Artikel
1
De tarieven voor het zee- en binnenloodsgeld zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage I bij deze regeling.
Besluit:
De tarieven voor het zee- en binnenloodsgeld zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage I bij deze regeling.
De tarieven voor het havenloodsgeld zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage II bij deze regeling.
In afwijking van het eerste lid en bijlage II bij deze regeling zijn de tarieven voor het havenloodsgeld voor olietankers met gescheiden ballasttanks 6,4 procent lager dan het tarief zoals opgenomen in bijlage II bij deze regeling. Artikel 27, eerste lid, van het Loodsgeldbesluit 1995 is van overeenkomstige toepassing.
In dit artikel wordt verstaan onder olietankers met gescheiden-ballasttanks: schepen,
die zijn gebouwd voor of aangepast aan voornamelijk het vervoer van olie in bulk in hun laadruimten, daaronder begrepen combinatietankschepen en elk chemicaliëntankschip indien dit schip een gehele of gedeeltelijke lading olie in bulk vervoert,
die voor opslag van ballast uitsluitend gebruik maken van tanks die volledig zijn gescheiden van het ladingolie- en brandstofoliesysteem en die blijvend zijn bestemd voor opslag van ballastwater of voor het vervoer van ballast of ladingen andere dan olie en overige schadelijke stoffen, en
waarvoor een internationaal certificaat ter voorkoming van verontreiniging door olie is afgegeven waarin het desbetreffende schip wordt aangemerkt als olietanker voorzien van gescheiden-ballasttanks.
De afstanden voor de meest voorkomende loodsreizen, bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Loodsgeldbesluit 1995, zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage III bij deze regeling.
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
frequentiekorting: de korting op de loodsgeldtarieven, bedoeld in artikel 3b;
organisatie: de krachtens artikel 15a, tweede lid, van de Scheepvaartverkeerswet aangewezen organisatie;
call: een combinatie van een loodsreis van zee naar een zeehavengebied en een loodsreis naar zee vanuit hetzelfde zeehavengebied via dezelfde vaarroute;
zusterschepen: schepen die ten opzichte van elkaar voldoen aan de volgende eisen:
gelijkheid van type, volgens Lloyd's Register of Shipping;
een verschil wat betreft de lengte over alles, de maximale diepgang op de zomerlastlijn, alsmede de maximale breedte van niet meer dan respectievelijk 10, 15 en 20%;
een overeenkomstige uitrusting en inrichting van de brug en de navigatie-instrumenten; en
overeenkomende manoeuvreereigenschappen, in het bijzonder ten aanzien van de boeg- en hekschroeven, het motorvermogen, het roertype, de draairichting en het type van de schroef;
cluster van zusterschepen: twee of meer zusterschepen die door dezelfde natuurlijke of rechtspersoon worden geëxploiteerd;
consortium: twee of meer zusterschepen die onderdeel vormen van een samenwerkingsverband waarin schepen regelmatig volgens een vast lijndienstschema, dat op een voor de sector gebruikelijke wijze bekend is gesteld, eenzelfde daarbij vooraf vastgestelde Nederlandse haven aanlopen.
Door de organisatie kan op het toepasselijke Z-, B- en H-tarief volgens het schema dat in bijlage IV bij deze regeling is opgenomen, in de volgende gevallen een korting worden verleend:
indien een individueel schip de aangegeven frequentie in calls binnen een kalenderjaar behaalt;
indien een cluster van zusterschepen of een consortium de aangegeven frequentie in calls binnen een kalenderjaar behaalt.
Degene die het loodsgeld verschuldigd is, dient een aanvraag om in aanmerking te komen voor frequentiekorting in bij de organisatie.
Indien de frequentiekorting in de loop van een kalenderjaar wordt aangevraagd en in het daaropvolgende kalenderjaar tevens de aangegeven frequentie in calls zal worden behaald, wordt, ter vaststelling van de frequentiekorting in het kalenderjaar waarin de aanvraag plaatsvindt, de frequentie in calls die in dat kalenderjaar wordt behaald, herleid tot de frequentie in calls op jaarbasis.
De frequentiekorting wordt verleend met ingang van de dag waarop aangetoond is dat aan de daarvoor geldende vereisten wordt voldaan.
De organisatie kan, indien naar haar oordeel in voldoende mate is aangetoond dat de aangegeven frequentie in calls wordt behaald, de frequentiekorting op voorschotbasis per reis op het te factureren loodsgeldtarief in mindering brengen. Na afloop van elk kalenderkwartaal vindt op basis van nacalculatie een voorlopige afrekening van de toepasselijke frequentiekorting plaats. De definitieve afrekening vindt plaats binnen drie maanden na afloop van het betreffende kalenderjaar.
In de volgende gevallen moet de kapitein, eigenaar of rompbevrachter, die gebruik maakt van de diensten van een loods, de daarbij vermelde vergoedingen betalen:
indien een loods wordt aangevraagd op een tijdstip buiten de vastgestelde kantooruren: € 30 ongeacht of de loods beschikbaar kan worden gesteld;
indien een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverichter zake moet terugkeren, hetzij omdat de reis wordt uitgesteld, hetzij omdat het schip zonder de komst van de loods af te wachten, reeds was vertrokken vóór het tijdstip, dat de loods aan boord had kunnen zijn: € 112;
indien een oponthoud plaats heeft van meer dan een half uur na het tijdstip, waarop de loods voor het vertrek van het schip aan boord moest zijn: € 55 voor elk uur of gedeelte daarvan volgend op het eerste half uur tot ten hoogste € 448 voor het eerste etmaal en € 223 voor elke 12 uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal. Het vorenstaande geldt eveneens, indien gedurende de loodsreis een loodsverwisseling heeft plaatsgevonden en deze loodsreis daarna niet wordt voortgezet binnen de tijdsduur van een half uur, alsmede voor elk oponthoud van meer dan een half uur gedurende de loodsreis. Het vorenstaande is niet van toepassing indien het oponthoud een gevolg is van:
weersomstandigheden ter plaatse;
het schutten in een getijsluis;
de stand van het getij;
gebreken van het schip, welke ontstaan zijn gedurende de loodsreis;
indien een kapitein na een volbrachte loodsreis op een rede of in een haven een loods aan boord houdt om nader over hem te beschikken of hem dienst te laten verrichten in verband met de veiligheid van het schip: € 55 voor elk uur of gedeelte daarvan tot ten hoogste € 448 voor het eerste etmaal en € 223 voor elke 12 uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal;
indien een loods niet op een voor die reis gebruikelijke beloodsingsplaats wordt ontscheept, maar door de kapitein naar zee wordt medegenomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan worden verricht: € 448 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip van het passeren van die gebruikelijke beloodsingplaats tot dat van terugkeer op de gebruikelijke plaats van waaruit hij zijn diensten aanvangt;
indien een kapitein een loods aan boord wenst te nemen op een andere dan de voor die reis gebruikelijke beloodsingsplaats ter hoogte van het betrokken zeegat: € 448 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip, waarop de loods de gebruikelijke plaats van waaruit hij zijn diensten aanvangt heeft verlaten, tot het tijdstip waarop het door hem beloodste schip is aangekomen daar waar de kapitein in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden verricht;
indien een loods bij het maken van een reis na het verlaten van het zeegat aan boord wordt gehouden, met de bedoeling hem dit schip vervolgens door hetzelfde zeegat weer naar binnen te laten loodsen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kan worden verricht en ongeacht of op die reis een haven wordt aangedaan: € 20 voor elk uur of gedeelte daarvan, te rekenen tussen de tijdstippen van het uitgaand en binnenkomend passeren van het punt waar de loods in normale omstandigheden aan boord komt, of van boord gaat;
indien een loods, ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet schip, in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal is moeten worden opgenomen: € 448 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip, waarop hij is opgenomen, vermeerderd met de ter zake uit deze opneming voortvloeiende kosten;
indien zich met betrekking tot schepen met een lengte over alles tot 65 meter een situatie als bedoeld in artikel 23 van het Loodsgeldbesluit 1995 voordoet binnen een havenbekken of samenstel van havenbekkens als bedoeld in artikel 6 van het Loodsgeldbesluit 1995, en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een loods: € 112;
indien een loods voor de aanvang of na de beëindiging van de loodsreis aan boord is gekomen onderscheidenlijk van boord gaat op een gebruikelijke beloodsingsplaats: € 20 per uur of een gedeelte daarvan, gedurende de tijd welke hij aan boord is en geen loodsdienst verricht.
In de paragrafen 2 en 3 van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
reiskosten:
kosten van trein, tram, bus, metro, veertol- en tunnelgeld;
kosten voor het gebruik van een taxi voor zover dit noodzakelijk is voor een doelmatige dienstverlening;
toeslagen voor D-treinen;
bespreekgelden voor internationale trein- en bootverbindingen;
kosten van telefoongesprekken in het buitenland, indien deze in verband met de dienstuitvoering noodzakelijk zijn;
kosten voor het gebruik van een vliegtuig, voor zover dit noodzakelijk is voor een doelmatige dienstverlening;
en
kosten, verbonden aan het gebruik van een helicopter, voor zover de loods hiervan met instemming van de kapitein gebruik maakt;
reis: de reis van een registerloods, die voortvloeit uit een verzoek van de kapitein;
standplaats: de gebruikelijke plaats vanaf waar de registerloods zijn diensten aanvangt.
Voor de toepassing van deze paragraaf wordt onder een regioreis verstaan een reis, waarbij het vervoer over land voor de loodsreis eindigt en na de loodsreis aanvangt nabij een loodsplichtige scheepvaartweg van een zelfde regio, waartoe de betrokken registerloods behoort, alsmede een reis waarvan de bestelling van een registerloods om een schip te loodsen in een loodsgebied wordt geannuleerd nadat deze reeds op weg was naar het te loodsen schip.
Voor regioreizen die binnen de voor die regio bepaalde besteltijden kunnen worden gemaakt is een vergoeding verschuldigd door de kapitein van het schip volgens de tarieven van openbaar vervoer, voor zover van toepassing, op basis van het tarief voor de eerste klas.
In afwijking van het eerste lid kan voor regioreizen gebruik gemaakt worden van een taxi op kosten van de kapitein van het schip in de navolgende gevallen:
indien dit is overeengekomen met de kapitein of diens vertegenwoordiger;
indien en voor zover adequaat openbaar vervoer niet aanwezig of gestaakt is en de af te leggen afstand van de reis meer dan 1500 meter bedraagt, zoals per regio genormeerd in deze paragraaf;
indien afgeweken wordt van de voor die regio geldende meldingsregeling, zoals bepaald in de regeling, houdende voorschriften voor melding en verzoek om loods (Stcrt. 1988, 168);
reizen, zoals per regio aangegeven in deze paragraaf;
indien bijzondere omstandigheden, gelegen buiten de normale bedrijfsvoering met betrekking tot het loodsen, noodzaken tot het vervoer per taxi met dien verstande dat slechts op die wijze in een tijdige dienstverlening voor het schip kan worden voorzien en met inachtneming van de voor die regio geldende voorschriften en uitgangspunten, zoals bepaald bij en krachtens de Dienstverleningsverordening registerloodsen.
