Wet van 29 januari 2025, houdende regels omtrent gegevensverwerking in de persoonsgerichte aanpak van radicalisering en terroristische activiteiten

Wet gegevensverwerking persoonsgerichte aanpak radicalisering en terroristische activiteiten

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is een beter juridisch kader te scheppen voor de gegevensverwerking in de persoonsgerichte aanpak van radicalisering en terroristische activiteiten;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Artikel

1

Definities

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    radicalisering: het proces dat uiteindelijk kan leiden tot terroristische activiteiten of tot extremistische activiteiten, zijnde activiteiten waarbij personen of groepen vanuit ideologisch motief bereid zijn in ernstige mate de wet te overtreden of activiteiten te verrichten die de democratische rechtsstaat ondermijnen;

  • b.

    gemeente van verblijf: gemeente waarin de betrokkene verblijft of voor het laatst heeft verbleven onderscheidenlijk gevestigd is.

Artikel

2

Instandhouding en doel van casusoverleggen

Artikel

3

Deelnemers

Artikel

4

Te verstrekken categorieën persoonsgegevens

Tenzij naar het oordeel van de deelnemer zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten, verstrekt elke deelnemer aan de deelnemers van het casusoverleg de navolgende categorieën persoonsgegevens, voor zover die noodzakelijk zijn met het oog op het doel van het casusoverleg, en de gegevens betrekking hebben op een natuurlijke persoon of rechtspersoon die in verband kan worden gebracht met radicalisering of terroristische activiteiten, waarop een aanmelding van een casus betrekking heeft:

  • a.

    identificerende en contactgegevens;

  • b.

    het burgerservicenummer;

  • c.

    een omschrijving van de signalen die kunnen duiden op radicalisering;

  • d.

    de naam en de contactgegevens van de deelnemer die de signalen heeft ingebracht;

  • e.

    persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het opstellen, uitvoeren of evalueren van het integrale plan van aanpak, bedoeld in artikel 6, eerste lid;

  • f.

    politiegegevens die op grond van artikel 20 van de Wet politiegegevens worden verstrekt;

  • g.

    justitiële en strafvorderlijke gegevens en tenuitvoerleggingsgegevens die op grond van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens worden verstrekt;

  • h.

    gegevens over personen met wie betrokkene een sociale relatie onderhoudt, voor zover die gegevens relevant zijn bij het opstellen, uitvoeren of evalueren van het integrale plan van aanpak, bedoeld in artikel 6, eerste lid.

Artikel

5

Weging voorafgaand aan casusoverleg

Artikel

6

Werkwijze casusoverleg

Artikel

7

Informatieverstrekking tussen casusoverleggen

Artikel

8

Bijzondere categorieën persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard

Artikel

9

Vernietiging of anonimisering van persoonsgegevens

De persoonsgegevens die door de deelnemers van het casusoverleg gezamenlijk worden verwerkt, worden vernietigd of geanonimiseerd zodra zij niet langer noodzakelijk zijn voor het doel van het casusoverleg, en worden in ieder geval uiterlijk vijf jaar na de datum van laatste verwerking verwijderd uit de systemen van de deelnemers van het casusoverleg of geanonimiseerd, tenzij een wettelijk voorschrift daaraan in de weg staat of de verwerking noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

Artikel

10

Terugmelding onjuistheden

Mocht gedurende de gegevensverwerking blijken dat persoonsgegevens onjuist zijn, dan worden deze onverwijld gecorrigeerd en wordt een melding gedaan aan de organisatie waarvan de persoonsgegevens afkomstig zijn, opdat ook in haar gegevensbestanden kan worden gecontroleerd of de persoonsgegevens juist zijn geregistreerd en na validatie de gegevens kunnen worden gecorrigeerd.

Artikel

11

Informatieverstrekking aan betrokkenen

Indien de deelnemers hun verplichting de betrokkene te informeren, bedoeld in artikel 14 van de Algemene verordening gegevensbescherming, buiten toepassing laten voor zover zulks naar hun oordeel noodzakelijk en evenredig is ter waarborging van een of meer van de belangen, bedoeld in artikel 41, eerste lid, van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, stellen zij daarvan een schriftelijke motivering op ten behoeve van een casusoverleg. Zij geven de schriftelijke motivering ter inzage van de commissie, bedoeld in artikel 15, ten behoeve van de uitoefening van haar taak, bedoeld in dat artikel.

Artikel

12

Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid

Artikel

13

Autorisaties en betrouwbaarheidsvereisten

Artikel

14

Informatiebeveiliging en logging

Artikel

15

Rechtmatigheidsadviescommissie

De deelnemers stellen een gezamenlijke rechtmatigheidsadviescommissie in, die tot taak heeft de rechtmatigheid van de verwerking van persoonsgegevens in de casusoverleggen structureel te beoordelen bij nieuwe verwerkingen en wijziging in verwerkingen en om voorstellen aan het casusoverleg te doen om onrechtmatigheden op te lossen. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent de werkwijze en de samenstelling van de rechtmatigheidsadviescommissie, de wijze van benoeming en ontslag van haar leden.

Artikel

16

Gegevensbeschermingsaudits

Artikel

17

Geheimhouding

Eenieder die betrokken is bij de werkzaamheden van het casusoverleg en daarbij de beschikking krijgt over persoonsgegevens, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift voorziet in de bevoegdheid of verplichting om de gegevens te verstrekken of voor zover de gegevensverstrekking noodzakelijk is voor het afleggen van verantwoording door een medewerker aan de deelnemer die hem heeft aangewezen voor de inzet in het casusoverleg.

Artikel

18

Jaarverslag

Artikel

19

Nadere waarborgen

Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over de waarborgen.

Artikel

24

Evaluatiebepaling

Onze Minister zendt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk.

Artikel

25

Inwerkingtreding

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Artikel

26

Citeertitel

Deze wet wordt aangehaald als: Wet gegevensverwerking persoonsgerichte aanpak radicalisering en terroristische activiteiten.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven te

’s-Gravenhage
Willem-Alexander
De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel
De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel