Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 25 februari 2013, nr. IENM/BSK-2013/25450, houdende regels inzake onder andere de certificering en het onderhoud van Yakovlev-52 vliegtuigen en tot wijziging van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen (Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen)

Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen

§

1

Begripsbepalingen

Artikel

1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • AMP: onderhoudsprogramma van een luchtvaartuig (Aircraft Maintenance Programme);

  • AFM: vlieghandboek betreffende een luchtvaartuig (Aircraft Flight Manual);

  • bevoegd onderhoudstechnicus: houder van een geldig bewijs van bevoegdheid krachtens bijlage III (Part 66) bij Verordening (EU) nr. 1321/2014 van de Commissie van 26 november 2014 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en -uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen (PbEU 2014 L 362);

  • vaardigheidstoets: demonstratie van vaardigheid ten behoeve van de afgifte van de Yak-52 typebevoegdverklaring;

  • vlieginstructeur Yak-52: houder van een Yak-52 typebevoegdverklaring in combinatie met een bevoegdverklaring Flight Instructor als bedoeld in Bijlage I, subdeel J, sectie 2, bij Verordening (EU) nr. 1178/2011 dan wel met een bevoegdverklaring Class Rating Instructor als bedoeld in Bijlage I, subdeel J, sectie 5, bij Verordening (EU) nr. 1178/2011;

  • minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

  • Yak-52 typebevoegdverklaring: bevoegdverklaring voor het type luchtvaartuig, Yak-52;

  • Yak-52 vliegtuig: vliegtuigtype aangeduid als Yak-52, ontworpen door ontwerpbureau Yakovlev en gebouwd in Rusland of Roemenië;

  • Verordening (EU) nr. 1178/2011: Verordening van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PbEU L 311).

§

2

Speciaal-BvL

Artikel

2

Artikel

3

§

3

Vluchtuitvoering

Artikel

4

§

4

Bewijs van bevoegdheid en bevoegdverklaring

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Voor het behouden van de Yak-52 typebevoegdverklaring is vereist dat ten minste 10 uren vliegervaring op een Yak-52 vliegtuig per kalenderjaar zijn voltooid.

Artikel

9

§

5

Overgangsbepaling

Artikel

10

Vervallen

§

6

Wijziging van de Regeling onderhoud luchtvaartuigen

Artikel

11

Wijzigt de Regeling onderhoud luchtvaartuigen.

§

7

Slotbepalingen

Artikel

12

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

13

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,W.J.Mansveld

Bijlage

1

bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen

SPECIAL CERTIFICATE OF AIRWORTHINESS

Human Environment and Transport Inspectorate

Civil Aviation Authority Netherlands

Correspondence address:

P.O. Box 575, 2130 AN Hoofddorp, The Netherlands

Registration number: ...

ICAO aircraft designator: ...

1. Nat. & registration marks:

2. Manufacturer and manufacturer's designation of aircraft:

..............................

3. Aircraft serial number:

...

P H - ...

4. Categories: ..................

5. This Special Certificate of Airworthiness is issued pursuant to the Netherlands Act on Aviation for aircraft excluded from the European Regulation (EC) No 216/2008 and which also do not comply with the airworthiness requirements of ICAO. The abovementioned aircraft is considered to be airworthy when maintained and operated in accordance with the foregoing and the pertinent operating limitations.

Date of issue: ....................

Signature:

The State Secretary for Infrastructure and the Environment,

On behalf,

Limitations / Remarks:

6. This Special Certificate of Airworthiness is valid up to and including ......, unless revoked.

This certificate shall be carried on board during all flights Document Number: .....

Bijlage

2

bedoeld in artikel 5, tweede lid, onderdeel b, van de Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen

SYLLABUS OPLEIDING YAK-52 TYPE BEVOEGDVERKLARING EN VAARDIGHEIDSTOETS

JANUARI 2013

Opleiding en vaardigheidstoets Yak-52 type bevoegdverklaring

Inhoudsopgave

A.

– ALGEMEEN

– UITVOERING VAN DE VAARDIGHEIDSTOETS

B.

