor een specifieke uitkering worden gedaan voor onvoorziene kosten als bedoeld in de artikelen 16 en 23.
Artikel
6
Start activiteiten historische spoedopgave en buitenproportionele opgave
Een specifieke uitkering kan worden verleend voor activiteiten als bedoeld in artikel 8 of artikel 13 die in 2023 zijn gestart mits deze zijn opgenomen in de aanvraag voor de desbetreffende specifieke uitkering en aan de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in de artikelen 11 en 18 wordt voldaan.
Artikel
7
Aanvullende afwijzingsgrond
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit subsidies I en M kan de minister afwijzend beslissen op een aanvraag om een specifieke uitkering als bedoeld in deze regeling, indien voor de activiteiten uit anderen hoofde Rijksmiddelen zijn of zullen worden verleend dan wel kunnen worden verleend.
§
2
Historische spoedopgaven
Artikel
8
Specifieke uitkering voor historische spoedopgaven
1
De minister kan op aanvraag een specifieke uitkering verlenen aan een bevoegd gezag voor de aanpak van een of meer historische spoedopgaven.
2
Een historische spoedopgave betreft een historische spoedopgave als bedoeld in de Wet bodembescherming en betreft de start, voortzetting, afbouw of afronding door het bevoegd gezag van de aanpak van historische spoedsaneringen als bedoeld in het convenant bodem en ondergrond, bestaande uit:
a.
de aanpak van de individuele historische spoedlocaties die zijn opgenomen in de eindrapportage van het uitvoeringsprogramma van het convenant bodem en ontwikkelingsbeleid en aanpak spoedlocaties, gepubliceerd op de website van Bodemplus;
b.
de aanpak van individuele historische spoedlocaties waarvoor uiterlijk op de datum van de aanvraag voor een specifieke uitkering een onherroepelijke beschikking tot spoedige sanering als bedoeld in artikel 37 van de Wet bodembescherming is genomen of individuele locaties waarnaar nog onderzoek moet worden uitgevoerd om uitsluitsel over de noodzaak tot spoedige sanering te kunnen geven;
c.
gebiedsgericht grondwaterbeheer in gebieden conform het beheer zoals dat uiterlijk op de datum van de aanvraag voor een specifieke uitkering is vastgesteld door het bevoegd gezag;
d.
nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen, van gesaneerde locaties dan wel de afbouw daarvan; of
e.
de aanpak van de waterbodems die zijn opgenomen in de monitoringsrapportage van het uitvoeringsprogramma van het convenant bodem en ondergrond over het jaar 2020, gepubliceerd op de website van Bodemplus.
3
De specifieke uitkering, bedoeld in het eerste lid, bedraagt maximaal het bedrag aangegeven in bijlage 1 bij deze regeling voor het daarbij genoemde bevoegd gezag.
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, eerste lid, kan een specifieke uitkering aanvragen voor activiteiten of voor financiële verplichtingen met betrekking tot de aanpak van een historische spoedopgave die in 2023 worden uitgevoerd respectievelijk worden aangegaan.
2
Een aanvraag als bedoeld in het eerste lid bevat in ieder geval de projecten of de locaties die onderdeel uitmaken van de historische spoedopgave van het bevoegd gezag waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd, onderverdeeld naar:
1°
individuele spoedlocaties;
2°
gebiedsgericht grondwaterbeheer;
3°
nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen; en
4°
de aanpak van waterbodems als bedoeld op lijst C van het convenant bodem en ondergrond.
3
Een activiteit of aanpak als bedoeld in het eerste lid waarvoor een specifieke uitkering wordt aangevraagd, heeft een doorlooptijd van ten hoogste drie jaar.
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 1 tot en met 31 mei 2023.
6
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling.
Artikel
10
Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering historische spoedopgave
1
Indien een aanvrager een hogere specifieke uitkering aanvraagt dan het bedrag, bedoeld in artikel 8, derde lid, verleent de minister indien de aanvraag voor honorering in aanmerking komt ten hoogste het bedrag, bedoeld in dat lid.
2
In afwijking van het eerste lid wordt indien het bedrag, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel a, na de verdeling, bedoeld in artikel 8, derde lid, juncto artikel 9, vijfde lid, niet is uitgeput, het resterende bedrag evenredig verdeeld over de op grond van artikel 9, eerste en tweede lid, gehonoreerde aanvragen, met dien verstande dat aan de desbetreffende aanvrager maximaal het aangevraagde bedrag wordt verleend.