Het taxivervoer op basis van deze regeling geschiedt per regio ter beoordeling en onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de betreffende regionale loodsencorporatie. Bij toepassing van het tweede lid, onderdeel e, legt de door dat bestuur met de inzet van registerloodsen belaste loodsdienstleider dit vast in het journaal loodsdienstleider, alsmede de motivering daarvan.
Voor een regioreis in de regio Rotterdam-Rijnmond is de kapitein van het schip een forfait verschuldigd ter hoogte van € 40,39.
In afwijking van het eerste lid zijn geen reiskosten verschuldigd voor regioreizen in de regio Rotterdam-Rijnmond, indien de loodsreis een verhaalreis betreft die geheel plaatsvindt binnen eenzelfde havenbekken of samenstel van havenbekkens als bedoeld in artikel 6 van het Loodsgeldbesluit 1995.
Voor regioreizen van registerloodsen met standplaats Vlissingen is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi voor rekening van de kapitein van het schip vanaf de loodsenwacht te Vlissingen tot het te loodsen schip en omgekeerd, tenzij de af te leggen afstand minder dan 1500 meter bedraagt.
Voor loodsreizen van de registerloods met standplaats Terneuzen aanvangend of eindigend te Terneuzen is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi voor rekening van de kapitein van het schip, voor het gedeelte van de regioreis tussen de gemeentegrens Terneuzen en het schip.
Voor regioreizen van registerloodsen met de standplaats Terneuzen zijn de navolgende trajecten met taxivervoer voor rekening van de kapitein van een schip:
Terneuzen - Dow Chemical;
Terneuzen - Walsoorden;
Terneuzen - Wemeldinge;
Terneuzen - Hansweert;
Terneuzen - ligplaatsen langs het kanaal van Gent naar Terneuzen gelegen binnen Nederland;
voor alle trajecten in beide richtingen.
Voor regioreizen in de regio Noord is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi in de volgende gevallen voor rekening van de kapitein van het schip:
indien de plaats van em- of debarkatie Delfzijl of Eemshaven is: het traject tussen het woonadres en de ligplaats van het schip in beide richtingen, voor zover het loodsen betreft die woonachtig zijn in de gemeenten Delfzijl, Appingendam of Eemsmond;
indien de plaats van em- of debarkatie Delfzijl of Eemshaven is: op het traject tussen het kantoor van de regionale loodsencorporatie te Delfzijl en de ligplaats van het schip in beide richtingen, voor zover het loodsen betreft die woonachtig zijn buiten de onder a genoemde gemeenten;
indien het betreft loodsen met standplaats Harlingen of Terschelling, op de navolgende trajecten:
Harlingen - Den Helder;
Harlingen - Den Oever;
Harlingen - Kornwerderzand;
Harlingen - ‘nieuwe havengebied’ Harlingen;
Voor alle trajecten in beide richtingen.
Deze paragraaf is van toepassing op reizen, waarbij het vervoer voor of na de loodsreis aanvangt of eindigt op een plaats gelegen buiten de regio, waartoe de registerloods behoort. Een reis, in de zin van deze paragraaf, duurt:
vanaf het tijdstip, waarop de loods de standplaats verlaat tot het tijdstip van embarkatie van het te loodsen schip in het buitenland, of
vanaf het tijdstip van debarkatie van het geloodste schip in het buitenland, tot het tijdstip waarop de loods aankomt op de standplaats.
. De vergoeding voor reis- en verblijfkosten, gemaakt gedurende een reis als bedoeld in artikel 13, bestaat uit:
reiskosten;
bedragen voor maaltijden;
bedragen voor nachtverblijf, indien een loods tijdens een dienstreis moet overnachten en hierin niet vanwege de opdrachtgever wordt voorzien;
een bedrag voor het doen van kleine uitgaven, afhankelijk van de duur van de reis;
de kosten verbonden aan de aan- en verkoop van deviezen alsmede een koersverlies, geleden bij de verkoop van het verschil tussen de voor de dienstreis aangekochte deviezen en die welke zijn verbruikt.
Voor het reizen in een openbaar vervoermiddel geldt een vergoeding volgens het tarief voor de eerste klas.
Voor het reizen per boot geldt een vergoeding volgens het tarief voor een normale hut. Indien nog slechts een bijzondere hut verkrijgbaar was, geldt een vergoeding volgens het tarief van de hut, die nog voor het laagste tarief beschikbaar was.
Voor de kosten, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdeel c, geldt een vergoeding gelijk aan de door de loods werkelijk betaalde kosten voor nachtverblijf met of zonder ontbijt, na overlegging van bewijsstukken.
Voor binnenlandse reizen bedraagt de vergoeding voor de kosten, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdelen b en d, € 51,26 per 12 uren of een gedeelte van 12 uren.
Voor buitenlandse reizen bedraagt de vergoeding voor de kosten, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdelen b, d en e, € 54,92 per 12 uren of een gedeelte van 12 uren.
Op het in het eerste lid genoemde bedrag is artikel 17, tweede lid, van overeenkomstige toepassing.
Indien de loods tijdens de hiernagenoemde perioden aan boord geen maaltijd verstrekt is, moet door de kapitein van het schip een vergoeding voor gemiste maaltijd worden betaald:
ontbijt: 07.00 uur-09.00 uur;
lunch: 12.00 uur-14.00 uur;
diner: 18.00 uur-20.00 uur.
De Uitertonbeschikking 1957 wordt ingetrokken.
De Vergoedingenregeling registerloodsen wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 1995.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling loodsgeldtarieven.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Zee- en binnenloodsgeldtarieven in € per 1-1-2003
Zeeloods- geldtarief |
Binnenloodsgeldtarief |
||||||||
Diepgang in dm |
uit of naar zee |
minder dan 8 zeemijl |
8 tot minder dan 12 zeemijl |
12 tot minder dan 18 zeemijl |
18 tot minder dan 26 zeemijl |
26 tot minder dan 36 zeemijl |
36 tot minder dan 48 zeemijl |
48 tot minder dan 62 zeemijl |
elke 8 zeemijl meer |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
25 |
159 |
46 |
51 |
62 |
69 |
78 |
88 |
94 |
46 |
26 |
170 |
47 |
57 |
66 |
72 |
82 |
90 |
103 |
47 |
27 |
177 |
49 |
58 |
67 |
77 |
88 |
94 |
104 |
49 |
28 |
186 |
51 |
62 |
72 |
81 |
90 |
103 |
111 |
51 |
29 |
195 |
53 |
65 |
76 |
84 |
94 |
104 |
115 |
53 |
30 |
206 |
57 |
67 |
78 |
88 |
99 |
111 |
121 |
57 |
31 |
212 |
58 |
69 |
81 |
90 |
103 |
113 |
126 |
58 |
32 |
223 |
62 |
72 |
84 |
94 |
110 |
119 |
133 |
62 |
33 |
230 |
65 |
76 |
88 |
99 |
112 |
125 |
136 |
65 |
34 |
240 |
65 |
78 |
90 |
103 |
114 |
130 |
144 |
65 |
35 |
248 |
66 |
81 |
92 |
109 |
119 |
134 |
147 |
66 |
36 |
258 |
71 |
84 |
99 |
112 |
127 |
139 |
154 |
71 |
37 |
272 |
76 |
88 |
103 |
118 |
133 |
147 |
162 |
76 |
38 |
283 |
78 |
92 |
110 |
125 |
139 |
154 |
170 |
78 |
39 |
296 |
81 |
94 |
112 |
127 |
146 |
161 |
175 |
81 |
40 |
310 |
84 |
102 |
118 |
134 |
152 |
167 |
184 |
84 |
41 |
327 |
87 |
107 |
122 |
142 |
159 |
175 |
193 |
87 |
42 |
348 |
92 |
112 |
131 |
148 |
168 |
188 |
207 |
92 |
43 |
370 |
100 |
119 |
137 |
159 |
179 |
197 |
221 |
100 |
44 |
390 |
107 |
124 |
145 |
168 |
189 |
211 |
228 |
107 |
45 |
411 |
109 |
132 |
157 |
175 |
197 |
221 |
244 |
109 |
46 |
441 |
119 |
144 |
167 |
193 |
213 |
238 |
262 |
119 |
47 |
472 |
128 |
154 |
179 |
204 |
228 |
255 |
280 |
128 |
48 |
506 |
136 |
163 |
193 |
218 |
245 |
272 |
300 |
136 |
49 |
537 |
144 |
172 |
201 |
228 |
261 |
289 |
315 |
144 |
50 |
570 |
154 |
182 |
213 |
244 |
274 |
304 |
336 |
154 |
51 |
608 |
163 |
194 |
228 |
261 |
293 |
327 |
358 |
163 |
52 |
649 |
175 |
210 |
244 |
279 |
312 |
348 |
384 |
175 |
53 |
692 |
187 |
221 |
260 |
297 |
335 |
371 |
409 |
187 |
54 |
731 |
196 |
237 |
275 |
313 |
353 |
393 |
433 |
196 |
55 |
774 |
210 |
249 |
290 |
331 |
372 |
417 |
457 |
210 |
56 |
823 |
221 |
264 |
309 |
353 |
395 |
440 |
487 |
221 |
57 |
872 |
236 |
280 |
327 |
372 |
421 |
467 |
516 |
236 |
58 |
922 |
249 |
297 |
347 |
394 |
445 |
493 |
543 |
249 |
59 |
968 |
261 |
311 |
365 |
417 |
467 |
521 |
571 |
261 |
60 |
1018 |
272 |
327 |
382 |
434 |
490 |
544 |
601 |
272 |
61 |
1067 |
288 |
342 |
401 |
458 |
516 |
571 |
629 |
288 |
62 |
1115 |
298 |
358 |
419 |
480 |
539 |
597 |
659 |
298 |
63 |
1165 |
312 |
372 |
437 |
499 |
563 |
623 |
687 |
312 |
64 |
1211 |
327 |
388 |
453 |
521 |
586 |
651 |
715 |
327 |
65 |
1264 |
337 |
404 |
471 |
540 |
608 |
676 |
745 |
337 |
66 |
1310 |
351 |
421 |
491 |
563 |
632 |
701 |
774 |
351 |
67 |
1359 |
366 |
437 |
510 |
584 |
658 |
729 |
799 |
366 |
68 |
1408 |
379 |
452 |
527 |
603 |
680 |
753 |
830 |
379 |
69 |
1457 |
393 |
467 |
544 |
623 |
701 |
779 |
858 |
393 |
70 |
1505 |
403 |
484 |
566 |
644 |
726 |
808 |
886 |
403 |
71 |
1524 |
405 |
486 |
568 |
644 |
729 |
808 |
892 |
405 |
72 |
1576 |
419 |
501 |
585 |
668 |
755 |
837 |
918 |
419 |
73 |
1623 |
431 |
517 |
603 |
688 |
772 |
861 |
946 |
431 |
74 |
1672 |
444 |
535 |
620 |
709 |
799 |
887 |
976 |
444 |
75 |
1723 |
457 |
550 |
639 |
731 |
823 |
913 |
1007 |
457 |
76 |
1773 |
470 |
564 |