SPECIFIEKE EISEN VOOR DE YAK-52 TYPEBEVOEGDVERKLARING

1.

Slagingscriteria

2.

Toegestane afwijkingen bij de vaardigheidstoets

3.

Inhoud van de opleiding en de vaardigheidstoets

C.

SCHEMA OPLEIDING EN VAARDIGHEIDSTOETS YAK-52 TYPEBEVOEGDVERKLARING

1.

SECTION 1: Departure

2.

SECTION 2: Airwork (VFR)

3.

SECTION 3: Arrivals and landings

4.

SECTION 4: Abnormal and emergency procedures

A

Algemeen

  • 1)

    De syllabus is ten behoeve van de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een Yak-52 typebevoegdverklaring als bedoeld in artikel 1 van de Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen.

  • 2)

    Het doel van de opleiding voor de Yak-52 typebevoegdverklaring is het aanleren van kennis en vaardigheden om een vlieger in staat te stellen een veilige basisoperatie uit te voeren met de Yak-52. De opleiding omvat een kennismaking met basic aerobatic manoeuvres maar is geen vervanging voor een gedegen aerobatic training.

  • 3)

    Als leidraad voor de opleiding en de vaardigheidstoets geldt deze syllabus.

  • 4)

    De instructie vindt uitsluitend op het vliegtuig plaats en er zal geen gebruik worden gemaakt van OTD (Other Training Devices), FTD (Flight Training Device) of FSS (Full Flight Simulator).

  • 5)

    Het schema in onderdeel C is gebaseerd op het S.C. Aerostar S.A Official Translation Yak-52 Flight Manual en Yak-52 Pilot’s Operating Handbook (door E.A. Korovin Moscow USSR DOSAAF Publishing 1987).

  • 6)

    De opleiding voor de Yak-52 typebevoegdverklaring bevat alle in het schema in onderdeel C genoemde onderdelen, met dien verstande dat die onderdelen waarbij een D (Demo) staat niet door de kandidaat hoeven te worden uitgevoerd, maar wel door de instructeur gedemonstreerd moeten te worden.

UITVOERING VAN DE VAARDIGHEIDSTOETS

  • 7)

    De vaardigheidstoets voor de eerste afgifte, de verlenging van de geldigheidsduur en de wederafgifte van een Yak-52 typebevoegdverklaring wordt afgenomen door een vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator conform de richtlijnen die gelden voor een klasse- of typebevoegdverklaring zoals omschreven in de Bijlagen 1 en 3 bij JAR 1.240 & 1.295 en/of Appendix 9 van Bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1178/2011 (de EASA-FCL).

  • 8)

    Tijdens de vaardigheidstoets gaat de vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator na of de kandidaat over een adequaat niveau van theoriekennis over het vliegtuig beschikt en of de kandidaat in staat is het vliegtuig veilig te vliegen.

  • 9)

    De kandidaat vliegt vanuit de voorste stoel.

  • 10)

    De vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator mag tijdens de vaardigheidstoets geen aandeel hebben in de bediening van het vliegtuig behalve wanneer zijn tussenkomst noodzakelijk is in het belang van de veiligheid.

B

Specifieke eisen voor de Yak-52 typebevoegdverklaring

1

Slagingscriteria

  • 1)

    De kandidaat moet slagen voor alle items van de vaardigheidstoets. Indien een kandidaat zakt voor een item van een sectie, zakt hij voor de volledige sectie. Een kandidaat die voor meer dan een sectie zakt, moet de volledige toets op nieuw afleggen. Een kandidaat die slechts voor één sectie zakt, moet de be- treffende sectie opnieuw afleggen (herkansingstoets). Wanneer een kandidaat zakt voor een sectie van de herkansingstoets, daarbij inbegrepen die secties waarvoor hij bij een eerdere poging was geslaagd, moet hij de gehele toets opnieuw afleggen.