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, eerste lid, besteedt de specifieke uitkering uitsluitend aan de in de beschikking tot subsidieverlening genoemde projecten of locaties voor zover het gaat om kosten voor onderzoek, saneringsmaatregelen of andere activiteiten die nodig zijn voor het wegnemen of beheersen van onaanvaardbare humane, ecologische dan wel verspreidingsrisico’s bij die projecten of locaties, met dien verstande dat de uitkering mag worden besteed aan een ander project of een andere locatie binnen de aanpak van de historische spoedopgave, genoemd in die beschikking.
2
Onverminderd het eerste lid besteedt het bevoegd gezag de specifieke uitkering uitsluitend aan activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of aan activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet of niet volledig kunnen worden gedragen door de eigenaar van de locatie.
3
Indien er sprake is van een situatie waarin het bevoegd gezag onverwijld moet handelen vanwege risico’s voor mens of ecologie of van verspreiding van de verontreiniging, mag de specifieke uitkering in afwijking van het tweede lid worden besteed aan de kosten daarvoor, vooruitlopend op het verhaal van die kosten op de veroorzaker van de verontreiniging of de eigenaar van de locatie.
4
Activiteiten als bedoeld in het eerste lid starten in 2023 te rekenen vanaf de startdatum van de bestedingsperiode opgenomen in de beschikking tot verlening van de specifieke uitkering.
5
De activiteiten zijn onverminderd artikel 9, derde lid, uiterlijk vijf jaar na de startdatum uitgevoerd.
Artikel
12
Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor historische spoedopgaven
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 8, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verleend, waarbij wordt aangegeven welke activiteiten worden uitgevoerd of zijn afgerond.
§
3
Buitenproportionele opgaven en onvoorziene kosten 2021 en 2022
Artikel
13
Specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven
1
De minister kan op aanvraag een specifieke uitkering verlenen aan een bevoegd gezag voor het uitvoeren van een of meer buitenproportionele opgaven.
2
Een buitenproportionele opgave is een bodem- of grondwaterkwaliteitsopgave voor het bevoegd gezag:
a.
met betrekking tot het element diffuus verspreid lood of het element PFAS, waarbij sprake is van een dringende noodzaak om maatregelen te nemen vanwege risico’s voor mens of ecologie of van verspreiding van de verontreiniging of omdat stagnatie dreigt van noodzakelijke maatschappelijke ontwikkelingen;
b.
waarvoor de aanpak vraagt om veel kennis, capaciteit en middelen van dat bevoegd gezag; en
c.
die niet valt onder afronding van historische spoedopgaven of onder oude afspraken.
Artikel
14
Kosten die in aanmerking komen voor een specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven
De kosten die voor een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 13 in aanmerking komen, zijn de kosten die rechtstreeks verband houden met onderzoek of met bodemsanering in het kader van de aanpak van de buitenproportionele opgave.
Artikel
15
Aanvraag specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven
1
Voor ieder element, genoemd in artikel 13, tweede lid, onderdeel a, wordt een separate aanvraag als bedoeld in artikel 13, eerste lid, ingediend.
2
Een aanvraag als bedoeld in het eerste lid betreft een of meer projecten en bevat per project in ieder geval een projectplan.
3
Het projectplan, bedoeld in het tweede lid, bevat:
1°
een beschrijving van het doel en de activiteiten waarvoor een specifieke uitkering wordt aangevraagd en waaruit blijkt dat er voor de aanpak door het desbetreffende bevoegd gezag een dringende noodzaak is om onaanvaardbare risico’s voor mens of ecologie of van verspreiding van de verontreiniging weg te nemen; en
2°
de kosten per activiteit van het project zoals opgenomen in het projectplan, waarbij wordt onderbouwd voor welk deel van de kosten de specifieke uitkering wordt gevraagd.
4
Een project of activiteit als bedoeld in het eerste en tweede lid waarvoor een specifieke uitkering wordt aangevraagd, heeft een doorlooptijd van ten hoogste drie jaar.
5
Indien activiteiten als bedoeld in het derde lid, worden uitgevoerd tezamen met andere decentrale overheden, zijn in het projectplan hun rol en verantwoordelijkheden uitgewerkt waaruit blijkt dat het bevoegd gezag de activiteiten uit het projectplan kan realiseren.
6
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 1 tot en met 31 mei 2023.
7
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 3 bij deze regeling.
Artikel
16
Aanvraag onvoorziene kosten buitenproportionele opgaven 2021 of 2022
Een aanvraag als bedoeld in het eerste lid betreft alleen onvoorziene kosten die direct verband houden met de activiteiten waarvoor op grond van een in het eerste lid genoemde regeling een specifieke uitkering is verleend en bevat per project in ieder geval een onderbouwing van die onvoorziene kosten.
