Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 22 april 2024, nr. IENW/BSK-2024/123469, houdende vaststelling van tijdelijke regels ter stimulering van haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK (Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK)

Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK

Artikel

1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Green Corridors: zero-emissie scheepvaartroutes tussen twee of meer havens;

  • grote onderneming: grote onderneming als bedoeld in artikel 2, onderdeel 24, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • haalbaarheidsstudie: haalbaarheidsstudie als bedoeld in artikel 2, onderdeel 87, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • kleine of middelgrote onderneming: kleine of middelgrote onderneming als bedoeld in artikel 2, onderdeel 2, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • Nederlandse reder: reder met een hoofdvestiging of nevenvestiging als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdelen k en l, van de Handelsregisterwet 2007, in Nederland;

  • RVO: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland;

  • zeeschip: schip dat blijkens zijn constructie uitsluitend of in hoofdzaak wordt gebruikt voor de vaart op zee.

Artikel

2

Doel en toepassingsbereik regeling

Deze regeling heeft als doel het stimuleren van de energietransitie van de scheepvaart door het stimuleren van haalbaarheidsstudies ten behoeve van de ontwikkeling van Green Corridors tussen zeehavens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Artikel

3

Subsidiabele activiteiten

De minister kan aan een aanvrager subsidie verstrekken voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie naar de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies met ten minste één schip op een corridor tussen zeehavens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Artikel

4

Aanvrager

Artikel

5

Subsidiabele kosten

Als subsidiabele kosten komen uitsluitend in aanmerking de kosten, bedoeld in artikel 25, vierde lid, van de algemene groepsvrijstellingsverordening, voor zover deze kosten zijn gemaakt door een Nederlandse deelnemer van het samenwerkingsverband.

Artikel

6

Hoogte subsidie

Artikel

7

Subsidieplafond en wijze van verdeling

Artikel

8

Aanvraagperiode

De aanvraag voor subsidieverlening kan worden ingediend van 3 juni 2024 tot en met 17 juli 2024.

Artikel

9

Aanvraag

Artikel

10

Specifieke afwijzingsgronden

De aanvraag om subsidie wordt afgewezen, indien:

  • a.

    er al een subsidie is verstrekt op grond van deze regeling voor dezelfde haalbaarheidsstudie;

  • b.

    er sprake is van ongeoorloofde cumulatie van steun als bedoeld in artikel 8 van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • c.

    er sprake is van een onderneming in moeilijkheden als bedoeld in artikel 2, achttiende lid, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • d.

    de werkzaamheden aan de haalbaarheidsstudie reeds zijn aangevangen voordat de aanvraag voor de subsidie van de haalbaarheidsstudie is ingediend;

  • e.

    de subsidieverstrekking niet in overeenstemming is met enige andere bepaling van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • f.

    het aantal bij beoordeling en scoring toegekende punten door RVO minder is dan 65;

  • g.

    het aantal bij definitieve rangschikking toegekende punten door RVO en Innovate UK samen minder is dan 130;

  • h.

    de aanvraag voor subsidie voor de door een Britse partij gemaakte kosten van dezelfde haalbaarheidsstudie in het Verenigd Koninkrijk niet is toegekend; of

  • i.

    de kosten van de haalbaarheidsstudie in totaal minder dan € 58.000,– of meer dan € 292.000,– bedragen.

Artikel

11

Beschikking tot verlening

Voor zover de subsidie wordt verleend ten laste van de nog niet door de Staten-Generaal aangenomen rijksbegroting, onderdeel Infrastructuur en Waterstaat, wordt in de beschikking tot verlening van een subsidie vermeld dat de verlening plaatsvindt onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld in de Wet tot vaststelling van de rijksbegroting, onderdeel Infrastructuur en Waterstaat.

Artikel

12

Verplichtingen subsidieontvanger

Artikel

13

Voorschot

De minister verstrekt ambtshalve, gelijktijdig met de beschikking tot subsidieverlening, een voorschot van 100%.

Artikel

14

Subsidievaststelling

Een aanvrager dient bij de minister een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in door middel van een daartoe vastgesteld formulier dat beschikbaar is via de website van RVO.

Artikel

15

Staatssteun

De subsidie, bedoeld in artikel 3, bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

Artikel

16

Evaluatie

De minister publiceert voor 31 december 2025 een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk.

Artikel

17

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 juni 2025, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel

18

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Bijlage

1

Rangschikkingscriteria

Kwaliteit van de haalbaarheidsstudie

– Begrip van de opdracht blijkend uit verband doelstellingen van de haalbaarheidsstudie en de doelstellingen van de regeling

– Kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering van de haalbaarheidsstudie

– Begroting en kosteneffectiviteit

– De mate waarin claims en de begroting onderbouwd zijn

– Inschatting van eventuele risico’s

40

Expertise van het team

– De expertise en ervaring van het consortium en externe partijen die betrokken worden bij de uitvoering van de haalbaarheidsstudie

20

Beleidsdoel bijdrage

– Potentiële impact op het klimaat, blijkend uit onder meer omvang haalbaarheidsstudie (aantal schepen bijv.) en gedegen berekening van het reductiepotentieel van broeikasgassen

– Vervolgpotentieel, blijkend uit opschalingspotentieel (inclusief ook hiervoor een gedegen berekening van de broeikasgasreductie) en inschatting van technische en economische haalbaarheid, inclusief inzicht in (juridische) belemmeringen

40