Regeling van de Minister van Financiën van 18 december 2019 tot vaststelling van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020

Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020

Hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

Artikel

1

Begrippen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    het ministerie van Financiën: het kernministerie, de Belastingdienst en de inspectie belastingen, toeslagen en douane;

  • b.

    het kernministerie: de Generale Thesaurie, het directoraat-generaal Rijksbegroting, het directoraat-generaal Fiscale Zaken en het cluster secretaris-generaal;

  • c.

    de Belastingdienst: de directoraten-generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane;

  • d.

    de minister: de Minister van Financiën;

  • e.

    de staatssecretaris: de Staatssecretaris van Financiën;

  • f.

    bewindspersoon: de Minister of de Staatssecretaris van Financiën;

  • g.

    algemene leiding: de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal en de thesaurier-generaal;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bewindspersoon besluiten te nemen;

  • i.

    (hoofd)budgethouder: hoofd van een organisatie-eenheid verantwoordelijk voor het financieel beheer van één of meer budgetten;

  • j.

    bedrijfsvoering: onderwerpen op de terreinen van personeel en organisatie, informatievoorziening en ict, inkoop, huisvesting, facilitaire zaken en beveiliging;

  • k.

    eigenaar: degene die oog houdt voor stabiliteit en continuïteit van een organisatie en is verantwoordelijk voor het inrichten en faciliteren van de governancestructuur gebaseerd op het rijksbreed toegepaste driehoeksmodel;

  • l.

    opdrachtnemer: degene die verantwoordelijk is voor een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige uitvoering van (fiscale) wet- en regelgeving en de verantwoording hierover;

  • m.

    opdrachtgever: degene die verantwoordelijk is voor een uitvoerbare formulering van de beleidsopdracht, met een zo concreet mogelijke omschrijving van de gewenste beleidsdoelen en resultaatafspraken;

  • n.

    coördinerend opdrachtgever: degene die de integrale benadering van beleid en uitvoering bevordert via de coördinatie van de beleid- en opdrachtcyclus in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en de opdrachtnemer.

Hoofdstuk

2

Algemene leiding

Artikel

2

Missie en taakopdracht

Het ministerie werkt aan een goede financiële huishouding van Nederland, int belastingen op basis van solide fiscale regelgeving en ziet toe op een doelmatige besteding van overheidsgeld. Het ministerie maakt regels voor het goed functioneren van het financiële stelsel en werkt aan een sterke economische structuur die verankerd is in een economisch en financieel gezond Europa.

De algemene leiding hanteert de basiswaarden van het ministerie en draagt zorg voor de bevordering van deze waarden onder de medewerkers. Zij stimuleert de toewijding, de deskundigheid, de professionaliteit en de aanspreekbaarheid van de medewerkers. De algemene leiding geeft ruimte aan talent in de organisatie en bevordert de samenwerking tussen dienstonderdelen en met andere ministeries. De algemene leiding legt over de bedrijfsvoering en het beheer van de haar toevertrouwde middelen op inzichtelijke wijze verantwoording af.

Artikel

3

Secretaris-generaal

Artikel

4

De bestuursraad

Artikel

5

Plaatsvervangend secretaris-generaal

Artikel

6

Departementaal Chief Information Officer (dCIO)

Artikel

7

Coördinerend Directeur Inkoop (CDI)

Artikel

8

De bedrijfsvoeringsraad

Artikel

9

Overleg met bewindspersonen

Over vraagstukken die van politiek gevoelige of anderszins zwaarwegende aard zijn, treedt de algemene leiding in contact met de bewindspersoon die het aangaat, voordat van bevoegdheden gebruik wordt gemaakt.

Hoofdstuk

3

Structuur ministerie

Artikel

10

Dienstonderdelen

Het ministerie heeft een hoofdstructuur, bestaande uit de volgende dienstonderdelen:

  • a.

    het cluster secretaris-generaal (SG-cluster);

  • b.

    het directoraat-generaal Belastingdienst (DGBD);

  • c.

    het directoraat-generaal Toeslagen (DGTSL);

  • d.

    het directoraat-generaal Douane (DGD);

  • e.

    het directoraat-generaal Fiscale Zaken (DGFZ);

  • f.

    het directoraat-generaal Rijksbegroting (DGRB);

  • g.

    de Generale Thesaurie (GT);

  • h.

    de inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD).

