Regeling van de Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie van 20 december 2010, nr. 154058, houdende openstelling van de Regeling kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs en gedeeltelijke openstelling van de Regeling praktijkleren en Groene plus (Openstellingsbesluit groen onderwijs 2011)

Openstellingsbesluit groen onderwijs 2011

Paragraaf

1

Openstelling Regeling kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs

Artikel

3

Artikel

4

De aanvraag tot subsidieverlening voor een programma omvat in ieder geval:

  • a.

    een beschrijving van de aanleiding, van het doel en van de doelgroep of doelgroepen van het programma in relatie tot het doel van de regeling, en in relatie tot één of meer van de thema’s, bedoeld in artikel 3, eerste lid;

  • b.

    een beschrijving van de doelstellingen van het programma voor een periode van 4 jaar, gedetailleerd voor de komende één of twee jaren en op hoofdlijnen voor de lange termijn;

  • c.

    een beschrijving van de binnen het aangevraagde programma te bundelen of te ondernemen activiteiten gedetailleerd voor de komende één of twee jaren en op hoofdlijnen voor de lange termijn gedurende de looptijd van dat programma en van de relatie van die activiteiten met activiteiten bij doelgroepen en binnen het landbouwonderwijs en het landbouwkundige onderzoek;

  • d.

    een activiteitenplan, gedetailleerd voor het komende jaar en opgesteld op hoofdlijnen voor de overige jaren, inclusief samenvattingen van uitvoeringsplannen van lopende en voorgenomen programmaonderdelen;

  • e.

    een beschrijving van de programmaorganisatie, waarbij in ieder geval de personele inzet van de penvoerder, deelnemende instellingen, ondersteunende organisaties en onderzoeksinstellingen worden vermeld;

  • f.

    een sluitende en onderbouwde begroting, in voorkomend geval gespecificeerd naar de verschillende samenwerkende instellingen en gespecificeerd naar de verschillende subsidiabele kosten, bedoeld in artikel 5 van de regeling;

  • g.

    een beschrijving van de wijze waarop de resultaten van het programma gedurende en na afloop van de looptijd daarvan beschikbaar worden gesteld en de wijze waarop die resultaten worden verspreid;

  • h.

    een beschrijving van de wijze waarop relevantie en succes van het programma worden gemeten;

  • i.

    de looptijd van het programma, inclusief de start- en einddatum;

  • j.

    een beschrijving van de wijze waarop de kwaliteit van de activiteiten binnen het programma wordt geborgd, en

  • k.

    in voorkomend geval, een beschrijving van het samenwerkingsverband, dat aantoonbaar tot uitdrukking komt in de activiteiten en financiering van het programma en vastgelegd is in één door alle partners getekende samenwerkingsovereenkomst, waarin de personele en financiële bijdragen van de partners zijn vermeld.

Artikel

5

Artikel

6

Artikel

7

Artikel

8

Artikel

10

De hoogte van de voorschotten, bedoeld in artikel 18, eerste lid, van de regeling, bedraagt:

  • a.

    bij subsidieverlening voor een programma maximaal 60% van het toegekende subsidiebedrag, gedeeld door de beoogde looptijd van dat programma in jaren, en

  • b.

    bij subsidieverlening voor een programmaonderdeel maximaal 60% van het toegekende subsidiebedrag.

Artikel

11

De overheidsbijdragen, bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van de regeling, zijn:

Artikel

12

Wijzigt Regeling kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs.

Paragraaf

2

Regeling praktijkleren en Groene plus

Artikel

13

In deze paragraaf wordt verstaan onder

Artikel

14

Artikel

15

Artikel

16

Artikel

17

Artikel

18

Artikel

19

Artikel

20

Artikel

21

Artikel

22

Artikel

23

Paragraaf

3

Overige bepalingen

Artikel

25

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Artikel

26

Dit besluit wordt aangehaald als: Openstellingsbesluit groen onderwijs 2011.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,M.J.M.Verhagen

Bijlage

bij openstellingsbesluit KIGO 2011

1. Categorie Kenniscirculatie

1.1 Hoofdthema Agrarische Ketens & Visserij

Duurzaam ondernemen:

∙ Biologische Landbouw

∙ Multifunctionele landbouw

∙ Mest en mineralen

∙ Gewasbescherming

∙ Dierenwelzijn

Duurzame visserij en aquacultuur

Agrologistiek

Biobased economie

Tuinbouw

Veredeling

Open teelten

Intensieve veehouderij

Melkveehouderij

Loonwerk

Paard

Huisdierverzorgers

Hoveniers en groenvoorziening

Tuincentra

Ondernemers

1.2 Hoofdthema Natuur, Landschap en Platteland

EHS en Natura 2000

Biodiversiteit

Gebiedsontwikkeling

Landschap en platteland

Omgeving (klimaat, bodem, water)

Recreatie en Ruimte

Ontwerp en beleving

Decentrale overheden

Beheerders van bos, landschap en landgoederen

1.3 Hoofdthema Voeding, Dier en Consument

Diergezondheid

Dierenwelzijn

Voedselkwaliteit

MKB, Multinationals

Burgers

1.4 Hoofdthema

Regionale Transitie

Alle thema’s genoemd onder de hoofdthema’s 1.1, 1.2, 1.3 en 1.5

Decentrale overheden

Beheerders van bos, landschap en landgoederen

Ondernemers

1.5 Hoofdthema Groene Educatie

Groene maatschappelijke stages Maatschappelijke rol groen onderwijs

Ondersteuning burgerinitiatieven

Boerderijeducatie

Smaaklessen

Natuurmilieu educatie

Burgers, in het bijzonder jongeren, ouderen en allochtonen

2. Categorie onderwijs- en Systeemontwikkeling

2.1 Hoofdthema

LevenLangLeren

Competentiegericht toetsen en beoordelen

Leren in/uit de praktijk

Doorlopende leerlijnen en- arrangementen

Implementatiestrategie

Maatschappelijke rol groen onderwijs

Professionalisering

Post initiële scholing (Leren en werken)

Instrumentatie onderwijs (leermiddelen, ICT)

Implementatiestrategie en borging

2.2 Hoofdthema Kennis & Innovatie

Maatschappelijke rol groen onderwijs

Leren in/uit de praktijk

Regioleren

Ontsluiten publieke kennis

Onderzoek

Kenniskringen

Werkplaatsen

2.3 Hoofdthema Internationalisering

Ontwikkelingslanden

Internationale handel