658 |
755 |
847 |
943 |
1036 |
470 |
77 |
1822 |
483 |
576 |
678 |
771 |
869 |
964 |
1063 |
483 |
78 |
1872 |
499 |
597 |
693 |
793 |
892 |
993 |
1092 |
499 |
79 |
1921 |
510 |
610 |
710 |
815 |
916 |
1019 |
1118 |
510 |
80 |
1972 |
523 |
627 |
732 |
837 |
943 |
1044 |
1149 |
523 |
81 |
2009 |
525 |
629 |
733 |
840 |
946 |
1051 |
1154 |
525 |
82 |
2060 |
541 |
646 |
756 |
862 |
968 |
1077 |
1183 |
541 |
83 |
2109 |
550 |
662 |
771 |
881 |
990 |
1102 |
1211 |
550 |
84 |
2156 |
563 |
676 |
790 |
905 |
1015 |
1127 |
1240 |
563 |
85 |
2205 |
578 |
692 |
808 |
924 |
1038 |
1153 |
1272 |
578 |
86 |
2258 |
593 |
710 |
825 |
945 |
1064 |
1179 |
1299 |
593 |
87 |
2304 |
603 |
721 |
844 |
963 |
1084 |
1205 |
1323 |
603 |
88 |
2354 |
617 |
739 |
862 |
985 |
1111 |
1229 |
1354 |
617 |
89 |
2404 |
628 |
756 |
881 |
1004 |
1129 |
1257 |
1384 |
628 |
90 |
2454 |
644 |
770 |
896 |
1023 |
1153 |
1281 |
1410 |
644 |
91 |
2489 |
651 |
780 |
909 |
1040 |
1168 |
1301 |
1431 |
651 |
92 |
2540 |
663 |
795 |
929 |
1062 |
1194 |
1327 |
1459 |
663 |
93 |
2588 |
675 |
812 |
946 |
1081 |
1217 |
1353 |
1485 |
675 |
94 |
2637 |
690 |
827 |
963 |
1104 |
1240 |
1377 |
1513 |
690 |
95 |
2684 |
703 |
840 |
982 |
1119 |
1264 |
1402 |
1545 |
703 |
96 |
2735 |
713 |
857 |
1000 |
1141 |
1286 |
1428 |
1572 |
713 |
97 |
2783 |
727 |
869 |
1017 |
1162 |
1309 |
1453 |
1599 |
727 |
98 |
2835 |
740 |
889 |
1036 |
1182 |
1332 |
1479 |
1629 |
740 |
99 |
2883 |
753 |
902 |
1051 |
1204 |
1355 |
1504 |
1654 |
753 |
100 |
2931 |
766 |
920 |
1072 |
1222 |
1377 |
1529 |
1685 |
766 |
101 |
2965 |
766 |
921 |
1073 |
1229 |
1380 |
1534 |
1686 |
766 |
102 |
3014 |
782 |
936 |
1090 |
1249 |
1404 |
1559 |
1716 |
782 |
103 |
3062 |
793 |
950 |
1110 |
1267 |
1426 |
1585 |
1744 |
793 |
104 |
3109 |
804 |
967 |
1125 |
1289 |
1448 |
1610 |
1773 |
804 |
105 |
3162 |
816 |
980 |
1144 |
1308 |
1471 |
1634 |
1799 |
816 |
106 |
3208 |
830 |
995 |
1164 |
1329 |
1497 |
1661 |
1827 |
830 |
107 |
3255 |
844 |
1009 |
1179 |
1349 |
1518 |
1685 |
1853 |
844 |
108 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
109 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
110 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
111 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
112 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
113 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
114 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
115 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
116 |
3262 |
865 |
1037 |
1211 |
1400 |
1572 |
1742 |
1920 |
874 |
117 |
3337 |
902 |
1082 |
1263 |
1443 |
1624 |
1803 |
1984 |
902 |
118 |
3381 |
916 |
1097 |
1280 |
1462 |
1643 |
1828 |
2011 |
916 |
119 |
3423 |
927 |
1110 |
1295 |
1479 |
1664 |
1851 |
2034 |
927 |
120 |
3467 |
938 |
1126 |
1313 |
1499 |
1686 |
1873 |
2060 |
938 |
121 |
3509 |
948 |
1138 |
1327 |
1518 |
1708 |
1897 |
2087 |
948 |
122 |
3553 |
960 |
1150 |
1344 |
1537 |
1729 |
1921 |
2114 |
960 |
123 |
3600 |
971 |
1166 |
1359 |
1556 |
1749 |
1945 |
2138 |
971 |
124 |
3639 |
983 |
1180 |
1377 |
1576 |
1769 |
1968 |
2165 |
983 |
125 |
3684 |
995 |
1194 |
1394 |
1592 |
1792 |
1991 |
2189 |
995 |
126 |
3726 |
1009 |
1208 |
1413 |
1612 |
1813 |
2015 |
2216 |
1009 |
127 |
3770 |
1019 |
1224 |
1425 |
1631 |
1832 |
2038 |
2243 |
1019 |
128 |
3816 |
1031 |
1236 |
1445 |
1649 |
1856 |
2060 |
2267 |
1031 |
129 |
3860 |
1042 |
1252 |
1462 |
1665 |
1875 |
2085 |
2293 |
1042 |
130 |
3901 |
1057 |
1265 |
1477 |
1686 |
1900 |
2111 |
2320 |
1057 |
131 |
3945 |
1066 |
1280 |
1494 |
1704 |
1918 |
2131 |
2344 |
1066 |
132 |
3988 |
1077 |
1294 |
1508 |
1725 |
1942 |
2156 |