Artikel

11

Tijdelijke organisatieonderdelen

Hoofdstuk

4

Het cluster secretaris-generaal (sg-cluster)

Paragraaf

4.1

Structuur SG-cluster

Artikel

12

Inrichting SG-cluster

Paragraaf

4.2

Ministeriebrede organisatieonderdelen SG-cluster

Artikel

13

Directie Algemene Financiële en Economische Politiek (AFEP)

De directie AFEP heeft de volgende hoofdtaken:

  • a.

    Het voorbereiden van het financieel-economisch beleid en het doen van onderzoek op dit terrein;

  • b.

    Het adviseren over, het coördineren van de behandeling van en het doen van onderzoek naar algemeen financiële en economische aspecten van beleid waarvoor de Minister van Financiën verantwoordelijkheid draagt;

  • c.

    Het adviseren van de Minister van Financiën over zaken die niet onder diens directe beleidsverantwoordelijkheid vallen, doch waarbij hij, gezien zijn algemeen financiële en sociaal-economische verantwoordelijkheid, nauw is betrokken;

  • d.

    Het ramen van en het doen van onderzoek naar de opbrengst van de belastingen en de milieuheffingen;

  • e.

    Het beheer van het inkomstenkader;

  • f.

    Het volgen van internationale economische ontwikkelingen en van de economische positie van voor Nederland belangrijke landen, zowel ten behoeve van internationaal overleg als ten behoeve van de beleidsvoorbereiding ter zake van de externe positie van de Nederlandse economie;

  • g.

    De vertegenwoordiging in interdepartementaal overleg en andere overlegorganen op algemeen financieel-economisch terrein, evenals het interdepartementaal coördineren op genoemd terrein;

  • h.

    De vertegenwoordiging in internationaal overleg met betrekking tot het algemene financiële en economische beleid en aspecten daarvan;

  • i.

    Het doen en entameren van beleidsgericht wetenschappelijk onderzoek op het financieel-economische terrein uitmondend in een geregelde stroom publicaties in wetenschappelijke tijdschriften;

  • j.

    Het doen en entameren van kwantitatief beleidsgericht (wetenschappelijk) onderzoek op nationaal en internationaal financieel-economisch terrein, waarbij het datateam binnen AFEP (AFEP Analytics) hierbij een zelfstandige verantwoordelijkheid voor onderzoeksselectie, dataverzameling en -beheer, analyses, conclusies en presentaties draagt.

Artikel

14

Directie Bedrijfsvoering

Artikel

15

Het Beveiligingsambtenaar-Office (BVA-Office)

Artikel

16

Directie Juridische Zaken (DJZ)

Artikel

17

Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)

Artikel

18

Directie Communicatie

De directie Communicatie heeft de volgende taken:

  • a.

    is verantwoordelijk voor de beleidscommunicatie over het primaire proces van het kernministerie en de Belastingdienst;

  • b.

    adviseert en ondersteunt de politieke en ambtelijke leiding op het terrein van woordvoering en communicatie en is verantwoordelijk voor het departementale beleid terzake en coördineert DG-overstijgende onderwerpen in relatie tot woordvoering en communicatie evenals de beantwoording van vragen over verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid;

  • c.

    is verantwoordelijk voor de organisatiecommunicatie van het ministerie, uitgezonderd de IBTD, inclusief het bewaken van de huisstijl en voor de vraaggestuurde individuele voorlichting (in samenwerking met andere departementen, uitvoeringsinstanties etc.);

  • d.

    vertegenwoordigt het ministerie, uitgezonderd de IBTD, in externe, interdepartementale en interne gremia in relatie tot woordvoering, voorlichting en communicatie en vervult daarbij een voortrekkersrol in samenwerkingsprocessen en is tevens verantwoordelijk voor de departementsbrede communicatie met het parlement, behalve ten aanzien van de IBTD;

  • e.

    voert de hoofdredactie van de internetsite van het ministerie, mede in reactie op maatschappelijk relevante ontwikkelingen;

  • f.

    het zorgen voor de regie op de invulling van nieuwe media/sociale media door het analyseren en ontsluiten van informatie voor het departement, de bewindspersonen en de SG, het doen van literatuuronderzoek en het functioneel beheer van digitale kranten en functioneel beheer op Rijksportaal;

  • g.

    coördineert het beleid ter zake van uitnodigingen, werkbezoeken en speeches van de politieke leiding.