3
Het bevoegd gezag besteedt de specifieke uitkering voor onvoorziene kosten uitsluitend aan de activiteiten waarvoor op grond van een in het eerste lid genoemde regeling een specifieke uitkering is verleend.
4
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 1 tot en met 31 mei 2023.
5
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 5 bij deze regeling.
Artikel
17
Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven en voor onvoorziene kosten
Indien het bedrag dat beschikbaar is voor onvoorziene kosten na de verdeling, bedoeld in het eerste en tweede lid, niet is uitgeput, wordt de helft van het resterende bedrag toegevoegd aan het beschikbare bedrag voor het element diffuus verspreid lood en de helft aan het beschikbare bedrag voor het element PFAS en worden deze bedragen evenredig verdeeld over de daarvoor voor honorering in aanmerking komende aanvragen.
4
Indien het bedrag dat beschikbaar is voor de aanpak van het element diffuus verspreid lood na de verdeling, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid, niet is uitgeput, wordt het resterende bedrag toegevoegd aan het beschikbare bedrag voor het element PFAS en wordt dat bedrag evenredig verdeeld over de daarvoor voor honorering in aanmerking komende aanvragen.
Artikel
18
Besteding specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven
1
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 13, eerste lid, besteedt de specifieke uitkering voor een buitenproportionele opgave uitsluitend aan de voorbereiding, begeleiding en uitvoering van de activiteiten zoals opgenomen in het projectplan, met dien verstande dat een uitkering voor activiteiten voor een project mag worden besteed aan andere activiteiten binnen hetzelfde element, bedoeld in artikel 13, tweede lid, onderdeel a.
2
Onverminderd het eerste lid besteedt het bevoegd gezag de specifieke uitkering uitsluitend aan activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of aan activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet of niet volledig kunnen worden gedragen door de eigenaar van de locatie.
3
Indien er sprake is van een situatie waarin het bevoegd gezag onverwijld moet handelen vanwege risico’s voor mens of ecologie of van verspreiding van de verontreiniging, mag de specifieke uitkering in afwijking van het tweede lid worden besteed aan de kosten daarvoor, vooruitlopend op het verhaal van die kosten op de veroorzaker van de verontreiniging of de eigenaar van de locatie.
4
Activiteiten als bedoeld in het eerste lid starten in 2023 te rekenen vanaf de startdatum van de bestedingsperiode opgenomen in de beschikking tot verlening van de specifieke uitkering.
5
De activiteiten zijn onverminderd artikel 15, vierde lid, uiterlijk vijf jaar na de startdatum uitgevoerd.
Artikel
19
Verplichting ontvanger specifieke uitkering voor buitenproportionele opgaven
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 13, eerste lid, verstrekt jaarlijks voor het einde van het kalenderjaar informatie aan de minister over de voortgang van de activiteiten waarvoor de desbetreffende specifieke uitkering is verleend, waarbij wordt aangegeven welke projecten worden uitgevoerd of zijn afgerond.
§
4
Tweede ronde historische spoedopgaven, buitenproportionele opgaven of onvoorziene kosten
Artikel
20
Tweede aanvraagronde voor historische spoedopgaven, buitenproportionele opgaven of onvoorziene kosten 2021 of 2022
De minister maakt de indieningstermijn en het resterende beschikbare bedrag, bedoeld in het eerste lid, in de Staatscourant bekend, alsmede voor welk onderdeel of element als bedoeld in deze regeling een aanvraag kan worden ingediend.
3
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling, indien het een historische spoedopgave betreft, met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 3 bij deze regeling, indien het een buitenproportionele opgave betreft en indien de aanvraag nieuwe activiteiten of projecten betreft die niet in de aanvraagperiode, bedoeld in artikel 9, vijfde lid, of artikel 15, zesde lid, zijn opgenomen of met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 5, bij deze regeling indien het onvoorziene kosten als bedoeld in artikel 16 betreft.
4
Een aanvraag wordt ingediend namens het bevoegd gezag door een daartoe bevoegde persoon ondertekende brief indien de aanvraag die voor honorering in aanmerking kwam niet of niet geheel is gehonoreerd op grond van artikel 9, eerste of tweede lid, of artikel 17, eerste, tweede, derde of vierde lid. In de brief wordt het resterende bedrag opnieuw aangevraagd en wordt verwezen naar de desbetreffende aanvraag van mei 2023 en de desbetreffende beschikking tot verlening van de specifieke uitkering.
De minister kan op aanvraag een specifieke uitkering verlenen aan een bevoegd gezag voor de aanpak van een of meer gevallen van bodemverontreiniging waarover een oude afspraak is gemaakt.