2371 |
1077 |
133 |
4032 |
1089 |
1307 |
1525 |
1743 |
1960 |
2176 |
2396 |
1089 |
134 |
4074 |
1101 |
1321 |
1540 |
1764 |
1984 |
2203 |
2422 |
1101 |
135 |
4119 |
1115 |
1338 |
1559 |
1781 |
2003 |
2227 |
2448 |
1115 |
136 |
4162 |
1126 |
1348 |
1576 |
1800 |
2024 |
2248 |
2476 |
1126 |
137 |
4205 |
1137 |
1361 |
1592 |
1817 |
2045 |
2271 |
2497 |
1137 |
138 |
4249 |
1150 |
1377 |
1607 |
1837 |
2067 |
2296 |
2525 |
1150 |
139 |
4291 |
1160 |
1394 |
1624 |
1855 |
2087 |
2320 |
2551 |
1160 |
140 |
4337 |
1171 |
1408 |
1641 |
1873 |
2111 |
2342 |
2578 |
1171 |
141 |
4383 |
1184 |
1422 |
1659 |
1893 |
2131 |
2366 |
2603 |
1184 |
142 |
4427 |
1196 |
1436 |
1674 |
1913 |
2152 |
2392 |
2633 |
1196 |
143 |
4472 |
1208 |
1451 |
1692 |
1933 |
2174 |
2415 |
2659 |
1208 |
144 |
4517 |
1223 |
1464 |
1710 |
1952 |
2195 |
2440 |
2684 |
1223 |
145 |
4561 |
1234 |
1479 |
1725 |
1972 |
2217 |
2466 |
2712 |
1234 |
146 |
4606 |
1245 |
1494 |
1743 |
1991 |
2240 |
2488 |
2738 |
1245 |
147 |
4652 |
1257 |
1508 |
1759 |
2011 |
2262 |
2514 |
2763 |
1257 |
148 |
4697 |
1269 |
1524 |
1776 |
2029 |
2283 |
2537 |
2792 |
1269 |
149 |
4740 |
1283 |
1537 |
1793 |
2050 |
2309 |
2563 |
2819 |
1283 |
150 |
4785 |
1294 |
1551 |
1811 |
2068 |
2326 |
2586 |
2842 |
1294 |
151 |
4833 |
1307 |
1567 |
1828 |
2087 |
2351 |
2612 |
2869 |
1307 |
152 |
4878 |
1316 |
1582 |
1843 |
2110 |
2371 |
2635 |
2897 |
1316 |
153 |
4921 |
1331 |
1595 |
1860 |
2128 |
2395 |
2659 |
2925 |
1331 |
154 |
4967 |
1341 |
1612 |
1879 |
2148 |
2413 |
2682 |
2951 |
1341 |
155 |
5010 |
1356 |
1626 |
1893 |
2165 |
2438 |
2706 |
2977 |
1356 |
156 |
5057 |
1366 |
1640 |
1913 |
2186 |
2459 |
2731 |
3005 |
1366 |
157 |
5101 |
1380 |
1652 |
1930 |
2204 |
2482 |
2756 |
3031 |
1380 |
158 |
5146 |
1389 |
1668 |
1948 |
2224 |
2502 |
2782 |
3060 |
1389 |
159 |
5191 |
1402 |
1682 |
1965 |
2243 |
2524 |
2805 |
3085 |
1402 |
160 |
5237 |
1414 |
1699 |
1979 |
2262 |
2545 |
2829 |
3112 |
1414 |
161 |
5281 |
1428 |
1711 |
1996 |
2283 |
2569 |
2852 |
3139 |
1428 |
162 |
5327 |
1439 |
1728 |
2015 |
2302 |
2590 |
2877 |
3167 |
1439 |
163 |
5371 |
1451 |
1742 |
2031 |
2321 |
2613 |
2903 |
3192 |
1451 |
164 |
5417 |
1463 |
1756 |
2050 |
2340 |
2635 |
2926 |
3219 |
1463 |
165 |
5460 |
1477 |
1769 |
2066 |
2358 |
2658 |
2949 |
3245 |
1477 |
166 |
5507 |
1487 |
1787 |
2083 |
2380 |
2677 |
2974 |
3274 |
1487 |
167 |
5551 |
1499 |
1800 |
2099 |
2399 |
2700 |
3001 |
3298 |
1499 |
168 |
5595 |
1511 |
1813 |
2116 |
2420 |
2720 |
3022 |
3326 |
1511 |
169 |
5640 |
1525 |
1829 |
2133 |
2438 |
2744 |
3048 |
3353 |
1525 |
170 |
5686 |
1537 |
1843 |
2152 |
2457 |
2763 |
3071 |
3378 |
1537 |
171 |
5731 |
1549 |
1857 |
2167 |
2477 |
2788 |
3096 |
3407 |
1549 |
172 |
5776 |
1560 |
1873 |
2186 |
2496 |
2809 |
3120 |
3431 |
1560 |
173 |
5819 |
1575 |
1888 |
2202 |
2515 |
2830 |
3145 |
3460 |
1575 |
174 |
5865 |
1585 |
1903 |
2217 |
2535 |
2852 |
3170 |
3486 |
1585 |
175 |
5910 |
1597 |
1915 |
2235 |
2552 |
2874 |
3193 |
3513 |
1597 |
176 |
5955 |
1608 |
1931 |
2253 |
2572 |
2896 |
3216 |
3540 |
1608 |
177 |
5999 |
1623 |
1947 |
2270 |
2593 |
2918 |
3242 |
3564 |
1623 |
178 |
6044 |
1633 |
1960 |
2287 |
2613 |
2940 |
3268 |
3594 |
1633 |
179 |
6090 |
1643 |
1975 |
2304 |
2633 |
2961 |
3291 |
3618 |
1643 |
180 |
6135 |
1659 |
1990 |
2321 |
2651 |
2983 |
3314 |
3648 |
1659 |
181 |
6180 |
1671 |
2003 |
2337 |
2670 |
3005 |
3338 |
3672 |
1671 |
182 |
6226 |
1681 |
2019 |
2354 |
2689 |
3026 |
3361 |
3699 |
1681 |
183 |
6270 |
1693 |
2034 |
2371 |
2707 |
3050 |
3388 |
3724 |
1693 |
184 |
6314 |
1704 |
2049 |
2391 |
2728 |
3070 |
3411 |
3753 |
1704 |
185 |
6359 |
1719 |