Artikel

19

Directie Financieel-Economische Zaken (DFEZ)

Artikel

19a

Tijdelijke programmadirectie Informatie op Orde (IOO)

Artikel

19b

Concerndirectie Informatievoorziening en Openbaarmaking (CDIO)

Artikel

19c

Concerndirectie Mens en Organisatie (CDMO)

Paragraaf

4.3

Rijksbrede organisatieonderdelen SG-cluster

Artikel

20

Auditdienst Rijk (ADR)

Artikel

21

Dienst Domeinen Roerende Zaken

Hoofdstuk

5

Directoraat-generaal belastingdienst

Artikel

22

Directeur-generaal Belastingdienst

Artikel

23

Missie en strategie Belastingdienst

Vervallen

Hoofdstuk

5A

Directoraat-generaal toeslagen

Artikel

23a

Directeur-generaal Toeslagen

Hoofdstuk

5B

Directoraat-generaal douane

Artikel

23b

Directeur-generaal Douane

Hoofdstuk

6

Directoraat-generaal Fiscale Zaken

Artikel

24

Directeur-generaal Fiscale Zaken

Artikel

25

Structuur DGFZ

Het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken (DGFZ) bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    de directie Algemene Fiscale Politiek (AFP);

  • b.

    de directie Verbruiksbelastingen, Douane & Internationale aangelegenheden (VD&I);

  • c.

    de directie Directe Belastingen & Toeslagen (DB&T).

Artikel

26

Taken DGFZ

Het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken:

  • a.

    adviseert over het te voeren fiscaal beleid en bereidt de belasting- en douanewetgeving voor;

  • b.

    adviseert over het (inter)nationale beleid op het gebied van fiscaliteit en douane;

  • c.

    bereidt wetgeving en internationale regelingen voor op het gebied van de directe belastingen, de verbruiksbelastingen en wat daarmee verband houdt en adviseert over het hiermee samenhangende beleid;

  • d.

    adviseert over het beleid en bereidt wetgeving voor op het gebied van toeslagen;

  • e.

    heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein;

  • f.

    treedt op als coördinerend opdrachtgever voor het directoraat-generaal Belastingdienst, het directoraat-generaal Douane en het directoraat-generaal Toeslagen.

Artikel

27

De directie Algemene Fiscale Politiek

Artikel

28

De directie Verbruiksbelastingen, Douane en Internationale aangelegenheden

Artikel

29

De Directie Directe Belastingen

Hoofdstuk

7

Directoraat-generaal rijksbegroting

Artikel

30

Directeur-generaal Rijksbegroting

Artikel

31

Structuur DGRB

Het directoraat-generaal van de Rijksbegroting bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    het Bureau Directeur-Generaal;

  • b.

    de directie Begrotingszaken;

  • c.

    de Inspectie der Rijksfinanciën.

Artikel

32

Taken DGRB

Het directoraat-generaal van de Rijksbegroting:

  • a.

    adviseert met betrekking tot de beheersing van de collectieve uitgaven van het Rijk;

  • b.

    bevordert namens de minister, in haar rol als systeemverantwoordelijke voor het financieel beheer van het Rijk, de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van de collectieve uitgaven;

  • c.

    doet voorstellen voor effectieve begrotingsregels en infrastructuur van de begroting;

  • d.

    voorziet in transparantie over de budgettaire besluitvorming;

  • e.

    heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op haar beleidsterrein.

Artikel

32a

Bureau Directeur-Generaal

Artikel

33

Directie Begrotingszaken

Artikel

34

De Inspectie der Rijksfinanciën

Hoofdstuk

8

Generale thesaurie

Artikel

35

De thesaurier-generaal

Artikel

36

Structuur GT

De Generale Thesaurie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    de directie Financiële Markten;

  • b.

    het Agentschap van de Generale Thesaurie;

  • c.

    de directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen;

  • d.

    de directie Financieringen;

  • e.

    de programmadirectie Herstel- en Veerkrachtplan.

