Artikel
1
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a.
minister: de Minister van Economische Zaken;
-
b.
ondernemer: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, niet zijnde een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, die een onderneming in stand houdt;
-
c.
ondernemersorganisatie: een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die, blijkens haar statuten, tot doel heeft de belangen te behartigen van ondernemingen of organisaties van ondernemingen, die een afdeling in haar bureauorganisatie heeft functioneren welke zich bezighoudt met internationaal ondernemen binnen de bedoelde ondernemingen en die in het kader van de uitvoering van deze regeling een overeenkomst met de minister heeft gesloten;
-
d.
internationaliseringsplan: een plan van aanpak dat is opgesteld door de ondernemer in samenwerking met een ondernemersorganisatie, Syntens of een consulent internationale handel van een kamer van koophandel en fabrieken, en dat is gericht op de oriëntatie op of het voor eigen rekening en risico bewerken van een buitenlandse markt vanuit Nederland, en dat een inventarisatie bevat van de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van de onderneming op gebied van export en direct daaraan gerelateerde activiteiten in het buitenland en aangeeft welke activiteiten zullen worden uitgevoerd om de doelstellingen in het plan op die buitenlandse markt te realiseren, bestaande uit:
-
1°.
marktverkenning,
-
2°.
partnerselectie,
-
3°.
productpresentatie,
-
4°.
het ontwikkelen en produceren van presentatiemateriaal,
-
5°.
het vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen,
-
6°.
het inwinnen van juridisch advies of
-
7°.
het aanvragen van één of meer internationale octrooien , merk- of modelregistraties;
-
1°.
-
e.
doelland: land waarop het internationaliseringsplan gericht is;
-
f.
marktverkenning: een schriftelijk verslag over de mogelijkheden van ondernemen op een markt in het buitenland, opgesteld door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
-
g.
partnerselectie: het ten behoeve van de ondernemer selecteren van en het leggen van contacten door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
-
h.
productpresentatie: de presentatie van een onderneming of product op buitenlandse of internationale beurzen, congressen, symposia, exposities en dergelijke evenementen;
-
i.
presentatiemateriaal: schriftelijke, digitale en/of audiovisuele product- en/of bedrijfsinformatie;
-
j.
vergroten van kennis en kunde op gebied van internationaal ondernemen: het volgen door de ondernemer of een van zijn vaste medewerkers van opleidingen, cursussen, workshops, seminars, trainingen en dergelijke, die relevant zijn voor het internationaal ondernemen en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is, danwel het met instemming van de desbetreffende onderwijsinstelling contracteren door het bedrijf van één of meer studenten, die een opleiding op het gebied van internationaal ondernemen volgen bij een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs, voor een stage van tenminste drie maanden die gericht is op één of meer onderzoeksopdrachten ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan of, indien de stageduur korter is dan drie maanden, voor een doelgerichte stageopdracht, zoals veldonderzoek ten behoeve van de internationale oriëntatie van de onderneming in het doelland, danwel de tijdelijke inhuur van één of meer op het terrein van internationaal ondernemen ervaren interim-managers ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan;
-
k.
inwinnen van juridisch advies: het inwinnen door de ondernemer van een handelsgerelateerd specialistisch juridisch advies;
-
l.
aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties: het met behulp van een octrooi-, merk- of modelgemachtigde indienen van één of meer octrooiaanvragen dan wel aanvragen voor merk- of modelregistraties ten behoeve van de merk- of modelbescherming in het doelland;