Artikel
22
Aanvraag specifieke uitkering voor oude afspraken
1
Een aanvraag als bedoeld in artikel 21 bevat in ieder geval een projectplan voor de uitwerking van de beoogde maatregelen voor de in dat artikel bedoelde aanpak.
2
De aanpak, bedoeld in het eerste lid, voldoet aan de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in artikel 25, en het doel van de sanering is concreet beschreven en meetbaar.
3
Activiteiten opgenomen in het projectplan waarvoor een specifieke uitkering wordt aangevraagd, hebben een doorlooptijd van ten hoogste drie jaar.
4
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 15 oktober tot en met 31 december 2023.
5
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 4 bij deze regeling.
Artikel
23
Aanvraag onvoorziene kosten oude afspraken en historische spoedopgaven 2021 of 2022
1
Een bevoegd gezag waaraan op grond van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem overbruggingsjaar 2021 of de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022 een specifieke uitkering is verleend voor de aanpak van een of meer gevallen van bodemverontreiniging waarover een oude afspraak is gemaakt of voor de aanpak van een historische spoedopgave kan een aanvraag doen voor een specifieke uitkering ten behoeve onvoorziene kosten voor die aanpak, zoals prijsstijgingen door niet in redelijkheid te verwachten inflatie.
2
Een aanvraag als bedoeld in het eerste lid betreft alleen onvoorziene kosten die direct verband houden met de activiteiten waarvoor in de desbetreffende beschikking een specifieke uitkering is verleend en bevat per locatie of project in ieder geval een onderbouwing van de onvoorziene kosten.
3
Het bevoegd gezag besteedt de specifieke uitkering voor onvoorziene kosten uitsluitend aan de activiteiten waarvoor op grond van een in het eerste lid genoemde regeling een specifieke uitkering is verleend.
4
Een aanvraag kan worden ingediend in de periode van 15 oktober tot en met 31 december 2023.
5
Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het formulier, bedoeld in bijlage 5 bij deze regeling.
Artikel
24
Wijze van verdelen middelen specifieke uitkering voor oude afspraken en onvoorziene kosten oude afspraken en historische spoedopgaven
De minister verdeelt de beschikbare bedragen, bedoeld in artikel 4, onderdeel c, op volgorde van binnenkomst van de desbetreffende aanvragen.
Artikel
25
Besteding specifieke uitkering voor oude afspraken
1
Het bevoegd gezag, bedoeld in artikel 21, besteedt de specifieke uitkering uitsluitend aan:
a.
de instandhouding of voortzetting van een reeds tussen de toenmalige Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en het desbetreffende bevoegd gezag overeengekomen gevalsgerichte aanpak van ernstige bodemverontreiniging;
b.
het nemen van maatregelen die tot doel hebben om te komen tot afbouw van isoleren, beheer- en controlemaatregelen als bedoeld in het convenant bodem en ondergrond; of
c.
het wegnemen van onvoorziene milieuhygiënische risico’s bij de reeds overeengekomen gevalsgerichte aanpak van ernstige verontreiniging.
2
Onverminderd het eerste lid besteedt het bevoegd gezag de specifieke uitkering uitsluitend aan activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of aan activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet of niet volledig kunnen worden gedragen door de eigenaar van de locatie.
3
Indien er sprake is van een situatie waarin het bevoegd gezag onverwijld moet handelen vanwege risico’s voor mens of ecologie of van verspreiding van de verontreiniging, mag de specifieke uitkering in afwijking van het tweede lid worden besteed aan de kosten daarvoor, vooruitlopend op het verhaal van die kosten op de veroorzaker van de verontreiniging of de eigenaar van de locatie.
4
Een project als bedoeld in artikel 21 start in 2024 te rekenen vanaf de startdatum van de bestedingsperiode opgenomen in de beschikking tot verlening van de specifieke uitkering.
5
De projecten zijn onverminderd artikel 22, derde lid, uiterlijk vijf jaar na de startdatum uitgevoerd.
§
6
Bevoorschotting
Artikel
26
Voorschotverstrekking
1
De minister verstrekt een voorschot van 100%.
2
In de beschikking tot verlening van een specifieke uitkering als bedoeld in deze regeling, wordt vermeld wanneer het voorschot wordt verstrekt.
§
7
Verantwoording andere overheden en vaststelling specifieke uitkering
Op de verantwoording over de besteding van een specifieke uitkering is artikel 34a van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing indien een omgevingsdienst middelen uit die specifieke uitkering ontvangt.
3
Artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet is van overeenkomstige toepassing op de verantwoording over de besteding van een specifieke uitkering voor de aanpak van een historische spoedopgave en over de besteding van een specifieke uitkering voor de aanpak van een buitenproportionele opgave indien een waterschap middelen uit de desbetreffende specifieke uitkering ontvangt.
Artikel
28
Vaststelling specifieke uitkering
1
De minister stelt de specifieke uitkering uiterlijk op 31 december van het jaar waarop de desbetreffende eindverantwoording, bedoeld in artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet, is ontvangen, vast op het bedrag dat is bepaald in de verlening indien de activiteiten waarvoor de specifieke uitkering is verleend geheel zijn verricht en daarnaast volledig is voldaan aan de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in de artikelen 11, 16, derde lid, 18, 23, derde lid, respectievelijk artikel 25, en aan de verplichting, bedoeld in artikel 12, respectievelijk artikel 19.
2
De minister kan de specifieke uitkering vaststellen op een lager bedrag dan is bepaald in de verleningsbeschikking indien de activiteiten waarvoor de specifieke uitkering is verleend, niet of niet geheel hebben plaatsgevonden conform de bestedingsvoorwaarden, bedoeld in de artikelen 11, 16, derde lid, 18, 23, derde lid, respectievelijk artikel 25 en de verplichting, bedoeld in artikel 12, respectievelijk artikel 19.
§
8
Wijziging van de regeling
Artikel
29
Wijziging regeling
Wijzigt deze regeling.
§
9
Slotbepalingen
Artikel
30
Inwerkingtreding en horizonbepaling
1
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2023.
2
Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2029, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op specifieke uitkeringen die voor die datum zijn verleend.
Artikel
31
Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,V.L.W.A.Heijnen
Aanvraag als bedoeld in artikel 9 en in artikel 20 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023
[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]
Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
T.a.v. spukbodem@minienw.nl
Directoraat-generaal Water en Bodem
Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie
Afdeling Bodem
Rijnstraat 8
Postbus 20901
2500 EX
Den Haag
Indieningsperiode historische spoed opgave:
1 t/m 31 mei 2023
Eventuele 2e ronde:
Nader te bepalen
Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 spoed [naam organisatie].
Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 spoed [naam organisatie]>.
Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.
1 Voor de projecten of de locaties waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd en de begroting van de kosten per project/locatie waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd gelden de volgende voorwaarden:
•
het betreft projecten/locaties die onderdeel uitmaken van de historische spoedopgave van het bevoegd gezag als bedoeld in artikel 8, tweede lid, van de regeling, en
•
het betreft enkel de kosten voor onderzoek, saneringsmaatregelen of andere activiteiten die nodig zijn voor het wegnemen of beheersen van onaanvaardbare humane, ecologische dan wel verspreidingsrisico’s bij die projecten of locaties, en
•
de specifieke uitkering wordt uitsluitend aangevraagd voor activiteiten waarvan de kosten niet kunnen worden verhaald op de veroorzaker van de bodemverontreiniging of voor activiteiten waarvan de kosten wegens onvoldoende draagkracht niet kunnen worden gedragen door de eigenaar.
Indien sprake is van een aanvraag voor een tweede aanvraagronde:
De bedragen op het aanvraagformulier mogen uitsluitend betrekking hebben op middelen voor nieuwe activiteiten of projecten die niet in de aanvraag van de eerste indienronde waren opgenomen. Als middelen voor een nieuwe activiteit op een locatie die al is opgevoerd tijdens de eerste indienronde worden aangevraagd, dient dit toegelicht te worden in de daarvoor bedoelde tabel op de volgende pagina van het aanvraagformulier. Voor het aanvragen van een bedrag dat in de eerste indienronde is aangevraagd maar op grond van bijlage 1 bij de regeling of het overschrijden van het uitkeringsplafond niet is gehonoreerd of uitgekeerd, volstaat een aanvraag per brief zonder aanvraagformulier, met verwijzing naar die aanvraag en de beschikking. Het is dus niet nodig nogmaals de locaties en bedragen in te vullen die reeds in de aanvraag van de eerste indienronde zijn ingediend.
1 Vul hier een toelichting in als dit behulpzaam is bij de beoordeling van de aanvraag. Bijvoorbeeld als sprake is van een SEB-locatie, waarbij het toch noodzakelijk is dat een bevoegd gezag Wbb maatregelen neemt of als sprake is van een locatie waarvoor al een aanvraag is ingediend tijdens de eerste indienronde en tijdens de tweede ronde middelen worden aangevraagd voor een aanvullende activiteit.
Ondertekening
De aanvrager verklaart hierbij:
□
Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving. Specifiek dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast.
□
Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt.
□
Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen
Plaats
Datum
Naam
Functie
Handtekening contactpersoon
Overzicht van vereiste documenten
Aanbiedingsbrief
mag voor meerdere aanvragen samen
Aanvraagformulier
per aanvraag
Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie navolgend format bijlage 1)
Aanvraag als bedoeld in artikel 15 en in artikel 20 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023
[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]
Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
T.a.v. spukbodem@minienw.nl
Directoraat-generaal Water en Bodem
Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie
Afdeling Bodem
Rijnstraat 8
Postbus 20901
2500 EX
Den Haag
Indieningsperiode buitenproportionele opgaven:
1 t/m 31 mei 2023
Eventuele 2e ronde:
Nader te bepalen
Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 Buitenproportioneel [lood/pfas] [naam organisatie].
Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 Buitenproportioneel [lood/pfas] [naam organisatie]>.
Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.
IBAN rekeningnummer (voeg bewijs1¹ dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat toe als bijlage)
Contactpersoon
Rechtstreeks telefoonnummer contactpersoon
E-mail contactpersoon
1 )Bijvoorbeeld een kopie/screenshot van een bankafschrift
Element van onderdeel buitenproportionele opgaven (maximaal één per aanvraag)
□
Diffuus verspreid lood
□
PFAS (inclusief PFAS vervangers zoals GenX)
Gegevens voor eventuele toekenningsbeschikking/uitkering
Bestedingsperiode beschikking1
Digitaal versturen naar de volgende e-mailadressen
Bij uitkering te vermelden kenmerk aanvrager en overige informatie
1 Start in 2023 en doorlooptijd van ten hoogste drie jaar en zijn uiterlijk na vijf jaar uitgevoerd.
Totaaloverzicht aanvraag
Naam project1
A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s
B: Niet compensabele btw in euro’s
C: Compensabele btw in euro’s
D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Totaal aangevraagd bedrag
€
€
€
€
1 Vul per project het formulier in bijlage 2 van het aanvraagformulier in en voeg een projectplan en een kostenraming bij. Een project is bijvoorbeeld een onderzoek en sanering op een bepaalde locatie. Het onderzoek en de sanering zijn activiteiten binnen het project. Een project kan ook uit een enkele activiteit bestaan.
Ondertekening
De aanvrager verklaart hierbij:
□
Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving;
□
Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast indien dit van toepassing is;
□
Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;
□
Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt;
□
Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.
Plaats
Datum
Naam
Functie
Handtekening contactpersoon
Overzicht van vereiste documenten
Aanbiedingsbrief
mag voor meerdere aanvragen samen
Aanvraagformulier
per element van de buitenproportionele opgaven (PFAS of diffuus verspreid lood)
Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie volgend format bijlage 1)
per aanvraag
Aanvraaggegevens per project (zie volgend format bijlage 2)
Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s)
Naam organisatie 1
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
bij project(en)
rol
Naam organisatie 2
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
bij project(en)
rol
Naam organisatie 3
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
bij project(en)
rol
Naam organisatie 4
Contactpersoon
Rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
bij project(en)
rol
Bijlage 2. Gegevens per project
(bij meerdere projecten: één tabel per project)
Naam project
Element van onderdeel buitenproportionele opgaven
Start- en einddatum project
Omschrijving project
Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?
Waarom is sprake van een bodem- of grondwaterkwaliteitsopgave voor de aanvrager als bevoegd gezag Wbb?
Wordt het juridisch instrumentarium voor kostenverhaal ingezet? Zo nee, onderbouw waarom er bij het project geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking of hoe dat wordt voorkomen.
Indien aanvullende middelen worden aangevraagd voor een project waarvoor al eerder middelen zijn uitgekeerd in het kader van de aanpak van de buitenproportionele opgaven, maar waarbij wegens overschrijding van het uitkeringsplafond slechts een bepaald percentage kon worden uitgekeerd, kunt u een globale splitsing tussen de activiteiten (of gedeelten daarvan) aangeven die u met de eerder toegekende middelen wilt uitvoeren/heeft uitgevoerd en de activiteiten waarvoor u nu aanvullende middelen aanvraagt? Kunt u daarnaast aangeven of u de aanvullende middelen reeds in 2023 nodig heeft1
1 Let op dat de activiteiten waarvoor in 2023 een specifieke uitkering wordt aangevraagd, moeten voldoen aan de voorwaarden van de regeling van 2023. De middelen mogen dan bijvoorbeeld alleen besteed worden aan het projectdeel dat in 2023 start (artikel 18, vierde lid).
Activiteiten1 die binnen het project vallen
A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s
B: Niet compensabele btw in euro’s
C: Compensabele btw in euro’s
D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Totaal
€
€
€
€
1 een activiteit is bijvoorbeeld een (programmatisch) onderzoek of een sanering. Een project kan een of meerdere activiteiten omvatten.