Artikel

37

Taken GT

De Generale Thesaurie:

  • a.

    adviseert over het beleid ten aanzien van de financiële markten en het toezicht daarop en bereidt de daartoe benodigde wetgeving voor;

  • b.

    voorziet in de uitgifte en het beheer van de Nederlandse staatsschuld;

  • c.

    adviseert over buitenlands financiële betrekkingen;

  • d.

    vervult namens de bewindspersoon het aandeelhouderschap in de staatsdeelnemingen;

  • e.

    adviseert over publiek-private samenwerking;

  • f.

    heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.

Artikel

38

Directie Financiële Markten

Artikel

39

Het Agentschap van de Generale Thesaurie

Artikel

40

Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen

Artikel

41

Directie Financieringen

Artikel

41.0a

Programmadirectie Herstel- en Veerkrachtplan

De programmadirectie Herstel- en Veerkrachtplan heeft de volgende taken:

  • a.

    het schrijven, uitwerken en afstemmen van de onderdelen van het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan;

  • b.

    het begeleiden en coördineren van de parlementaire behandeling van het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan;

  • c.

    het indienen van het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan bij de Europese Commissie;

  • d.

    het monitoren van de voortgang van de implementatie en het coördineren van de periodieke voortgangsrapportages aan de Europese Commissie over het Nederlands Herstel- en Veerkrachtplan gedurende de implementatiefase;

  • e.

    het, in samenwerking met de betrokken departementen en bouwend op aanbevelingen van de Auditdienst Rijk, regie houden over het monitorings-, controle- en auditsysteem en het begeleiden van de betrokken departementen en beleidsdirecties bij de implementatie van het Nederlandse Herstel- en Veerkrachtplan;

  • f.

    het namens de Nederlandse regering indienen van de betalingsverzoeken en bijbehorende Rijksbrede beheersverklaring en auditrapportages aan de Europese Commissie gedurende de implementatiefase (2023 – 2026).

Hoofdstuk

8A

Inspectie belastingen, toeslagen en douane

Artikel

41a

Structuur IBTD

Artikel

41b

Taken IBTD

De IBTD heeft de volgende taken:

  • a.

    het ter beoordeling van de inspecteur-generaal signaleren, onderzoeken en agenderen van structurele en incidentele problemen in de kwaliteit van de uitvoering door de directoraten-generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane. De inspectie houdt toezicht vanuit het perspectief van de rechtsstatelijkheid en kijkt daarbij naar het volledige proces van wet- en regelgeving, uitvoering inclusief rechtsbescherming en rechtspraak;

  • b.

    het toezicht houden op de directoraten-generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane, zowel op de taakuitvoering door die directoraten-generaal, als op de aansturing en de samenwerkingsrelaties in het kader van de uitvoering, en

  • c.

    het delen van bevindingen en adviezen met de bewindspersonen over onderwerpen die hen aangaan, voor zover het het werkterrein van de IBTD betreft.

Artikel

41c

Nadere regeling

De minister stelt nadere regels omtrent de taakuitoefening en bevoegdheden van de IBTD.

Hoofdstuk

9

Verantwoording

Artikel

42

Planning en control

De SG, de DG’s en de IG leggen, aan het eind van het verslagjaar en tussentijds, gestructureerd verantwoording af over de uitvoering van aan hen opgelegde taken en het gebruik van daarbij verleende bevoegdheden.

Artikel

43

Planning en managementrapportages

Artikel

44

Control

Artikel

45

Audit

Artikel

46

Audit Committee

Hoofdstuk

10

Overige bepalingen

Artikel

47

Aanpassing organisatie

Artikel

48

Organisatie- en formatierapport

Hoofdstuk

11

Slotbepalingen

Artikel

49

Vaste verandermomenten

Wijzigingen van dit besluit treden in werking per 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober, behoudens spoedeisende gevallen.

Artikel

51

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag van de kalendermaand na de datum van uitgifte in de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel

52

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra