Besluit van 12 maart 1992, houdende de nieuwe formatieregeling voor scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs

Formatiebesluit WEC

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen van 30 oktober 1991, nr. 91024452/2425, centrale directie Wetgeving en Juridische Zaken;
Gelet op de artikelen 19a, eerste lid onderdeel c, 93a, eerste en tweede lid, en 93d, tweede lid, van de Interimwet op het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs (Stb. 1987, 614);
Gehoord de Onderwijsraad (advies van 15 februari 1991, nr. OR/90000146 t/m 148/1 P);
De Raad van State gehoord (advies van 12 februari 1992, nr. W05.91.0607);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen van 9 maart 1992, nr. 92017005/2425, centrale directie Wetgeving en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

§

1

Algemene bepalingen

Artikel

1

Begripsbepalingen

Dit besluit verstaat onder:

wet: Wet op de expertisecentra;

Onze Minister: Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen;

school: een school voor speciaal onderwijs, voor voortgezet speciaal onderwijs of voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, b, c, f, h, j, k, m of n, van de wet, dan wel een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 8, eerste lid, tweede volzin, van de wet, tenzij het tegendeel blijkt;

bevoegd gezag: wat betreft

  • a.

    een openbare school of instelling: het college van burgemeester en wethouders, voor zover de raad niet anders bepaalt, en, indien de raad dit wenselijk oordeelt, met inachtneming van door hem te stellen regelen, dan wel het krachtens een gemeenschappelijke regeling bevoegde orgaan;

  • b.

    een bijzondere school of instelling: de rechtspersoon, bedoeld in artikel 57 van de wet;

afdeling: afdeling als bedoeld in artikel 8, tweede lid, van de wet;

instelling: instelling als bedoeld in artikel 8, eerste lid, tweede volzin, van de wet;

schooljaar: het tijdvak van 1 augustus tot en met 31 juli daaropvolgend;

teldatum: een van de data, bedoeld in artikel 118 van de wet;

schoolsoort: soort school als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de wet, verdeeld als aangegeven in artikel 2, tweede lid, van de wet;

onderwijsvorm: speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs;

leerling met een niet-Nederlandse culturele achtergrond: leerling:

  • a.

    die behoort tot de Molukse bevolkingsgroep;

  • b.

    van wie ten minste een van de ouders of voogden afkomstig is uit Griekenland, Italië, het voormalige Joegoslavië, Kaapverdië, Marokko, Portugal, Spanje, Tunesië of Turkije;

  • c.

    van wie ten minste een van de ouders of voogden afkomstig is uit Suriname, de Nederlandse Antillen of Aruba;

  • d.

    van wie ten minste een van de ouders of voogden door Onze Minister van Justitie als vluchteling is toegelaten op grond van artikel 15 van de Vreemdelingenwet (Stb. 1965, 40);

  • e.

    van wie ten minste een van de ouders of voogden afkomstig is uit een ander niet-Engelstalig land buiten Europa, echter met uitzondering van Indonesië;

vakonderwijs: onderwijs dat gegeven wordt door een leraar bij het speciaal onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs die uitsluitend is benoemd voor het geven van bepaalde onderwijsactiviteiten of vakken;

groepsonderwijs: onderwijs dat gegeven wordt door een leraar bij het speciaal onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs die niet is benoemd voor het geven van vakonderwijs;

ambulante begeleiding: de begeleiding door een aan een school verbonden leraar van een of meer leerlingen van een basisschool, een speciale school voor basisonderwijs, een school voor voortgezet onderwijs of een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in deel II van de Wet op het voortgezet onderwijs die zonder deze begeleiding zou onderscheidenlijk zouden zijn aangewezen op het onderwijs dat de school verzorgt, alsmede de ondersteuning van een basisschool, een speciale school voor basisonderwijs, een school voor voortgezet onderwijs of een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in deel II van de Wet op het voortgezet onderwijs bij de opvang van zodanige leerlingen door een leraar, orthopedagoog, psycholoog of logopedist van de school;

formatiebudget: het formatiebudget, bedoeld in artikel 120, eerste lid, van de wet.

