Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 23 december 2004, nr. BSG/2004/86828, houdende toedeling van taken en doorverlening van vertegenwoordigingsbevoegdheden aan onder de plaatsvervangend secretaris-generaal ressorterende functionarissen (Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal SZW 2005)

Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal SZW 2005

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Besluit:

§

1

Begripsbepaling

Artikel

1

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    directie: een van de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h;

  • b.

    projectorganisatie: een van de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdelen i tot en met k;

  • c.

    directeur: een functionaris die leiding geeft aan een directie;

  • d.

    projectleider: een functionaris die leiding geeft aan een projectorganisatie;

  • e.

    ICT: informatie- en communicatietechnologie.

§

2

Organisatie

Artikel

2

Onder de plaatsvervangend secretaris-generaal ressorteren:

  • a.

    de Auditdienst;

  • b.

    de directie Facilitaire Zaken;

  • c.

    het Bureau SG;

  • d.

    de directie Communicatie;

  • e.

    de directie Gemeenschappelijke Organisatie Bedrijfsvoering;

  • f.

    de directie ICT-diensten;

  • g.

    de directie Personeel, Organisatie en Informatie;

  • h.

    de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst;

  • i.

    de projectorganisatie We Print Together;

  • j.

    de projectorganisatie InterCoach;

  • k.

    de projectorganisatie Bureau Huisvestingsprojecten Rijksoverheid.

§

3

Verantwoordelijkheden directeuren en projectleiders

Artikel

3

Artikel

3a

Artikel

4

De Auditdienst is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken van de departementale Accountantsdienst, bedoeld in de Comptabiliteitswet 2001 en daarop gebaseerde regelgeving.

De Auditdienst controleert de financiële verantwoording van de departementsonderdelen en de bedrijfsvoering die daaraan ten grondslag ligt. De Auditdienst adviseert op het gebied van financieel beheer.

Artikel

5

De directie Facilitaire Zaken is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het beheren en exploiteren van de Haagse vestigingen van het ministerie voorzover daarin niet uitsluitend organisatieonderdelen die ressorteren onder de inspecteur-generaal of het Agentschap SZW gehuisvest zijn en het beheren en exploiteren van de vestigingen van organisatieonderdelen die ressorteren onder de inspecteur-generaal of het Agentschap SZW voorzover zij gebruik maken van de departementale infrastructuur dan wel gehuisvest zijn in een vestiging waar ook andere onderdelen van het ministerie gehuisvest zijn, dan wel indien dit met het Agentschap SZW respectievelijk de inspecteur-generaal is overeengekomen;

  • b.

    het vervaardigen en beschikbaar stellen van hoogwaardige postale-, grafische- en multimedia-producten en diensten;

  • c.

    het adviseren over en het ontwikkelen van strategisch beleid op het gebied van documentaire informatievoorziening;

  • d.

    de advisering en begeleiding op het gebied van inkoop, (Europese) aanbestedingen, huisvesting, milieumanagement en materieel beheer;

  • e.

    het verrichten van procedurele handelingen in het kader van (Europese) aanbestedingsprocedures;

  • f.

    het uitvoeren van het aspect-controllerschap ten aanzien van materieel beheer;

  • g.

    de beveiliging van het ministerie in het algemeen, uitgezonderd de persoonlijke beveiliging van de bewindspersonen en hun huisgenoten;

  • h.

    het technisch faciliteren van de crisisbeheersingsorganisatie en bedrijfshulpverlening.

Artikel

6

Het Bureau SG is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke, logistieke en secretariële ondersteuning van de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal;

  • b.

    de directe secretariële, logistieke en protocollaire ondersteuning van de bewindspersonen;

  • c.

    het beleid op het gebied van beveiliging, informatiebeveiliging en het toezicht houden op de naleving daarvan;

  • d.

    de persoonlijke beveiliging van de bewindspersonen en hun huisgenoten;

  • e.

    de coördinatie en de bemensing van de crisisbeheersingsorganisatie;

  • f.

    het fungeren als meldpunt voor integriteitsaangelegenheden en integriteitsschendingen.

Artikel

7

De directie Communicatie is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het ontwikkelen van het departementale voorlichtingsbeleid, het geven van voorlichting aan publiek en pers en het beschikbaar stellen van documentaire informatie;

  • b.

    de ondersteuning van de bewindspersonen en de directies op het gebied van publiciteit en externe optredens en de advisering van de beleidsdirecties over de wijze waarop het beleid kan worden gecommuniceerd aan de voor hen relevante doelgroepen;

  • c.

    het functioneel en inhoudelijk beheer van de departementale websystemen, waaronder het content managementsysteem, het internetloket, de zoekmachine en het algemene deel van SZW-web.