2060 |
2406 |
2747 |
3092 |
3436 |
3779 |
1719 |
186 |
6405 |
1730 |
2077 |
2422 |
2766 |
3113 |
3460 |
3807 |
1730 |
187 |
6449 |
1743 |
2092 |
2440 |
2788 |
3135 |
3486 |
3833 |
1743 |
188 |
6494 |
1754 |
2104 |
2457 |
2808 |
3157 |
3508 |
3862 |
1754 |
189 |
6538 |
1768 |
2120 |
2473 |
2826 |
3181 |
3531 |
3886 |
1768 |
190 |
6583 |
1778 |
2134 |
2491 |
2842 |
3199 |
3555 |
3912 |
1778 |
191 |
6627 |
1792 |
2149 |
2507 |
2865 |
3224 |
3581 |
3939 |
1792 |
192 |
6674 |
1803 |
2162 |
2524 |
2885 |
3245 |
3605 |
3966 |
1803 |
193 |
6718 |
1815 |
2176 |
2540 |
2903 |
3269 |
3629 |
3991 |
1815 |
194 |
6765 |
1828 |
2191 |
2558 |
2925 |
3288 |
3655 |
4020 |
1828 |
195 |
6808 |
1841 |
2207 |
2575 |
2942 |
3312 |
3679 |
4045 |
1841 |
196 |
6852 |
1851 |
2219 |
2593 |
2961 |
3333 |
3702 |
4072 |
1851 |
197 |
6899 |
1865 |
2236 |
2610 |
2982 |
3355 |
3725 |
4100 |
1865 |
198 |
6943 |
1875 |
2250 |
2627 |
3002 |
3377 |
3751 |
4126 |
1875 |
199 |
6988 |
1889 |
2266 |
2645 |
3021 |
3397 |
3776 |
4152 |
1889 |
200 |
7032 |
1900 |
2280 |
2659 |
3037 |
3418 |
3799 |
4182 |
1900 |
voor elke dm meer |
46 |
12 |
15 |
19 |
20 |
23 |
25 |
26 |
12 |
Toepassing van binnenwater tarief voor afstanden van 62 mijl of meer:
Voor elke toeneming van 8 zeemijl moet bij het tarief tot 62 zeemijl het bedrag uit de kolom "elke 8 zeemijl meer" worden geteld.
Havenloodsgeldtarieven in € per 1-1-2003
Lengte over alles |
Tarief |
tot 65 meter |
0 |
65-85 meter |
78 |
85-100 meter |
89 |
100-115 meter |
99 |
115-125 meter |
116 |
125-135 meter |
126 |
135-145 meter |
140 |
145-155 meter |
155 |
155-165 meter |
175 |
165-175 meter |
200 |
175-200 meter |
231 |
200-210 meter |
269 |
210-225 meter |
308 |
225-235 meter |
343 |
235-245 meter |
382 |
245-255 meter |
419 |
255-259 meter |
453 |
meer dan 259 meter |
453 |
Plus voor elke 5 meter of |
|
gedeelte van5 meter meer |
46 |
Trajecten |
Kolom van het binnenloods- geldtarief |
Opmerkingen |
Amsterdam-IJmuiden-Velsen tot |
5 |
A’dam Westhavens kolom 4 |
bewesten Zijkanaal A |
||
Amsterdam-Beverwijk |
4 |
A’dam Westhavens kolom 3 |
Amsterdam-Buitenhuizen |
4 |
A’dam Westhavens kolom 3 |
Amsterdam-Spaarndam |
4 |
A’dam Westhavens kolom 3 |
Amsterdam-Zaandam |
3 |
|
Den Helder-Kornwerderzand |
6 |
via de Dove-Balg of langs de afsluitdijk |
Den Helder-Den Oever |
4 |
|
Den Helder-Oude Schild (Texel) |
3 |
|
Dordrecht-Hoek van Holland |
6 |
via de Oude Maas |
Dordrecht-Maassluis i |
6 |
dem. |
Dordrecht-Vlaardingen |
5 |
idem. |
Dordrecht-Schiedam |
5 |
idem. |
Dordrecht-Hellevoetsluis |
7 |
via de Dordtsche Kil |
Dordrecht-Middelharnis |
6 |
via de Dordtsche Kil of via het Spui |
Dordrecht-Stad aan het Haringvliet |
6 |
via de Dordtsche Kil |
Dordrecht-Dintelsas |
5 |
|
Dordrecht-Willemstad |
5 |
|
Dordrecht-Numansdorp |
5 |
|
Dordrecht-Moerdijk |
4 |
|
Hansweert-Bath |
4 |
|
Harlingen-Vlieree |
5 |
|
Harlingen-West-Terschelling |
6 |
via het Schuitegat, het Schuitegat |
Zuid of de Slenk |
||
Harlingen-Vlieland (haven) |
6 |
|
Harlingen-Oude Schild (Texel) |
6 |
via de Dove-Balg |
Harlingen-Den Helder (rede of haven) |
8 |
via het Scheurrak enz. |
Harlingen-Den Helder (rede of haven) |
7 |
via de Dove-Balg of langs de afsluitdijk |
Harlingen-Den Oever |
6 |
idem. |
Harlingen-Breezand |
5 |
idem. |
Harlingen-Kornwerderzand |
3 |
via de Boontjes |
Harlingen-Kornwerderzand |
6 |
via de Blauwe Slenk enz. |
Kornwerderzand-Vlieree |
6 |
via de Boontjes |
Konwerderzand-Vlieree |
5 |
via het Zuidoostrak |
Konwerderzand- |
7 |
via de Boontjes en het Schuitegat |
West-Terschelling |
of de Slenk |
|
Konwerderzand- |
6 |
via het Zuidoostrak en het |
West-Terschelling |
