Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 17 juni 2024, nr. IENW/BSK-2024/160167, houdende vaststelling van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

Hoofdstuk

1

Algemene bepalingen

Artikel

1.1

Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Kaderbesluit: Kaderbesluit subsidies I en M;

  • Minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

  • Richtlijn (EU) 2018/2001: Richtlijn 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen (PbEU 2018, L328);

  • RVO: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland;

  • verordening 2018/858: Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L151);

  • verordening 2023/1804: verordening (EU) 2023/1804 van het Europese Parlement en de Raad van 13 september 2023 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen en tot intrekking van Richtlijn 2014/94/EU van het Europese Parlement en de raad (PbEU 2023, L234).

Artikel

1.2

Doel van de regeling

Deze regeling heeft als doel het stimuleren van activiteiten gericht op investeringen in oplaad- en tankinfrastructuur en emissievrije voertuigen ten behoeve van de overstap naar emissievrije voertuigen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.

Artikel

1.3

Algemene afwijzingsgronden

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van het Kaderbesluit wordt een subsidieaanvraag afgewezen als de algemene groepsvrijstellingsverordening van toepassing is en:

  • a.

    voor zover er sprake is van ongeoorloofde cumulatie van steun als bedoeld in artikel 8 van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • b.

    er sprake is van een onderneming in moeilijkheden als bedoeld in artikel 2, punt achttien, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • c.

    de werkzaamheden aan het project reeds zijn aangevangen voordat de aanvraag voor dat project is ingediend; of

  • d.

    de subsidieverstrekking niet in overeenstemming is met enige andere bepaling van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

Hoofdstuk

2

Zero-emissie mobiliteit

Paragraaf

2.1

Waterstof in mobiliteit

Artikel

2.1.1

Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • aanschaf: verkrijging van de eigendom, bedoeld in artikel 84, eerste lid, van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek, krachtens koop of financial leasing, bedoeld in paragraaf 3.2 van het Besluit heffing omzetbelasting bij leasing;

  • basisafname: gemiddelde maandelijkse afname door emissievrije waterstofvoertuigen van deelnemers aan het samenwerkingsverband van 30% van de dagcapaciteit van een waterstoftankstation;

  • categorie: voertuigcategorie als bedoeld in artikel 4 van verordening 2018/858;

  • dagcapaciteit: aantal kilogram waterstof dat een waterstoftankstation per dag kan laten tanken;

  • directe loonkosten: het totaal van het bruto loon volgens de loonstaat, de vakantie-uitkering, de niet van winst afhankelijke eindejaarsuitkering of dertiende maand, de werkgeverslasten bestaande uit werkgeversdeel pensioenpremie, WW-premie, WIA/WAO-premie en bijdrage Zorgverzekeringswet, en de overige werkgeverspremies voor werkloosheids- en ziektekostenuitkeringen;

  • emissievrij licht waterstofvoertuig: een emissievrij vervoermiddel als bedoeld in artikel 2, punt 102 octies, onderdeel b, van de algemene groepsvrijstellingsverordening, dat als waterstofvoertuig kwalificeert;

  • emissievrij zwaar waterstofvoertuig: een emissievrij vervoermiddel als bedoeld in artikel 2, punt 102 octies, onderdeel c, van de algemene groepsvrijstellingsverordening, dat als waterstofvoertuig kwalificeert;

  • gewicht: technisch toegestane maximummassa als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen;

  • hernieuwbare waterstof: waterstof als bedoeld in artikel 2, punt 102 quater, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • nieuw emissievrij waterstofvoertuig: emissievrij licht of zwaar waterstofvoertuig waarvan, blijkens vermelding in het kentekenregister, de datum eerste toelating, de datum eerste inschrijving in Nederland en de datum tenaamstelling gelijk zijn;

  • offerte: formeel, schriftelijk, aanbod tot het sluiten van een overeenkomst voor de aanschaf van een nieuw emissievrij waterstofvoertuig, opgesteld op verzoek van de aanvrager;

