Regeling houdende regels inzake de afgifte, wijziging, overdracht, vernieuwing, en verlenging van bewijzen van luchtwaardigheid en enkele overige bepalingen (Regeling bewijzen van luchtwaardigheid)

Regeling bewijzen van luchtwaardigheid

§

1

Algemeen

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • AR: Airworthiness Review, beoordeling van de luchtwaardigheid van een luchtvaartuig conform Part M, subpart I, van verordening (EG) nr. 2042/2003;

  • algemene luchtvaart: luchtvaart met vleugelvliegtuigen met een maximale startmassa van 5700 kg of minder, helikopters met een maximale startmassa van 2730 kg of minder, ballonnen, heteluchtschepen en (motor)zweefvliegtuigen;

  • BvL-acceptatiekeuring: inspectie van een luchtvaartuig in het kader van de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid, naar aanleiding waarvan de minister wordt geadviseerd over de luchtwaardigheid van dat luchtvaartuig;

  • BvL-verlengingsinspectie: inspectie van een luchtvaartuig in het kader van de verlenging van een bewijs van luchtwaardigheid, naar aanleiding waarvan de minister wordt geadviseerd over de luchtwaardigheid van dat luchtvaartuig;

  • ELA 1-luchtvaartuig: European Light Aircraft, luchtvaartuig als bedoeld in artikel 2 van verordening (EG) nr. 2042/2003;

  • erkend bedrijf: bedrijf dat door de minister op grond van artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 is erkend;

  • exportinspectie: inspectie van een luchtvaartuig op luchtwaardigheidseisen van het importerende land in het kader van de export van het luchtvaartuig, naar aanleiding waarvan de minister wordt geadviseerd over de luchtwaardigheid van dat luchtvaartuig;

  • FAA: Federal Aviation Administration, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit;

  • geaccepteerd type-ontwerp: type-ontwerp dat naar het oordeel van de minister voldoet aan een ontwerp dat is goedgekeurd conform ICAO Annex 8 door de staat van ontwerp, zijnde een verdragsland, door middel van een civiel goedgekeurd type-ontwerp;

  • gemachtigde: door een erkend bedrijf aangewezen personeelslid, dat gemachtigd is een BvL-acceptatiekeuring, een BvL-verlengingsinspectie of een exportinspectie uit te voeren en het rapport daarover voorzien van een verklaring als bedoeld in artikel 9, onderdeel b, te ondertekenen;

  • maximale startmassa: massa die een luchtvaartuig mag hebben wanneer het zich van het aardoppervlak verheft;

  • minister: minister van Infrastructuur en Milieu;

  • orphan aircraft: reeds in het Nederlandse luchtvaartuigregister ingeschreven luchtvaartuig waarvan het ICAO-BvL door de minister is vervangen door een speciaal-BvL, als gevolg van het intrekken door de staat van ontwerp van zijn verklaring tot ondersteuning van het ontwerp;

  • Transport Canada: de Canadese luchtvaartautoriteit;

  • verdragsland: land waarmee in het kader van de volgende verdragen een overeenkomst is gesloten inzake de wederzijdse erkenning van bewijzen van luchtwaardigheid: het op 13 september 1995 te ’s-Gravenhage tot stand gekomen Verdrag tussen de Verenigde Staten van Amerika en het Koninkrijk der Nederlanden inzake de bevordering van de veiligheid van de luchtvaart (Trb. 1996, 3), de op 17 december 2009 te Brussel tot stand gekomen Luchtvervoersovereenkomst tussen Canada en de Europese Gemeenschap en haar lidstaten (Trb. 2010, 211) en, de op 22 april 1960 te Parijs gesloten Multilaterale Overeenkomst inzake bewijzen van luchtwaardigheid van ingevoerde luchtvaartuigen (Trb. 1961, 117);

  • Verdrag van Chicago: het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109).