Schuitegat Zuid of de Slenk |
|
Maassluis-Hoek van Holland |
3 |
|
Maassluis-Schiedam |
3 |
|
Maassluis-Dintelsas |
7 |
|
Maassluis-Hellevoetsluis |
6 |
via het Spui |
Rotterdam (Pernis)- Hoek van Holland |
5 |
|
Rotterdam (Pernis)-Maassluis |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)- Vlaardingen |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)-Dordrecht |
6 |
via de Oude Maas |
Rotterdam (Pernis)-Dordrecht |
5 |
via de Noord |
Rotterdam (Pernis)- Papendrecht |
6 |
via de Oude Maas |
Rotterdam (Pernis)- Zwijndrecht |
5 |
via de Oude Maas |
Rotterdam (Pernis)- Zwijndrecht |
5 |
via de Noord |
Rotterdam (Pernis)- Hendrik Ido Ambacht |
4 |
via de Noord |
Rotterdam (Pernis)- Alblasserdam |
4 |
via de Noord |
Rotterdam (Pernis)-Ridderkerk |
4 |
|
Rotterdam (Pernis)-Kinderdijk |
4 |
|
Rotterdam (Pernis)-Krimpen aan de Lek |
4 |
|
Rotterdam (Pernis)- Slikkerveer |
4 |
|
Rotterdam (Pernis)-Bolnes |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)- IJsselmonde |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)- Capelle aan de IJssel |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)-Krimpen aan de IJssel |
3 |
|
Rotterdam (Pernis)- Papendrecht |
5 |
via de Noord |
Rotterdam (Pernis)- Hendrik Ido Ambacht |
6 |
via de Oude Maas |
Rotterdam (Pernis)- Alblasserdam |
6 |
via de Oude Maas |
Rotterdam (Pernis)-Slikkerveer |
6 |
via de Oude Maas |
Schiedam-Hoek van Holland |
5 |
|
Schiedam-Vlaardingen |
3 |
|
Schiedam-Rotterdam (Pernis) |
3 |
|
Schiedam-Zwijndrecht |
5 |
via de Oude Maas |
Schiedam-IJsselmonde |
3 |
|
Schiedam-Zwijndrecht |
5 |
via de Noord |
Vlissingen-Breskens |
3 |
|
Vlissingen-Sloehaven |
3 |
|
Vlissingen-Terneuzen |
5 |
|
Vlissingen-Gent |
6/7 |
|
Vlissingen-Hansweert |
6 |
|
Vlissingen-Antwerpen |
8 |
|
Vlissingen-Walsoorden |
6 |
|
Vlissingen-Everingen |
3 |
|
Vlissingen-Sas van Gent |
6 |
|
Kreekrak-Volkerak |
6 |
|
Vlaardingen-Hoek van Holland |
4 |
|
Vlaardingen-Maassluis |
3 |
|
Vlieland (haven of Vlieree)- |
7 |
|
Den Helder (rede of haven) |
||
Vlieree-Vlieland (haven) |
3 |
|
Sloehaven-Terneuzen |
4 |
|
Sloehaven-Sluiskil |
5 |
|
Sloehaven-Sas van Gent |
5 |
|
Sloehaven-Antwerpen |
8 |
|
Sloehaven-Gent |
6/7 |
|
Antwerpen-Hansweert |
6 |
|
Antwerpen-Terneuzen |
7 |
|
Antwerpen-Sas van Gent |
8 |
|
Terneuzen-Sas van Gent |
3 |
|
Terneuzen-Sluiskil |
3 |
|
Terneuzen-Gent |
4/5 |
|
West-Terschelling-Den Helder |
7 |
|
(rede of haven) |
||
West-Terschelling-Vlieree |
4 |
via de Slenk en de Westmeep |
West-Terschelling-Vlieree |
3 |
via het Schuitegat of het Schuitegat Zuid |
West-Terschelling- Vlieland (haven) |
5 |
via de Slenk en de Westmeep |
West-Terschelling- Vlieland (haven) |
3 |
via het Schuitegat of het Schuitegat Zuid |
IJmuiden-Zaandam |
4 |
|
IJmuiden-Amsterdam (Westhaven) |
4 |
|
IJmuiden-Spaarndam |
3 |
|
IJmuiden-Buitenhuizen |
3 |
|
IJmuiden-Beverwijk |
3 |
|
Zierikzee-Dordrecht |
8 |
Calls per |
Scheepslengte over alles in meters |
|||||
kalenderjaar |
81-120 |
121-160 |
161-200 |
201-240 |
241-280 |
> 280 |
<18 |
||||||
18-36 |
9% |
16% |
17% |
|||
37-48 |
11% |
18% |
19% |
|||
49-60 |
7% |
13% |
20% |
21% |
||
61-72 |
5% |
9% |
15% |
22% |
23% |
|
73-84 |
5% |
5% |
11% |
17% |
25% |
27% |
85-96 |
5% |
7% |
13% |
19% |
27% |
29% |
97-108 |
7% |
9% |
15% |
21% |
29% |
31% |
109-120 |
9% |
11% |
17% |
24% |
31% |
33% |
121-132 |
11% |
13% |
19% |
26% |
33% |
35% |
133-144 |
13% |
15% |
21% |
28% |
36% |
38% |
145-156 |
15% |
17% |
23% |
28% |
36% |
38% |
157-168 |
17% |
19% |
25% |
28% |
36% |
38% |
169-180 |
19% |
21% |
25% |
28% |
36% |
38% |
> 180 |
20% |
22% |
25% |
28% |
36% |
38% |