Artikel

8

Artikel

9

De directie ICT-diensten is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het ontwikkelen van technologiebeleid, inclusief standaarden op het gebied van de ICT-infrastructuur, webtechnologie en kantoorautomatisering van het ministerie;

  • b.

    de ontwikkeling en implementatie van de ICT-infrastructuur en websystemen van het ministerie, waaronder netwerken binnen en tussen de verschillende vestigingen van het ministerie, centrale computerapparatuur en data-basesystemen, directiespecifieke en departementale informatiesystemen en werkplekapparatuur, inclusief apparatuur voor telewerkplekken;

  • c.

    het functioneel beheer van de kantoorautomatiseringstoepassingen en, op verzoek van de eigenaar daarvan, van ICT-systemen;

  • d.

    het uitvoeren van het technisch beheer en de exploitatie en beveiliging van de ICT-infrastructuur van het ministerie, voor zover dit geen betrekking heeft op digitaal bewijsmateriaal dat door de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst is opgeslagen en zich bevindt op door de directie ICT-diensten specifiek daartoe aangewezen computerapparatuur binnen het netwerkdomein van het ministerie;

  • e.

    het onderhouden van door de directie ICT-diensten ontwikkelde websystemen;

  • f.

    het controleren van en toezicht houden op extern beheer en exploitatie van informatiesystemen;

  • g.

    het beheer van de automatiseringsmiddelen van het ministerie.

Artikel

10

De directie Personeel, Organisatie en Informatie is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het adviseren van de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de inspecteur-generaal en de directeuren-generaal over het personeels-, organisatie-, informatie- en informatiseringsbeleid;

  • b.

    het beleid op het gebied van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, rechtspositionele aangelegenheden van (ex-)medewerkers van het ministerie, arbeidsomstandigheden, bedrijfsvoering, planning en control op de personele, informatieve en organisatorische processen, administratieve organisatie en medezeggenschap;

  • c.

    het adviseren van organisatieonderdelen bij de implementatie van departementaal beleid op bovengenoemde terreinen, alsmede het adviseren over en het leveren van projectleiding ten behoeve van directiespecifieke veranderingstrajecten;

  • d.

    het adviseren en ondersteunen van medewerkers over loopbaanontwikkeling en op het terrein van bedrijfsmaatschappelijk werk;

  • e.

    het behandelen van bezwaarschriften, beroepschriften en zaken van de Nationale ombudsman van (ex-)medewerkers van het ministerie inzake aangelegenheden verband houdend met de dienstbetrekking, met uitzondering van het nemen van beslissingen in bezwaar- en beroepsprocedures;

  • f.

    het ontwikkelen van beleid op het gebied van personele informatievoorzieningen en gegevensbescherming;

  • g.

    het ontwikkelen en uitvoeren van ministeriebrede opleidings- en leerprojecten, waaraan naast de medewerkers van het ministerie ook andere belanghebbenden kunnen deelnemen;

  • h.

    de advisering van de plaatsvervangend secretaris-generaal over de verdeling van de middelen uit de begroting voor ICT.

Artikel

11

Artikel

11a

De projectorganisatie We Print Together is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het vervaardigen en beschikbaar stellen van reprografische hoog volume producten en diensten conform de afspraken in de Service Level Agreements zoals afgesloten met de ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

  • b.

    het zorgvuldig, tijdig en veilig retour leveren van reproductieopdrachten aan de klant;

  • c.

    het aanleveren van productiegegevens en -informatie en managementrapportages aan de Service Level Agreement partners;

  • d.

    het nemen en onderhouden van maatregelen ter waarborging van de beschikbaarheid, de integriteit en de exclusiviteit van de documenten en de informatie daarin;

  • e.

    het hebben van een noodplan, waarop kan worden teruggevallen in geval van calamiteiten.

Artikel

11b

De projectorganisatie InterCoach is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het organiseren van een leergang en follow-up voor directeuren met talent voor coaching;

  • b.

    het bemiddelen bij coachtrajecten tussen tot coach opgeleide directeuren en collega's van andere ministeries;

  • c.

    het onderhouden van een kwaliteitssysteem ter borging van de coachtrajecten.

Artikel

11c

De projectorganisatie Bureau Huisvestingsprojecten Rijksoverheid is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het bieden van ondersteuning aan ministeries bij huisvestingsvraagstukken en -projecten;

  • b.

    het adviseren aan ministeries over huisvestingsvraagstukken.

§

4

Bevoegdheden directeuren

Artikel

12

Artikel

13

§

5

Slotbepalingen

Artikel

14

Artikel

16

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze:
de plv. Secretaris-Generaal, P.Hennephof