  • offerteprijs: prijs inclusief af fabriek opties zoals vermeld in de offerte, verminderd met de daarin begrepen omzetbelasting;

  • overeenkomst: schriftelijke overeenkomst tot koop als bedoeld in artikel 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek of een schriftelijke overeenkomst tot financial leasing, bedoeld in paragraaf 3.2 van het Besluit heffing omzetbelasting bij leasing;

  • referentievoertuig: vervoermiddel van dezelfde categorie dat aan reeds van kracht zijnde toepasselijke Unienormen voldoet en dat zonder de steun zou zijn aangeschaft;

  • retrofitting: het aanpassen van vervoermiddelen waardoor deze als emissievrije vervoermiddelen kwalificeren;

  • stedelijk knooppunt: stedelijk knooppunt opgenomen in bijlage 1;

  • tankpunt: een tankfaciliteit voor de levering van een vloeibare of gasvormige alternatieve brandstof via een vaste installatie, waaraan slechts één voertuig tegelijk kan worden bijgetankt;

  • waterstoftankstation: een vaste installatie, bestaande uit een of meer tankpunten, om vervoermiddelen van waterstof te voorzien;

  • waterstofvoertuig: een voertuig dat voor de voortbeweging waterstof gebruikt als energiedrager;

  • zwaar wegvervoer: wegvervoer door voertuigen van categorie M3, N2 of N3 volgens verordening 2018/858.

Artikel

2.1.2

Doel van de subsidie

Deze paragraaf heeft tot doel het stimuleren van investeringen in waterstoftankstations en emissievrije waterstofvoertuigen voor wegvervoer teneinde een bijdrage te leveren aan de ambitie uit het Klimaatakkoord van 50 waterstoftankstations in 2025, aan de behoefte aan waterstofvoertuigen in de transportmarkt en aan het verminderen van de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen door vervoer.

Artikel

2.1.3

Subsidiabele activiteiten

Artikel

2.1.4

Aanvrager

Artikel

2.1.5

Subsidiabele kosten

Artikel

2.1.6

Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt:

  • a.

    voor de investering in de aanleg of opwaardering van een waterstoftankstation dat geschikt is of wordt voor zwaar wegvervoer: maximaal 40% van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van € 2.000.000 per aanvraag;

  • b.

    voor de aanschaf van één of meerdere nieuwe emissievrije waterstofvoertuigen, of voor de retrofitting van één of meerdere vervoermiddelen, waardoor deze als emissievrij lichte of zware waterstofvoertuigen kwalificeren: maximaal 80% van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van € 4.000.000 per aanvraag en een maximum van:

    • i.

      € 60.000 per emissievrij licht waterstofvoertuig van categorie N1;

    • ii.

      € 150.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N2 dat voorzien is van een brandstofcel;

    • iii.

      € 50.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N2 dat voorzien is van een waterstofverbrandingsmotor;

    • iv.

      € 220.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N3, met een gewicht van minder dan 30.000 kilogram, dat voorzien is van een brandstofcel;

    • v.

      € 300.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N3, met een gewicht van ten minste 30.000 kilogram, dat voorzien is van een brandstofcel;

    • vi.

      € 70.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N3, met een gewicht van minder dan 30.000 kilogram, dat voorzien is van een waterstofverbrandingsmotor;

    • vii.

      € 100.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie N3, met een gewicht van ten minste 30.000 kilogram, dat voorzien is van een waterstofverbrandingsmotor;

    • viii.

      € 100.000 per emissievrij licht waterstofvoertuig van categorie M1;

    • ix.

      € 150.000 per emissievrij licht waterstofvoertuig van categorie M2;

    • x.

      € 300.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie M3 dat voorzien is van een brandstofcel;

    • xi.

      € 100.000 per emissievrij zwaar waterstofvoertuig van categorie M3 dat voorzien is van een waterstofverbrandingsmotor.