2

Toegestane afwijkingen bij de vaardigheidstoets

  • 2)

    De kandidaat dient blijk te geven van:

    • a.

      goed inzicht en vliegerschap, en van de vaardigheid om:

    • b.

      het vliegtuig binnen zijn limieten te bedienen;

    • c.

      alle manoeuvres soepel en nauwkeurig uit te voeren;

    • d.

      luchtvaartkundige kennis toe te passen, en

    • e.

      te allen tijde het vliegtuig onder controle te houden en te herstellen zodat de succesvolle afloop van een procedure of manoeuvre altijd is verzekerd.

  • 3)

    De onderstaande limieten zijn van toepassing, met een marge voor turbulente weersomstandigheden en het vlieggedrag en de prestaties van het gebruikte vliegtuig:

    Hoogte: algemeen

    +/– 100 voet

    Volgen van grondkoersen:

    +/– 5°

    Snelheid:

    +/– 10 kilometer per uur

3

Inhoud van de opleiding en de vaardigheidstoets

  • 4)

    De items aangegeven met een ‘M’ (mandatory) moeten alle behaald worden om de Yak-52 typebevoegdverklaring te verkrijgen of te verlengen; de items aangegeven met ”O” (optional) mogen gevraagd worden.

  • 5)

    De vaardigheidstoets wordt niet afgenomen door de FI die de opleiding heeft verzorgd.

C

Schema opleiding en vaardigheidstoets Yak-52 type bevoegdverklaring

SECTION 1: Departure

1.1

Pre-flight including: Performance, Documentation, Mass and Balance and Limits

O

1.2

Pre-start checks External/internal

M

1.3

Engine starting: Normal/Malfunctions

M

1.4

Taxiing, Use of Brakes, and Castering Nose wheel

M

1.5

Pre-departure checks: Engine run-up

M

1.6

Take-off procedure:

M

1.7

Climbing:

M

SECTION 2: Airwork (VFR)

2.1

Straight and level flight at various airspeeds including flight at critically low airspeed with and without flaps

O

2.2

Steep turns 360° left and right

O

2.3

Stalls and recovery:

2.3.1

Approach to stall clean

O

2.3.2

Approach to the stall in landing configuration idle power

O

2.3.3

Approach to stall in landing configuration with power,

O

2.3.4

Approach to stall in descending turn with bank with approach configuration with power,

M

2.3.5

Approach to the stall climb with power

O

2.3.6

Approach to stall climbing turn with climb power

O

2.3.7

Clean stall

M

2.3.8

Stall in landing configuration

M

2.3.9

Dynamic stall

M

2.4

Spins and recovery:

2.4.1

Incipient spin

M

2.4.2

Normal spin

M

2.4.3

Flat spin

O

2.4.4

Inverted spin

D

O

2.5

Unusual attitude recovery

2.5.1

Nose high, nose low erect

M

2.5.2

Nose high, nose low inverted

M

2.7

Aerobatic manoeuvers:

2.7.1

Chandelle

O

2.7.2

Aileron roll

O

2.7.3

Barrel roll

O

2.7.4

Looping

O

2.7.5

Clover leaf

O

2.7.6

Cuban eight

O

2.7.7

Reverse Cuban eight

O

2.7.8

Immelman

O

2.7.9

Split S

O

SECTION 3: Arrivals and landings

3.1

Normal landing

M

3.2

Engine failure in circuit, and/or during aerobatics

M

3.3

Crosswind landing (if suitable conditions)

O

3.4

Approach and landing with idle power

O

3.5

Go-around from minimum height

O

3.6

Circuit touch and goes

O

SECTION 4: Abnormal and emergency procedures

4.1

Engine failure after takeoff

M

4.2

Flapless landing

M

4.3

Engine failure during inverted flight

O

4.4

Low oil pressure

O

4.5

Low fuel pressure

O

4.6

Engine jars

O

4.7

Propeller overspeed

O

4.8

In-flight fire

O

4.9

Landing gear emergency extension

O

4.10

Radio failure

O

4.11

Generator failure

O

4.12

Airspeed malfunction

O

4.13

Altimeter malfunction

O

4.14

Vertical speed indicator malfunction

O

4.15

Bail out by parachute (simulated)

O