Artikel

2

Opbouw formatiebudget scholen

Artikel

3

Formatie reguliere taken van de school

De formatie voor de vervulling van reguliere taken van de school, bedoeld in artikel 2, eerste lid onderdeel a, bestaat uit:

  • a.

    de normatieve formatie,

  • b.

    een opslag in verband met formatieve fricties,

  • c.

    een opslag vanwege herbezetting in verband met arbeidsduurverkorting, en

  • d.

    een opslag vanwege herbezetting in verband met toepassing regeling bevordering arbeidsparticipatie ouderen.

Artikel

4

Normatieve formatie

De normatieve formatie van de school, bedoeld in artikel 3, onderdeel a, omvat de formatie voor het onderwijzend personeel en de schoolleiding, en de formatie voor het onderwijsondersteunend personeel.

Artikel

5

Aparte berekening normatieve formatie so en vso

Artikel

6

Wijze van afronding

Indien in dit besluit sprake is van:

  • a.

    afronding van een getal, worden de decimalen verwaarloosd indien het eerste cijfer achter de komma kleiner is dan 5, en worden de decimalen verwaarloosd en het getal verhoogd met 1 indien het eerste cijfer achter de komma gelijk is aan of groter is dan 5;

  • b.

    afronding naar boven van een getal, worden de decimalen verwaarloosd en wordt het getal verhoogd met 1;

  • c.

    afronding op een veelvoud van een aantal minuten, vindt afronding naar beneden plaats indien bij het quotiënt van de uitkomst van de formule of formules en dat aantal minuten het eerste cijfer achter de komma kleiner is dan 5 en vindt afronding naar boven plaats indien bij dat quotiënt het eerste cijfer achter de komma gelijk is aan of groter is dan 5.

§

2

Formatie personeel scholen

Artikel

7

Berekening formatie onderwijzend personeel en schoolleiding

Artikel

8

Verhoging formatie bij toename aantal leerlingen

Artikel

9

Herberekening formatie bij aanzienlijke tussentijdse toename aantal leerlingen

Artikel

10

Nieuwe school

Artikel

11

Berekening formatie ambulante begeleiding

Artikel

11a

Berekening formatie ambulante begeleiding scholen die deelnemen aan een samenwerkingsverband

Vervallen

Artikel

12

Categorieën onderwijsondersteunend personeel

Artikel

13

Berekening formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, eerste lid

Artikel

13a

Berekening formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, tweede lid

§

3

Tabellen scholen

Artikel

14

Tabel formatie groeps- en vakonderwijs en groepsgrootte

a. dove kinderen

426

35

450

35

6

6

4

2

b. slechthorende kinderen

235

16

419

16

12

7

7

2

c. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of bedoelde kinderen

235

16

419

16

12

7

9

0

d. vervallen

e. vervallen

f. lichamelijk gehandicapte kinderen

235

16

419

16

12

7

2,8

3,7

g. vervallen

h. langdurig zieke kinderen

206

15

384

15

13

7

i.vervallen

j. zeer moeilijk lerende kinderen

222

13

258

13

12

12

4

2

k. zeer moeilijk opvoedbare kinderen

225

16

389

16

12

7

7,5

10

l. vervallen

m. kinderen in scholen verbonden aan pedagogische instituten

260

17

388

17

10

7

9

7

n. meervoudig gehandicapte kinderen

2,5

0

o. vervallen

* C = aantal minuten per week per leerling voor groepsonderwijs.

* E = aantal minuten per week per leerling voor vakonderwijs.

* D = aantal minuten per week per leerling voor groepsonderwijs of vakonderwijs.

Artikel

15

Tabel formatie onderwijs aan leerlingen met niet-Nederlandse culturele achtergrond