Artikel

2.1.7

Subsidieplafond en wijze van verdelen

Artikel

2.1.8

Rangschikkingscriteria

Artikel

2.1.9

Aanvraagperiode

Artikel

2.1.10

Aanvraag

Artikel

2.1.11

Afwijzingsgronden

Artikel

2.1.12

Verplichtingen subsidieontvanger

Artikel

2.1.13

Voorschot

Met de beschikking tot subsidieverlening wordt 50% van het verleende subsidiebedrag als voorschot verstrekt.

Artikel

2.1.14

Aanvraag subsidievaststelling

Artikel

2.1.15

Gewijzigde vaststelling en terugvordering

Paragraaf

2.2

Publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer

[gereserveerd]

Paragraaf

2.3

Private laadinfrastructuur elektrische voertuigen

[gereserveerd]

Hoofstuk

3

Slotbepalingen

Artikel

3.1

Inwerkingtreding en horizonbepaling

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2024 en vervalt met ingang van 1 juli 2029, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor de laatstgenoemde datum zijn aangevraagd.

Artikel

3.2

Evaluatie

De subsidieontvanger verleent gedurende vijf jaar na de datum van de beschikking tot subsidievaststelling medewerking aan een evaluatie van de effecten van de door hem op grond van deze regeling uitgevoerde activiteiten, voor zover deze medewerking redelijkerwijs van hem kan worden verlangd.

Artikel

3.3

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Bijlage

1

bij artikel 2.1.1 en artikel 2.1.8, zevende en achtste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

gemeente Alkmaar

X

gemeente Almere

gemeente Amersfoort

X

gemeente Amsterdam

X

gemeente Apeldoorn

gemeente Arnhem

X

gemeente Breda

X

gemeente Den Bosch

gemeente Den Haag

gemeente Dordrecht

gemeente Eindhoven

X

gemeente Emmen

gemeente Enschede

gemeente Groningen

X

gemeente Haarlem

X

gemeente Leeuwarden

gemeente Leiden

gemeente Maastricht

gemeente Middelburg

gemeente Nijmegen

gemeente Rotterdam

X

gemeente Tilburg

gemeente Utrecht

X

gemeente Venlo

gemeente Zoetermeer

gemeente Zwolle

Bijlage

2

bij artikel 2.1.8, derde lid, van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

Punten ten behoeve van de criteria genoemd in het eerste lid:

a: inzet financiële middelen

A/B(=x*y): A. gevraagd subsidiebedrag gedeeld door B. (=x. dagcapaciteit als bedoeld in artikel 2.1.10, derde lid onder b, * y. aantal tankpunten)

De uitkomst van de invulling delen door 20. Dit getal wordt als percentage in mindering gebracht op de maximale score van 70 punten

b. fase vergunningaanvraag

ontwerpbesluit ligt ter inzage

1 punt

ontwerpbesluit heeft ter inzage gelegen

3 punten

vergunning is verleend

5 punten

vergunning is onherroepelijk

10 punten

c. dagcapaciteit en opschaalbaarheid

Dagcapaciteit van 1.000 kg, of vergunning daarvoor aanwezig

6 punten

Dagcapaciteit van 1.500 kg, of vergunning daarvoor aanwezig

8 punten

Dagcapaciteit van 2.000 kg of meer, of vergunning daarvoor aanwezig

10 punten

d. aantal onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten

Twee onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten

5 punten

Drie of meer onafhankelijk van elkaar werkende tankpunten

10 punten

Punten ten behoeve van het criterium genoemd in het tweede lid:

inzet financiële middelen

100 -/- (gevraagd percentage van het maximale subsidiebedrag)

Bijlage

3

bij artikel 2.1.10, derde lid, onderdeel c, en achtste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

N1

3 kg/d

N2

8,2 kg/d

N3 gewicht < 30 ton

15 kg/d

N3 gewicht vanaf 30 ton

25 kg/d

M1

3,5 kg/d

M2

6,6 kg/d

M3

21 kg/d