N.B.: naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een buitenproportionele opgaven als bedoeld in artikel 1 en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan 18 van de regeling.
Aanvraagformulier specifieke uitkering oude afspraken
Aanvraag als bedoeld in artikel 22 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023
[naam specifieke uitkering als hyperlink naar Staatscourantpublicatie]
Digitaal indienen naar spukbodem@minienw.nl of per post naar
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
T.a.v. spukbodem@minienw.nl
Directoraat-generaal Water en Bodem
Directie Bodem, Ruimte en Klimaatadaptatie
Afdeling Bodem
Rijnstraat 8
Postbus 20901
2500 EX
Den Haag
Indieningsperiode oude afspraken:
15 oktober t/m 31 december 2023
Vermeld als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 oude afspraken [naam organisatie].
Digitale indiening heeft de voorkeur. Indien u digitaal indient, sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 oude afspraken [naam organisatie]>.
Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.
IBAN rekeningnummer (voeg bewijs1 dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat toe als bijlage)
Contactpersoon
Rechtstreeks telefoonnummer
E-mail
1 Bijvoorbeeld een kopie/screenshot van een bankafschrift.
Gegevens voor eventuele toekenningsbeschikking/uitkering
Bestedingsperiode beschikking1
Digitaal versturen naar de volgende e-mailadressen
Bij uitkering te vermelden kenmerk aanvrager en overige informatie
1 Start in 2023 en doorlooptijd van ten hoogste drie jaren en zijn uiterlijk na vijf jaar uitgevoerd.
Totaaloverzicht Aanvraag
Naam project1
A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s
B: Niet compensabele btw in euro’s
C: Compensabele btw in euro’s
D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Totaal aangevraagd bedrag
€
€
€
€
1 Vul per project het formulier in bijlage 2 van het aanvraagformulier in en voeg een projectplan en een kostenraming bij. Een project is bijvoorbeeld een onderzoek en sanering op een bepaalde locatie. Het onderzoek en de sanering zijn activiteiten binnen het project. Een project kan ook uit een enkele activiteit bestaan.
Ondertekening
De aanvrager verklaart hierbij:
□
Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving;
□
Dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast indien dit van toepassing is;
□
Dat er geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking;
□
Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt;
□
Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.
Plaats
Datum
Naam
Functie
Handtekening contactpersoon
Aanbiedingsbrief
mag voor meerdere aanvragen samen
Aanvraagformulier
per aanvraag
Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s) (zie navolgend format bijlage 1)
per aanvraag
Aanvraaggegevens per project (zie navolgend format bijlage 2)
Overeenkomst met aantoonbare financiële afspraken die in het verleden tussen een individueel bevoegd gezag en het Rijk zijn gemaakt over de sanering van een geval van ernstige bodemverontreiniging
per project
Bijlage 1. Gegevens SiSa-medeoverheden (waaronder omgevingsdiensten en RUD’s)
Naam organisatie 1
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
rol
Naam organisatie 2
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
rol
Naam organisatie 3
Contactpersoon
rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
rol
Naam organisatie 4
Contactpersoon
Rechtstreeks telefoonnummer
e-mail
rol
Bijlage 2. Gegevens per project
(bij meerdere projecten: één tabel per project)
Naam project
Element van onderdeel buitenproportionele opgaven
Start- en einddatum project
Omschrijving project
Op welke wijze draagt het project bij aan het doel van de regeling?
Wordt het juridisch instrumentarium voor kostenverhaal ingezet? Zo nee, onderbouw waarom er bij het project geen sprake is van ongerechtvaardigde verrijking of hoe dat wordt voorkomen.
Activiteiten1 die binnen het project vallen
A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s
B: Niet compensabele btw in euro’s
C: Compensabele btw in euro’s
D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (D=A+B)
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Totaal
€
€
€
€
1 een activiteit is bijvoorbeeld een (programmatisch) onderzoek of een sanering. Een project kan een of meerdere activiteiten omvatten.
N.B.: naast dit formulier dient een projectplan en een kostenraming te worden ingediend. Onderbouw in het projectplan waarom sprake is van een oude afspraak als bedoeld in artikel 1 en maak inzichtelijk dat de besteding van de specifieke uitkering voldoet aan 25 van de regeling.