Vervallen

Artikel

16

Tabel formatie schoolleiding

Artikel

17

Tabel formatie ambulante begeleiding

a. dove kinderen

420

193

b. slechthorende kinderen

193

97

c. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of bedoelde kinderen

193

97

d.vervallen

e. vervallen

f. lichamelijk gehandicapte kinderen

241

241

g. vervallen

h. langdurig zieke kinderen

189

126

i. vervallen

j. zeer moeilijk lerende kinderen

189

126

k. zeer moeilijk opvoedbare kinderen

189

126

l. vervallen

m. kinderen in scholen verbonden aan pedagogische instituten

189

126

n. meervouedig gehandicapte kinderen

189

126

Artikel

18

Tabel formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, eerste lid

1. Onderwijs aan een school voor speciaal onderwijs aan:

a. dove kinderen

30

36

3,25

11

3,75

2

6

332

b. slechthorende kinderen

15

18

53

3,25

8,25

2,75

2

6

218

c. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of b bedoelde kinderen

15

18

53

3,25

8,25

2,75

2

6

218

d. blinde kinderen

20

18

12,5

3,25

8,25

2,75

2

218

60

e. slechtziende kinderen

15

18

12,5

3,25

8,25

2,75

2

218

f. lichamelijk gehandicapte kinderen

15

18

12

60

53

3,25

8,75

3

2

241

g.vervallen

h. langdurig zieke kinderen

– die zijn opgenomen in inrichtingen

9,25

17

12,5

3,25

5,5

1,75

2

298

– die niet zijn opgenomen in inrichtingen

9,25

17

12

12,5

3,25

5,5

1,75

2

298

i. vervallen

j. zeer moeilijk lerende kinderen

10

18

12,5

3

6

2

105

k. zeer moeilijk opvoedbare kinderen

10

18

12

12,5

9

7,5

2,5

l. vervallen

m. kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten

12

22

12

26,5

12,25

13,5

4,5

201

n. meervoudig gehandicapte kinderen

2. Onderwijs aan een school voor voortgezet speciaal onderwijs aan:

a. dove kinderen

20,25

36

3,5

8

3

2

6

b. slechthorende kinderen

17,25

31

45

3,5

5,75

2,25

2

6

c. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of b bedoelde kinderen

17,25

31

45

3,5

5,75

2,25

2

6

d. vervallen

e.vervallen

f. lichamelijk gehandicapte kinderen

17,25

31

12

60

45

3,5

6,5

2,5

2

176

g. vervallen

h. langdurig zieke kinderen

– die zijn opgenomen in inrichtingen

17,25

31

12,5

3,5

5,75

2,25

2

– die niet zijn opgenomen in inrichtingen

17,25

31

12

12,5

3,5

5,75

2,25

2

i. vervallen

j. zeer moeilijk lerende kinderen

10,25

18

12,5

3,5

6,5

2,5

60

k. zeer moeilijk opvoedbare kinderen

17,25

31

12

12,5

9,5

8

3

l. vervallen

m. kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten

17,5

31

12

26,5

12,5

14

5

n. meervoudig gehandicapte kinderen

a∗ = administratief medewerker

b∗ = conciërge

c∗ = creatieve therapeut,

d∗ = ergotherapeut,

e∗ = speltherapeut

f∗ = fysiotherapeut,

g∗ = logopedist,

h∗ = maatschappelijk deskundige,

i∗ = orthopedagoog,

j∗ = psycholoog,

k∗ = psychologisch assistent,

l∗ = medisch specialist,

m∗ = audioloog,

n∗ = klassenassistent,

o∗ = akoepedist,

p∗ = instructeur mobiliteit.

Artikel

19

Tabellen formatie meervoudig gehandicapte kinderen

Onze Minister stelt bij beschikking de tabellen vast, genoemd in de artikelen 14 en 18, ten behoeve van de formatie voor een school voor meervoudig gehandicapte kinderen.

§

4

Opslagen scholen

Artikel

20

Opslag i.v.m. formatieve fricties

De opslag in verband met rechtspositionele aanspraken van personeel bij vermindering van de formatie bedraagt voor de school 18 formatierekeneenheden.

Artikel

20a

Opslag vanwege herbezetting i.v.m. arbeidsduurverkorting en i.v.m. toepassing regeling bevordering arbeidsparticipatie ouderen

Artikel

20b

Opslag vanwege herbezetting i.v.m. uitbreiding arbeidsduurverkorting

Vervallen

Artikel

20c

Opslag vanwege herbezetting i.v.m. toepassing regeling bevordering arbeidsparticipatie ouderen

Vervallen

§

5

Formatie speciale doeleinden scholen

Artikel

21

Opbouw formatie speciale doeleinden

De formatie voor speciale doeleinden omvat:

  • a.

    de formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie, en

  • b.

    de formatie voor de bestrijding van onderwijsachterstanden, bedoeld in artikel 117 van de wet.

Artikel

22

Berekening formatie onderwijs in eigen taal en cultuur

Vervallen

Artikel

22a

Berekening formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie

Artikel

22b

Berekening formatie onderwijsachterstandenbestrijding

Voor de bestrijding van onderwijsachterstanden wordt voor leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond een aantal minuten formatie berekend aan de hand van het schema:

1 tot en met 4

0

5

84

en vervolgens voor elke leerling boven het aantal van 5, 84 minuten per week.

§

6

Omrekening minuten en uren in formatierekeneenheden bij scholen

Artikel

23

Omrekening minuten in formatierekeneenheden

§

7

Besteding formatiebudget scholen

Artikel

24

Algemene verbruikstabel formatierekeneenheden

Artikel

24a

Wijziging besteding formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie

Wijziging in de besteding van de formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie mag niet leiden tot kosten van uitkeringen krachtens het Besluit Werkloosheid onderwijs- en onderzoekpersoneel.

Artikel

24b

Maandelijks verbruik formatierekeneenheden

Indien het verbruik van het aantal formatierekeneenheden in een maand afwijkt van het aantal formatierekeneenheden, dat op grond van het formatiebudget beschikbaar is voor de school, kan een bevoegd gezag het te weinig of te veel verbruikte aantal formatierekeneenheden van die maand besteden onderscheidenlijk minder besteden in een of meer andere maanden van het schooljaar.

Artikel

25

Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden

Artikel

26

Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden

Paragraaf

7a

Formatie instellingen

Artikel

26a

Berekening formatierekeneenheden instellingen

Artikel

26b

Nieuwe instelling

Acht weken voor de opening van een nieuwe instelling worden ten behoeve van de werkzaamheden voor de start van de instelling 1.025 formatierekeneenheden toegekend.

Artikel

26c

Besteding formatiebudget

De artikelen 24, 24a en 24b zijn van overeenkomstige toepassing op instellingen.

Artikel

26d

Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden naar een school of andere instelling

Artikel

26e

Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden

§

7b

Overgangsbepalingen

Artikel

26f

Opslag vanwege herbezetting i.v.m. arbeidsduurverkorting voor het schooljaar 1992-1993

In afwijking van artikel 20a, eerste lid, geldt voor het schooljaar 1992-1993 een percentage van 2,6%.

Artikel

26g

Opslag t.b.v. schoolspecifiek formatie- en personeelsbeleid voor de schooljaren 1993-1994 en 1994-1995

In afwijking van artikel 20b geldt:

  • a.

    voor het schooljaar 1993-1994 een percentage van 0,644%, en

  • b.

    voor het schooljaar 1994-1995 een percentage van 1,085%.

Artikel

26h

Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden voor het schooljaar 1992-1993

Ten aanzien van het schooljaar 1992-1993 is de termijnstelling, bedoeld in artikel 26, vierde lid, niet van toepassing.

Artikel

26i

Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden en verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden voor het schooljaar 1993-1994

In afwijking van de artikelen 25, vierde lid, en 26, vierde lid, doen de bevoegde gezagsorganen voor het schooljaar 1993-1994 de mededelingen als bedoeld in die artikelleden voor 1 april 1994.

Artikel

26j

Berekening formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie voor de schooljaren 1994-1995, 1995-1996 en 1996-1997

In afwijking van artikel 22a, eerste lid, geldt:

  • a.

    voor het schooljaar 1994-1995 een percentage van 1,2%, met dien verstande dat na de afronding op grond van artikel 22a, tweede lid, de uitkomst van deze berekening wordt verminderd met de uitkomst van de berekening op grond van artikel 20b juncto artikel 26b, onderdeel b,

  • b.

    voor het schooljaar 1995-1996 een percentage van 1,7%, en

  • c.

    voor het schooljaar 1996-1997 een percentage van 2,2%.

Artikel

26k

Factor leerlingafhankelijke formatieinstellingen voor het schooljaar 1995–1996

Voor de vaststelling van de formatie voor het schooljaar 1995–1996 wordt het getal 128, bedoeld in artikel 26a, eerste lid, vervangen door 126.

§

8

Slotbepalingen

Artikel

28

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 1992.

Lasten en bevelen dat dit besluit met daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat daarvan afschrift zal worden gezonden aan de Raad van State.

's-Gravenhage
Beatrix
De Staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen, J. Wallage
De Minister van Justitie, E. M. H. Hirsch Ballin

Inhoudsopgave

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Artikel 2. Opbouw formatiebudget scholen

Artikel 3. Formatie reguliere taken van de school

Artikel 4. Normatieve formatie

Artikel 5. Aparte berekening normatieve formatie so en vso

Artikel 6. Wijze van afronding

Paragraaf 2 Formatie personeel scholen

Artikel 7. Berekening formatie onderwijzend personeel en schoolleiding

Artikel 8. Verhoging formatie bij toename aantal leerlingen

Artikel 9. Herberekening formatie bij aanzienlijke tussentijdse toename aantal leerlingen

Artikel 10. Nieuwe school

Artikel 11. Berekening formatie ambulante begeleiding

Artikel 11a. (vervallen)

Artikel 12. Categorieën onderwijsondersteunend personeel

Artikel 13. Berekening formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, eerste lid

Artikel 13a. Berekening formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, tweede lid

Paragraaf 3 Tabellen scholen

Artikel 14. Tabel formatie groeps- en vakonderwijs en groepsgrootte

Artikel 15. (vervallen)

Artikel 16. Tabel formatie schoolleiding

Artikel 17. Tabel formatie ambulante begeleiding

Artikel 18. Tabel formatie onderwijsondersteunend personeel als bedoeld in artikel 12, eerste lid

Artikel 19. Tabellen formatie meervoudig gehandicapte kinderen

Paragraaf 4 Opslagen scholen

Artikel 20. Opslag i.v.m. formatieve fricties

Artikel 20a. Opslag vanwege herbezetting i.v.m. arbeidsduurverkorting en i.v.m. toepassing regeling bevordering arbeidsparticipatie ouderen

Artikel 20b. (vervallen)

Artikel 20c. (vervallen)

Paragraaf 5 Formatie speciale doeleinden scholen

Artikel 21. Opbouw formatie speciale doeleinden

Artikel 22: (vervallen)

Artikel 22a. Berekening formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie

Artikel 22b. Berekening formatie onderwijsachterstandenbestrijding.

Paragraaf 6. Omrekening minuten en uren in formatierekeneenheden bij scholen

Artikel 23. Omrekening minuten in formatierekeneenheden

Paragraaf 7 Besteding formatiebudget scholen

Artikel 24. Algemene verbruikstabel formatierekeneenheden

Artikel 24a. Wijziging besteding formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie

Artikel 24b. Maandelijks verbruik formatierekeneenheden.

Artikel 25. Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden

Artikel 26. Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden

Paragraaf 7a. Formatieinstellingen

Artikel 26a. Berekening formatierekeneenheden instellingen

Artikel 26b. Nieuwe instelling

Artikel 26c. Besteding formatiebudget

Artikel 26d. Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden naar een school of andere instelling

Artikel 26e. Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden.

Paragraaf 7b Overgangsbepalingen

Artikel 26f. Opslag vanwege herbezetting i.v.m. arbeidsduurverkorting voor het schooljaar 1992-1993

Artikel 26g. Opslag t.b.v. schoolspecifiek formatie- en personeelsbeleid voor de schooljaren 1993-1994 en 1994-1995

Artikel 26h. Voorwaarden verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden voor het schooljaar 1992-1993

Artikel 26i. Voorwaarden overdracht formatierekeneenheden en verzilvering niet verbruikte formatierekeneenheden voor het schooljaar 1993-1994

Artikel 26j. Berekening formatie voor personeelsbeleid, kwaliteitsverbetering en innovatie voor de schooljaren 1994-1995, 1995-1996 en 1996-1997

Artikel 26k. Factor leerlingafhankelijke formatie instellingen voor het schooljaar 1995-1996.

Paragraaf 8 Slotbepalingen

Artikel 27. Intrekking Formatiebesluit ISOVSO (Stb. 1985, 518)

Artikel 28. Inwerkingtreding

Artikel 29. Citeertitel