Artikel

2

§

2

Toepassingsbereik

Artikel

3

§

3

EASA-standaard-BvL, EASA-beperkt-BvL, ARC en vliegvergunning

Artikel

4

§

4

ICAO-standaard-BvL

4.1

Algemeen

Artikel

5

Bij een aanvraag voor een ICAO-standaard-BvL worden ten minste ingediend:

  • a.

    een gewichts- en zwaartepuntsrapport en indien vereist door de van toepassing zijnde luchtwaardigheidseisen, een beladingsschema;

  • b.

    het vlieghandboek, indien vereist door de van toepassing zijnde luchtwaardigheidseisen;

  • c.

    de historische gegevens ter vaststelling van de productie, modificatie en onderhoudsstandaard van het luchtvaartuig;

  • d.

    een nauwkeurige omschrijving van de eventuele afwijkingen ten opzichte van het geaccepteerde type-ontwerp. Indien de aanvrager hieraan niet kan voldoen, worden de gegevens ingediend, aan de hand waarvan de bedoelde afwijkingen kunnen worden vastgesteld; en

  • e.

    een volledig ingevuld en ondertekend acceptatierapport betreffende de BvL-acceptatiekeuring conform het model als opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

4.2

Afgifte ICAO-standaard-BvL voor een luchtvaartuig geïmporteerd uit een verdragsland

Artikel

6

Artikel

7

4.3

Afgifte ICAO-standaard-BvL voor een luchtvaartuig geïmporteerd uit een niet-verdragsland

Artikel

8

Voor een luchtvaartuig dat is vervaardigd in een staat, waarmee Nederland een overeenkomst heeft gesloten inzake wederzijdse erkenning van bewijzen van luchtwaardigheid en dat wordt geïmporteerd uit een staat waarmee de minister geen overeenkomst heeft gesloten inzake wederzijdse erkenning van bewijzen van luchtwaardigheid, worden ten behoeve van de afgifte van een ICAO-standaard-BvL, de in artikel 5 genoemde gegevens ingediend en daarnaast de volgende documenten overgelegd:

  • a.

    het destijds door de staat, waarin het luchtvaartuig is vervaardigd, afgegeven BvL voor export;

  • b.

    documenten waaruit blijkt dat het luchtvaartuig in overeenstemming is met het door de minister geaccepteerd type-ontwerp, dan wel met een aanvullend type-certificaat dat voor het type-ontwerp is afgegeven;

  • c.

    documenten waaruit blijkt dat de van toepassing zijnde luchtwaardigheidsaanwijzingen als bedoeld in artikel 9 zijn uitgevoerd; en

  • d.

    documenten waaruit blijkt dat het luchtvaartuig na inspectie luchtwaardig is bevonden en geschikt voor veilige operatie.

4.4

Luchtwaardigheidsaanwijzingen

Artikel

9

Voorafgaand aan de afgifte van een ICAO-standaard-BvL worden de verplichte luchtwaardigheidsaanwijzingen van het land van ontwerp en de Nederlandse bijzondere luchtwaardigheidsaanwijzingen opgevolgd.

§

5

Export-BvL

Artikel

10

Bij een aanvraag voor een export-BvL worden de volgende gegevens ingediend:

  • a.

    een verklaring van de bevoegde autoriteit van de staat van invoer waarin wordt vermeld welke luchtwaardigheidseisen van toepassing zijn, alsmede de eventuele afwijkingen van de luchtwaardigheidseisen die door de staat van invoer worden geaccepteerd;

  • b.

    een volledig ingevuld en ondertekend inspectierapport conform het model als opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling betreffende de exportinspectie, die niet eerder is uitgevoerd dan 60 dagen voorafgaande aan de datum van de aanvraag voor een export BvL, waaruit blijkt en waarin wordt verklaard dat het luchtvaartuig in overeenstemming is met de onder a. genoemde luchtwaardigheidseisen.

§

6

Verlenging ICAO-standaard-BvL, speciaal-BvL orphan aircraft, en herafgifte ARC

6.1

Aanvraag en verlengingstermijn

Artikel

11

Artikel

12

6.2

Steekproeven

Artikel

13

§

7

Wijziging, overdracht, en vernieuwing BvL en ARC

Artikel

14

Artikel

15

Bij de overdracht van een luchtvaartuig wordt een BvL of een ARC door de voormalige eigenaar of houder van dat luchtvaartuig overgedragen aan de nieuwe eigenaar of houder van dat luchtvaartuig.

Artikel

16

§

8

BvL-acceptatiekeuring, BvL-verlengingsinspectie, BvL-exportinspectie en AR

8.1

Algemeen

Artikel

17

8.2

Inhoud acceptatiekeuringen, verlengingsinspecties en exportinspecties

Artikel

18

§

8*

Slotbepalingen

Artikel

20

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2011.