Aanvraag als bedoeld in artikel 16 en artikel 23 van de Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023
Indienen via spukbodem@minienw.nl
Periode indienen aanvragen per onderdeel
Buitenproportionele opgaven (artikel 16, vijfde lid): 1 t/m 31 mei 2023, eventuele 2e ronde: nader te bepalen
Oude afspraken (en historische spoedopgaven) (artikel 23, vijfde lid): 15 oktober t/m 31 december 2023
Sla uw aanvraag op als een bewerkbaar bestand met titel <jjjjmmdd – Aanvraag SPUK Bodem 2023 Post onvoorzien [onderdeel regeling] [naam organisatie]>.
Mail dit bestand inclusief bijlage uitsluitend in de daarvoor geldende aanvraagperiode naar bovenstaand e-mailadres. Vermeld bij de e-mail als onderwerp: Aanvraag SPUK Bodem 2023 Post onvoorzien [onderdeel regeling] [naam organisatie].
Vergeet niet een formele (digitale) en een door het daartoe bevoegde persoon ondertekende aanbiedingsbrief als aparte bijlage bij de mail te voegen.
Gegevens Aanvrager
Bevoegd gezag
Postadres
Postcode en plaats
IBAN rekeningnummer en bewijs dat dit rekeningnummer op naam van de aanvrager staat
Contactpersoon
Rechtstreeks telefoonnummer contactpersoon
E-mail contactpersoon
Indien de aanvraag wordt gehonoreerd kan de toekenningsbeschikking digitaal worden verstuurd naar:
Totaaloverzicht Aanvraag per element
Bedrag van de onvoorziene kosten dat aanvullend op het origineel toegekende bedrag wordt aangevraagd
Project/locatienaam zoals genoemd op toekenningsbeschikking per toekenningsbeschikking:
A: Aangevraagd bedrag exclusief btw in euro’s
B: Niet compensabele btw in euro’s
C: Compensabele btw in euro’s
D: Aangevraagd bedrag inclusief niet compensabele btw in euro’s (=A+B)
Datum en kenmerk toekenningsbeschikking:
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Subtotaal toekenningsbeschikking
€
€
€
€
Datum en kenmerk toekenningsbeschikking:
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
€
Subtotaal toekenningsbeschikking
€
€
€
€
Totaal alle toekenningsbeschikkingen
€
€
€
€
Ondertekening
De aanvrager verklaart hierbij:
□
Bekend te zijn met en zich te houden aan de voorwaarden en verplichtingen zoals genoemd in de geldende wet- en regelgeving. Specifiek dat het instrumentarium voor het kostenverhaal als bedoeld in de Wet bodembescherming is of wordt toegepast.
□
Dat in dit aanvraagformulier uitsluitend middelen worden aangevraagd voor onvoorziene kosten bij een reeds verstrekte uitkering. Dat geen sprake is van nieuwe activiteiten1 en dat de besteding van eventuele aanvullend uitgekeerde middelen zal voldoen aan de voorwaarden op basis waarvan de originele toekenningsbeschikking is verleend.
□
Alle gegevens in dit aanvraagformulier en alle bijlagen naar waarheid te hebben verstrekt.
□
Dat de contactpersoon bevoegd is om deze aanvraag namens de aanvrager in te dienen.
Plaats
Datum
Naam
Functie
Handtekening contactpersoon
1 Onvoorziene kosten zijn kosten die niet redelijkerwijs op voorhand hadden kunnen worden voorzien. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als tijdens een sanering onverwachts blijkt dat tot een grotere diepte gesaneerd moet worden dan tijdens het opstellen van de aanvraag werd verwacht of dat uit de aanbestedingsprocedure blijkt dat door de onverwachts hoge inflatie in 2022 de kosten voor een project hoger zijn dan tijdens het opstellen van de aanvraag werd geraamd. Het moet gaan om een activiteit waarvoor eerder een specifieke uitkering is verleend in het kader van een van de hiervoor genoemde regelingen van 2021 of 2022 en waarvoor de kosten onvoorzien aanzienlijk hoger uitvallen. Bij de besteding van de eventueel aanvullend toegekende middelen blijven de voorwaarden (bijvoorbeeld de bestedingsperiode) van toepassing op basis waarvan de originele uitkering is verstrekt. Van nieuwe activiteiten is bijvoorbeeld sprake als middelen zijn toegekend voor enkel bodemonderzoek en uit het bodemonderzoek blijkt dat een sanering noodzakelijk is. De sanering is dan een nieuwe activiteit, waarvoor een ‘reguliere’ aanvraag moet worden ingediend. Dit formulier is niet bedoeld voor het aanvragen van een resterend bedrag dat niet is toegekend wegens het overschrijden van gemaximeerde bedragen of een uitkeringsplafond. Het is belangrijk om op dit formulier exact de projectnaam op te nemen zoals die op de originele toekenningsbeschikking is genoemd.