Artikel

21

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling bewijzen van luchtwaardigheid.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,J.J.Atsma

Bijlage

2

als bedoeld in artikel 11, derde lid, onderdeel a, en artikel 18, vierde lid.

NAAM BEDRIJF/EZT :

BvL-V-INSPECTIERAPPORT nr.:

(niet invullen)

nr.:

datum:

NR. ERKENNING/AOC:

GEGEVENS LUCHTVAARTUIG

Type Luchtvaartuig:

Serienummer:

Registratie

PH -

Voortstuwingsinstallatie

Type

Serienummer

Gebruiksgegevens

Motor:

Prop/Rotor:

VERLOOPDATUM BvL:

Uren na laatste BvL-V-inspectie:

Uren na laatste periodieke inspectie:

Datum laatste BvL-V-inspectie:

Datum laatste periodieke inspectie:

RESULTAAT INSPECTIE

Plaats inspectie:

Datum inspectie:

Datum advies:

Hierbij wordt verklaard dat de BvL-verlengingsinspectie is uitgevoerd en dat de resultaten hiervan volledig en naar waarheid zijn vermeld.

Naam, stempel en handtekening gemachtigde/EZT:

Alle punten zijn met JA of NVT beantwoord. Geadviseerd wordt het BvL te verlengen.

Niet alle punten zijn met JA of NVT beantwoord. Geadviseerd wordt het BvL toch te verlengen.

Niet alle punten zijn met JA of NVT beantwoord. Zie toelichting in de bijlage.

BvL-V-INSPECTIERAPPORT nr.:

REGISTRATIE: PH-

JA

NEE

OPM

1. KWALITEIT VAN HET ONDERHOUD

a.

Voldoet het onderhoudsprogramma aan de eisen?

b.

Voldoet de uitvoering van het onderhoud aan de eisen?

2. TECHNISCHE STAAT

a.

Kan verklaard worden dat het luchtvaartuig geen defecten, gebreken of beschadigingen bezit, die een reparatie of belangrijke herstelling noodzakelijk maken?

b.

Zijn eventuele defecten, gebreken of beschadigingen middels een reparatie of belangrijke herstelling door bevoegde personen of erkende instanties opgeheven?

3. WIJZIGINGEN

a.

Zijn de ontwerpaspecten goedgekeurd?

b.

Zijn de geluidsaspecten goedgekeurd?

c.

Voldoet de uitvoering aan de eisen?

d.

Is voldaan aan de meldingsverplichting voor daartoe in aanmerking komende wijzigingen?

4. GEBRUIKSBEPERKINGEN

a.

Kan verklaard worden dat er nu geen gebruiksbeperkingen zijn overschreden?

b.

Zijn de benodigde acties na overschrijding van gebruiksbeperkingen door bevoegde personen of erkende instanties ondernomen?

5. AANWIJZINGEN

Zijn alle aanwijzingen van de minister t.a.v. behoud of herstel van luchtwaardigheid uitgevoerd?

6. TECHNISCHE ADMINISTRATIE

Voldoet de technische administratie van het uitgevoerde onderhoud, wijzigingen en aanwijzingen aan de eisen?

7. ALGEMEEN

Kan verklaard worden dat er geen bijzonderheden te melden zijn over het gebruik en onderhoud van het luchtvaartuig?

Toelichting:

  • 1.

    De JA- of NEE-hokjes dienen bij de BvL-V-inspectie alle geparafeerd te worden en voorzien van de datum van de inspectie.

  • 2.

    Als een vraag niet van toepassing is, dient ‘NVT’ in het JA-hokje gezet te worden.

  • 3.

    Als een vraag met NEE beantwoord wordt, dient een nummer in de kolom OPM (Opmerkingen) te verwijzen naar een toelichting in een bijlage.

  • 4.

    Als op een later tijdstip de vraag alsnog met JA kan worden beantwoord, dienen datum en paraaf in het JA-hokje geplaatst te worden.

  • 5.

    Ook als een vraag direct met JA beantwoord wordt, kan een nummer in de kolom OPM (Opmerkingen) verwijzen naar eventuele opmerkingen in een bijlage.